Ramte pige i fodgængerfelt (lang)
Fra : Bo Nielsen

Dato : 30-05-07 15:29

Nu tror jeg, jeg har fået oplevelsen så meget på afstand og talt i gennem
fysisk med familie og venner, at jeg kan få den beskrevet på en sober måde
på NG, så here goes:

Natten mellem torsdag og fredag i sidste uge kørte jeg en 19-årig pige på
cykel ned i et svært overskueligt fodgængerfelt i Nørresundby lige efter
Limfjordsbroen (for lokalkendte, så drejer det sig om feltet på Østerbrogade
lige før vejen ned til havnen)

Jeg overhaler en bil på selve broen med ca. 70 km/t og sætter farten ned
inden svinget, da jeg ved hvor svært det er at overskue feltet lige efter
svinget - bl.a. pga. noget tåbeligt placeret bevoksning i vejens højre side.
Da jeg kommer rundt i svinget scanner jeg som altid først venstre side af
feltet, da det naturligt er det første man kan se. Det er tomt. Efterhånden
som svinget fuldføres, lader jeg blikket glide over helleanlægget og højre
side af feltet, for til sidst at lade det dvæle et ekstra splitsekund på
fortovet i højre side, da der kun er en lille overskuelig plads på fortovet
ved feltets start. Tomt. Da jeg retter blikket fremad ser jeg en rød jakke
på cykel midt foran mig og BANG!

Herfra sker alt på samme tid ufatteligt hurtigt og i slowmotion. Min hjerne
slår tilsyneladende fra - filmen i mit hoved kan, her seks dage senere,
stadig afspilles til mindste detalje og alligevel synes jeg mange detaljer
mangler.

Cyklist og cykel forsvinder ud af mit synsfelt til venstre og surrealistisk
konstaterer jeg en tromme, der springer hen ad vejen i mit perifære synsfelt
til venstre for mig. Noget må have hængt ved fra DMC's Bronze-kursus sidste
år, for samtidiig med at jeg bremser bliver jeg på hjul. Jeg triller op på
fortovet, er ikke umiddelbart er i stand til at sparke sidestøtten ned,
taber mc'en og løber ud på vejen for at få pigen ind på fortovet. Der kommer
tililende, der bliver snakket meget, nogen ringer 112, hun kan ikke få sin
rygsæk af, får min jakke under hovedet, de gamle førstehjælpsmantra'er
kværner i hovedet, en pige siger til mig "Vi er hjemmesygeplejersker, nu
skal jeg hjælpe" "Ring efter en ambulance" "Det er hun ved" En mand kommer
til "Jeg er redder, jeg skal nok kigge på det....."

Med den oplysning slog hjernen på en eller anden måde til igen, jeg tog
pigen i hånden og fik at se hvad jeg egentlig havde gjort. Et stort åbent
sår i panden, blod i ansigtet, sår på benene, en knækket tand og et
frygteligt, sløvt, skræmt og forvirret udtryk i øjnene, mens hun blev ved
med at spørge "hvad er der sket?...."

Det blev en meget lang nat, med en del telefonsnak, et par øl og tre pakker
smøger, men jeg faldt dog i søvn. Kl. halv ti fredag formiddag ringede
hendes far (betjenten havde lovet at give hendes forældre mit nummer) og jeg
fik den bedste besked i mit liv - hun var sluppet med nogle sting på et par
sår på benet, den knækkede tand og en lettere hjernerystelse.

Jeg har besøgt hende på hospitalet og skal nu bare have bearbejdet
skyldfølelsen - det kan nok godt tage lidt tid.

Jeg gider ikke komme med de efterhånden kliché-agtige moraler om at køre
forsigtigt og kigge sig for - jeg håber historien taler for sig selv.

ScooterBo

Fra : Max Andersen

Dato : 30-05-07 16:22

Bo Nielsen wrote:
> Nu tror jeg, jeg har fået oplevelsen så meget på afstand og talt i gennem
> fysisk med familie og venner, at jeg kan få den beskrevet på en sober måde
> på NG, så here goes:

Jeg føler med jer begge.

Jeg holdt engang i et kryds og skulle til venstre i bil. En cyklist
kørte ud fra fortovet, foran mig og ind i mig, imedens han kiggede væk.
Jeg holdt bomstille imedens jeg skreg NEEJ, så ramte han bilen og
bankede hovedet ind i den hårde kant mellem højre fordør og forruden.

Jeg glemmer det heller aldrig og kan se billederne for mig endnu. Han
brækkede kravebenet og det var heldigvis det hele.

Godt der ikke skete mere end det der gjorde, og god bedring til jer
begge. For selvom man måske aldrig glemmer hændelsen, så er det utroligt
dejligt at der ingen alvorlig skade er sket. Det er hvad der tæller, og
det håber jeg kan hjælpe lidt på at få bearbejdet det.

Max

Fra : Bongo

Dato : 30-05-07 18:02

Hej Bo

Jeg var længe om dette indlæg for der er ikke rigtig noget at sige. Det du
beskriver er jo netop uheldets natur, at der sker noget uventet og mere
eller mindre uundgåeligt. Bagefter er ens forhold til trafik forandret for
bestandigt. Det har taget mig næsten 10.000km af genfinde den fulde glæde
ved at køre mc, at kommer over angsten og neurose for at "der sker måske
noget lige om lidt". En frygt der nok er sund i passende doser. Du vil komme
over det igen og det vil pigen også, men det tager noget tid.

Vh Bongo
Der har 2 uheld i rygsækken (bil og mc). Begge forårsaget af dyr (ænder og
hjort hhv.).

Fra : Dr. Enduro

Dato : 30-05-07 18:37

Kan ikke rigtigt gennemskue, hvad der helt præcist skete (kender jo ikke
krydset), men flot taklet af dig i hvert fald, synes jeg. Der findes
også folk, der opfører sig som svin bagefter, fordi de vil rende fra
deres ansvar.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Peter Andreasen

Dato : 30-05-07 22:31

Hejsa

Det er også en lorte placering af en fodgængerfelt, kom forbi her til aften
og lagde mærke til at udsynet faktisk er spærret af noget buske, lige til at
gemme cykler og forgængere.

Til bo : Kanon flot håndteret det uheld.

--
Mvh Peter Andreasen
Suzuki GS400 B årg. 1977

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 30-05-07 18:55

Bo Nielsen skrev:
En lang historie med en "god" slutning

Du har opført dig som en gentleman, flot.
Bare alle ville stå ved deres ansvar når uheldet er ude.

God bedring til jer begge.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : B & O

Dato : 30-05-07 20:29

Rigtig god måde at du tacklede det hele på. Jeg er sikker på at både pige og
forældre tilgiver dig. Det kan jo ske for den bedste. Også selv om man køre
forsigtigt og ser sig for.

--
Hilsen Ove CBR XX

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-07 20:37

> [...]
> Limfjordsbroen (for lokalkendte, så drejer det sig om feltet på
> Østerbrogade lige før vejen ned til havnen)

Du er da vist ikke særlig heldig med den bro - overvejet at tage tunnelen
istedet ...
(Eller husker jeg forkert)

> Jeg har besøgt hende på hospitalet og skal nu bare have bearbejdet
> skyldfølelsen - det kan nok godt tage lidt tid.

Og det får du god tid til på teoribænken til en ommer. Men lige for at
skære det ud i pap. Kom hun cyklende fra venstre eller fra højre (eller trak
hun cyklen) ?

Ikke at der gør nogen forkskel mhs til skylden for uheldet - den lander
altid hos den motoriserede med min. en betinget frakendelse. Nogen gange
retfærdigt andre gange ikke. Kender en der lavede et langsomt højresving i
1.gear i bil mens han forsøgte at orientere sig. Det lykkedes ikke for han
blev torpederet af en cyklist der kom kørende fra fortovet, over for rødt i
fodgængerfeltet og ind i siden på bilen)

Men godt at der ikke skete hende noget alvorligt

/A

Fra : Bo Nielsen

Dato : 30-05-07 21:21

> Du er da vist ikke særlig heldig med den bro - overvejet at tage tunnelen
> istedet ...
> (Eller husker jeg forkert)

Nej der var jo en lille sag med en akut parkering i en trailer Det havde
du ikke behøvet at skrive - nu bliver jeg da for alvor paranoid

> Og det får du god tid til på teoribænken til en ommer.

Iflg. de rare betjente får jeg en bøde, og det sku' være det?!?

>Men lige for at skære det ud i pap. Kom hun cyklende fra venstre eller fra
>højre (eller trak hun cyklen) ?

Kom cyklende ud i feltet fra højre.

> Ikke at der gør nogen forkskel mhs til skylden for uheldet - den lander
> altid hos den motoriserede med min. en betinget frakendelse.

Igen: citat betjenten "...du får en bette bøde..."

> Nogen gange retfærdigt andre gange ikke.

Tjah, sådan er §§§, og det vælger man jo at anerkende idet man anskaffer sig
et motoriseret køretøj. det har jeg bestemt ingen problemer med.

Enig!

ScooterBo

Fra : Peter Andreasen

Dato : 30-05-07 22:33

Hejsa

Jeg er ved at skide en grøn neger hver gang jeg kryder det forgængerfelt,
smutter over der når jeg cykel på arbejde ( Jeg trækker faktisk over )

--
Mvh Peter Andreasen
Suzuki GS400 B årg. 1977

Fra : Anders Majland

Dato : 30-05-07 23:19

> Iflg. de rare betjente får jeg en bøde, og det sku' være det?!?

Ja så slipper du jo billigt (materielle skader på mc'en er vel også til at
overse)

> Kom cyklende ud i feltet fra højre.

Men betjenten må jo så have vurderet at hun har en stor del af skylden siden
du kan slippe med en bøde ... Men politiet ender ofte i den slags sager med
at give begge involverede bøder. Men mon ikke hun slipper alligevel for
bøden for at cykle i et fodgængerfelt ...

> Tjah, sådan er §§§, og det vælger man jo at anerkende idet man anskaffer
> sig et motoriseret køretøj. det har jeg bestemt ingen problemer med.

Et af at være erstatningsansvarlig - noget andet er straf for "forseelser"
begået af "svage" trafikanter. Jeg har prøvet at holde i en højresvingsbane
og blive påkørt af en cyklist der troede at han kunne fise højre om - Det
kunne han ikke, han blev hængende mellem motorcyklen og afskærmningen ved et
vejarbejde. Var han kommet tilskade ved den manøvre skulle min
ansvarsforsikring selvfølgelig dække, men jeg ville ikke vædde om udfaldet
af en straffesag mod mig hvis det var kommet så langt - også selvom jeg
holdt stille. I samme højresvingsbane har jeg kørt endnu en cyklist ned.
Jeg triller langsomt frem og holder godt til højre. Kassevognen foran
triller også men planlægger et "herresving" så han kører noget ude fra
kantstenen. En cyklist overhaler mig så korrekt venstre om, men da
varevognen så spærrer for at han kan overhale den uden at komme ud i
ligeudbanen forsøger cykliste at "dykke" ind foran mig og højre om
varevognen. Jeg når ikke at bremse for ham og "klipper" hans baghjul. Jeg
havde ikke forudset at han kunne finde på den manøvre og havde det mest af
min fokus på varevognen og for ikke at få cyklister højre om (på nær dem der
lavede højresving indenom over fortovet) Heldigvis kommer han heller ikke
til skade...

Btw det er ikke for at bashe cyklister - jeg har efterhånden tkørt mc en del
år og har historier om alle trafikantgrupperinger. Incl andre
motorcyklister... Dagens "ups" var på en lille landevej hvor jeg på vej
rundt i blød højrekurve blev mødt af en lastbil med hænger der skar hjørnet
af så der var mindre end 1 meter asfalt til mig i indersiden af svinget. Jeg
nåede at undvige ud i rabatten. Jeg vil vurdere at lastbilen kom med
60-80km/t og min egen hastighed var omkring 50-60km/t.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 31-05-07 22:42

> Ja så slipper du jo billigt (materielle skader på mc'en er vel også til at
> overse)

Tjaa... forlygte, kåbe og -glas ødelagt ved sammnstødet, ligesom spejl og
blinklys. Desuden har holderen til instrument og kåbe fået et tryk og der
kom også skrammer på venstre side både på motor og plast da jeg tabte den
ved "panik-parkeringen" (min egen umiddelbare skadesopgørelse). Plast er er
jo som bekendt ikke billigt, men værkstedet er i gang med en opgørelse som
jeg selvf. venter på i ophøjet ro

Faktisk er jeg overrasket over hvor meget skade der egentlig er sket, og min
umiddelbare reaktion var da også, at jeg blev i tvivl om min fart egentlig
var som påstået, men jeg har siden kørt turen flere gange på YBR'en med
varierende hastighed og jeg er kommet til den konklusion, at jeg ikke på
nogen mulig måde kan have kørt mere end højest 60 km/t - sandsynligvis
langsommere

> [...]
> sager med at give begge involverede bøder. Men mon ikke hun slipper
> alligevel for bøden for at cykle i et fodgængerfelt ...

Det håber jeg da - alt andet ville s'gu være at gnide salt i såret på pigen

> [...]
> min fokus på varevognen og for ikke at få cyklister højre om (på nær dem
> der lavede højresving indenom over fortovet) Heldigvis kommer han heller

Husker godt nok historien - den blev der vel ikke mere ud af?

> [...]
> svinget. Jeg nåede at undvige ud i rabatten. Jeg vil vurdere at lastbilen
> kom med 60-80km/t og min egen hastighed var omkring 50-60km/t.

Godt kørt

ScooterBo

Fra : Skovtrolden

Dato : 01-06-07 08:24

"Anders Majland og Studo" skrev i en meddelelse...

> [...]
> blev torpederet af en cyklist der kom kørende fra fortovet, over for rødt
> i fodgængerfeltet og ind i siden på bilen)

Jeg gjorde noget ligende for et par år siden.
Jeg hold ved "egernsund-motorvejen" og skulle ud til højre, da jeg holder
der, kikker jeg kort til højre, mest efter fodgængere, da de er de eneste
som "må" komme fra den side, og derefter mod venstre. Der er lige åbnet for
en vippe-bro så trafikken er intens, men en lastbil kommer, og skal til
højre, ad den vej jeg holder på, så jeg beslutter at starte da dens spor er
tomt, og jeg sagten kan nå op i fart uden, at genere nogen.
Desværre kommer en pige og hendes far cyklende i den forkerte side af vejes,
og min forreste nummerplade (ja det var i bil) rammer hendes pedal, og hun
vælter. Jeg parkerer og hjælper hende op fra asfalten, og det ser voldsomt
ud, med maser af blod i ansiget, så da hendes far, som tager det
overraskende rolig, hjælper hende ned og ligge i rabatten, og jeg ingen
forstand har på førstehjælp, ringer jeg 112 imens. Der går ca. 15 inden der
ankommer politi og ambulance, og vi taler lidt sammen imens, hendes far
fortæller at jeg havde da ikke behøvet at ringe 112, da det bare var en
fortand som var slået ud????
Da falck og politi ankommer kan jeg se at de kender ham, overlæge på
skadestuen i Sønderborg. Så derfor den ophøjede ro.

Jeg bliver "afhørt" og skal komme ind til Politiet dagen efter for at
gennemlæse og underskrive rapporten.

Jeg slap med 1500 i bøde, da hun kørte i den forkerte side, jeg var ellers
sikker på en køreprøve, men slap.
Der var oplysninger med om at jeg selvfølgelig kunne anke, men jeg synes dog
ikke at jeg ville, da det vist var billigt sluppet.
Og erstatningen var kun på 3500 til hende, så den tog jeg selv, eller ville
min forsikring stige med ca. 8000kr/år.
Men jeg har været meget forsigtig med at krydse cykelstier siden.

Til Studo,
God bedring til jer begge, der går lige et stykke tid inden man ikke tænker
meget over det, men du ved jo, at hun har det godt, så nu skal i begge
videre med livet

Trolden

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-06-07 10:13

Skovtrolden skrev:

> Jeg slap med 1500 i bøde, da hun kørte i den forkerte side

Jeg ku sq lige se hvis det var "os" der kørte i den forkerte side...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Skovtrolden

Dato : 01-06-07 10:25

"Hans Paulin (6310)" skrev i en meddelelse..

> Jeg ku sq lige se hvis det var "os" der kørte i den forkerte side...
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd

Jep, men det er set ud fra at jeg regnede med,: motor = fuld ansvar.
Og jeg kende en som lige havde været det samme igennem, men det var med en
lastbil, og han måtte en tur omkring den prøvesagkyndige.
Så jeg var godt tilfreds.

Trolden

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-06-07 10:38

Skovtrolden skrev:

> Så jeg var godt tilfreds.

Forståeligt!

Hader bare når der kommer en cyklist (evt. med et barn bagpå som jeg har
oplevet det) fra højre.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-05-07 20:52

godt skrevet, og godt der ikke skete mere.
Flot du vil skrive det synes jeg egentlig, for det er ikke nemt at
indrømme/fortælle om ens egne fejl altid

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-07 22:30

> [...]
>
> Jeg gider ikke komme med de efterhånden kliché-agtige moraler om at køre
> forsigtigt og kigge sig for - jeg håber historien taler for sig selv.

Hej Bo

Det er et væmmeligt felt det der, jeg kommer der hver morgen, og der er
meget trafik på det tidspunkt, og her kan bilerne også skjule adskillige
fodgængere...
og det drejer sig kun om et split sekund før skaden er sket.....men du
gjorde vad du kunne...Well done.
Tror faktisk jeg så din cykel den dag stå på fortovet ( farve : sort ) efter
uheldet, og jeg tænkte..åhh nej ikke igen.

Mvh Jens
Blå VFR ca. 7:50 hver morgen på det sted.....hmmm

Fra : Hans/NTV

Dato : 31-05-07 06:23

On 30 Maj, 16:29, "Bo Nielsen" <boniel...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg gider ikke komme med de efterhånden kliché-agtige moraler om at køre
> forsigtigt og kigge sig for - jeg håber historien taler for sig selv.

Hey Bo

Jeg tror desværre at det den slags man selv skal opleve for at det
påvirker ens egen køremåde/stil
og man bliver en mere betænksom trafikkant. Jeg synes du håndterer
episoden fint, er bevidst om
det psykologiske aspekt og bekymrer dig om den anden part. Godt så.

Så må vi bare huske at: Selvom vi er guder på 2 hjul - bløder vi når
vi stopper på 30 cm.

Op på nakken af den igen - lev livet mens du har det.

hVh
Hans/NTV

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-05-07 07:25

Bo Nielsen wrote:
> [...]
> Limfjordsbroen (for lokalkendte, så drejer det sig om feltet på Østerbrogade

Øv! Fandens til oplevelse at slæbe med sig.

Jeg glæder mig først og fremmest over at hun er nogenlunde OK, og
dernæst over at du reagerede helt moralsk korrekt da ulykken var sket.
Det kan du måske bruge til at lægge det bag dig.

Og til sidst - ud at køre igen, hvis ikke du er kommet igang. Hvis du
bliver bange for at køre MC, risikerer vi du bliver nervøs SUV ejer - og
dét er langt farligere

--
vh
Torben

Fra : Bo Nielsen

Dato : 31-05-07 22:24

> Og til sidst - ud at køre igen, hvis ikke du er kommet igang. Hvis du
> bliver bange for at køre MC, risikerer vi du bliver nervøs SUV ejer - og
> [...]

Bare rolig - YBR'en blev ført allerede dagen efter, da jeg skulle med Dansk
Autohjælp og Banditten ud til Special Motorcykler. Og mht. nervøs SUV ejer
kan du også være helt rolig - det vil jeg ikke udsætte jer andre for

ScooterBo