Planlægning af vandretur i norge
Fra : m.s.kristensen@gmail~

Dato : 08-06-07 16:40

Jeg Alle.

Jeg er igang med at planlægge en vandretur i norge for 3 venner og mig
selv.
Planen er at starte fra Gaustadtoppen vandre i telemarken i ca. 10
dage, hvor efter vi vil afslutte vandreturen ved Gaustadtoppen.

Er der nogen i verden der har eller kender steder man kan finde
informationer om det område og Et kort med højde + brede og længde
grader?

Håber nogen kan hjælpe....

Hilsen Martin

Fra : Inger Buchard

Dato : 08-06-07 19:11

I kommer ikke uden om DNTs hjemmeside http://www.turistforeningen.no/ og
deres Turoversigt (i bogform) og turforslag
http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/trip.php?search_string=&action=Vis+turforslag&lo_id=NO_harda&ac_extra%5B%5D= .
Bogen må kunne lånes på ethvert bibliotek i DK.
Hvis I vil sove i telt uden brug af turisthytternes mad og brusebad, har I
kun brug for rutebeskrivelserne på
http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/location.php?lo_id=NO_harda;
hvis I ind imellem - det regner og er tåget/frostklamt i Telemarken også i
juli - skal I tælle på antal mulige overnatninger med mad. Jeg mener at
kunne huske, at rabatten for 2 (to) overnatninger med mad er = udgiften til
et årsmedlemskab af DNT.

Desuden skal I have fat i Kortverkets 1:50.000 kort - de fås hos Nordisk
Korthandel i Kbh http://www.scanmaps.dk/. Dér er de T-mærkede ruter
indtegnet med estimeret vandretid; min erfaring er, at man skal være rigtig
godt gående med en 8-kgs sæk for at holde den estimerede vandretid.
Kortet kan I også bruge til at undgå de andre vandrere ved at I vælger at gå
cross-country (hvad jeg ikke vil anbefale, da ruterne er lagt af erfarne og
lokalkundige fjeldvandrere). Men der er plads nok på de T-mærkede ruter og
man kan også i en minigruppe vandre helt alene, hvis man - som på DNTs
fællesture - på forhånd har aftalt frokostmødested.

Hvis I ikke har prøvet de norske fjelde før, vil jeg anbefale en fællestur
http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/activity.php?search_string=&action=Vis+aktiviteter&lo_id=NO_har&ac_extra%5B%5D=&Date_Month=06&Date_Day=08&Date_Year=2007.
Det kan man fint gøre som minigruppe - den totale gruppestørrelse er på 15;
dermed undgår I at fare vild i tågen, at have glemt dåseåbneren til den
medbragte proviant, at vandre med www-kortudskrift uden højdekurver og
koordinater og være på vej ud over et bratt stup i tågen, at have glemt
kompas-kurset hos spejderne [alt dette har jeg oplevet undervejs i
Jotunheimen og Hardanger]

Men - det er en god idé og glæd jer til turen

Inger

PS
Jeg har erfaringer med, hvor lidt man har brug for på en 7-dagestur i
fjeldet: http://home4.inet.tele.dk/ibuchard/medrygsk.htm med pakkelisten
http://home4.inet.tele.dk/ibuchard/pakke.htm

Fra : Sparx

Dato : 09-06-07 21:16

Ettersom jeg er norsk og i Norge burde jeg kunne komme med noen tips,
men jeg er dessverre for lite på slike turer.
Derimot kan jeg anbefale en norsk newsgruppe der du sikkert vil få
mange gode svar: no.fritid.reiser

Og kanskje også denne: no.fritid.friluftsliv

Lykke til og god tur!