Blackbird problemer
Fra : Ralph Køster

Dato : 30-05-07 14:45

Sent i aftes skulle jeg hjem fra langeland og til Helsingør.

Jeg kom op på motorvejen 6 fra nyborg og kørte over broen.

Da jeg kom til Slagelse havde jeg ligget på ca 140-160 det meste af vejen,
men da dør motoren. begynder at hoste og dør.
Jeg stopper og checker at min vacuumslange fra indsugning stadig sidder på
(havde problemer med den sidste år)
men det gør den.
Sætter tanken fast igen og sadlen på og så sarten den sørme uden problemer.

Da jeg når til solrød gør den det samme igen, men denne gang kobler jeg ud
mens jeg kører 120 kmt og giver motoren en del omdrejninger. 3-4 gange og så
er den pludselig i orden igen.

Da jeg når til Humlebæk er vejen tør og den får een over nakken men motoren
går helt ud ved 180 kmt og jeg triller fra ved espergærde uden motorkraft.
Ruller ned på Hornbækvej og 3-400 m længere før jeg igen kunne starte den og
køre de sidste 1,5 km hjem.

Tror selv at det er regn/vand i indsugning/luftfilteret men er ikke sikker.
Men når fejlen forsvinder så hurtigt igen, så kunne det vel godt tyde på
det???

Ellers er jeg helt på bar bund hvad det kan være.

Nogen der har en god ide til hvad det kan være?

Ralph.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 30-05-07 15:02

> Ellers er jeg helt på bar bund hvad det kan være.

> Nogen der har en god ide til hvad det kan være?

Tankudluftning, eller mangel på samme.

Se http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/tankvent/index.html

mvh
Orla

Fra : B & O

Dato : 30-05-07 16:34

Hej Ralph

Jeg har prøvet nøjagtig det samme med min Blackbird. Den gik også i stå når
det storregnede.
Efter en hel sæson med søgning efter problemet i det elektriske system,
havde jeg næsten givet op.
Jeg fandt dog fejlen i en tordenbyge, hvor vi kørte i stå på motorvejen syd
for Århus.
Jeg gjorde som de andre gange at dette var sket; trak koplingen og rullede
ind i indersporet og nødsporet, hvor cyklen åndede ud som den havde for vane
i regnvejr.
Da jeg holdt der, kom jeg til at tænke på vacuum i tanken. Jeg lettede på
tanklåget og kunne derefter starte øjeblikkeligt.
Derefter foregik resten af turen til Djursland, ved at jeg når Birden gik i
stå, trak koblingen, slog tændingen fra, trak nøglen ud, satte nøglen i
tanken og låste op. Derefter i omvendt rækkefølge hvorefter Birden startede
øjeblikkeligt. Alt dette medens jeg trillede af sted inde i nødsporet.
Jeg nåede vist alt i alt denne procedure 7 gange inden jeg var fremme.

Men her er hvad du skal gøre:
Afmonter vacuumslangen fra tanken (den som løber fra tanken og ned bag om
motoren og munder ud i det fri)
Blæs slangen ud med trykluft så du er sikker på den ikke er stoppet. Monter
slangen igen, men klip af længden på den så den kun lige kan nå ned bag ved
motoren. Med andre ord; den må ikke være for tæt nede ved vejbanen!

Ovenstående hjalp for mig og min Blackbird og vi har ikke været oppe at
skændes siden.
Jeg tror at det er noget med at luften fortættes ved høj fugtighed, og at
der derved kan opstå et vacuum i den forholdsvis lange slange, som nærmest
trækkes af sted i relativt kort afstand over kørebanen. Derved oparbejdes
der et midlertidigt vacuum i tanken som lettes når tankdækslet åbnes.

Men det er da en billig reparation.

God sommer og god fornøjelse med verdens bedste mc.

--
Hilsen Ove CBR XX

Fra : Max Andersen

Dato : 30-05-07 16:38

B & O wrote:

> God sommer og god fornøjelse med verdens bedste mc.

Tak

Max
Kawa VN800

Fra : Christian Ewald

Dato : 01-06-07 08:42

Havde samme type problem med fruens GPX600R! Den døde simpelthen også
bare og kunne startes igen 15 sek. efter!

Fandt, efter at have tjekket(blæst) tankudluftningen, et uoriginalt
filter mellem tank og karboratorer! Jeg valgte at
sætte et nyt filter på og som manden i forretningen sagde - " det kan
vi godt klare, men ikke så beskidt som det der".

Har ikke erfa med Blackbird, men nogle modeller har også et filter
inde i tanken!

Det lyder som om du tømmer karburatorerne, når du lader den bestille
noget, hvorefter benzinen får tid til at sive og du
derefter får liv i den igen!