sygdom overalt i haven?
Fra : Spot

Dato : 10-06-07 19:55

hejsa
Vi har fornylig overtaget et hus, hvor der står nogle stikkelsbærbuske og
måske ribs? et æble, pære og blommetræ.

problemet er, at jeg tror de er syge, for de har alle sådan en blågrønlig
vækst på sig. i stor stil!! Desuden er der myrer overalt i vores træer -
måske lus, som foreslået i andet indlæg?
Der er billeder i dk.binær - sygdom overalt

Hvis der er nogen som kan hjælpe, så bliver jeg glad.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-07 21:28

On Sun, 10 Jun 2007 20:55:25 +0200, "Spot" <fake@littleme.com> wrote:

> [...]
>måske lus, som foreslået i andet indlæg?
>Der er billeder i dk.binær - sygdom overalt
>
>Hvis der er nogen som kan hjælpe, så bliver jeg glad.

Det er ikke sygdom som sådan.
Det er mos/lav som gror på grenene.

Træer og buske skifter deres bark løbende, på samme måde som vi
menneskers hud udskiftes løbende.
Hvis træerne ikke trives helt godt, så vil denne udskiftning gå
langsommere, og så kan mos få tid nok til at det kan gro på grenene.

Dvs. det er et sympton på dårlig trivsel. Måske fordi haven ikke er
blevet passet i mange år, at træerne står i en masse græs, at de mangler
gødning, at de er blevet for tætte - eller ganske simpelt at de bare er
for gamle.

Æbletræet har sandsynligvis lus.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Spot

Dato : 10-06-07 21:57

Hvad kan jeg gøre? Vi slår græsset jævnligt. Skal jeg klippe de ramte grene
af? Eller skrabe lavet af? Er der en måde jeg kan se om de er for gamle? Det
er ikke høje træer, og de ser ikke vældig kraftige ud.
Ang. lusene, hvad kan jeg gøre der?
--
Spot

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-07 06:51

On Sun, 10 Jun 2007 22:56:46 +0200, "Spot" <fake@littleme.com> wrote:

>Hvad kan jeg gøre? Vi slår græsset jævnligt. Skal jeg klippe de ramte grene
>af? Eller skrabe lavet af? Er der en måde jeg kan se om de er for gamle? Det
>er ikke høje træer, og de ser ikke vældig kraftige ud.

Start med at give dem noget gødning. Kompost vil være rigtig godt.
Man kan vist godt få et eller andet at sprøjte med som får det mos til
at dø, men det er der ikke så meget ved så længe det kun er symptomer.

>Ang. lusene, hvad kan jeg gøre der?

Spule med en kold vanstråle, sprøjte med insektsæbe, sprøjte med
malathion eller et pyretrhummiddel. Der er nok at vælge i mellem.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Spot

Dato : 11-06-07 14:05

tak igen Mads