Kan en Mercedes være en fornuftig familie ~
Fra : Kåre

Dato : 07-06-07 13:43

Konen er færdig med 7½ års studier (incl. SU...).
Når vi engang får to indskud til den daglige drift, skal der købes ny bil.

Jeg har en drøm om at få en med automatgear, fordi jeg bedst kan lide at
køre bil når det er så nemt som muligt. Jeg har ingen lyster i form af
heftigt optræk og riven og flåen i en gearstang der skal styres.
fartpilot er derfor også en af mine favoritter.

Konen synes det er noget pjat. Men hun vil gerne have aircondition og en
stationcar.

Jeg søger så på følgende:
Automatgear
Aircondition
Fartpilot
Diesel (Kører pt. 30-35.000km om året i den ene bil og har en mindre pendler
bil ved siden af).
Stationcar
~150.000,-

Så dukker der jo langt mest op i Mercedes, men også lidt Passat.
Den jeg specielt har kigget på er en Mercedes C220 CDi fra omkring 1999,
400-450kkm, som ser ud til at have alt udstyret, incl, godt med airbags og
ESP.
Slækker man lidt på kravene kan man også finde noget Avensis, Octavia og
sådan noget.
Jeg har intet imod de mærker, men en gang imellem kunne det være sjovt at
prøve noget andet....
Og jeg synes egentlig ikke de andre billigere mærker er specielt nyerer,
eller har kørt meget få km til samme pris.
Og de har sjældent samme udstyr og sikkerhedsudstyr som Mercedesen.
En C220 CDi kører omkring 14-17 km/l (afhængig af om det er en stc. eller
sedan). En Passat eller Octavia med den udbredte 1,9TDi motor kører godt nok
lidt længere: ca. 17-18.
De største ulemper jeg ser ved MB'en, er dårligere brændstofforbrug, og
flere km. Er der andet?

Spørgsmålet er så om sådan en Mercedes faktisk er et nogenlunde fornuftigt
bud på en god bil til en familie på 5:

På forhånd tak for alle input!
Jeg skal prøve at sortere i dem, og få dem præsenteret for konen på bedste
vis

mvh
Kåre

Fra : Jakob_K

Dato : 07-06-07 14:19

Prøv og tænk på hvor glad du bliver for en mercedes frem for hvis du
valgte en Daewoo Matiz eller lignende: Det kan nok få dig til at leve
et par år længere - og belaste hospitalssystemet mindre. At MB også
byder på "en ergonomisk korrekt" arbejdsplads hjælper jo også lidt.

Og når du skal køre ungerne til privatskolen føler du dig ikke så
meget som en taber, når du kommer rullende med stjerne på, som hvis
det var i en Skoda.
Ungerne vil sikkert heller ikke blive drillet så meget, hvis deres far
har en ordentlig bil...

En MB er et tungt lokum som man ikke rigtig har lyst til at køre
sporty/råddent i. Så det gør nok også at man overlever flere år.

Husk dog selv at skrue stjernen af inden nogen komemr og hugger den.
Så kan du sætte den på til særlig søndagskørsel som et lille ritual.
Man bliver så ærgerlig over at komme ned og finde ud af at den er væk
- igen!

Alt ovenstående skrevet med glimt i øjet, men med lidt ubevisbar
sandhed dernede et sted

mvh
JAKOB
Mercedes- og Porsche ejer, selvom jeg kunne klare mig med en cykel og
et buskort

Fra : Kåre

Dato : 07-06-07 14:29

> [...]
>et par år længere - og belaste hospitalssystemet mindre. At MB også
>byder på "en ergonomisk korrekt" arbejdsplads hjælper jo også lidt.

Ahh, se, der kommer nogle af de der guldkorn! Min kone har fået et
piskesmæld som gør at hun da bør have fordel af et godt sæde at sidde i når
hun kører bil (det er hende der kører mest).
Og måske kunne hun faktisk have undgået en piskesmældsskade hvis hun havde
kørt stor Mercer i stedet for lille Corolla...

> [...]
>det var i en Skoda.
>Ungerne vil sikkert heller ikke blive drillet så meget, hvis deres far
Øv, ungerne går ikke i privat skole mere...

>En MB er et tungt lokum som man ikke rigtig har lyst til at køre
>sporty/råddent i. Så det gør nok også at man overlever flere år.
Den kan jeg ikke bruge... Min kone er lidt mere til godt optræk end jeg er.
Til gengæld så gør hun sjældent brug af det.

En anden ting, som betyder noget for mig, er hendes dårlige vane med at
sidde med venstre fod på koblingen altid.
Hun påstår at hun slet ikke rører pedalen, men jeg kan se at det ikke
passer. Men den diskution ER lukket...
Med automatgear behøver jeg ikke have ondt i maven over det mere.

mvh
Kåre

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-07 14:41

On Thu, 7 Jun 2007 15:29:20 +0200, "Kåre"
<kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

>Øv, ungerne går ikke i privat skole mere...

>--

Der findes da både efter- og højskoler. , selv om det måske ikke er
så almindeligt at eleverne på disse uddannelsessteder bliver kørt i
skole af forældrene.

> [...]

>passer. Men den diskution ER lukket...
>Med automatgear behøver jeg ikke have ondt i maven over det mere.

Hun vil derimod have en bred bremsepedal at bruge som fodhviler, men
det vil skaffe dig ovenpå i diskussionen, idet det højtmonterede
bremselys vil indikere, om hun har ret eller ej.

Desuden synes jeg du skulle overveje, hvor fedt det egentlig er at
køre rundt i en gammel taxi. Med det antal kilometer, er der ikke
megen tvivl om, at det er sådan noget vi snakker om.

Og når vi er ved taxi'er. Det kan godt blive en belastning i det lange
løb, at folk evig og altid springer ud foran én, med mindst én arm
hævet, samtidigt med at ordet taxi gjalder ud over hele kvarteret.

Oven i købet sker dette oftest efter mørkets frembrud. Det letter på
den anden side naboerne for at skulle hen og linde ved persiennerne,
for at holde øje med din gøren og laden.

God fornøjelse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kåre

Dato : 07-06-07 14:58

> Desuden synes jeg du skulle overveje, hvor fedt det egentlig er at
> køre rundt i en gammel taxi. Med det antal kilometer, er der ikke
> megen tvivl om, at det er sådan noget vi snakker om.

Fortæl fortæl! Hvad er der træls ved at det er en "gammel" taxa?
Jeg er vant til at køre i langt ældre biler. Jeg har to biler nu, og den
yngste er snart 15 år gammel...
En bil fra 1999 = 8 år, vil være den næstnyeste jeg har ejet.

mvh
Kåre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-07 15:12

On Thu, 7 Jun 2007 15:57:58 +0200, "Kåre"

>Fortæl fortæl! Hvad er der træls ved at det er en "gammel" taxa?

400kkm er 400kkm .. det sætter sine spor uanset om det er en Toyota
eller Mercedes.

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com

Fra : Kåre

Dato : 07-06-07 15:27

> 400kkm er 400kkm .. det sætter sine spor uanset om det er en Toyota
> eller Mercedes.

Hmmm, både og.
En gammel taxi har kørt på en helt anden måde, og er blevet brugt på en helt
anden måde end en familiebil.
Jeg har selv prøvet at købe en brugt familie bil, hvor jeg selv måtte
støvsuge en god bunke kiksekrummer og chokoladeknapper op fra bagsædet, som
forøvrigt aldrig bliver pænt igen.
Og sæderne var slidte af børnesko som meget ofte sidder og sparker på
sæderne foran med sko på (når de sidder i autostol).
Og den havde ridser overalt, sandsynligvis efter at der har været moslet en
barnevogn ind bagi utallige gange.
Og motoren gik i smadder efter 3 uger.

En taxi er måske også blevet kørt råddent, det ved man jo ikke.
Der er nok altid usikkerheder når man køber brugt...

mvh
Kåre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-07 15:51

>En gammel taxi har kørt på en helt anden måde, og er blevet brugt på en helt
>anden måde end en familiebil.

Det er rigtig. Den er blevet tæsket igennem daglig bytrafik hvor
kantstene og huller er obligatoriske.

>En taxi er måske også blevet kørt råddent, det ved man jo ikke.
>Der er nok altid usikkerheder når man køber brugt...

Enig. Har selv mærket det på egen krop.. man kan blive slemt
overrasket.

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-06-07 20:28

> [...]
> kantstene og huller er obligatoriske.

> Enig. Har selv mærket det på egen krop.. man kan blive slemt

Nu er det så langt fra alle taxaer der er opvokset med tæv.....

Køre selv taxa og vognmanden jeg køre for tolerer IKKE at der bliver kørt
rådddent i hendes biler ... fartbøde=fyreseddel Klager over kørsel =
fyreseddel og køre man ikke tilfredstillende langt på literen får man en
bemærkning om det + at komme km/l ikek op derefter = fyreseddel

Sådan er mange vognmænd begyndt at køre showet + taxaer ikke er "fedet" af
policen mere .. Var de nærmest for få år tilbage .. Bla kunne man i taxe
godt overhale policen på motorvejen med 170+kmt UDEN de gjore noget ved det
... Idag slår de ned på 5 kmt for meget :(

Erik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-07 21:18

>Nu er det så langt fra alle taxaer der er opvokset med tæv.....

Kan du ikke fortælle det til taxa'erne her i byen?

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-06-07 22:12

> Kan du ikke fortælle det til taxa'erne her i byen?
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://martinlj.blogspot.com
> http://picasaweb.google.dk/martinlj

Lige Kolding er ikk så god .. Har selv kørt der og folk køre EXTREMT råddent
specielt fre/lørdag aften .. Sjov har mange af deres chaufføere midstet
pappet på det sidste

Senest for ~3 uger siden mellem Hejnsvig og Vorbasse (En krone taxa) 16X
km/t på landevejen (Var selv lige blevet snuppet med knapt 100 i privat
bilen)

Erik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-07 22:40

>Lige Kolding er ikk så god ..

Det tør siges.

>Senest for ~3 uger siden mellem Hejnsvig og Vorbasse (En krone taxa) 16X
>km/t på landevejen (Var selv lige blevet snuppet med knapt 100 i privat
>bilen)

Det betyder ikke så meget. Det er mere det slid på bilen når man
brager hen over huller, kanter mv. Hurtige acc. konstant mv.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-07 20:14

> [...]
>yngste er snart 15 år gammel...
>En bil fra 1999 = 8 år, vil være den næstnyeste jeg har ejet.

Jamen jeg ved jo ikke hvad du synes er træls ved en bil. Jeg kan ridse
op hvad jeg ville synes der var træls.

Alting er brugt, meget brugt. Alle dørhængsler er slidte, fordi de har
lukket op og i, i en undelighed.

Sæderne er i den grad siddet til.

Hele undervognen er også kørt til, om man så må sige.

Billedet kan se lidt anderledes ud, hvis Mercedes'en har kørt ude på
landet.

Hvis det f.eks. drejer sig om en taxi fra Storkøbenhavn, er det ikke
usædvanligt at den bliver udsat for at holde parkeret i en times tid
ude i lufthavnen, for derefter at blive skudt af ind ad motorvejen.
Når jeg skriver skudt af, så mener jeg skudt af.

Har den til gengæld gået 400.000 km. er det meget muligt, at du ikke
bliver den første ejer efter at den er kørt fri, og så kan du jo håbe
på at ejeren før dig har skiftet det meste af bilen ud.

Jeg har dog lidt på fornemmelsen, at vi skriver for døve øren, fordi
jeg tror du allerede har sat dig i hovedet at du vil være
Mercedes-ejer.

Det er helt fint med mig, men du skal ikke komme bagefter og sige at
du ikke var advaret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kåre

Dato : 08-06-07 00:12

> [...]
> Mercedes-ejer.
>
> Det er helt fint med mig, men du skal ikke komme bagefter og sige at

He, nej bestemt ikke!
Jeg sværger skam til Toyota.
Men jeg synes bare ikke Toyota helt tilbyder det jeg kunne ønske mig.
Det gør Mercedes til gengæld. Men jeg er da lidt nysgerrig efter at vide om
den koster kassen et reparere på, om den overhovedet skal repareres på, og
om +400kkm er for meget for sådan en bil.
Det med rusten skræmmer mig noget...

mvh
Kåre

Fra : Martin Kiefer

Dato : 07-06-07 20:56

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message
> Og måske kunne hun faktisk have undgået en piskesmældsskade hvis hun havde
> kørt stor Mercer i stedet for lille Corolla...

Det var netop vores argument for at købe en ML med luftaffjedring

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Jakob_K

Dato : 07-06-07 14:33

Forresten tror jeg der er op mod 100% sikkerhed for, at et eller
andet, der har med automatgearet at gøre PÅ ET ELLER ANDET TIDSPUNKT
går i kludder. Det er prisen man må betale for komfort og sofahygge.
Et manuelt gear kan derimod holde i generationer.

Af samme grund har jeg manuelgear i min MB. Med sådan en stor
trækdyrsmotor der sidder i sådan en svend (250'er) skifter man
alligevel ret sjældent gear.

Man HØRER OM at MB har lidt med, at der ret hurtigt kommer rust på
dørene i de halvgamle årgange, så kig lidt på dem med luppen, når du
er ude på jagt efter den rette øse.

Og forresten skal "konen" da ikke have lov at mene at det er noget
pjat, før hun selv har fundet ud af hvor nem og rolig en MB er at køre
i forhold til en mindre. Er det en stationcar er den til og med nem at
paralelparkere, da bilen jo slutter ved bagruden.

mvh
JAKOB

Fra : Kåre

Dato : 07-06-07 14:55

> [...]
>går i kludder. Det er prisen man må betale for komfort og sofahygge.
>Et manuelt gear kan derimod holde i generationer.
Ja den har jeg tænkt lidt på.
Sædvanligvis hører jeg at de holder omkring 500kkm.
Og de fleste ligger omkring de 450kkm, så der er ikke længe til
Samtidig er C220 CDi'eren med en masse elektronik i gearkassen, i modsætning
til W124'eren, som skulle være noget billigere at reparere på, når det
gælder gearkassen.

Men sådan er der så meget. Min "Fornuftige" Mazda 626 har både fået skiftet
motor, kobling, vandpumpe, generator, støddæmpere, bremserør, kalipre, og
sikkert masse andre ting jeg ikke kan huske, indenfor et år. Og den har
endda kun kørt 250.000. Den har kostet mig 40.000 på eet år. Gav 30.000 for
den for eet år siden.
Jeg ville dælme hellere have givet 40.000 og så kørt i en ordentlig slæde i
stedet...

mvh
Kåre

Fra : Otto J

Dato : 07-06-07 14:49

> Spørgsmålet er så om sådan en Mercedes faktisk er et nogenlunde fornuftigt
> bud på en god bil til en familie på 5:

Uden at jeg vil gå ind i de nærmere detaljer, så har jeg svært ved at se en
Mercedes som ret meget _andet_ end netop "en fornuftig familiebil"? Den
bliver ikke brugt som taxa fordi den er designet til at være taxa, den
bliver brugt fordi det udover prisen formentligt netop er det suverænt mest
"fornuftige" stykke køretøj man kan komme i tanke om. Som gement
transportmiddel får man det vel ikke ret meget bedre?

Mvh. Otto

Fra : Kåre

Dato : 07-06-07 15:20

"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mest "fornuftige" stykke køretøj man kan komme i tanke om. Som gement
> transportmiddel får man det vel ikke ret meget bedre?

Det lyder jo rigtig godt!
Men med fornuftigt tænker jeg selvfølgelig også "rimelig økonomisk".
Både mht. benzinøkonomi og reparationer.
Jeg har ellers altid sværget til Toyota. Men skal jeg have en der opfylder
mine krav/ønsker, skal jeg op i den nyeste model før der er noget at vælge
imellem, og så snakker vi +300.000.

Skulle det være rigtig fornuftigt skulle jeg bare købe en standard Avensis
uden gejl, 5 år gammel, med 1,8 liters benzinmotor.

mvh
Kåre

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-06-07 15:29

Kåre skrev:
> [...]
Avensis
> uden gejl, 5 år gammel, med 1,8 liters benzinmotor.

Tja, det var det jeg ville gøre i din situation.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-06-07 20:35

> [...]
> "fornuftige" stykke køretøj man kan komme i tanke om. Som gement
> transportmiddel får man det vel ikke ret meget bedre?

En anden grund til at mercer er valgt til taxa er pga. størrelsen .. En taxa
skal have visse må indvendig i kabien .. Bla også derfor de gamle 190er fik
anden beklædning i bagdæerne når de kørte som taxa ellers overholdte de ikke
de mål.
Self også pga. at en mercedes dieselmaskine ikk såen lige dør .. bilen
holder en ok pris (en taxa vognmand taber sjældent kr på en mercer)
En del udenlandske kunder forventer faktisk at få en mercedes når de
bestiller taxa og er tydeligt utilfredse når man kommer i passaten.
Samme gælder fredag aften i byen.. De unge knægte vil hellere betale for at
blive kørt hjem i en stor mercer som en passat..
Til sidst komforten .. I bla passat er jeg nød til at skulle ud af bilen for
at stække mig (175cm høj) mindst et par gange iløbet af en vagt .. Merceren
er det ikke nødvendig i .. Den forlades kun for at åbne døre for kunder også
pis pause

Erik

Fra : TDN

Dato : 07-06-07 16:03

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak for alle input!
> Jeg skal prøve at sortere i dem, og få dem præsenteret for konen på bedste

Her er en brugttest:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8C00E416-05D8-4D1E-9E43-9623107575CE/0/8082.pdf

Her er lidt om hvor tilfredse Mercedes ejere er for deres nye Mercedes
ruster og om de synes de har fået kvalitet for pengene
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/DD85A7B3-A15F-4DA6-B770-84A88838FF25/0/2829.pdf

Mercedes ruster MEGET selv nyere:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BCA5D6AD-9E88-4BC2-A4FA-76EA311468FF/0/8991.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/246BFFFC-8435-4EC1-AC50-66E9DC2E7EE4/0/5254.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/72F76342-716C-4552-8FBC-77707CAE557B/0/7880.pdf

Så køb ikke med bind for øjenene, check især om rusteftersynene har været
overholdt, ellers dækker Mercedes ikke med deres 30 års rustgaranti.

Mvh
Thomas

Fra : Kåre

Dato : 08-06-07 00:15

> [...]
>

> Så køb ikke med bind for øjenene, check især om rusteftersynene har været
> overholdt, ellers dækker Mercedes ikke med deres 30 års rustgaranti.

Mange tak for yderst interessant læsning!!!
Rusten bekymrer jo, og det lyder heller ikke rart at CDi motoren har tendens
til at flække topstykket. Det kan en rulle gaffa tape nok ikke klare.
Alligevel vil alle de interviewede Mercedes ejere købe Mercedes igen. Så de
må jo være tilfredse trods alt.
Men artiklen går meget på en E klasse bil. Den jeg kigger på er C-klasse.
Men mon ikke problemerne er de samme?

mvh
Kåre

Fra : Martin Kiefer

Dato : 07-06-07 21:17

> [...]
>
> Så dukker der jo langt mest op i Mercedes, men også lidt Passat.
> Den jeg specielt har kigget på er en Mercedes C220 CDi fra omkring 1999,

Jeg ville hvis budgettet kunne holde til det smide 100K ekstra i den og få
en W203'er istedet, der nok har kørt det halve i km.

f.eks. noget i denne retning:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=663900042&source=1

3 år nyere og netop kørt det halve i kilometer.

Denne bil har formodentlig kørt som Taxa i KBH men ellers er der nok andre
tilsvarende modeller på markedet.

> Slækker man lidt på kravene kan man også finde noget Avensis, Octavia og
> sådan noget.

Selvfølgelig kan man da det. Og det gjorde vi da også da vi kørbte vores
næste mercedes i 2005. Men jeg må nok tilstå at jeg synes at selv en 2007
octavia virker noget plastikagtig i kabinen. Men det er nok bare mig...

> Jeg har intet imod de mærker, men en gang imellem kunne det være sjovt at
> prøve noget andet....

Helt enig.

> De største ulemper jeg ser ved MB'en, er dårligere brændstofforbrug, og
> flere km. Er der andet?

Du skal være opmærksom på at MB havde nogle problemer med rust i modellerne
fra 1993 til 2003. Kig godt efter i kanterne når du er ude at se på bil.

> Spørgsmålet er så om sådan en Mercedes faktisk er et nogenlunde fornuftigt
> bud på en god bil til en familie på 5:

Den er måske lidt lille, men ellers ok som familiebil, hvis du kan holde til
de misundelige kommentarer fra resten af familien

Havde en sjov oplevelse da vi fortalte et familiemedlem at nu havde vi altså
solgt den MB C200 fra 1993 vi kun havde haft i ca 2½ år . Personens første
svar var at det var da en god idé for det var jo også noget af en blærebil.
Der blev lidt stille da vi fortalte at vi havde købt en splinterny C180

Det eneste vi har fortrudt ved det køb, er at den var uden automatgear.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-06-07 22:16

> [...]
>
> På forhånd tak for alle input!
> Jeg skal prøve at sortere i dem, og få dem præsenteret for konen på bedste

Hej

Jeg nyyyyder hver dag (har nu haft den i små 2 år), at køre min C220 CDI med
aut. og 5 døre og 300 Nm. Den har dog 'kun' kørt 350kkm. Selvfølgelig kan
man godt se på kabinen, at den ikke lige er rullet ud af fabrikken, men den
holder sig forbavsende godt.

Jeg kører motorvej og bykørsel, og ligger normalt på 12,5 km/l diesel, som
typisk kan findes 2 kr. billigere pr. liter end benzin.

De alm. sliddele koster ikke mere (ofte mindre) end alle andre mærker, og et
drivein-service hos Mercedes, ca. det samme som andre steder. Der er mange
uautoriserede værksteder der har specialiseret sig i Mercedes, og som har en
væsentligt lavere timeløn end Mercedes.

MEN du bør være opmærksom på, at hvis automatgearet/turboen/toppakningen
ryger sig en tur, så kommer der en ikke ubetydelig regning, dvs. I skal have
plads i økonomien til at kunne tage sådan et lille smæk. Dette er dog ikke
anderledes for Mercedes end andre mærker; det ER dyre rep.
Den må IKKE være rusten, og skulle der senere dukke lidt op i
dørkanterne/bagklappen (det er svjv. kun der problemet er) skal du få det
lavet med det samme.
Med 30-35.000 km/år ville jeg prøve at finde en der havde kørt noget mindre.
I SKAL få den testet ved FDM (el. lign) inden køb, eller få indføjet i
slutsedlen at fundne fejl skal udbedres af sælger.
Jeg vil mene at du skal af med mindst 200.000,- for at finde en der er i
orden.

Få dig/jer en prøvetur i een, og se om det er noget for jer at køre
Mercedes, og tag ikke den første-den-bedste, og kig især de steder, der er
vant til at
have med Mercedes at gøre (den lille 'perlegrusforhandler' der har 3
Lada'er, 4 udslidte Ford/Opel/Nissan/osv. hvor stk-prisen ikke overstiger
35.000,- og som så har een MB til 200.000,- ville jeg ikke turde handle
hos). Starmark (www.starmark.dk) har af og til biler i dette prisleje, og
ligeledes MB selv
(http://brugtebiler.t-systems.dk/Biler_List.asp?Mode=PKW&Koncern=&Start=J).
Slangerup autoimport: har en
http://www.slangerupautoimport.dk/index.php?id=34 (jeg har dog aldrig set
bilen, men var da en af dem jeg ville checke)

PS. som Folmer nævner; hvis fruen forsætter med sin lille uvane, så kan I
godt reservere tid en gang om måneden til at få skiftet bremser.....

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-07 22:42

>PS. som Folmer nævner; hvis fruen forsætter med sin lille uvane, så kan I
>godt reservere tid en gang om måneden til at få skiftet bremser.....

"Problemet" er bare hvordan konen kan gøre det? Med automatgear har
man kun 1 fod - højre fod. Venstre eksistere slet ikke før man stiger
ud af bilen igen.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-06-07 22:10

> [...]
> flere km. Er der andet?
>
> Spørgsmålet er så om sådan en Mercedes faktisk er et nogenlunde fornuftigt

Hvor gamle er ungene? C-klasse er ikke spesielt stor, og med større barn
ville jeg helt klart heller valgt en E-klasse.

Ellers ikke så mye spesielt negativt å si om C-klassen - den ruster litt og
har sine feil som alle andre biler, jeg har dog inntrykk av at den ruster
meget mindre enn E-klasse.

Min søster har en ´97 C180 T-modell som hun er godt fornøyd med, selv om den
ikke har vært helt feilfri (men likevel fantastisk mange færre feil enn den
´94 Audi 100 hun hadde tidligere).

--
Michael Nielsen
Mercedes-Benz W140 400 SE - perfekt familiebil til fruen, vår sønn på 1 år

Fra : Kåre

Dato : 08-06-07 00:23

> nok

> Hvor gamle er ungene? C-klasse er ikke spesielt stor, og med større barn
> ville jeg helt klart heller valgt en E-klasse.
De er 4, 11 og 13.
Vi kører Mazda 626 GE lige nu, men har for et år siden haft en Corolla i 8
år.
En MB C klasse er den mindre end Mazda'en?

> [...]
> den
> ikke har vært helt feilfri (men likevel fantastisk mange færre feil enn
Ja og det er jo desværre det svære. En Audi er tilgengæld nærmest fri for at
ruste.
Det er som at vælge mellem pest eller kolera...

Fra : Kåre

Dato : 09-06-07 16:02

> Hvor gamle er ungene? C-klasse er ikke spesielt stor, og med større barn
> ville jeg helt klart heller valgt en E-klasse.

Hvor stor er den i forhold til en Mazda 626 / 6, eller en Toyota Carina /
Avensis?

mvh
Kåre

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-06-07 22:43

On Jun 7, 2:43 pm, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> [...]
> ~150.000,-

> Spørgsmålet er så om sådan en Mercedes [C220 CDi] faktisk er et nogenlunde fornuftigt

Nej. Den er for lille. Mercedes er ikke nogen stor bil - den er bare
dyr. Du får mere plads i en Passat end i en C-klasse. Hvis du vil have
noget i den retning så kig på:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=102083&source=2
En bovlam æske med plads.

Alternativt:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=88497&source=2

Alt i alt: Se dig hellere om efter en E-klasse. Der får du den plads,
som du har brug for.

Med automatgear skal din kone nok lære at holde foden fra koblingen
efter, at hun har "koblet ud" de første par gange!

Fly

Fra : Kåre

Dato : 08-06-07 00:34

> [...]

>Med automatgear skal din kone nok lære at holde foden fra koblingen
>efter, at hun har "koblet ud" de første par gange!

Hmm, dine links kan jeg ikke lige få til at virke, så jeg kan ikke se hvad
du mener med bovlam.

Og det der med at komme til at koble lidt frisk ud, det har jeg prøvet een
gang...min medpassager tog lige et grundigt kig på forruden...

mvh
Kåre

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-06-07 07:29

On Jun 8, 1:34 am, "Kåre" <k...@raffish.dk> wrote:

> Hmm, dine links kan jeg ikke lige få til at virke, så jeg kan ikke se hvad
> du mener med bovlam.

Nu virker de igen. Bilbasen havde lige en lille pause. Jeg giver dig
lige et par data om den første:

Mercedes E290 2,9 5d. TD Avantgarde st.car
Hk:    129
0 - 100 km/t:    12,2 sek.
Topfart:    190 Km/t
Km/l:    13,9 km

Det er altså den gamle turbo diesel, er er tale om.

Hvis du finder ud af, at du hellere vil have en "normal" bil, så tag
et kig på Mondeo TDCI fra 2000 og frem. Jeg ved godt, at mange folk
ikke kan lide Ford på grund af deres gamle biler, men Mondeo fra 2000
og frem satte faktisk ny standard i mellemklassen, hvad angår
køreegenskaber. Du får omtrent den samme plads som i E-klassen, og
mere end i C-klassen. Du skal kigge efter en Ghia med 130 heste.

Håber du kan bruge det til noget.

Fly

Fra : Mathias

Dato : 08-06-07 16:06

Hej Kåre

Jeg har nu to gange købt en MB taxa med over 500.000 km på bagen, uden at
fortryde det. Uanset hvad folk mener, kan sådan en bil sagtens være som ny
inde og ude, det finder man ikke hos ret mange biler!

Mvh
-Mathias
MB E220CDi 1999

Fra : Frederik C

Dato : 08-06-07 16:10

> [...]
>
> På forhånd tak for alle input!
> Jeg skal prøve at sortere i dem, og få dem præsenteret for konen på bedste

Kører en W123 230E 1984 brændstofforbrug 9-13 km/l. Kørt ca. 280.000 km.

Jeg har nu kørt 7000 kilometer i den uden nogen former for problemer. Den
eneste gang jeg har været i kontakt med Mercedes-værkstedet var da jeg købte
tændrør og diverse filtre, hvilket var rigtig billigt. Til gengæld påkørte
en HR-medarbejder mig på deres parkeringsplads, men så fik jeg da bevis for,
at en W123 er skruet bedre sammen end en Chrysler... :)

Hvad der skal laves med tiden:
Lille smule rust (virkelig ikke meget) inde bag baghjulene.
Omlakering (behøver jeg jo ikke, men alligevel... )
Nyt rat
Ny sædebund i førersiden og passagerforsædet.
En af ventilatorvifterne siger hver tredje dag lidt, hvilket nok ikke bliver
bedre med tiden.

Ellers må jeg sige, at følelsen af at kigge på den om morgenen i solen er
helt ubetalelig, hmm faktisk også om eftermiddagen... Nå ja, den er også pæn
om aftenen... OK, jeg glor på den konstant og taler ikke om andet!

Af alle biler jeg har haft, har den so far været den ubetinget billigste at
holde kørende... Men som det er blevet sagt, så skal man selvfølgelig gå ind
til sådan et køb med meget åbne øjne...

Nå ved godt, det ikke var sådan en bil, du spurgte på, men det smager jo
lidt af fugl.

Så kunne jeg samtidig udbrede mig lidt om den :D

Mvh.

Frederik

Fra : Frederik C

Dato : 08-06-07 16:17

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt af fugl.
>
> Så kunne jeg samtidig udbrede mig lidt om den :D

Alternativt en rigtig Mercer:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=796400013&source=1

Bør kunne gøres væsentligt billigere ved import fra Tyskland. Mögens?

Mvh.

Frederik

Fra : Kåre

Dato : 08-06-07 18:17

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=796400013&source=1
>
> Bør kunne gøres væsentligt billigere ved import fra Tyskland. Mögens?

Forrige gang jeg købte bil (jeg har købt en del gamle biler de sidste par
år. Nu gider jeg ikke skrotte flere gamle øser...) var jeg faktisk meget tæt
på at købe en 300D fra '94. Den var PISSE flot overalt.
Men økonomien sagde at jeg skulle købe en Mazda 626 i stedet. Den kostede
kun det halve i indkøb.
Nu, eet år senere har jeg repareret på Mazdaen for 40.000,-. Mercedes'en
ville have været billigere...
Bedre.....flottere......lækrere og have tabt langt mindre i værdi.

Næste gang jeg skal købe bil skal jeg se mig lidt bedre for. Det er så det
jeg er i gang med nu.

mvh
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 08-06-07 18:18

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=796400013&source=1
>
> Bør kunne gøres væsentligt billigere ved import fra Tyskland. Mögens?

Den er bare lige lovlig dyr i vægtafgift, og ikke specielt økonomisk.

Kåre

Fra : Lars Holst

Dato : 08-06-07 20:33

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> said in

> [...]
> =1
>
> Bør kunne gøres væsentligt billigere ved import fra Tyskland. Mögens?

De der brugte viskestykker fra Frelsens hær som sæderne er syet af kunne de
nu godt have skiftet inden fotograferingen.

--
Lars Holst

Fra : Frederik C

Dato : 08-06-07 16:19

> [...]
> lidt af fugl.
>
> Så kunne jeg samtidig udbrede mig lidt om den :D

http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=44593&source=2 Som
T-model med mere udstyr.

Mvh.

Frederik

Fra : claus b.p.

Dato : 08-06-07 21:28

> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=44593&source=2 Som
> T-model med mere udstyr.

Jeg købte i 2000 en Ford Galaxy (=VW Sharan) diesel. Den skulle afløse en
E250TD fra 1986. Men komforten...! Det var en nydelse at komme tilbage i
merceren. Så efter et par år blev Galaxyen skudt af til fordel for en
E220CDI. Den kører pragtfuldt, men første serviceeftersyn kostede mere end
det havde kostet at få lagt en ombyttermotor i W124'eren. Efter 2.
serviceeftersyn skulle jeg have lavet rust på E220eren for 2. gang, og så
ville Mercedes ikke dække noget som helst under garanti, - så nu besøger vi
ikke Mercedes autoriserede værksteder mere. Det har til gengæld reduceret
driftsomkostningerne væsentligt. Det er min 4. Mercer, alle brugte Taxier,
og det er synd at Mercedes manglende serviceydelser nu gør at det nok er min
sidste.
Så, - check den for rust, undgå Mercedes Danmark, døm selv. Der er mange
kvaliteter i Mercedes, men der er også nogle steder hvor de ikke lever op
til mine forventninger mere. E modellen fra -94 til 96, (W124 sidste
facelift) er min favorit.

/Claus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-06-07 18:56

> [...]

> at holde kørende... Men som det er blevet sagt, så skal man selvfølgelig
> gå ind til sådan et køb med meget åbne øjne...

Er 7000 km ikke et ret spinkelt grundlag at begynde at konkludere
driftsomkostninger på ?

mvh

Andreas M. Hansen