beskære tomater??
Fra : Erling Hansen

Dato : 08-06-07 20:17

Er der nogen som kender en side, hvor man kan læse sig frem til,
hvordan man beskærer tomatplanter?
Mvh
Erling

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-06-07 21:04

"Erling Hansen (slet DA6JB)" <eh-dh@DA6JBmail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som kender en side, hvor man kan læse sig frem til,
> hvordan man beskærer tomatplanter?
> Mvh
> Erling

Man beskærer dem ikke, man fjerner blot de sideskud der kommer i
bladhjørnerne.

Steen.

Fra : Peter

Dato : 08-06-07 21:39

Er det nødvendigt - har planten ikke "kapacitet" nok til at fodre de ekstra
sideskud i de mdr. den er grobar

Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-07 23:10

Peter wrote:
> Er det nødvendigt - har planten ikke "kapacitet" nok til at fodre de
> ekstra sideskud i de mdr. den er grobar

Ikke hvis du også vil have tomaterne til at blive store og flotte. Det er
nødvendigt at begrænse antallet ved at fjerne sideskudene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-07 01:59

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev>
> Ikke hvis du også vil have tomaterne til at blive store og flotte. Det er
> nødvendigt at begrænse antallet ved at fjerne sideskudene.

Det er også surt at skulle bygge et drivhus til hver plante.

Cherrytomater kan godt senere hen på sæsonen få lov at lave sideskud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Christiansen

Dato : 09-06-07 07:17

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> "Erling Hansen (slet DA6JB)" <eh-dh@DA6JBmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man beskærer dem ikke, man fjerner blot de sideskud der kommer i
> bladhjørnerne.
>
> Steen.

Ja, og sideskuddene sættes i vand, og meget hurtigt har du op til flere nye
planter.
Bliver planten for lang/for mange tomtklaser, nipper du toppen af.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

Mvh Ole

Fra : Peter

Dato : 09-06-07 07:47

Hvis man nipper toppen af, vokser den ikke mere, men sætter den flere
blomster ??

Hilsen
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-07 09:38

"Peter" <noreply@dk> skrev
> Hvis man nipper toppen af, vokser den ikke mere, men sætter den flere
> blomster ??

Kun hvis den har, eller får, nye sideskud, kan den sætte yderligere klaser.
Man skal beregne 2 måneders udvikling fra blomst til høst, så hen i august
er løbet ved at være kørt. Blomster herefter er spild af energi.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter

Dato : 09-06-07 13:58

Læste på planteskolen at man godt kan lade sideskud vokse op til 6-7 cm, da
det er med til at trække saft/kræft op i planten.
Er de rnogle der kan bekræfte idéen med det

Fra : Ole Christiansen

Dato : 10-06-07 08:54

"Peter" <noreply@dk> skrev i en meddelelse
> Læste på planteskolen at man godt kan lade sideskud vokse op til 6-7 cm,
> da det er med til at trække saft/kræft op i planten.
> Er de rnogle der kan bekræfte idéen med det
>
> Peter

Hanyt.dk skriver noget andet:

Fjern skuddene så små som muligt
Når man kniber skuddene af, sårer man tomaterne. Det gælder derfor om
at gøre det, mens skuddene er så små som muligt. Når de er små, kan de
brækkes af. Hvis skuddene er blevet meget tykke, f.eks. efter 14 dages
ferie, må man overveje, om man skal knibe toppen af skuddet lidt længere
ude, så man ikke får så stort et sår inde på hovedstammen.

/Ole

Fra : V Hansen

Dato : 10-06-07 13:24

"

det gør jeg i starten, så får planten en bedre rod,
har også flere gange ladet 2 toppe gro op, der er fuld udbytte på begge.

Men ellers hedder de sideskud, der sidder lige under klasen, klasetyve, og
det
passer godt nok.
Vibeke