Hvad fejler min ribsbusk
Fra : Puk Tutein

Dato : 10-06-07 19:10

Hej alle

Jeg lagde i dag mærke til, at min ene ribsbusk ser ud som om, den har blærer
på bladende. Faktisk fik det mig med det samme til at tænke på den måde hud
kan se ud, hvis det er blevet meget forbrændt. Men kan i hjælpe mig med,
hvad den fejler og eventuelt om jeg kan gøre noget for at hjælpe den?

Jeg har lagt billeder i dk.binaer med overskriften "Hvad fejler min
ribsbusk".

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-07 21:35

On Sun, 10 Jun 2007 20:10:17 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>hvad den fejler og eventuelt om jeg kan gøre noget for at hjælpe den?
>
>Jeg har lagt billeder i dk.binaer med overskriften "Hvad fejler min

Som sagt mange gange i dag - lus

Ribsbladlus - fremkalder røde, bulede pletter på bladene. Angrebet er
almindeligt og uden betydning. Citat: Den grønne bog af Frank Hejndorf.
(Uundværlig når man skal tyde plantesygdomme
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-07 22:41

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Ribsbladlus - fremkalder røde, bulede pletter på bladene. Angrebet er
> almindeligt og uden betydning. Citat: Den grønne bog af Frank Hejndorf.

Det er da tarveligt. Jeg har spurgt flere gange tidligere uden at få svar.
Tog konsekvensen og skaffede en ny, der er ligeså bulet, og så fortæller du
bare sådan lige, at det er bladlus. Men lidt underligt så 'ser man dem ikke
lige' som så ofte med andre bladlus? For jeg har da gransket det en del.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-07 06:48

On Sun, 10 Jun 2007 23:41:13 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det er da tarveligt. Jeg har spurgt flere gange tidligere uden at få svar.

Undskyld.

> [...]
>lige' som så ofte med andre bladlus? For jeg har da gransket det en del.

Jeg ved ikke om ribsbladlus optræder i mindre mængde end almindelige
bladlus, men det passer jo tydeligt med citatet fra bogen, at det er
ribsbladlus.
Har du haft billeder med de gange du har spurgt? Sygdomme kan være noget
skidt at forklare med kun ord.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-06-07 22:34

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Jeg ved ikke om ribsbladlus optræder i mindre mængde end almindelige
> bladlus, men det passer jo tydeligt med citatet fra bogen, at det er
> ribsbladlus.

Ja, beskrivelsen rammer helt. Jeg ser bare ikke de enkelte lus, som man
f.eks. let ser i toppen af Solbærrene.

> Har du haft billeder med de gange du har spurgt? Sygdomme kan være noget
> skidt at forklare med kun ord.

Nej, jeg er sikker på at det er det, men nu vil jeg ned og lede efter de små
djævle igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Puk Tutein

Dato : 11-06-07 15:05

> [...]
> almindeligt og uden betydning. Citat: Den grønne bog af Frank Hejndorf.
> (Uundværlig når man skal tyde plantesygdomme

Tusind tak for hjælpen og tak for tippet til bogen, den må jeg have fingre i

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-07 17:41

On Mon, 11 Jun 2007 16:04:57 +0200, "Puk Tutein"

>Tusind tak for hjælpen og tak for tippet til bogen, den må jeg have fingre i

Den bog er biblen for havefolk
Min er efterhånden godt slidt. Jeg tror den er omkring 10 år gammel.
Måske der er kommet en ny udgave - personligt ville jeg også gerne have
nogle af de udgaver som er ældre end min.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/