Veteranafgift -> indreg.år over 35 år
Fra : Snusken

Dato : 31-05-07 18:44

Hej,

Ved at kigge lidt på modep.toldskat.dk viser det sig, at
registreringsafgiften for indreg.år over 35 år får et pænt hak nedad.
Hvordan beregnes afgiften egentligt i disse tilfælde.?

mh erik

Fra : Moller

Dato : 31-05-07 19:00

Snusken skrev:
> Hej,
>
> Ved at kigge lidt på modep.toldskat.dk viser det sig, at
> registreringsafgiften for indreg.år over 35 år får et pænt hak nedad.
> Hvordan beregnes afgiften egentligt i disse tilfælde.?

Kg prisen for skrot metal * cyklens vægt * 180% i afgift ;)

   Spøg til side... kan ik huske det helt, men det er fantastisk billigt
når de er veteran ;) bare surt de hævede den med 5 år, men den var 30 år
tidligere ;)

--
VH
   Moller

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-05-07 19:31

Ja jeg har lige betalt afgift af en Norton Commando fra 1976. Det blev
17400.Hvis den havde været 4 år ældre så var det ca 1500 kr.

Fra : S?ren H?yer Hansen

Dato : 31-05-07 19:44

Afgiften på veteraner beregnes på samme måde, bortset fra at den så
reduceres til 15 % af hvad den ellers ville have været.
Vh
Søren

Fra : Snusken

Dato : 31-05-07 21:04

> Afgiften på veteraner beregnes på samme måde, bortset fra at den så
> reduceres til 15 % af hvad den ellers ville have været.
Jeg har specielt kigget på Moto Guzzi V7 årg. 1970,
men der dropper afgiften "kun" til ca. det halve !

/erik

Fra : S?ren H?yer Hansen

Dato : 31-05-07 23:12

Beklager, det er mig der roder rundt i det.
Den årlige afgift, altså vægtafgiften, falder til 15 %. Beregning af
registreringsafgiften er så vidt jeg husker det sådan: Der skønnes ligesom
ved ikke-veteraner en handelsværdi, dog kan afgiftsgrundlaget ikke blive
højere end havd det var ved første indregistrering. Nu må du ikke helt hænge
mig op på det, men det er sådan jeg husker det fra jeg selv importerede en
veteran!

Fra : Snusken

Dato : 01-06-07 06:37

> [...]
> ved ikke-veteraner en handelsværdi, dog kan afgiftsgrundlaget ikke blive
> højere end havd det var ved første indregistrering.
Hej Søren,
Tak for svaret, du skal ikke beklage, da der åbentbart er lidt uklare
regler ( OG dermed variable ! ) for veterancykler.
En contour udgave vil så selvfølgelig ramme 15% loftet og det er MEGET
forskelligt, lige fra (1974 nypriser og p.t. 3 år til veteranstatus ):
MZ 150 til 3638 kr. og til f.eks. HD 1200 til 36500 kr.
MEN afgiften var vist relativt lavere dengang !? Det kunne da være lidt
interessant at lave en 15% afgiftsloft oversigt for veteraner

/erik

Fra : Max Andersen

Dato : 31-05-07 20:15

Snusken wrote:
> [...]
> registreringsafgiften for indreg.år over 35 år får et pænt hak nedad.
> Hvordan beregnes afgiften egentligt i disse tilfælde.?

ca. 900 for en Triumph T100 fra '70

Max

Fra : Per

Dato : 31-05-07 23:59

Har lige betalt afgift af en Triumph Bonneville fra '76.
Koster/kostede den ansatte værdi af cyklen x 180%, så veteranafgiften på 15%
er slet ikke så tosset - hvis man kan vente...

Per

Fra : Snusken

Dato : 01-06-07 06:50

> Har lige betalt afgift af en Triumph Bonneville fra '76.
> Koster/kostede den ansatte værdi af cyklen x 180%, så veteranafgiften på 15%
> er slet ikke så tosset - hvis man kan vente...
Det er netop lige det, det kan blive en laaang proces at gå og vente, er
reglerne de samme til den tid ? og skal cyklen sættes i virkelig fin
stand for så blot at ramme 15% loftet

Jeg kan en 1975 750 Bonneville T 120 R dengang kostede 15000 kr. Såfremt
afgifte var det halve dengang = 7500 kr. er 15% af dette= 1125 kr. ved
veteranstatus om 4 år !
En 37 år gammel T120 er der betalt 1636 kr. på, mens en 30 år gl. T140
kostede 15856 kr. i afgift,

mvh /erik

Fra : jbw

Dato : 01-06-07 12:50

On 31 Maj, 19:43, Snusken <snu...@anywhere.ww> wrote:
> [...]
> registreringsafgiften for indreg.år over 35 år får et pænt hak nedad.
> Hvordan beregnes afgiften egentligt i disse tilfælde.?

Det er Told & Skat heller ikke helt klare over, men:
Bag på en af deres blanketter stod engang sådan noget som:
Brugsværdien for køretøjer over 35 år reduceres til 40 % (du skal
betale afgift af 40 % af oprindelig nyværdien)
Der skal betales 105 % af de første 3440 kr. og 180 % af resten.

Fra : Snusken

Dato : 05-06-07 07:07

> Brugsværdien for køretøjer over 35 år reduceres til 40 % (du skal
> betale afgift af 40 % af oprindelig nyværdien)
> Der skal betales 105 % af de første 3440 kr. og 180 % af resten.
Dvs en mc som kostede f.eks. x=32000 kr. bliver afgiften med
overslagsregning:

x*0,4*0,6 = x*0,24 => 32000*0,24 =7600 kr. det er ikke helt ved siden af
toldskats oplysninger,

mvh Erik