Havedam - andemad
Fra : Annette

Dato : 10-06-07 21:27

I min havedame er der en masse af det, vi som børn kaldte "andemad".
Det bevirker, at jeg må rense skumfilteret i springvandspumpen 1-2 gange om
dagen.
Så spørgsmålene er:
Kan man gøre noget ved andemaden?
Kan man fjerne "filteret" i pumpen, så vandet fortsætter urenset igennem
pumpen og op i UVC-filteret, eller ødelægger det springvandspumpen?
Hvorfor er det filter der egentlig i springvandspumpen??

Annette

Fra : Thomas

Dato : 11-06-07 15:50

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> pumpen og op i UVC-filteret, eller ødelægger det springvandspumpen?
> Hvorfor er det filter der egentlig i springvandspumpen??

Hej

Jeg vil nu fortælle dig hvordan jeg har placeret min pumpe, med fare for at
andre tager patent på min idé

Jeg har ikke problemer med andemad... men har placeret min pumpe tæt ved
overfladen og inde i en bassinplantekurv! herved undgår jeg at blade
og alt muligt andet snask, kommer ind i pumpens filter, da plantekurven
virker som et for-filter............ så kan man ind imellem lige tage en
spatel og ´skrabe ydersiderne af kurven, når vandstanden i kurven er lavere
end den udenfor

Nu ved jeg godt at det bedste er om pumpen står på bunden af bassinet.
Men jeg har haft de samme guldfisk, guldemder og nogle koi-dimser i over 5
år nu, så hvad det angår, er rotationen/ iltningen åbenbart ok. Desuden
vil bassinet aldrig blive drænet, hvis der der ryger en slange af til
filteret, når pumpen sidder så højt!

Mvh

Thomas

Fra : Annette

Dato : 14-06-07 19:13

> [...]
> overfladen og inde i en bassinplantekurv! herved undgår jeg at blade
> og alt muligt andet snask, kommer ind i pumpens filter, da plantekurven

Det lyder jo rigtig smart.
Men kan man fjerne det lille filter i springvandspumpen, eller ødelægger det
pumpen? For så er man da fri for at bøvle med det LILLE filter.
Nu holder det kun 5 timer herhjemme, så jeg kan faktisk ikke tage på
arbejde, så er det hele stoppet til når jeg kommer hjem, og der er ingen
vandgennemstrømning.

Annette

Fra : Thomas

Dato : 20-06-07 14:55

> [...]
> Nu holder det kun 5 timer herhjemme, så jeg kan faktisk ikke tage på
> arbejde, så er det hele stoppet til når jeg kommer hjem, og der er ingen

Nu vil jeg ikke hænges eller bankes med våde brændenæller..........

Men jeg havde samme situation. Det lille filter i pumpen blev hurtigt
fyldt. Kan ikke huske længere , hvor længe det holdt....

Nu er det pillet af, og pumpen står alene i min plantekurv......
levetiden? kan jeg ikke svare på, men hvis jeg husker rigtig, så er det
ihvertilfælde 4 måske endda 5 år det har kørt nu. Pumpen er en Hozelock
eller hvordan det nu lige staves.

Jeg "skuffer" vel plantekurven en gang om ugen eller hver 14 dag, alt efter
tid på året..... Et tydeligt tegn på at den skal skuffes er at
vandstanden i kurven er markant lavere end det udenfor....... så er der
lige kommet rigeligt med alger og slam på ydersiden

Håber det er en hjælp

Mvh

Thomas