hej ny i gruppen....flyttte ligustahæk
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 08-06-07 20:16

Hej

Kan det lade sige gøre (og hvordan) at flytte en 25 år gammel ligustahæk?

//Dennis

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-06-07 21:03

On Fri, 8 Jun 2007 21:15:49 +0200, "Dennis Nielsen"
<Bjerrevej19@privat.dk> wrote:

>Kan det lade sige gøre (og hvordan) at flytte en 25 år gammel ligustahæk?

Det er i hvert fald ikke umuligt. Tungt måske, men ikke umuligt
Det bedste tidspunkt er først på efteråret eller først på foråret
(starten af september/slutningen af marts - starten af april.). Det skal
gerne have regnet tilpas meget en uges tid i forvejen, hvis du gør det
i efteråret. Så er man sikker på planterne er saftspændte. Der skal
heller ikke være for varmt. At flytte planter nu ville f.eks være
tosset.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 09-06-07 21:07

> [...]
> i efteråret. Så er man sikker på planterne er saftspændte. Der skal
> heller ikke være for varmt. At flytte planter nu ville f.eks være

Jeg har hørt, at hækken før flytning - skal klippes helt ned? Er det mon
nødvendigt - evt. hvorfor?

//Dennis

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-06-07 21:24

On Sat, 9 Jun 2007 22:06:49 +0200, "Dennis Nielsen"

>Jeg har hørt, at hækken før flytning - skal klippes helt ned? Er det mon
>nødvendigt - evt. hvorfor?

Helt ned er ikke nødvendigt, men lidt ned vil være en god ting.

Når du graver gamle planter op, så beskærer du i praksis roden. Når
roden bliver mindre bliver man også nødt til at gøre toppen mindre, for
at planten kan klare sig godt.

Om det er nødvendigt på din ligusterhæk er ikke til at sige - det kommer
an på hvor stor den er, højde/bredde. Er den standard hækstørrelse, 180
cm høj eller lign., så tror jeg ikke det er nødvendigt i første omgang
at beskære toppen.

Hvis du vil flytte hækken til efteråret eller næste forår, så kan du
allerede nu forberede det - grav en rende langs med hækken, ca. der hvor
du vil grave til efteråret og. Renden skal være et spadestik dyb og et
spadestik bredt. I bunden af renden stikker du spaden i jorden, bladet
langs med hækken. Det er igen en form for beskæring af roden du så
foretager.
Renden fyldes op med god jord.
Nu vil nogle af rødderne være blevet beskåret, de vil forgrene sig og
sætte små nye rødder. Men samtidig vil en del rødder stadig have fat i
jorden og kunne hive vand op til planten.

På den måde vil den klare en flytning til efteråret langt bedre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/