Hvor placerer man sig på kørebanen i regnv~
Fra : Ukendt

Dato : 06-06-07 12:56

Tja, kan ikke huske om vi lærte det da jeg tog kortet. (1 år siden)
Men hvor placerer man sig optimalt i vådt føre ?
Hvis man placerer sig midt på sin bane (hvor man jo vil placere sig ved
"tør" kørsel), så ser det jo ud til at der er en farlig masse vand der på
midten.
Men placerer man sig nu ude i højre side, der hvor bilerne har deres højre
hjulsæt, ja så bliver man jo sikkert opfattet som en knallert.
Og ligger man sig helt til venstre, ja så bliver man jo noget snasket.
Så derfor håber jeg da at I kan hjælpe novicen med en rigtig placering :)

Mvh

Thomas

Fra : OM

Dato : 06-06-07 14:04

On 6 Jun., 13:56, "T.R." <thr AT mail-online DOT dk> wrote:
> [...]
> Og ligger man sig helt til venstre, ja så bliver man jo noget snasket.
> Så derfor håber jeg da at I kan hjælpe novicen med en rigtig placering :)

Strålende spørgsmål Så kan jeg samtidig få svar på om det
overhovedet er muligt at aquaplane på en MC? Jeg mindes at min
kørelærer sagde at dette ikke var muligt...
Mvh Ole

Fra : Flemming

Dato : 06-06-07 14:17

Der er ofte spor i vejen hvor biler/lastvogne plejer at køre, disse
spor kan/vil blive flydt med vand = størrere mulighed for aquaplaning.
Der plejer ikke at komme til at ligge vand i midten af vejen.

Så normalt vil jeg sige midten af vejen eller der hvor du mener der er
mindst change for vandpytter.

Jo en motorcykel kan sagtens aquaplane. Jeg har heldigvis kun prøvet
det en gang. Det var på bane med regnvejrs dæk. På vej ind i et sving,
kørte jeg gennem en vandpyt, hvor styret "faldt" ind på styrstop. Lige
efter vandpyttet fik den fat igen og rettede op (vandpytte var
heldigvis ikke mere end en meter eller 2 lang).

/Flemming

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 06-06-07 14:20

Hej

On Jun 6, 3:03 pm, OM <o...@pragmasoft.dk> wrote:
> [...]

Jeg ville placere mig (som jeg plejer) i venstre side.

> Strålende spørgsmål Så kan jeg samtidig få svar på om det
> overhovedet er muligt at aquaplane på en MC? Jeg mindes at min
> kørelærer sagde at dette ikke var muligt...

He he - det kan man sagtens.

Min hustru og jeg var et år på vej til Himmerlandstræf, og det stod
ned i stænger. Vi havde godt med fart på, og hun undrede sig på et
tidspunkt over at der var frigear mellem 5. og 6.... Det var der ikke.
Den aquaplanede så den slet ikke kunne tage ved. Vi fortsatte i et
noget mere adstadig tempo...

--
Jesper

Fra : S?ren H?yer Hansen

Dato : 06-06-07 14:53

Nu hvor snakken er på vejplacering:
Hvordan ****** kan det være at man kan se MC-kørere i højre side af vejbanen
på vejene (selvfølgelig lægger man sig til højre, når man skal dreje til
højre. Men da ikke ud ad lige landevej!).
Sig mig lærer kørerlærerne dem ikke at køre MC! - Med alle de timer der skal
til i dag, synes man jo, at der burde være tid til at forklare hvorfor og
hvordan man placerer sig.
Håber der er en og anden kørelærer der læser med her! Det kan da ikke
allesammen være "midlife crisis"- mænd, der fik deres kørekort for 30 år
siden og nu skal have formøblet friværdien i en MC, og som så kun kan huske
hvordan man kører knallert, vel???
Vh
Søren

Fra : Studo

Dato : 06-06-07 16:43

S?ren H?yer Hansen wrote:
>(selvfølgelig lægger man sig til højre, når man skal dreje til
> højre. Men da ikke ud ad lige landevej!).
Nej, så har du da endnu mindre sigt over svinget. Jeg forsøger at lade
være med at 'skære' svingene. For netop at få lidt ekstra oversigt,
selvfølgelig ikke hvis der er fuld sigt.

Men det gælder også kun sving, er enig i at det er dumt at lægge sig i
inderbanen uden der er en rigtig god grund. I motorvejens venstre spor
placerer jeg mig dog til højre, men ingen kan være i tvivl om det er en
knallert.

> "T.R." <thr AT mail-online DOT dk> skrev i en meddelelse
Vil placere mig som normalt, i venstre hjulspor, medmindre denne er
omdannet til vandpyt. Det er nok kun på dårligt vedligeholdte veje. De
plejer at være højest på midten.

Fra : Stephan G

Dato : 06-06-07 17:00

Og her har vi så "beviset" for, at aquaplanning kan lade sig gøre ;)

http://www.youtube.com/watch?v=9LC-nI2626s

Godt lavet, ikk?

/Stephan

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 06-06-07 20:15

> [...]
> Hvis man placerer sig midt på sin bane (hvor man jo vil placere sig ved
> "tør" kørsel), så ser det jo ud til at der er en farlig masse vand der på

Der vil normalt ikke være ret meget vand midt på din kørebane,
da der som oftest vil være kørt "hjulspor" af bilernes højre og venstre
hjulpar. Det er dog alligevel ikke der du skal være i regnvejr, der bliver
nemlig _rigtig_ glat, da det er her bilerne efterlader et fedtet spor af
olie,
kølervæske og hvad der ellers drypper neden ud af sådan et køretøj =
Prøv en gang når det regner (event. efter en længere "tørke" periode)
at se på kørebanen når du holder for rødt. Det vand der står i sporene
vil være fuld af oliefilm og det er glat.
Jeg plejer at blive i "højre kanten" af det venstre hjulspor.

mvh Jens
Sydals

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-06-07 06:45

#1 : Du må ikke lade dig påvirke af om du kan blive beskidt - så har du
sgu' for lidt fokus på kørslen.
#2 : læg dig til venstre - hvis der er spor, så gerne i kanten af sporet
- yderside eller inderside efter eget valg.
#3 : Midten af vejen er _altid_ olieret, både med diesel og kadett-olie,
især der hvor du skal bremse, så det er no-no.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-07 14:24

#1: Har nu heller ikke noget imod at blive beskidt og våd, tøjet tørre jo
igen :)
#2: Ok, ja det var jo absolut muligt.
#3: Ja det har jo ofte været oppe herinde.

Men ellers tak for alle de gode tilbagemeldinger :)

Mvh

Thomas