Sprøjtepistol ?
Fra : Marianne

Dato : 10-06-07 10:42

Hej

Jeg står over for en større maleopgave (sommerhus). Den opgave vil være
tilbagevendende! Overvejer om det mon er pengene værd at investere i en
sprøjtepistol som fx denne: http://tinyurl.com/2faeur

Men - er rengøringsarbejdet lige så stort som den sparede maletid?

Og hvad med højtryksspuleren ... er det et fornuftigt køb for en nybagt
sommerhusejer?

mvh
Marianne

Fra : Max

Dato : 10-06-07 12:37

Hej Marianne

> Men - er rengøringsarbejdet lige så stort som den sparede maletid?

Der burde ikke være noget rengøringsarbejde efter sprøjtningen som
ikke er der hvis du penselmaler. Jeg tror jeg har set at man hos nogle
farvehandlere kan låne sprøjten hvis man køber farven hos dem.

--
Mvh Max

Fra : John V.

Dato : 11-06-07 17:55

"Marianne" <handel_fjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men - er rengøringsarbejdet lige så stort som den sparede maletid?
>
> Og hvad med højtryksspuleren ... er det et fornuftigt køb for en nybagt

En sprøjtepistol som den du viser arbejder normalt med en pumpe der laver
krafitige vibrationer.
Det er nok at skylle den igennem 3 gange med det opløsningsmidel malingen
indeholder (vand eller terpentin).
Det tager normalt ikke mere end 2-3 minutter at rense sådan en fætter.

MEN, er der bare den mindste smule vind bliver sprøjtestøvet spredt meget
vidt omkring og sviner alt til (vinduer, sokkel, fliser, tag,
nedløbsrør/tagrender, biler etc.).
Desuden bliver malingen ikke arbejdet ordentligt ind i træet så man må
påregne kortere holdbarhed!
Materialeforbruget vil også være væsentligt højere...

En højtryksspuler behøver ikke koste ret meget og kan bruges til mange andre
ting så den vil uden tvivl være en god investering.
Det kunne f.eks. være rensning af tag, fliser for slet ikke at tale om
bilens fælge.
Til malerarbejdet på et træhus "kan" den anvendes, men hvis der ikke er
mange aljer er der ikke brug for den til det.
Den kan menlig ikke afrense skaller og lignende på tilfredsstillende måde,
foruden at det tager sin tid at få det tørt igen.
Det kan derimod en vinkelsliber med sandpapir på (lidt svær at styre men
ikke umulig).

Efter afrensning af skaller, grunding, slibning m.m. er det bedre at påføre
malingen med en udvasket, langhåret rulle. Derefter efterstryge i den våde
maling med en bred pensel af god kvalitet, eller simpelthen kun bruge en
pensel.

John
www.taform.dk