|
| Generelt reservedele til mc..mærker og års~ Fra : 2 |
Dato : 04-06-07 23:03 |
|
Nå vi har en lille debat i lokal området, med reservedele til MC.
Det startede med at jeg så en Honda CBR 1000 fra 1992. Og så kom
kommentaren, nej sådan en skal man ikke have da man ikke kan få
reservedele til den længere.
Vi fik spurgt en MC forhandler ja det var rigtigt at man ikke kan få
alt til den længere, dog en del stadig. Det undrer mig for det er jo
sådan stadig væk en forholdvis ny MC, så at reservedele allerede
skulle begynde at undgå lyder mærkeligt.
MC forhandleren nævnte så at det MC mærke man kunne få flest
reservedele til var Suzuki, helt tilbage til 70érne.
Og så kom spørgsmålet eller moralen om man vil, med glimt i øjet, er
det fordi Suzuki så ofte går itu at det er så normalt med nye
reservedele, og derved er en god forretning for Suzuki at holde liv i
alle sine MCer?
Og at Honda så sjældent går itu, at der ikke er behov for reservedele,
for de bare holder?
Er der noget om det, eller er det bare forskellig strategi?
Topper NSU listen med at de vel stadig kan leverer alt nyt til MC fra
sidst i 50érne?
Hvad med andre mærke Yamaha, KTM, Kawasaki mfl.?
Torben
| |
Steen Gruby (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 04-06-07 23:27 |
|
On Tue, 05 Jun 2007 00:02:53 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:
Hej Torben.
Skrøner er der nok af
>Nå vi har en lille debat i lokal området, med reservedele til MC.
>Det startede med at jeg så en Honda CBR 1000 fra 1992. Og så kom
>kommentaren, nej sådan en skal man ikke have da man ikke kan få
>reservedele til den længere.
>Vi fik spurgt en MC forhandler ja det var rigtigt at man ikke kan få
>alt til den længere, dog en del stadig. Det undrer mig for det er jo
>sådan stadig væk en forholdvis ny MC, så at reservedele allerede
>skulle begynde at undgå lyder mærkeligt.
>
Der kan være dele der er udgået fra fabrikken, men de fleste sliddele
fås stadig hos f.eks. MAX MC (MC Nøglen).
Meget af det mere alvorlige kan det ikke betale sig at skrue i.
En komplet MC koster næsten gratis i Tyskland, og set i det lys er det
f.eks. hurtigere og billigere at bytte hele motoren end at reparere
den gamle.
>MC forhandleren nævnte så at det MC mærke man kunne få flest
>reservedele til var Suzuki, helt tilbage til 70érne.
>
Den tror jeg ikke på.
Prøv at spørge Suzuki om reservedele til en Suzuki XN85.
Svar: Sådan en kender vi slet ikke
>Og så kom spørgsmålet eller moralen om man vil, med glimt i øjet, er
>det fordi Suzuki så ofte går itu at det er så normalt med nye
>reservedele, og derved er en god forretning for Suzuki at holde liv i
>alle sine MCer?
>Og at Honda så sjældent går itu, at der ikke er behov for reservedele,
>for de bare holder?
>
>Er der noget om det, eller er det bare forskellig strategi?
>
Begge udsagn hører vist til i afdelingen for spøg og skæmt
>Topper NSU listen med at de vel stadig kan leverer alt nyt til MC fra
>sidst i 50érne?
>
NSU leverer ikke noget som helst mere, Butikken lukkede i 1964, men
der er foretagsomme handelsmænd som NSU-Motzke og Motorrad Stemler der
har opkøbt hele møllen midt i 60'erne og kan levere alt nyt.
Til deres pris - Meget høj.
Hvis man endelig skal købe dele til NSU, så er http://www.nsu-dele.dk/
et sted at henvende sig - Til rimelige priser.
>Hvad med andre mærke Yamaha, KTM, Kawasaki mfl.?
>
Ingen anelse.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Richard (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 05-06-07 10:57 |
|
Hej Steen,
Steen Gruby wrote:
>>Topper NSU listen med at de vel stadig kan leverer alt nyt til MC fra
>>sidst i 50érne?
>
> NSU leverer ikke noget som helst mere, Butikken lukkede i 1964,
Apropos, havde NSU produktion i CZ eller Jugoslavien, i årene før de
lukkede? - så fornylig ved et træf i FI en fint restaureret 175cc NSU fra
svjh 1962.
Stelnummerpladen nævnte et slavisk lydende produktionssted, som jeg ikke
lige husker - billedet jeg tog, kan jeg nok lettere finde end sedlen, jeg
skrev pladen af på
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Steen Gruby (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-06-07 17:19 |
|
On Tue, 5 Jun 2007 09:56:51 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:
Hej Richard.
>
>Apropos, havde NSU produktion i CZ eller Jugoslavien, i årene før de
>lukkede? - så fornylig ved et træf i FI en fint restaureret 175cc NSU fra
>svjh 1962.
>
NSU lavede en opboret version af Super FOX der fik navnet MAXI.
Jeg har først for nylig stiftet bekendskab med den.
Lidt mystisk mangler den totalt i den del af historien jeg kan huske.
>Stelnummerpladen nævnte et slavisk lydende produktionssted, som jeg ikke
>lige husker - billedet jeg tog, kan jeg nok lettere finde end sedlen, jeg
>skrev pladen af på
Det lyder faktisk rigtigt.
NSU kunne have haft en produktion kørende i et øst land.
Det kan være forklaringen på at der ikke findes meget materiale på
den.
Jeg vil surfe lidt på internet og håbe på at jeg kan finde noget om
den der.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-06-07 22:22 |
|
On Tue, 05 Jun 2007 18:18:47 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
Hej Richard.
>
>Det lyder faktisk rigtigt.
>NSU kunne have haft en produktion kørende i et øst land.
>Det kan være forklaringen på at der ikke findes meget materiale på
>den.
>Jeg vil surfe lidt på internet og håbe på at jeg kan finde noget om
>den der.
Her er beviset på at du har ret:
Endet mit dem Verkauf der Fertigungsanlagen der Maxi und Prima an die
Firma PRETIS in Jugoslawien die Ära der Motorradfertigung bei NSU.
Dort werden die Maxi und die Prima noch einige Jahre gebaut. Die bis
1964 noch angebotenen NSU Maxi wurden bereits bei Pretis für NSU in
Lohnfertigung gebaut.
Retfærdigvis skal siges at der ikke er meget materiale om Maxi.
Der er bygger noget der ligner 15-20.000 stk af dem fra 1957 til 1964.
Det er en Super FOX med opgraderinger.
Større boring og udvendige støddæmpere a'la' Super MAX.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Richard (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 06-06-07 17:55 |
|
Hej Steen,
Steen Gruby wrote:
> Her er beviset på at du har ret:
<snip en god udredning om YU NSU'erne>
Det var da skægt, at jeg lige faldt over en sådan ved aftentræffet på
nordhavnen (Mustalahden satama) over for udsigtstårnet i Tampere, FI
forrige tirsdag aften
- der var også en fin ældre sort/chrom MZ, en Moto Guzzi med den
vandretliggende cylinder (Falcone?), ældre og yngre englændere, CB750 K0
m.fl. Og føreren af en Duc 999 viste sig at være en - anslået - 70-75 årig
hvidhåret gentleman
Ærgerligt at billedarkivet på dfmc.dk ikke virker i øjeblikket
> Retfærdigvis skal siges at der ikke er meget materiale om Maxi.
> Der er bygger noget der ligner 15-20.000 stk af dem fra 1957 til 1964.
Et foto af en sådan kan du ihvertfald få af mig på din hjemmeadresse,
måske allerede i aften. Sedlen med afskrift af stelnummerpladen leder jeg
endnu efter...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Torben Scheel (07-06-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 07-06-07 06:32 |
|
Richard wrote:
> Ærgerligt at billedarkivet på dfmc.dk ikke virker i øjeblikket
>
Hvordan ikke virker? Kan man ikke uploade?
--
vh
Torben - http://www.dfmc.dk/?id=425
| |
"J.C.Kløve" (07-06-2007)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 07-06-07 06:47 |
|
Torben Scheel skrev:
> Richard wrote:
>> Ærgerligt at billedarkivet på dfmc.dk ikke virker i øjeblikket
>>
> Hvordan ikke virker? Kan man ikke uploade?
>
hmmm næ jeg har lige reparreret lidt på mit, og suppletet track
billederne, der var (er) en del billeder der er forsvundet fra mit
galleri , men det kan jo ske, pyt med det, jeg er glad for at Tony
ikke bare smider det hele, men forsøger at få det til at løbe rundt
--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC
| |
Richard (09-06-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 09-06-07 17:43 |
|
Til Steen Gruby,
Richard wrote:
> Et foto af en sådan kan du ihvertfald få af mig på din hjemmeadresse,
> måske allerede i aften.
Fik du det foto, eller? - modtog en del. failure fra
postmaster(at)asterix, efter jeg havde sendt billedet til din adresse på
gruby-domænet nævnt på din site.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Steen Gruby (09-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 09-06-07 17:58 |
|
On Sat, 9 Jun 2007 16:42:54 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:
Hej Richard.
>
>Fik du det foto, eller? - modtog en del. failure fra
>postmaster(at)asterix, efter jeg havde sendt billedet til din adresse på
>gruby-domænet nævnt på din site.
Jeg ved godt at det er lidt useriøst, men min mailadresse, både her og
på min hjemmeside, er et fake.
Jeg tør ikke lægge min nye adresse ud til offentlig beskuelse, idet
årsagen til skiftet i mailadresse er en overvældende mængede spam som
helt er ophørt nu.
Jeg sender en privat mail med den nye adresse - No problem.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
2 (10-06-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 10-06-07 09:09 |
|
On Sat, 09 Jun 2007 18:57:36 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
>On Sat, 9 Jun 2007 16:42:54 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
>(Richard) wrote:
>
>Hej Richard.
>>
>>Fik du det foto, eller? - modtog en del. failure fra
>>postmaster(at)asterix, efter jeg havde sendt billedet til din adresse på
>>gruby-domænet nævnt på din site.
>
>Jeg ved godt at det er lidt useriøst, men min mailadresse, både her og
>på min hjemmeside, er et fake.
>Jeg tør ikke lægge min nye adresse ud til offentlig beskuelse, idet
>årsagen til skiftet i mailadresse er en overvældende mængede spam som
>helt er ophørt nu.
>Jeg sender en privat mail med den nye adresse - No problem.
Ja der er sandelig enorm forskel på om man bruger sin email i
offentlig forum eller ej. For ca 10 år siden oprettede jeg 2 mails
hos Ofir.dk den ene kan der i perioder komme 30-40 spam om dagen,
dog før de fik et nogenlunde spamfilter. Og det er den mail som er
brugt offentligt og til firmaer mm. Den anden er aldrig brugt
offentligt, og der er KUN kommet 1 spamreklame på 10 år.
denne mail jeg har her er kun oprettet til NG og den sluger en stak
spams til sig, men læser/åbner den jo ikke, måske 2 gange om året.
Kan jo se hurtigt hurtigt en 1 GB fri plads bliver fyldt op.
Torben
| |
Armand (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-06-07 22:07 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:vi3963hlh8k4t5eqrimukn4v73eik8vmc6@4ax.com...
> On Tue, 05 Jun 2007 00:02:53 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:
>
>
>>MC forhandleren nævnte så at det MC mærke man kunne få flest
>>reservedele til var Suzuki, helt tilbage til 70érne.
>>
> Den tror jeg ikke på.
> Prøv at spørge Suzuki om reservedele til en Suzuki XN85.
> Svar: Sådan en kender vi slet ikke
>
Det er et Suzuki-speciale at finde overgemte modeller på fjerne markeder,
som hjemtages og sælges billigt - Men til gengæld kun dén ene gang!
GSXR250 er ærkeeksemplet derpå: DEn blev taget hjem á to omgange (=to på
hinanden følgende år) og var dels en unik maskine og dels til en ganske fin
pris!
Ganske få år efter hvor de sekundære sliddele, såsom skivebremser, begyndte
at skulle udskiftes på nogle var det helt og aldeles umuligt at få sådant
leveret.
Og internet-muligheden? Modellen er kun blevet solgt i Japan og Newzealand
udover herhjemme, ligesom at mange detaljer er helt unikke og ikke deles af
andre Suzukier (bremseskiver og karburatorer bl.a.)
Så det er at tage munden for fuld at rose Suzuki generelt for
reservedels-situationen :-|
>>Hvad med andre mærke Yamaha, KTM, Kawasaki mfl.?
>>
Et engelsk firma gør meget i at købe de gamle lagre op ved Honda-
forhandlere/importører og er ganske leveringsdygtige i stumper til bedagede
Honda'er, ligesom et hollandsk firma er. Men der er ingen leveringsgaranti.
hvorfor det ikke er et købsargument for en Honda!
Bedste råd er således at undgå Suzuki's one-off imports, hvis man kan
gennemskue dém, samt være opmærksom på at Yamaha også har et par af samme
problembørn (hvoraf jeg på stående fod kan nævne XJ700Maxim) :-|
--
Armand.
| |
Richard (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 06-06-07 17:45 |
|
Armand wrote:
> Et engelsk firma gør meget i at købe de gamle lagre op ved Honda-
> forhandlere/importører og er ganske leveringsdygtige i stumper til bedagede
> Honda'er, ligesom et hollandsk firma er. Men der er ingen leveringsgaranti.
> hvorfor det ikke er et købsargument for en Honda!
Nej naturligvis ikke i sig selv. Især ikke, hvis man giver op, når delene
slipper op hos forhandlerne, og man ikke leder på eBay, hos ophuggere etc.
- pointen er imidlertid, at når nu/hvis Honda generelt leverer delene i
flere år efter prod.stop end andre, er chancen større for at finde noget
til end ældre Honda, ikke sandt...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Eddie (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Eddie |
Dato : 05-06-07 10:42 |
|
"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:7v19639dg0t74rt8vinm80f4u9vemvt8tp@4ax.com...
> Nå vi har en lille debat i lokal området, med reservedele til MC.
> Det startede med at jeg så en Honda CBR 1000 fra 1992. Og så kom
> kommentaren, nej sådan en skal man ikke have da man ikke kan få
> reservedele til den længere.
> Vi fik spurgt en MC forhandler ja det var rigtigt at man ikke kan få
> alt til den længere, dog en del stadig. Det undrer mig for det er jo
> sådan stadig væk en forholdvis ny MC, så at reservedele allerede
> skulle begynde at undgå lyder mærkeligt.
>
Hvad???... En CBR1000F '90 står højt på min indkøbsliste, når
jeg skal ud og kigge på en anden, men hvis reservedele er ved at
udgå, så....
> Hvad med andre mærke Yamaha, KTM, Kawasaki mfl.?
Tjah, jeg kan få stort set alt til min gamle Z650/B2, såå...
Kawasaki i USA fører alle dele, og disse kan bestilles hjem
til DK. Det er kun et spørgsmål om pris... :-/
Desuden har Max mc-import et helt special-program, kun
omhandlende Z-modeller.
Men med nyere Kawa'er, ved jeg ikke rigtigt. Jeg tror at det
er fordi at Amerikanerne er mere vilde med klassiske Kawa'er
og det er derfor at alle dele stadig produceres til de gamle modeller.
Jeg forstår dog godt at de ikke længere vil producere alle dele, men
det er nok ikke alle der gør det, hvis man liige står og mangler en
bestemt del som er udgået.
Lidt OT:
Der kan man nok lære lidt af Mercedes... et bilmuseum som lå her
i nærheden, manglede en kofanger til en veteran-Mercedes fra '37.
Mercedes-forhandleren forespurgte direkte hos MB, og tre dage
efter, lå der en ny kofanger i postkassen. Det er kundeservice
der vil noget...
Mvh. Eddie
| |
2 (09-06-2007)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 09-06-07 08:56 |
|
>>
>
>Hvad???... En CBR1000F '90 står højt på min indkøbsliste, når
>jeg skal ud og kigge på en anden, men hvis reservedele er ved at
>udgå, så....
>
>
>> Hvad med andre mærke Yamaha, KTM, Kawasaki mfl.?
>
>Tjah, jeg kan få stort set alt til min gamle Z650/B2, såå...
>Kawasaki i USA fører alle dele, og disse kan bestilles hjem
>til DK. Det er kun et spørgsmål om pris... :-/
>Desuden har Max mc-import et helt special-program, kun
>omhandlende Z-modeller.
Det er mig som stillede spørgsmålet, og fordi jeg spørger er det jo
ikke sikkert det er så slemt i virkeligheden som spørgsmålet lyder på.
Og den MC forhandler går meget op i at det skal være helt nye
originale dele, og det er så muligt det er sværere. End som at finde
noget brugt og fint brugbare dele.
Og nogle gange sker det også at reservedele skifter nr undervejs og så
at referanceliste ikke bliver godt nok ført med, så at delen kan
ligge på hylden som passer, men er ukendt fordi det er fejl lagernr.
Skrøner kan opstå, men det er dog sjældent de opstår at den blå luft,
men om man så har søgt længe nok og bredt nok er ikke godt at vide.
>Der kan man nok lære lidt af Mercedes... et bilmuseum som lå her
>i nærheden, manglede en kofanger til en veteran-Mercedes fra '37.
>Mercedes-forhandleren forespurgte direkte hos MB, og tre dage
>efter, lå der en ny kofanger i postkassen. Det er kundeservice
>der vil noget...
>
Ja det er en god historie
Torben
| |
Richard (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 05-06-07 10:46 |
|
2 wrote:
> MC forhandleren nævnte så at det MC mærke man kunne få flest
> reservedele til var Suzuki, helt tilbage til 70érne.
Det er stik mod, hvad Suzuki-importørens daglige leder gennem mage år,
Mogens Beier, fortalte mig i '97, hvor jeg skulle igang med mc igen!
Dengang hed det højst 10-12 år for Suz' vedkommende, så også af den grund
valgte jeg noget andet...
Af japanerne er Honda nok dem, der producerer stumper længst - først så
sent som i '92 ophørte de med at producere på livstid, som Soichiro-san
havde lovet amerikanerne, da de startede Honda Inc - og producerede
derefter til 15 år efter produktionsophør som hovedregel.
At der skulle være probs med at få dele til en så udbredt cykel som
CBR1000, undrer mig: Til V4'erne fra start-midt80erne er det ret få dele,
der er udgået. Og nogle af de modeller er bygget i færre eksemplarer end
CBR1000. Imidlertid er der konstant udbud af gode brugte dele og
indimellem også NOS (New Old Stock), så det er i praksis ingen problem,
som de siger
Du skal IMHO ikke holde dig tilbage fra en kun 15 år gammel cykel som
CBR1000 af den grund
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Futte & Co. (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 05-06-07 13:52 |
|
2 wrote:
>
> Topper NSU listen med at de vel stadig kan leverer alt nyt til MC fra
> sidst i 50érne?
>
> Hvad med andre mærke Yamaha, KTM, Kawasaki mfl.?
>
Norton commando 8½ kan stadig bestilles, så bliver den opbygget af
reservedele. Og prisen ligger på små 10k pund.
Dk afgiften kommer naturligvis oveni. Hvordan mon de takserer så'n een
mht. årgang
Man har også tidligere sagt om Nimbus, at den kunne leveres opbygget af
reservedele, men det er vist et stykke tid siden.
--
Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969
| |
Per Lund (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Per Lund |
Dato : 06-06-07 11:31 |
|
"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:7v19639dg0t74rt8vinm80f4u9vemvt8tp@4ax.com...
> Nå vi har en lille debat i lokal området, med reservedele til MC.
> Det startede med at jeg så en Honda CBR 1000 fra 1992. Og så kom
> kommentaren, nej sådan en skal man ikke have da man ikke kan få
> reservedele til den længere.
> Vi fik spurgt en MC forhandler ja det var rigtigt at man ikke kan få
> alt til den længere, dog en del stadig. Det undrer mig for det er jo
> sådan stadig væk en forholdvis ny MC, så at reservedele allerede
> skulle begynde at undgå lyder mærkeligt.
>
> MC forhandleren nævnte så at det MC mærke man kunne få flest
> reservedele til var Suzuki, helt tilbage til 70érne.
>
> Og så kom spørgsmålet eller moralen om man vil, med glimt i øjet, er
> det fordi Suzuki så ofte går itu at det er så normalt med nye
> reservedele, og derved er en god forretning for Suzuki at holde liv i
> alle sine MCer?
> Og at Honda så sjældent går itu, at der ikke er behov for reservedele,
> for de bare holder?
>
>
>
> Torben
Det kan man grine lidt af. Har netop købt en GSX 750 fra 1981, da det var en
mc jeg var glad for.
Nu har man brugt vinteren til at kigge den efter og ser at motorblokken er
begyndt at få revner ved sammenføjningen af blok og cylinder.
Brugte noget tid på at søge i DK efter en stumpemotor, men fandt ikke nogen
til en fornuftig pris.
Har nu brugt ca 3 uger på EBAY og har set adskilligt der er pengene værd.
Min motor komplet og køreklar gik for under 3500,- kr. Lige til at montere.
Mange sælgere sætter en hel mc til salg i stumper til stort set ingen
penge..
Så hvis man har noget der er lidt gammelt, så kig på www.ebay.de og find det
i skal bruge.
| |
Henrik (10-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 10-06-07 18:59 |
| | |
|
|