Nordmenn til Danmark (vest-Jylland?) i som~
Fra : Sparx

Dato : 08-06-07 14:37

Vi er 2 nordmenn som skal ha vår ferie i Danmark i sommer, og trenger
noen tips.
Ferien er på ca. 14 dager og vi har allerede bestilt fergeplass Oslo-
København samt hotell i København der vi blir 5 dager.

Resten av ferien ønsker vi å slappe av ved en deilig strand, bade, få
sol, kanskje ri på hester og sykle.
Det bør også være ikke så langt borte fra steder å spise, hotell osv.
Vi håper på å overnatte på noe rimelig (f.eks. vandrerhjem).
Vi kommer ikke til å kjøre, men satser på buss, tog og båt.

Hverken min kone eller jeg har vært så mye i Danmark (enda), men vi
har forstått det slik at vest-Jylland er et bra sted om man ønsker
slike steder. Er det et sted som kan anbefales?

Jeg har funnet ut at fra København kan vi ta tog til Kalundborg (1t
37min; kr. 108,-) der vi videre tar ferge (Mols-linien; 2t 40 min, kr.
160,-), så kan vi være i Århus over natten.
Neste dag dag vi ta tog/buss videre, men hvor?

Når ferien er over og vi skal tilbake til Norge kan vi ta ferge fra
Frederikshavn, men om vi er langt sør-vest, vil det ta lang tid med
tog (f.eks. ca. 5-6 timer fra Ringkøbing) og båten til Oslo starter
kl. 10 på formiddagen. Da er det kanskje lurt å heller reise en dag i
forveien og overnatte et eller annet sted på nord-Jylland. Vi har hørt
at det er så flott og spesielt lys der oppe, så vi får oppleve det
også, og det blir kort vei videre neste dag til Frederikshavn.

Så det vi lurer på mest er hva dere vil anbefale av sted/steder langs
vest-Jylland om man ønsker seg sol, strand og å slappe av? Eller om
det er andre steder i Danmark dere heller vil anbefale for dette?

Fra : Bjarne

Dato : 08-06-07 20:14

Sparx skrev:
> [...]
> vest-Jylland om man ønsker seg sol, strand og å slappe av? Eller om
> det er andre steder i Danmark dere heller vil anbefale for dette?

Da i overvejer at cykle, kunne i måske se på http://www.dcf.dk/ . Der er
fine links.

Hvis jeg skulle cykle meget I Danmark, ville jeg se efter gode
cykelruter. Der er bl.a. nogle skønne naturstier på nedlagte jernbaner.

Det er ikke altid sjovt at cykle på alm. landeveje, da bilisterne
generelt ikke tager meget hensyn til cykler og fodgængere.

Når i skal hjem, går der også færge fra Hanstholm, men jeg ved ikke,
hvordan det passer i Norge.

Forøvrigt er der også skønt og gode strande på Falster.

Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-07 20:39

Sparx <sparcx@runbox.com> writes:

> Så det vi lurer på mest er hva dere vil anbefale av sted/steder langs
> vest-Jylland om man ønsker seg sol, strand og å slappe av? Eller om
> det er andre steder i Danmark dere heller vil anbefale for dette?

Blokhus er jo meget populært, men personligt ville jeg tage lidt
sydpå, til Rødhus eller Tranum. Her er ligeså god strand, men slet
ikke så mange mennesker. Ved Tranum må man ikke køre på stranden, som
man må i Rødhus og Blokhus.

Mine svigerforældre har sommerhus i Tranum, som vi plejer at låne. Det
er et godt sted, med flot natur og en god strand.

Og så er der ikke så langt fra Tranum til Frederikshavn, det kan
sagtens nåes til klokken 10.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Sparx

Dato : 08-06-07 23:55

On Jun 8, 9:13 pm, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:

> Hvis jeg skulle cykle meget I Danmark, ville jeg se efter gode
> cykelruter. Der er bl.a. nogle skønne naturstier på nedlagte jernbaner.

Det var ikke sykkelferie jeg mente, men bare at man kunne leie sykkel
fra der man bor og dra ut på dagsturer.

Når det gjelder vestJylland -er det alltid mye vind på strendene langs
kysten? Er det noen steder å anbefale med mindre vind?
Eller kanskje jeg leter på feil plass i Danmark.... ?

> Når i skal hjem, går der også færge fra Hanstholm, men jeg ved ikke,
> hvordan det passer i Norge.

Det visste jeg ikke.
Jeg sjekket, men fergene går ikke til Oslo. Bare til Egersund og
Kristiansand. Men godt å vite til en annen gang.

Fra : Bjarne

Dato : 09-06-07 07:20

Sparx skrev:

> Det var ikke sykkelferie jeg mente, men bare at man kunne leie sykkel
> fra der man bor og dra ut på dagsturer.
Det kan man sikkert mange steder.
Men jeg ville foretrække steder, hvor der er rigtige cykelruter. Der er
nogle utroligt skønne cykelruter i Danmark.

> Når det gjelder vestJylland -er det alltid mye vind på strendene langs
> kysten? Er det noen steder å anbefale med mindre vind?
> Eller kanskje jeg leter på feil plass i Danmark.... ?
Det kommer an på, hvad du leder efter.
Der er generelt meget vind ved Vestkysten, men også meget fine strande.
Der er heller ingen garanti for badevejr. Hvis du vil være sikker, så
tag til Middelhavet eller Ungarn.
Jeg har tit nok set tyske turister iført varmt tøj og paraplyer i
Thisted midt om sommeren.
I Danmark må man indrette sig efter vejret. Det kan være bagende varmt,
men også koldt, blæsende og regnfuldt.

> Det visste jeg ikke.
> Jeg sjekket, men fergene går ikke til Oslo. Bare til Egersund og
> Kristiansand. Men godt å vite til en annen gang.
Jeg håber, i får en god ferie i Danmark!

Bjarne

Fra : Jan

Dato : 09-06-07 22:02

Fri, 08 Jun 2007 15:54:46 -0700, Sparx <sparcx@runbox.com>;
<1181343286.832214.188670@h2g2000hsg.googlegroups.com>;
<dk.fritid.rejse>:

>Jeg sjekket, men fergene går ikke til Oslo. Bare til Egersund og
>Kristiansand. Men godt å vite til en annen gang.

Hirtshals-Larvik er en mulighet.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Bjarne

Dato : 09-06-07 22:07

Jan skrev:
> Fri, 08 Jun 2007 15:54:46 -0700, Sparx <sparcx@runbox.com>;
> <1181343286.832214.188670@h2g2000hsg.googlegroups.com>;

> Hirtshals-Larvik er en mulighet.
Ellers er der også Frederikshavn - Göteborg og futtog resten af vejen.

Bjarne

Fra : Jan

Dato : 16-06-07 20:26

Sat, 09 Jun 2007 23:07:00 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>;
<466b1676$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Ellers er der også Frederikshavn - Göteborg og futtog resten af vejen.

eller ekspresbus.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Sparx

Dato : 09-06-07 00:06

On Jun 8, 9:39 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> sydpå, til Rødhus eller Tranum. Her er ligeså god strand, men slet
> ikke så mange mennesker. Ved Tranum må man ikke køre på stranden, som

Dette er i Jammerbugten, ikke sant?
Jeg har kikket litt på kartet og ser at det er strender hele veien, så
de største forskjellene er vel kanskje spisesteder, hoteller,
aktiviteter osv?

Er det stor forskjell i temperatur, strendene osv. fra vest til nord-
vest eller nordJylland?

Fra : Bjarne

Dato : 09-06-07 07:13

Sparx skrev:

> [...]
> aktiviteter osv?
>
> Er det stor forskjell i temperatur, strendene osv. fra vest til nord-

Jeg har hørt mange gange, at der er mere sol oppe omkring Skagen.

Jammerbugten kan jeg også anbefale. Når vi bader i havet, foretrækker vi
Slette Strand.

Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-06-07 11:19

> [...]

> aktiviteter osv?
>
> Er det stor forskjell i temperatur, strendene osv. fra vest til nord-

Det er i Jammerbugten, ja.

Mine forældre havde sommerhus på vestkysten syd for Hanstholm
(Stenbjerg). Her kunne man ikke bade fordi der meget hurtigt bliver
alt for dybt og meget kraftig strøm. Jeg synes også at der er mere
vind ved strandene i nordvest, end der er i Nordjylland. Der er også,
igen efter min mening, flere forskellige slags natur i Nordjylland.
Man kan nå at opleve lidt mere på cykel.

Svinkløv Badehotel har jeg hørt meget godt om:
http://www.svinkloev-badehotel.dk/

Men du kan se og læse meget mere her: http://www.visitnordjylland.dk/

Mvh Trine

Fra : jenny og søren

Dato : 09-06-07 11:45

Hej Spark..

Hvad tid er det I planlægger at tage på tur rundt i danmark ?? fordi er det
midt i juli/august måned, så skal I nok snart til at booke overnatninger,
hvis I da ikke lige regner med at tage telt med....

Et sted jeg kan anbefale er Læsø. Der er rig mulighed for cykel og
vandre/hesterygsture ovre, men ellers er der jo hele området som kalder sig
Toppen af Danmark (bl.a. Løkken, Lønstrup, Tversted, og Skagensområdet ).
Der er altid gode oplevelser at få der, men læs selv mere på:

http://www.toppenafdanmark.dk/

Om man er til Vestjylland eller Nordjylland er en smagssag, men strandene er
mere eller mindre lige gode og der er også gode muligheder for cykling og
ridning begge steder. I forhold til færgen ligger Nordjylland jo lidt mere
centralt.
..
men mail endelig hvis I ønsker yderligere info

god tur

Søren

Fra : Bjarne

Dato : 10-06-07 09:20

I kunne også overveje at melde jer ind i www.dtf-travel.dk

De har mange gode ferietilbud.

Forøvrigt er der mange meget smukke afmærkede vandrestier i Thy - hvis
det kan interessere jer.
Jeg var på en af dem i går, 1½ time op og ned ad bakker i et fantastisk
landskab.

Bjarne

Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-06-07 22:04

"Sparx" <sparcx@runbox.com> skrev i en meddelelse
Vi er 2 nordmenn som skal ha vår ferie i Danmark i sommer, og trenger
noen tips.

Jeg og min familie er mget glade for Nørre Vorupør, KlitMøller og Thy i det
hele taget.
Hele området er nemt at cykle i og her findes mange hyggelige steder.

Selve Nørre Vorupør har også en del: Skønne klitter og sandstrande, og dette
fiskerleje er et af de sidste steder i Danmark hvor bådene stadig hives op
på land hver dag.

http://www.thy.dk/turistbureauerne/vorupoer/

http://kort.eniro.dk/query?&what=map&mop=yp&mapstate=2%3B8.379474%3B56.952165%3B0%3B7.333527787548038%3B57.44943094897408%3B9.422888845572876%3B56.45831492575594&mapcomp=%3B%3B%3BN%F8rre%20Vorup%F8r%3B%3B%3B7700%3BN%F8rre%20Vorup%F8r%3B%3B%3B%3B%3B8.379474292185817%3B56.952165049185126%3B0%3B0%3BThisted%3BThisted%3B%3B0&stq=0

Mvh

KA

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-06-07 23:53

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> writes:

> [...]
> fiskerleje er et af de sidste steder i Danmark hvor bådene stadig hives op

Men det duer ikke til at bade. Vi har haft sommerhus i Stenbjerg hele
min barndom og selv habile svømmere får altså sin sag for. Og det
skete da jævnligt, at de måtte hive en tysker op.

Det rigtige Vesterhav ligger i Thy, Jammerbugten er mere stille og
roligt.

Mvh Trine

Fra : Klaus Andersen

Dato : 11-06-07 07:10

> [...]

> min barndom og selv habile svømmere får altså sin sag for. Og det
> skete da jævnligt, at de måtte hive en tysker op.

Øh - vi bader der skam mange gange hvert år, og vi har da aldrig haft
problemer, og stranden er da også altid sort af menesker, som bader.

Måske man skal lade være med at ligge sig til at sove på en luftmadras i
vandkanten, og ellers opfører sig almindeligt fornuftigt, så tvivler jeg på
at det giver problemer.

Mvh

KA

Fra : Bjarne

Dato : 12-06-07 08:44

Klaus Andersen skrev:
> [...]
> vandkanten, og ellers opfører sig almindeligt fornuftigt, så tvivler jeg på

Det er jo også et spørgsmål om smag og behag, som er yderst forskellig.
Jeg bor tæt på Vorupør, men synes, det er et ret smagløst udviklet
turistet sommerhusområde, mens klitplantagerne udenfor er meget
fascinerende.

Mellem Vorupør og Klitmøller er der et skønt sted ved Bøgsted Rende, som
også er udgangspunkt for fantastiske vandreture.

Men vi foretrækker som sagt Slette Strand i Jammerbugten, når vi skal bade.

Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-06-07 10:41

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> writes:

> Mellem Vorupør og Klitmøller er der et skønt sted ved Bøgsted Rende,
> som også er udgangspunkt for fantastiske vandreture.

Det er rigtigt. Klart anbefalelsesværdigt.

Mvh Trine

Fra : Bjarne

Dato : 12-06-07 11:32

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Det er rigtigt. Klart anbefalelsesværdigt.
>
> Mvh Trine

Jeg fandt lige dette.
Nok værd at kigge på

http://outsite.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=17&topic=21&catid=5

Bjarne

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-06-07 22:20

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote:

>Mellem Vorupør og Klitmøller er der et skønt sted ved Bøgsted Rende, som
>også er udgangspunkt for fantastiske vandreture.

Som Tine skriver, så er det et skønt sted med forblæst klitplantage.
Det minder mig også om at det er lang tid siden jeg sidst var i det nordjyske.

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=56.980543,8.409315&spn=0.004402,0.010042&t=k&z=17&om=0

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>