puha røg i kabinen...
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-07 21:07

Hejsa føj da...

idag var jeg lige på en lille køretur med air con på fuld blæs de ca 30 km
hjem fra arbejde hente kone og børn hvor efter vi begav os mod helevdes
forgård(kolding storcenter) for at handle... ca 15 fra hjemmet lige da vi
var kommet til et lyskryds og holdte stille begyndte der at komme en tynd
røg ud af luftkanalerne inde i bilen som stank forfærtlig vi åbnede
vinduerne på vid gab og slukkede for blæseren kørte ind på nærmeste
vigeplads på landevejen... der var ikke noget galt kunne ikke finde nogle
fejl udover at det stank også lidt i motorrummet aircon virkede perfekt
bortset fra en mild form for den før omtalte duft...

da vi ankom til helvede tjekede jeg alle sikingerne men der var ikke noget
galt med dem... efter røg turen har bilen lydt mærkelig ude i motorrumet i
passagersiden + bilen har fået tendens til at blive varm men hvem kan
bebrejde den i den hede vi har haft idag...

bilen er en ford mondeo 1,8 fra 1997

håber i kan hjælpe?!?!?

Anders

Fra : Mikkel Lund

Dato : 11-06-07 21:47

anders skrev:
> [...]
> passagersiden + bilen har fået tendens til at blive varm men hvem kan
> bebrejde den i den hede vi har haft idag...

Har du tjekket vandet? (er der noget tilbage?)

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-06-07 22:43

"anders" <ae(snabel-a)givskudnet.dk> wrote in

> [...]
> noget galt kunne ikke finde nogle fejl udover at det stank også lidt i
> motorrummet aircon virkede perfekt bortset fra en mild form for den

Kunne måske være enten kondensoren eller generatoren i aircon der er gået i
udu - hvis det er kondensoren vil den ret hurtigt holde op med at give kold
luft.

Da kondensoren i min bil sprang læk lugtede det brændt i et minut eller to
og derefter larmede den forfærdeligt.

Fra : Tom

Dato : 11-06-07 23:07

"anders" <ae(snabel-a)givskudnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> passagersiden + bilen har fået tendens til at blive varm men hvem kan
> bebrejde den i den hede vi har haft idag...

Jeg vil næsten vædde med at det er stikket nede ved modstandene til
blæseren. Det er en konstruktionsfejl på mondeo' og rigtig mange har haft
den lugt af brændt plastic (inkl. mig). Jeg gav 170 Kr for et nyt sæt som
består af et nyt stik med ledning og en ny plade med formodstande. Det
kræver at man selv kan lodde når det skal udskiftes. Stikket sidder i
fodbrønden i passagersiden oppe bag handskerummet.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 05:04

"Tom" skrev
> [...]
> kræver at man selv kan lodde når det skal udskiftes. Stikket sidder i
> fodbrønden i passagersiden oppe bag handskerummet.

_________________________

hej igen...
det med den modstand hvis det var fejlen ville blæseren så ikke gå i udu??
og ville røgen så komme ud af luftkanalerne??

kan vi komme nærmere den mærkelige lyd ude i motorrummet den kommer over fra
et sted hvor tansremmen sidder?!?!

jo de er vand nok på bilen den står på max...

Anders

Fra : Tom

Dato : 12-06-07 15:28

> [...]
> det med den modstand hvis det var fejlen ville blæseren så ikke gå i udu??
> og ville røgen så komme ud af luftkanalerne??

Ja

> kan vi komme nærmere den mærkelige lyd ude i motorrummet den kommer over
> fra et sted hvor tansremmen sidder?!?!

Kunne selvfølgelig også være fjederen til den automatiske remstrammer som er
defekt og at ribberemmen så glider på hjulene. Det er ikke så stor en
operation at skifte remstrammeren og ribberemmen.

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-06-07 04:10

anders skrev:
> [...]
> passagersiden + bilen har fået tendens til at blive varm men hvem kan
> bebrejde den i den hede vi har haft idag...

Starte selve blæseren ved køleren ude foran når bilen bliver varm ??

Hilsen Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-07 15:20

"Martin Vollert"skrev:
> Starte selve blæseren ved køleren ude foran når bilen bliver varm ??
>
> Hilsen Martin.
_______________________

ja den starter og idag prøvede jeg også aircon det lugter ikke så meget mere
og det virker det køler fint... så lige nu venter jeg bare på den begynder
at ryge igen...

men larmen ude i motorrummet er der stadigvæk jeg ved godt det lyder dumt
når jeg siger det men larmen vil jeg sige lyder lidt en dreng med overgang i
stemmen med lidt knas i stemmen...

Anders

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-06-07 07:34

anders wrote:

> men larmen ude i motorrummet er der stadigvæk jeg ved godt det lyder dumt
> når jeg siger det men larmen vil jeg sige lyder lidt en dreng med overgang i
> stemmen med lidt knas i stemmen...

Præcis sådan lyder en generator med brændt leje (og en vandpumpe *gys*)

Få nu lige checket hvilket leje der er gået.. ellers finder du ud af det
i Ndr. Bøvelse kl 02:37 en fredag aften jfr. Murphy.

--
vh
Torben

Fra : fam.Hougaard@gmail.c~

Dato : 16-06-07 15:14

Det er som Tom skriver modstanden til blæser-reguleringen der er
smeltet.

Havde samme fejl på min gen Mondeo 1997 og skiftede det selv som Tom
beskriver.

Kan man lodde så er det nemt og billigt at lave.

I mit tilfælde hold 2 af blæsertrinene også op med at virke (det er
den defekte modstand, der regulerer strømmen til blæseren). Men efter
udskiftning af modstanden var alt naturligvis OK igen.

På en engelsk hjemmeside for Mondeo freaks fandt jeg en vejledning med
billeder om, hvordan man laver det selv. Webadressen virker desværre
ikke mere, men jeg har det på print, så det kan jeg maile dig.

Fra : fam.Hougaard@gmail.c~

Dato : 16-06-07 15:58

Fandt lige vejledningen til dig, Anders, se disse links:

http://www.fordmondeo.org/images/mhp1.jpg
http://www.fordmondeo.org/images/mhp2.jpg
http://www.fordmondeo.org/images/mhp3.jpg

Fra : fam.Hougaard@gmail.c~

Dato : 16-06-07 16:02

On 16 Jun., 16:58, fam.Houga...@gmail.com wrote:
> Fandt lige vejledningen til dig, Anders, se disse links:

> [...]

Du skal kopiere linkene og så indsætte dem manuelt i din browsers
adresselinie, eller virker de (mærkeligt nok) ikke!