Hvordan undgå spam-botter i gæstebog?
Fra : Dude

Dato : 10-06-07 17:51

Er der nogen her der har et godt hint til hvordan man sier Spam-botterne
fra, - så de ikke fylder en simpel gæstebog;

- formfield , med felter til navn, email, og kommentar, -
informationerne skrives til en txt-fil.

Hvordan undgår jeg Spam-maskinerne?

Mvh
John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-07 18:14

Dude skrev:

> Er der nogen her der har et godt hint til hvordan man sier Spam-botterne
> fra, - så de ikke fylder en simpel gæstebog;

Ja. Et gennemprøvet og virksomt fif er:

1. Opret et oplagt lokkefelt der f.eks. får navnet e-mail. Giv
det parameteren "hidden" så en menneskebruger ikke ser det.

2. Kald feltet til e-mailadressen noget som ikke kan gættes,
f.eks. "gummiged".

3. Tjek i det script der behandler inputtet, om feltet e-mail er
udfyldt. Hvis det er, dropper du bare det hele.

--
Bertel

Fra : Dude

Dato : 10-06-07 18:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> 1. Opret et oplagt lokkefelt der f.eks. får navnet e-mail. Giv
> det parameteren "hidden" så en menneskebruger ikke ser det.

John:
Tak, det lyder godt. Bare for min egen forståelse: Hvordan kan et hidden
felt blive udfyldt? - Er det sådan noget spam-botterne kan?

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-07 18:28

Dude skrev:

> Tak, det lyder godt. Bare for min egen forståelse: Hvordan kan et hidden
> felt blive udfyldt? - Er det sådan noget spam-botterne kan?

Spambotterne venter ikke på at siden bliver præsenteret i en
browser for derefter at videoscanne den. De læser den rå kode, og
der optræder det skjulte felt som et normalt felt.

.... lige til spammerne lærer den fidus også, for de kan
naturligvis aflæse parameteren "hidden" i koden. Så springer de
skjulte felter over.

Så lader man alle felter være viste og skriver så på dansk på
skærmen at felt XYZ ikke må udfyldes.

--
Bertel

Fra : Dude

Dato : 10-06-07 19:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så lader man alle felter være viste og skriver så på dansk på
> skærmen at felt XYZ ikke må udfyldes.

John:
Ahaa. Tak.

Så kunne man måske placere et helt almindeligt input="text" som skjules
vha css?

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-07 20:42

Dude skrev:

> Så kunne man måske placere et helt almindeligt input="text" som skjules
> vha css?

Ja, det er også en mulighed.

--
Bertel

Fra : Tank

Dato : 22-06-07 18:17

En metode jeg har brugt på et par af mine hjemmesider er, at generere
et tilfældigt, simpelt regnestykke (2 + 2) og bede brugeren om, at
skrive svaret i en tekstboks (= 4). Det virker fint og holder botter
væk. Det kræver selvfølgelig lidt arbejde fra brugerens side, men det
er ikke det store.

- Dan

Fra : Michael Zedeler

Dato : 22-06-07 19:03

Tank wrote:
> [...]
> skrive svaret i en tekstboks (= 4). Det virker fint og holder botter
> væk. Det kræver selvfølgelig lidt arbejde fra brugerens side, men det

Du kan lige så godt lave et felt hvor du ved siden af skriver "skriv
'papegøje' i dette felt for at fortsætte". Det er stort set lige så
"svært" at omgå, som det med dit regnestykke.

Mvh. Michael.

Fra : Tank

Dato : 22-06-07 19:07

On Jun 22, 8:03 pm, Michael Zedeler <mich...@zedeler.dk> wrote:
> Du kan lige så godt lave et felt hvor du ved siden af skriver "skriv
> 'papegøje' i dette felt for at fortsætte". Det er stort set lige så
> "svært" at omgå, som det med dit regnestykke.
>
> Mvh. Michael.

Ja, selvfølgelig. Da jeg lavede siderne syntes jeg bare godt om
udfordringen med regnestykket - det gør jo det hele lidt sjovere ;)

- Dan