kawa 650 1982
Fra : KWR

Dato : 03-06-07 14:10

hej allesammen
Jeg er en voldsomt irriteret og frustreret ejer af gamle kawa 650.
Den har, de 5 gange, jeg har kørt mindre ture på den, startet uden
problemer. Så har jeg reguleret kæden, bremsepedalen og stoplyset.
Tændrørsledningerne fik et par metalfjedre om, for at skåne dem mod for
meget varme fra motoren. Tændrørshætterne blev skruet meget fast på igen.
Kan man risikere, at der alligevel ikke er ordentlig forbindelse?
I hvert fald kommer jeg ned her søndag morgen med min datter og vil køre
længe planlagt tur til nordkysten. Og Bæstet starter ikke. Jeg tænker øv,
jeg har nok druknet den, vi venter lige lidt og prøver igen. Nul. Venter en
halv time til. Nul. Og nu lyder det også til at batteriet er stået af.
Vi går en 2-timers tur i byen, hjem og prøve igen. Nix.
Så jeg, amatør, tænker så nu på om jeg har kvajet mig på en eller anden
måde.
Det eneste, jeg kan tænke mig, er at vente til i morgen og prøve igen. Jeg
må vel kunne pille batteriet ud og levere det til opladning. Men for at få
vippet sadlen op, så jeg kan komme til batteriet, er jeg nødt til at pille
bagagestativet af med blink og det hele.Jeg overvejer at få Falck til at
hente dyret og køre det ud til forhandleren/værkstedet. Men de strejker jo i
øvrigt. Er der mon gode råd og trøst et sted derude?
KWR

Fra : Armand

Dato : 03-06-07 14:39

"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I hvert fald kommer jeg ned her søndag ... Og Bæstet starter ikke.....
> Så jeg, amatør, tænker så nu på om jeg har kvajet mig på en eller anden

At gå tilbage til dét man lige forinden har ændret er ofte den beste
diagnose, men jeg tvivler på at det har noget med kædejusteringen eller
bremsepedal/stoplys at gøre. Til gengæld er det med fjedrene omkring
tændkablerne en oplagt fejlforårsagende ændring når nu det er et
tændingsproblem :-/
Er du så sikker på at dé ikke kan have nogen indvirkning at du tør røre ved
dem mens du forsøger at starte motoren?? Jeg forudser at der der stor risiko
for at du får dig et ordentligt *ZAPP* fra en kortslutning som du tidligere
kunne leve med da der ikke var stelforbindelse i nærheden af et forekommnede
hul på isolationen, men nu selv har trukket en "lynafleder" over kablet!
Af med dét lort (Kawa'en har jo også kunnet køre i 25 år uden, så hvorfor så
ændre dét nu??), og prøv igen!!

> Jeg må vel kunne pille batteriet ud og levere det til opladning.
Levere det til opladning??
Er det ikke lettere at skaffe sig selv en lader af en slags (á jo mindre
desto bedre for batteriet!)?

> Men for at få vippet sadlen op, så jeg kan komme til batteriet, er jeg
> nødt til at pille bagagestativet af med blink og det hele.

Gad vide hvilket bagagestativ det drejer sig om, for de fleste har siden
Z650'erens børneår (Kawa' var forntløber omkring bagsædestykket der lige
siden har været benævnt "anderøv" p.g.a. det tidlige design) været forberedt
på lige netop dét problem!?

Noget andet er: Hvis du selv lader på den, kan du komme til batteriets poler
á en omvej:
- Minus-polen = stel og kan til enhver tid udgøres af stel/motor -kontakt!
- Plus-polen løber til tændingskontakten men derudover også direkte til
starter-relæet á en kort tyk ledning. Starterrelæet (der er dét der klikker
når du trykker på starterknappen (med et fladt batteri?), men også kan
kenkendes på den markant tykke ledning der kommer fra batteriet) burde sidde
tilgængeligt lige bag et af sideskjoldene og kan udgøre det for batteriets
+pol!
Det kán også hænde at der er strøm på en given hovedsikring (jeg husker ikke
hvor udviklet 650'erens sikrings-system er?) selvom tændingsnøglen ikke er
drejet - I så fald kan dén også udgøre det for +pol til opladning!

> Det eneste, jeg kan tænke mig, er at vente til i morgen og prøve igen.

Endelig er der den mulighed at du har druknet dine NGK(?) tændrør hjælpeløst
i forsøgene, og dét er der som regel kun én vej ud af: Nye rør
Men skru et endelig tændrør ud og forvis dig om der springer gnist som
forventet eller der blot er lidt bål nede i bunden af elektrode/isolator (=>
druknet) før du investerer i nye rør!

Men start nu med at fjerne det spiral-porno - Ikke?

--
Armand.

Fra : KWR

Dato : 03-06-07 14:48

Mange tak.. det bliver i morgen, når jeg ikke længere har lyst til at sætte
en tændstik til det hele.
KWR

Fra : Eddie

Dato : 03-06-07 15:31

> [...]
> hente dyret og køre det ud til forhandleren/værkstedet. Men de strejker jo
> øvrigt. Er der mon gode råd og trøst et sted derude?

Hej.

Jeg er ingen haj til at skive her i nyhedsgupperne, så jeg plejer som regel
bare
at følge med, uden at skrive eller besvare nogen poster. Men her føler jeg
mig
godt nok provokeret i den grad til at skrive et indlæg, så det vil jeg
prøve.

Jeg har (ligesom dig) også en Z650, som snart er 30 år gammel. Den starter
uden problemer, og trækker mig rundt på længere ture uden at have nogen
som helst problemer. Jeg tror problemet ligger i, at du roder for meget med
den, uden rigtigt at vide hvad du har med at gøre. De gamle Z'ere er
utroligt
stærke og holdbare, hvis man blot vedligeholder dem efter deres alder. Jeg
har næsten ikke brugt nogen penge på min egen i år, da den bare starter og
trækker derudaf hver gang.

Først og fremmest vil jeg sige lige som Armand... af med fjedrene, som du
har
monteret til tændkablerne (de skal kunne tåle varme)... dernæst kan du
montere
nye tændrørsledninger, da de gamle måske ikke er så gode mere. Her ligger
dog et problem, da hvis du kører med originale tændspoler, så er ledningerne
vulkaniseret sammen med spolerne. 2 uoriginale tændspoler koster lige så
meget
som een original ny, og så har du fordelen ved at du kan skifte til nye
kabler og
selv vælge hvilken farve du vil have. Vær dog opmærksom på at prisen pr.
spole
ligger omkring 600,- for en uoriginal, og 1200,- for en original. Dette skal
du dog
kun gøre, hvis kablerne vitterligt er dårlige.

Jeg tror nærmere at du har druknet den, og så er NGK'eren fuldstændigt
færdige.
De kan ikke reddes... jeg ved ikke præcist, hvorfor de ser ud til at
kortslutte, men
du kan lige så godt sætte nye i, da det helt sikkert er dem som er det
primære
problem... væk med lortet, og sæt et andet mærke i hvis du kan finde det.
Jeg har
prøvet det så mange gange, og NGK-tændrør er håbløse...

Jeg forstår på dig at du er gal... men prøv nu lige at checke cyklen igen.
Tro mig,
det er virkelig en god cykel, hvis du vil kæle lidt for den. Problemet er
bare, at fordi
Z650'ere ligger i det prisleje som de gør, er det tit og ofte
gør-det-selv-folk som
ikke vil ofre noget på deres cykler, som køber sådan een. Og så skal det
give
problemer, når man tager alderen i betragtning.

Mvh. Thomas.

(som desværre snart skal sælge sin egen dejlige Z650, til fordel for en
nyere mc)

Fra : KWR

Dato : 03-06-07 15:54

Jeg vil absolut følge jeres råd, og jeg glæder mig til at få løst problemet.
Man kan også sige, at jeg har været dårligt forberedt, jeg har f. eks. endnu
ingen tændrørsnøgle(!)
Jeg er nu heller ikke ligefrem en gør-det-selv mand m. h. t. mc'er, selvom
jeg jo gerne vil kunne klare det mest basale. Det drejer sig mest om at have
et pålideligt transportmiddel frem og tilbage til sommerhuset og
selvfølgelig også lejlighedsvise fornøjelsesture. Gid da også pokker tage
min 'gode' ide med de fjedre!
venlige hilsner KWR

Fra : Armand

Dato : 03-06-07 16:18

"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil absolut følge jeres råd,...........Gid da også pokker tage min
> 'gode' ide med de fjedre!

HÆ!

Lige et skrive-teknisk pip også:
Læs lige hvad jeg skrev tidligere i dag:

--
Armand.

Fra : KWR

Dato : 03-06-07 16:45

Fra : Armand

Dato : 03-06-07 17:06

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

Tak for velvilligheden - Den er erfaringsmæssigt ikke selvsagt!
Men du mangler lige at komme helt ned i bunden!

Øvelse gør mester, så keep on goin'!

--
Armand.