bambus - rødder skyder igen
Fra : Lars

Dato : 09-06-07 21:16

hej gruppe

Vi havde en stor bambus, som blomstrede sidste år og derefter visnede - helt
efter bogen!
Her tidlig i foråret klippede jeg den så helt ned (det var motorsaven for
øvrigt genial til)
Stubbene blev så dækket med spagnum og tilplantet med sommerblomster.

Nu er der så sket det at rødderne skyder igen - endda rigtig meget. Der er
vel en 40-50 skud pr. m2
Skuddene er efterhånden tæt på en meter høje.

Er der nogen, der ved om de vil overleve? - det må de nemlig gerne, da
bambussen dækkede for indsigt fra vores nabo

Hilsen Lars

Fra : Tomas Jensen

Dato : 10-06-07 07:01

Lars skrev:
> hej gruppe
>

> Nu er der så sket det at rødderne skyder igen - endda rigtig meget. Der er
> vel en 40-50 skud pr. m2
> Skuddene er efterhånden tæt på en meter høje.

Måske frøene, der spirer? I så fald har du jo bambus i rigtig mange år igen.

Tomas

Fra : Michael

Dato : 10-06-07 07:12

"Lars" <vln@post11.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen, der ved om de vil overleve? - det må de nemlig gerne, da
> bambussen dækkede for indsigt fra vores nabo

Du må igang med det kedelige arbejde, nemlig at grave rødderne helt op.
Bambus er umuligt at slippe af med ellers.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-06-07 07:48

Michael skrev:

> Du må igang med det kedelige arbejde, nemlig at grave rødderne helt
> op. Bambus er umuligt at slippe af med ellers.

Man siger jo ellers at de dør når de har blomstret, eller hvad?
Hans
....med 4 m2 studset bambus...

Fra : Armand

Dato : 10-06-07 21:22

> Man siger jo ellers at de dør når de har blomstret, eller hvad?

Ja, men verden er jo ikke blevet bambusfri igennem tiden så det må vel
lykkes for planten at formere sig hhv. genskyde :-/

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 10-06-07 08:30

Hej Michael

> Du må igang med det kedelige arbejde, nemlig at grave rødderne helt
> op. Bambus er umuligt at slippe af med ellers.

Det er jo glædeligt for Lars, han vil jo gerne beholde bambusen, læser
du ikke indlæget inden du svare ? :)

Jeg hælder til den teori at det er frøene der spire, så har man jo en ny.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-07 11:33

On Sun, 10 Jun 2007 09:29:37 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Jeg hælder til den teori at det er frøene der spire, så har man jo en ny.

Jeg tror ikke rigtigt på at det er frøene - de ville så vidt jeg ved
ikke blive en hel meter på et par måneder.

Jeg har heller ingen anelse om om de kan finde på at blomstre igen hvis
det er de gamle som skyder. Men om ikke andet kan Lars jo redde sig
minimum et år ekstra med sin bambus
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Esben I.

Dato : 10-06-07 15:24

Max > hælder til den teori at det er frøene der spire, så har man jo en ny.

Næppe, jeg har frø der spirer i min (afblomstrede) bambushæk. De er
10-15 cm høje.
Spændt på, hvad de bliver til.

mvh
Esben I

Fra : Svend Spanget

Dato : 12-06-07 21:34

Lars <vln@post11.tele.dk> skrev:
>hej gruppe
>
>Vi havde en stor bambus, som
>blomstrede sidste år og derefter
>visnede - helt
>efter bogen!
Tjae, mon den visnede helt?
Mine kæmpestore bambus fik lov at stå, og nu er der kommet mange
nye grønne blade hele vejen op....

Svend