Brugte dobbelt 4 l - 300 Bar, hvad må de k~
Fra : Per Toustrup

Dato : 08-06-07 11:50

Jeg har forbindelse til et firma, der skal skifte deres 25 sæt á 2 x 4
liter og 300 bar med rygskjold ud. De skal trykprøves, hvad kan de
koste pr. stk.? De er pæne og rene.

mvh
Per

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 09-06-07 09:06

hej Per,

"Per Toustrup (slet F61F3)" <lisper@F61F3privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har forbindelse til et firma, der skal skifte deres 25 sæt á 2 x 4
> liter og 300 bar med rygskjold ud. De skal trykprøves, hvad kan de
> koste pr. stk.? De er pæne og rene.

desvære nok ikke det helt store, det vil nok afhænge en del af hvad der er
af ventil og gevind i dem.
hvis der kun er et udtag og de ikke kan isoleres, fram for en god isolations
manifold med to udtag så er prisen jo også lavere.
er de med konisk eller tomme gevind, frem for M25 mister de også pris, for
så er det ikke til at få ventiler til dem, endten når de skal skiftes eller
hvis man vil ændre aftand eller vventiler på sættet.

problemet ved så små flasker som 2x4 er jo at den mængde luft de inde holder
(ca 2200L) er lige lidt mindre end folk har på sin gamle 12L 200Bar, det vil
sige at sådanne et set (2x4 300b) henvender sig jo meste til små hygge dyk,
strand dyk, elev dyk, havne dyk, sov MEN dem der gør meget i den slags dyk
som luft mængden egner sig til, har som regel en BCD og en enkel flaske, de
har jo nettop ikke brug for den redudans et dobeltsæt giver, og rent
vedligeholdelse medsigt har dobelt sæt jo nogle ulemper, der er 2 flasker
som skal renses hvert år og der er 2 der skal trykprøves.

så derfor tror jeg ikke mærket er så stort for den type sæt.

dem jeg kunne forestille mig vil købe sådanne et sæt, det er måske sådanne
nogle som mig, jeg dykke KUN med dobelt sæt, og derfor har jeg ingen vest,
regulator eller noget til enkel flaske, så i dag når jeg skal lave et hygge
dyk, strand dyk, elev dyk, havne dyk, sov så bruger jeg et 2x7 300bar, her
kunne man godt for sjov skyld have brugt et 2x4 300bar, det det da ville se
totalt "sødt" ud. MEN for jeg kan bruge det SKAL der jo være 2 udtag på,
hvis der ikke er det skal jeg ud og købe et nyt regulator sæt som jeg kan
bruge kun til disse få dyk og det holder jo ikke.

så derfor tror jeg altså ikke prisen er så høj som man kan håbe på, yder
mere gavner det jo så ikke at du har 25 sæt, da du jo vil totalt over mætte
det lille mærkede der må være for sådanne et sæt.

nå men efter en lang sluder (og så kan man jo godt tænke han snakker bare
prisen ned fordi han selv vil købe, men prøv og tænk over om jeg ikke har
ret i det meste at det jeg siger så her er et bud.

som hovede regl siger man jo altid at brugt udstyr koster 50% af ny pris,
hvis det er i en ordenlig stand.
dine sæt, konkurere lidt med en singel 8-10L 300b som kan fåes med fod net
og ventil til lige under 2.000,-
halv pris er 1000,- MEN nu skal dine jo lige trykprøves det koster ca 600,-
så ud fra den betraktning så må dit sæt koste ca 400kr
Hvis så at der er 2 udtag på dit sæt, så apeler du mere til folk der dykker
dobeltsæt i forvejen, og så kunne regne stykket se sådanne ud en nyt sæt 2x7
300bar, som trods alt har et støre anvendelse område koster lige under
4.000,- det er med for og isolations manifold og 2 udtag. halv pris er så
2000,- minus 600 for trykprøvning, altså 1400,- hvis det så ikke et et
dobelt udtag der sidder på skal man skifte broen som koster et sted mellem
1000 og 1500,- hvis man overhovet kan få en til det gevind der sidder på
dem, og så er prisen jo snare 400,-

så fortæl lidt mere om flaskerne ventilerne, de er ret afgørende for prisen.
hvis det er en morderne isolations manifold med 2 udtag, så kunne prisen
måske være helt oppe omkring 1400,-
modsat er det med en enkelt ventil og et udtag, så er prisen nok helt nede
omkring 4-600,-
(ny pris er taget fra www.aquashoppen.dk og pris eksempler er lavet uden at
tage hensyn til at prisen vil falde når / hvis du dumper 25 sæt på brugt
market)

så lad os høre lidt mere og gerne et par billeder.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Per Toustrup

Dato : 11-06-07 11:03

Morten Dall Darmer <mrnews@tiscali.dk> skrev:
>hej Per,
>

>hvis der kun er et udtag og de ikke
>kan isoleres, fram for en god isolations
>manifold med to udtag så er prisen jo også lavere.

Der er kun et udtag

>er de med konisk eller tomme gevind,

Der er konisk gevind

>frem for M25 mister de også pris, for
> [...]

Jeg er næsten helt enig i dine kommentarer

>så lad os høre lidt mere og gerne et
>par billeder.

Det firma der har flaskerne har i et svagt øjeblik sagt en pris
på 1000 u/trykprøvning og 2000 m/trykprøvning, hvilket JEG ikke
er interesseret i. En realistisk pris ligger nok mellem 3 til
500 uden og 8 til 1000 med trykprøvning.

Jeg har sendt nogle billeder til dig Morten da jeg ikke kan
lægge dem ind som link.

mvh Per

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 11-06-07 16:22

"Per Toustrup (slet 0AUZ0)" <lisper@0AUZ0privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 500 uden og 8 til 1000 med trykprøvning.

> Jeg har sendt nogle billeder til dig Morten da jeg ikke kan

tak jeg har modtaget dem.
som du selv skriver er prisen får høj og uinterasant.
hvis det nærmer sig som du siger
> En realistisk pris ligger nok mellem 3 til 500 uden og 8 til 1000 med
> trykprøvning

så er jeg nok interasseret i et set, og især hvis de har en ekstre ventil
liggende jeg kunne købe med billigt, så jeg få to udtag.

så hold os underrettet som pris udviklingen

mvh Morten

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 11-06-07 15:38

Hej Per

Jeg ville da også gerne se hvordan de flasker ser ud. Så du må da gerne
sende et par billeder.

dsl196465@FJERNvip.cybercity.dk

PS. Fjern FJERN i email adr.

Venlig hilsen

Bjarne

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 12-06-07 22:15

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Per
>
> Jeg ville da også gerne se hvordan de flasker ser ud. Så du må da gerne
> [...]
Tak for billederne Per.

Til dem der har tænkt på sættet, så er det et AGA/Interspiro sæt:

http://www.dyk-brand.se:80/comersusPro/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=15057

For at kunne bruge det med alm. DIN 1. trin skal man nok investere i denne
90 graders vinkelkobling:

http://www.dyk-brand.se/comersus/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=7222

Venlig hilsen

Bjarne