Græs - kompostering
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-06-07 21:06

Når vi slår græs opsamles det i en beholder på græsslåmaskinen som vi så
tømmer i en åben kompostkasse. Problemet er at det ikke komposterer, men
snarere rådner. Kan man gøre noget smart for at undgå det og her betragter
vi ikke det at undlade at samle græsset som en løsning

Lars

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-06-07 21:31

In news:466b0a5f$0$90270$14726298@news.sunsite.dk,
Lars Thomsen Nielsen <lars@EraseThisflexcom.dk> typed:
> [...]
> komposterer, men snarere rådner. Kan man gøre noget smart for at
> undgå det og her betragter vi ikke det at undlade at samle græsset

Du kan sagtens kompostere græs. Du skal bare ikke komme for stor en
mængde nyslået græs oven i hinanden, så klasker det sammen og lukker
for lufttilførslen i kompostbunken, derfor rådner det. Prøv at
blande lidt grene o.s.v. i, det hjælper meget. Du kan så engang
imellem med en greb rode op i bunken så der kommer luft til. Det har
vi altid gjort med stor succés.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Armand

Dato : 10-06-07 21:19

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snarere rådner. Kan man gøre noget smart for at undgå det og her betragter
> vi ikke det at undlade at samle græsset som en løsning

Jo! Undlad at samle græsset til det er tørret ind til hø hvorefter det
skulle kunne lade sig gøre at kompostere det spm andet vissent løv!

--
Armand.

Fra : Markus B

Dato : 11-06-07 10:19

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]
>>
> Jo! Undlad at samle græsset til det er tørret ind til hø hvorefter det
> skulle kunne lade sig gøre at kompostere det spm andet vissent løv!

Man kan også vælge at lade græsset kompostere i bedene. Jeg anvender altid
mit græsafklip som bunddække, både mellem rækkerne i køkkenhaven og som
bunddække andre steder. Man kan faktisk også smide det ovenpå kartoflerne og
så undlade at hyppe mere end en enkelt gang

Jeg mangler altid græsafklip i min kolonihave og slår faktisk tit naboens
plæne (ældre dame, der ikke kan overkomme sin have) for at score hendes
græsafklip :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-07 17:38

On Mon, 11 Jun 2007 11:18:52 +0200, "Markus B" <mm@m.com> wrote:

> [...]
>bunddække andre steder. Man kan faktisk også smide det ovenpå kartoflerne og
>så undlade at hyppe mere end en enkelt gang

Hvor tit skal der et nyt lag græs ovenpå for at de holder ukrudt væk?
Hvor tykt et lag bruger du?
Kommer der ikke meget græsukrudt op, selv om du har dækket jorden?
Hvor tit klipper du græsset? Mit græs for f.eks lov at sætte frøstande
nogle gange, og så er der formentlig større risiko for at der kommer frø
med i afklippet.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/