God mc på max. 175ccm
Fra : Asbjørn

Dato : 03-06-07 22:10

Hej

Min lange søgning efter et optimalt og også lidt sjovt transportmiddel
fra Karlslunde til København og Vedbæk falder på, at jeg hellere må
tage et MC kørekort.

Da økonomien er lidt stram på sidste studieår, må Hayabusa 1300R dog
vente lidt endnu... men jeg har set at GF har en MEGA billig
ansvarsforsikring på ~14-1500 kr./år, hvis man kører på en lille MC op
til 175 ccm. Dertil rækker min egen pengepung til en MC omkring de
20.000 afhængigt af hvor mange ekstraudgifter der kommer løbende
derefter.

Jeg har umiddelbart en simpel scooter som PGO TREX 150 i tankerne. Jeg
kan lugte lidt fra forums at Jinglun er noget billigt kineser-bras -
motorcross (Yamaha DT125) kan være sjove, men også lidt farlige på
glat asfalt... er der nogen, der har en god idé til en MC hvor du får
lidt for pengene med 20.000, som holder sig under de 176 ccm?

Mvh. Asbjørn

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-07 22:35

Asbjørn <s973402@student.dtu.dk> writes:

> [...]
> lidt farlige på glat asfalt... er der nogen, der har en god idé til
> en MC hvor du får lidt for pengene med 20.000, som holder sig under

Hvor meget ekstra er det lige at forsikringen koster for en større mc?
Jeg spørger fordi du kan få en del mere for pengene ved at have et
større udvalg at søge i.

F.eks. solgte Martin Sørensen herfra jo netop sin 46-heste ganske
velkørende Yamaha XS400 Seca til 10.000,-. Den skulle vist synes og de
plejer vist også at koste lidt mere, men der er jo meget at give af
til den slags, når dit budget siger 20k (der bliver jo også lidt
ekstra til forsikringen). Det minder mig om at du lige skal sætte
min. 3500,- af til hjelm, handsker og støvler (og meget gerne et
rygskjold).

Er du bange for at skrue kan du også bare købe en ny Yamaha YBR125
eller lignende, men så får du altså også væsentlig mindre mc for
pengene.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-06-07 22:41

"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
Hej

Min lange søgning efter et optimalt og også lidt sjovt transportmiddel
fra Karlslunde til København og Vedbæk falder på, at jeg hellere må
tage et MC kørekort.

Det er lidt som med sparepære contra alm. pære. Det er den dyre der er den
billigste (i længden).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Asbjørn

Dato : 03-06-07 22:48

On 3 Jun., 23:35, Jes Vestervang <jes.vesterv...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er du bange for at skrue kan du også bare købe en ny Yamaha YBR125
> eller lignende, men så får du altså også væsentlig mindre mc for

0-175 ccm: 1.486 kr.
176-999 ccm: 5.206 kr.

Principelt skal jeg kun investere i et rygskjold, da jeg har hjelm,
handsker og støvler. Den årlige mer-pris ryger selvfølgelig lidt i
vejret ved en større motorcykel - egentligt skal jeg bare have en
"stor tunet knallert", der kan køre de 100 km/t lovligt. Jeg gjorde
dette uden kørekort eller noget på Kreta, og det var egentligt et
fremragende transportmiddel, selv om de 100 km/t krævende nogle gode
bjergsider

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-06-07 09:07

Asbjørn wrote:

> 0-175 ccm: 1.486 kr.
> 176-999 ccm: 5.206 kr.

WOW hvor bor du henne? København eller Århus?

Jeg har også ved GF, og jeg har en 900ccm maskine som koster mig lidt under
2400 årligt...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Asbjørn

Dato : 03-06-07 23:09

On 3 Jun., 23:41, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> tage et MC kørekort.
>
> Det er lidt som med sparepære contra alm. pære. Det er den dyre der er den

Ja og hvis en sparepære koster 40 kr. du ikke har, så må du købe en
almindelig pære til en 10'er, men hvad er det præcis på eksempelvis en
150 kubik scooter der er dyrere i længden end f.eks. en Yamaha XS400
fra 80'erne?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-07 00:22

> [...]

almindelig pære til en 10'er, men hvad er det præcis på eksempelvis en
150 kubik scooter der er dyrere i længden end f.eks. en Yamaha XS400

Den lille slides for hurtigt og skal repareres alt for tit. Så betingelsen
er at du kan lave alt selv, og at reservedelspriserne er rimelige. Selv da
kan det blive dyrt at være fattig....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : tp

Dato : 04-06-07 06:34

snip---hvad er det præcis på eksempelvis en
> [...]
> er at du kan lave alt selv, og at reservedelspriserne er rimelige. Selv da

Hmm, jeg startede med en gsx250 fra 82. Den klarede mit kbh kørsel til ug.
Kvik og ekstrem økonomisk. havde kørt omkring 80.000km. Eneste ting var at
den brugte noget olie, men så fik den en skvat sammen med benzinen - ingen
problem i det.

OG - Den blev solgt for det jeg købte den for, og samtidigt lærte jeg en del
om hvad jeg søgte.

IDAG ville jeg nok være startet på en GS500 el.l. men det var pengene ikke
til dengang, og det er jo en lignende situation vores hovedperson er i, så
lad os hjælpe ham ud fra det...

Mvh TP
BMW R1100RS

Fra : Armand

Dato : 04-06-07 09:43

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, jeg startede med en gsx250 fra 82. ........Den blev solgt for det
> jeg købte den for, og samtidigt lærte jeg en del om hvad jeg søgte.

Og dét er faktisk et meget tungt argument imod at sigte alt for høj fra
starten af:
Virago; off-road, sportsmodel eller touring imellem 250 og 1000ccm er sq et
heftigt marked at skulle overskue når ens eneste forudsætning er
kørelærerens Honda CB 500, og med så lav afskrivning som der vitterligt er
på de små/ældre kan man i praksis få et gratis "lære-år" hvor man såvel
kører rutine ind på rygraden, som kommer tættere ind på mc-branchen og
derved kan overskue udvalget!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-06-07 06:34

> [...]
> er at du kan lave alt selv, og at reservedelspriserne er rimelige. Selv da

Undskyld, men det er nu noget sludder.

EN gammel Yamaha DT125 fra starten af 80'erne er noget af det mest
slidstærke der er lavet, og den kal ihvertfald sagtens holdes indenfor
budgettet. En noget dyrere (ny) kineser kan let blive meget dyr i drift.

Rittig

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-07 19:33

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev
> Undskyld, men det er nu noget sludder.

Glæder mig at du siger undskyld på forhånd, for dine uovervejede
kommentarer, for det kan da aldrig være noget sludder at komme med noget
generelt, der passer. Du skal så herefter heller ikke komme med eksempler på
mine vegne, det skal jeg nok selv finde ud af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-06-07 10:02

> Du skal så herefter heller ikke komme med eksempler på
> mine vegne, det skal jeg nok selv finde ud af.

Fint, kom med dem. Jeg venter...

Rittig

Fra : F.Syndergaard

Dato : 03-06-07 23:16

Hej.

Et forsigtigt forslag:
http://div.brugtgrej.dk/itemshow.php?obj=33330

--
MVH.
Finni

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-07 23:37

> [...]
> glat asfalt... er der nogen, der har en god idé til en MC hvor du får
> lidt for pengene med 20.000, som holder sig under de 176 ccm?

Hvis du holder på at den skal være under 175 ccm, så ville jeg nok vælge en
Yamaha YBR125, som vist skulle være ganske velkørende og billig i drift og
vedligehold. PGO T-Rex kunne jeg forestille mig ville være dyrere i
vedligehold pga. kåbeværket (og hvad med serviceintervallerne?)..
Desuden er en MC-scooter heller ikke altid så smart på motorvejen hvis du
har tænkt dig at køre der, da nogle folk ikke kan kende forskel og vil tro
at det er en EU-45 og kan finde på alt muligt..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-07 23:42

Asbjørn <s973402@student.dtu.dk> writes:

> 0-175 ccm: 1.486 kr. 176-999 ccm: 5.206 kr.

3720,- kommer det til at koste dig for at få en rigtig mc frem for en
forvokset knallert, groft sagt. Det drejer sig jo kun om et år, det
har vel også lidt at sige.

> [...]
> vejret ved en større motorcykel - egentligt skal jeg bare have en
> "stor tunet knallert", der kan køre de 100 km/t lovligt.

Skal du også køre 100 km/t når det går en anelse opad eller der er en
anelse modvind kan det blive svært indenfor 175 ccm, du skal
ihvertfald have min 15 hk. Desuden tror jeg at du vil få meget mere
fornøjelse ud af en cykel som du kan nyde at køre lange ture på
fremfor korte transportture. Det kommer selvfølgelig an på hvem man
er, men snyd dig ikke for at finde ud af det

> Jeg gjorde dette uden kørekort eller noget på Kreta, og det var
> egentligt et fremragende transportmiddel, selv om de 100 km/t
> krævende nogle gode bjergsider

Det lyder halvspændende
--
mvh Jes Vestervang (studerende 17 dage endnu @ SV1000S & DT125R

Fra : Stephan G

Dato : 04-06-07 12:41

Jeg synes, det er synd at vælge en <175 ud fra forsikring uden at
(formoder jeg) at have undersøgt nøje, hvad der ellers er af tilbud.
Som det også fremgår af gruppens forsikring tråde er det med at finde
den billigste forsikring noget af en jungle. Prøv fx at undersøge, om
du i forbindelse med din uddannelse kan få noget rabat, eller snak med
det forsikringsselskab, du allerede har. Forsikring er forhandling!
Jeg fik fx en helårlig forsikring til min mz etz 251 saxon tour (der
kan erhverves for under 5000 kroner og er ret driftsikker) for den
nette sum af 1005 kr/år. Dette fordi jeg som medlem af DJØF kunne få
noget rabat ved Codan, der har en aftale med dem.

Angående MC-valg:
Honda CB250 ville vist også kunne dække dit behov. Men jeg ville nok
vælge en offroader; xt350 eller xl350 til omkring 15000, så har du
også muligheden for at få noget spas hvis du kommer i nærheden af en
grusvej eller lign. Der er diskussion af offroadere under 20.000 på
tenere.dk. Om en cykel er ustabil på våd, kold asfalt kommer ikke an
på type mc, men dækkene.

Mvh Stephan
f650 GS
ETZ 251

Fra : Asbjørn

Dato : 04-06-07 23:16

Jeg bor i København NV - så der er lidt langt til den jyske hede
Men ellers tak for tilbuddet - jeg vil nok også foretrække en MC der i
hvert fald om ikke er ny, så i hvert fald nysynet

Mvh. Asbjørn

Fra : Asbjørn

Dato : 04-06-07 23:22

On 4 Jun., 00:37, "Martin Sørensen" <m...@laxity.dk.invalid> wrote:

> [...]
> har tænkt dig at køre der, da nogle folk ikke kan kende forskel og vil tro
> at det er en EU-45 og kan finde på alt muligt..

Evt. en lidt brugt YBR125 kunne være sagen - jeg har hørt ondsindede
rygter om at den blev produceret i Kina og ikke i Japan, og dermed
består af nogle af de samme dele som den kinesiske Qingqi 125. ER DER
NOGET OM SNAKKEN eller har en ny YBR125 en fornuftig holdbarhed og
udskiftnings-økonomi?

Mvh. Asbjørn

Fra : Asbjørn

Dato : 04-06-07 23:25

On 4 Jun., 10:07, "Anders Houmark" <sunsiten...@andersh.dk> wrote:

> WOW hvor bor du henne? København eller Århus?
>
> Jeg har også ved GF, og jeg har en 900ccm maskine som koster mig lidt under
> [...]

København - snart Karlslunde - ikke at det skulle gøre nogen forskel
uden kasko. Hvor hurtigt falder du i præmie, går ikke udfra du fik
kørekort, købte en 900ccm og så fik en forsikring på 2400 første
år!!?? Det kunne være jeg skulle lave et skriv til GF...

Mvh. Asbjørn

Fra : 2

Dato : 05-06-07 09:06

On Mon, 04 Jun 2007 15:24:40 -0700, Asbjørn <s973402@student.dtu.dk>
wrote:

> [...]
>kørekort, købte en 900ccm og så fik en forsikring på 2400 første
>år!!?? Det kunne være jeg skulle lave et skriv til GF...

Kontakt flere og mange forsikringsselskaber, der er temmelig meget
forskel på dem, og hvor de trækker grænser, for antal ccm mm

jeg har codan ansvar til 510 kr og har lige fået tilbud fra
Nykredit på 342 kr for 175 ccm

Yamaha dt175 er let kørt mc, god affjedring, klarer sig godt i terræn
og på til ca 100 km/t men modvind og overhalinger er den ikke så
glad for. løber 21-22 km/L

Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-06-07 14:47

Asbjørn wrote:

> [...]
> kørekort, købte en 900ccm og så fik en forsikring på 2400 første
> år!!?? Det kunne være jeg skulle lave et skriv til GF...

Jeg er ikke faldet i præmie endnu. Nok fordi jeg ikke har haft 1
sammenhængene års forsikring endnu..
Startede på en 600ccm maskine, den kostede det samme som min nuværende 900 -
og jov, jeg har bare fået forsikring på 2400 kr uden at gøre noget specielt.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : oz9abc

Dato : 05-06-07 07:00

[...]

Hej Asbjørn.
Hvad med denne: http://div.brugtgrej.dk/itemshow.php?obj=33330

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk

Fra : MORTEN VIND

Dato : 05-06-07 11:11

"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse

kan lugte lidt fra forums at Jinglun er noget billigt kineser-bras -

Mvh. Asbjørn

Forstår nu ikke helt, hvad man skulle være så bange for med en kinøjser.
Motoren er i de fleste tilfælde en kopi af Honda CG125, der kom på markedet
i 1976 (Hvem sagde gennemprøvet teknik ). Og den er UTROLIG nem at lave
service på selv. Bevares - serviceintervallerne er korte under tilkøringen,
men herefter er det ikke så galt endda. Og sliddelene er generelt billige...

Morten
Geely Grand Puma 150 2005 - kørt 19.500 km
Haojin HJ125 2007 - kørt 1.800 km

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 05-06-07 17:26

MORTEN VIND skrev:
> [...]
>
> Morten
> Geely Grand Puma 150 2005 - kørt 19.500 km

Billigt ja
Kinesisk så afgjort
Bras - man får vel hvad man betaler for, og kan nok ikke forvente samme
kvalitet som på en mc der koster væsentligt mere, men de kører da og der
er garanti på i modsætning til de gamle 80'er japanere der nok kræver
lidt skruelyst/evner.

Der er en klar næsen i sky holdning fra mange Motorcyklister over for
kineserne, intet nyt i det, i 70'erne så dem der kørte engelsk ned på
japanerne da de kom med deres symaskiner, som få år senere havde sendt
alle de engelske mærker ud i konkursen.

jeg prøvede et par stykker, en Jinlun 150 og en Jincheng 250 da jeg
kiggede efter en cykel nummer 2, og de var simpelthen for brystsvage til
min smag, men sammenlignet med PGO 150 eller DT175 er der nok ikke den
store forskel.

Tag ud og prøv en tur på de forskellige modeller der er i DBA og find
den der passer dig.

Jeg skal i øvrigt betale 2300/år for ansvar til Seca'en hos alm.brand
(og betaler 1500/år for kasko på Triumph'en som klassiker)

--
Keld
Triumph Trident T160

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 23:26

On Tue, 05 Jun 2007 18:25:54 +0200, Keld Rasmussen wrote:

> [...]
> kineserne, intet nyt i det, i 70'erne så dem der kørte engelsk ned på
> japanerne da de kom med deres symaskiner, som få år senere havde sendt

Næeh, det klarede englænderne nu selv, det skal japanerne ikke have skyld
for. NVT og siden BSA/Triumph var i sig selv kun krampetrækninger de sidste
mange år. Og cooperativet var jo ren arbejdsløshedsunderstøttelse.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 06-06-07 00:26

Orla Pedersen skrev:

> Næeh, det klarede englænderne nu selv, det skal japanerne ikke have skyld
> for. NVT og siden BSA/Triumph var i sig selv kun krampetrækninger de sidste
> mange år. Og cooperativet var jo ren arbejdsløshedsunderstøttelse.

Der er ikke tale om skyld, japanerne kom med et produkt der var bedre og
billigere end hvad englænderne kunne lave, Honda's CB750 four blev
lanceret stort set samtidig med T160 modellen i 1975, den havde en
cylinder mere, var billigere, og stod ikke og spildte olie i
salgslokalet. Selve Triumph fabrikken døde dette år, at der så fortsat
blev produceret diverse Bonneville udgaver af cooperativet de næste år
var ren tomgang, al udvikling af nye modeller blev sat i stå, herunder
planerne om en firecylindret 1000 cc Quadrant.
Min pointe er at hvem ved hvad kineserne kan udvikle sig til, i 1965
ville ingen have troet at japanerne ville tage over i løbet af 10 år, så
måske er det en Jinlun vi nikker respektfuldt til på langelinie i 2017.

--
Keld
Triumph Trident T160

Fra : Armand

Dato : 06-06-07 21:24

"Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse

> ................al udvikling af nye modeller blev sat i stå, herunder
> planerne om en firecylindret 1000 cc Quadrant.

Quadrant? Jeg har ikke hørt noget navn på dét projekt, men det lyder
unægtelig li'som "Square four" - Men 1000'eren var på simpleste vis en
Trident med en cylinder ekstra!
Faktisk samme trick man brugte ved seneste succesrige genopstart:
En 750/3 hhv. 1000/4 og ved hjælp af lidt længere slaglængde:
En 900/3 hhv. 1200/4!

--
Armand.

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 06-06-07 22:28

Armand skrev:
> "Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Quadrant? Jeg har ikke hørt noget navn på dét projekt,

Det var et alment anderkendt "nickname" for e T160 med 4 cylindre

http://www.motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/1975_triumph_prototype.html

http://www.teamobsolete.com/Beezumph02.html

Keld

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-07 23:47

Stephan G <stephangam@yahoo.dk> writes:

> Prøv fx at undersøge, om
> du i forbindelse med din uddannelse kan få noget rabat,

Ud fra fra Asbjørns DTU-adresse vil jeg tro at
<http://www.idaforsikring.dk/tilbud> er et forsøg værd.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-07 23:53

Asbjørn <s973402@student.dtu.dk> writes:

> Evt. en lidt brugt YBR125 kunne være sagen - jeg har hørt ondsindede
> rygter om at den blev produceret i Kina og ikke i Japan,

Det er helt korrekt, men det behøver nu heller ikke at gøre
noget. Kineserne kan sagtens lave sager af rigtig god kvalitet, det er
blot et spørgsmål om pris og kvalitetskontrol. Så er det store
spørgsmål bare hvad Yamaha er villige til at betale kineserne.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R