Købaftale ny bil
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 09-06-07 08:08

Hej

Er det normalt, at når man køber en ny bil og skal underskrive
købsaftale, at der derpå står, at den endelige pris kan stige med 10 %
i forhold til den aftale pris uden man kan opsige aftalen ? I aftalen
tages der nemlig forbehold for ændrede listepriser fra importør. Nu
har jeg fået bilen -8000 kr under de nuværende listepris. Hvad sker
der, hvis listeprisen stiger +5000 kr, ryger min pris så +5000 eller
+13000 kr op?

Bilen bliver først leveret d. 4/10

mvh
Michael Kristensen

Fra : Lars Holst

Dato : 09-06-07 09:54

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> said in

> [...]
> har jeg fået bilen -8000 kr under de nuværende listepris. Hvad sker
> der, hvis listeprisen stiger +5000 kr, ryger min pris så +5000 eller

Nej.
Det er ikke normalt.
Skriv ikke under.

--
Lars Holst

Fra : Elmer Fjort

Dato : 09-06-07 12:25

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> said in

Hvad er det dog for en bil der er så lang leverings tid på??

Elmer

Fra : alexbo

Dato : 09-06-07 10:10

<mbk112@hotmail.com> skrev

[...]

Det er ganske normalt, men FDM skriver om emnet at man bør forsøge at få
denne %sats ned.
En stigning vil være listestigningen, så din rabat består.

Nu lyder din leveringsdag meget præcis, og det er en god ting, en
leveringstermin som hurtigt muligt eller lign. kan give problemer hvis man
har planlagt f.eks. en ferie i den nye bil.

En fast pris og en fast termin og en mulighed for at hæve handlen hvis ikke
det holdes er det bedste, men ikke altid opnåeligt, men så tæt på som
muligt.
Ligeledes med en evt. brugt, en fast pris måske med en km. betaling hvis man
kører længere end beregnet inden skiftet.

FDM
"Det vil typisk følge af slutsedlens vilkår, at forbrugeren er forpligtet
til at acceptere en prisstigning på indtil 10% af købsprisen, hvis årsagen
til prisstigningen er en ændring i importørens listepriser. Denne klausul
har desværre den virkning, at du må acceptere en prisstigning indenfor denne
grænse.

For at undgå risikoen for prisstigninger må det derfor anbefales at få
indføjet som særlig aftale på slutsedlen, at prisen skal forstås som en fast
pris, som giver køber ret til at annullere købsaftalen, hvis prisen stiger.
Eller også må der aftales, at køberen dog kan annullere købsaftalen ved en
prisstigning på eksempelvis 3% eller måske 5%, således at den vidtrækkende
forpligtelse til at anerkende en prisstigning på indtil 10% undgås."

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-06-07 11:31

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:466a6f17$0$21933

> Ligeledes med en evt. brugt, en fast pris måske med en km. betaling hvis
> man kører længere end beregnet inden skiftet.

Det vil være på sin plads at dette også kan overstiges 10% uden beregning.

Fra : Mogens

Dato : 09-06-07 12:04

> Det er ganske normalt

I alle de år jg har købt nye biler, har jeg aldrig skrevet under på
noget lignende. Heller ikke i '98, hvor man solgte Passat en mas
inkl. een til mig (meget lange leveringstider)

Fra : alexbo

Dato : 09-06-07 12:14

"Mogens" skrev i

> I alle de år jg har købt nye biler, har jeg aldrig skrevet under på
> noget lignende. Heller ikke i '98, hvor man solgte Passat en mas
> inkl. een til mig (meget lange leveringstider)

Det står normalt på bagsiden under alm. betingelser på Dansk
automobilhandler forenings slutsedler.
Men en forhandler behøver selvfølgelig ikke at bruge dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 09-06-07 16:27

> Det står normalt på bagsiden under alm. betingelser på Dansk
> automobilhandler forenings slutsedler.

OK - jeg vil droppe forhandleren øjeblikkeligt og find' en anden.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 13:33

mbk112@hotmail.com wrote:
> [...]
> har jeg fået bilen -8000 kr under de nuværende listepris. Hvad sker
> der, hvis listeprisen stiger +5000 kr, ryger min pris så +5000 eller

Ja, ved VW har det været helt normalt procedure. Jeg ved ikke om det er
sådan længere. Men det stod bagpå deres standard kontrakt, at bilen måtte
stige op til 10% i pris hvor man stadig var forpligtet til at købe den. Jeg
var selv ved at hoppe på den, med en ny VW til 400.000 kr. Men tanken om at
den kunne stige 40.000 kr. inden den blev leveret, blev simpelthen for
grotesk. Så jeg droppede det.

/Steen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 09-06-07 14:33

On 9 Jun., 13:25, "Elmer Fjort" <Whokn...@Whocares.com> wrote:

> Hvad er det dog for en bil der er så lang leverings tid på??
>
> Elmer

En AYGO, hvis man vil have den med ESP (hvilket jeg gerne vil vente på
og betale 1200 kr for)

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 18:13

On Sat, 09 Jun 2007 00:07:48 -0700, "mbk112@hotmail.com"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

> [...]
>har jeg fået bilen -8000 kr under de nuværende listepris. Hvad sker
>der, hvis listeprisen stiger +5000 kr, ryger min pris så +5000 eller

Hmmm......anbefalingen er vist at få lov til at annullere handelen,
hvis prisen stiger ud over xx kr/x %. Men de 10% står på alle
slutsedler, jeg har set - men de nye biler jeg har købt har alle stået
og "smilet" til mig i udstillingshallen, så det var et lidt akademisk
problem. Men med så lang leveringstid, så er der vel kun at sikre sig
fortrydelsesret, hvis den stiger ud over fx. 5000 kr.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Lars Holst

Dato : 09-06-07 18:21

Ivan Madsen <> said in news:lonl63h64c63hifc8jdg25ripe1o4pjnub@4ax.com:

> [...]
> problem. Men med så lang leveringstid, så er der vel kun at sikre sig
> fortrydelsesret, hvis den stiger ud over fx. 5000 kr.

Nu ser jeg i din signatur at du bl.a. kører Fiat Punto JTD.

Vi har lige købt en ny Fiat og der var intet om dette i kontrakten.

Jeg tror mere at det handler om forhandlere og deres dårlige købmandsskab
de forskellige steder.
Dem der indfører det i kontrakten vil jeg i hvert fald klart fraråde at
handle med.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 18:38

On 09 Jun 2007 17:21:11 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

<...>

>Nu ser jeg i din signatur at du bl.a. kører Fiat Punto JTD.

Den var kørt til, da jeg fik den

>Vi har lige købt en ny Fiat og der var intet om dette i kontrakten.

Okay! Jeg har ikke bladret i papirerne på Citronen, men jeg tror det
står et eller andet sted med meget små bogstaver

>Jeg tror mere at det handler om forhandlere og deres dårlige købmandsskab
>de forskellige steder.
>Dem der indfører det i kontrakten vil jeg i hvert fald klart fraråde at
>handle med.

Jeg er ikke uenig - men har ikke gidet krigen, når bilen står ved
siden af og bliver leveret på fredag Men hvis jeg skulle vente til
oktober, så ville min forventning være, at hvis forhandleren kan sælge
noget til levering i oktober, så må prisen holde, hvis ikke lige
staten begynder at "pille" - det kan man desværre ikke gardere sig
imod. Men fiduser med listepriser hos importøren er hans problem, ikke
mit.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tom

Dato : 09-06-07 19:46

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Okay! Jeg har ikke bladret i papirerne på Citronen, men jeg tror det
> står et eller andet sted med meget små bogstaver

Så tag en kuglepen og streg det over i både forhandlerens og din kontrakt.
Det ville jeg ikke have problemer med. Kan da ikke passe at "i" er så meget
i lommen på forhandleren at i bare råt sluger hvad han har skrevet i
kontrakten

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 19:56

On Sat, 9 Jun 2007 20:46:28 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>Det ville jeg ikke have problemer med. Kan da ikke passe at "i" er så meget
>i lommen på forhandleren at i bare råt sluger hvad han har skrevet i

Det har ikke bekymret mig det fjerneste, når æsken står ved siden af
mig og leveres "i morgen"......men som jeg også skrev - hvis vi
snakker levering langt ude i fremtiden, ville jeg sikre mig
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi