|
| MC afgifter Fra : Morten Pedersen |
Dato : 30-05-07 09:23 |
|
Hej,
til info jeg har sendt nedenstående til FDMs presseafdeling samt flere
nyhedsmedier. Det kunne være noget ville tage sagen op og undersøge det
nærmere.
mvh
Morten Pedersen
___________________
Goddag,
jeg vil lige gøre opmærksom på, at mens der har været meget fokus på de
ændrede bilafgifter, lader det til at den afgiftslempelse der skulle komme
på motorcykler er udeblevet. Dette har man diskuteret en del i nyhedsgrupper
for motorcykelejere, og det kunne måske også være i FDMs interesse at
undersøge sagen.
Det er således at Honda har udmeldt nye priser, hvor de allerstørste
motorcykler falder lidt, mens de mindre motorcykler i 100.000-kroners
klassen slet ikke får justeret prisen. De andre mærker har kørt videre med
samme priser som hidtil, hvilket man umiddelbart kun kan tolke som at
importøren scorer en ekstra gevist, da faldet i prisen burde være
krone-for-krone i forhold til den nye afgiftsberegning for alle motorcykler
med en nypris på over ca. 70.000 kr.
| |
Armand (30-05-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-05-07 15:31 |
|
"Morten Pedersen" <morten@stargates.dk> skrev i en meddelelse
news:465d3463$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
> til info jeg har sendt nedenstående til FDMs presseafdeling samt flere
> nyhedsmedier. Det kunne være noget ville tage sagen op og undersøge det
> nærmere.
>
Hvad er problemet?
Der bliver jo ikke gjort nogen ulovligheder - Importøren vælger blot at øge
sin avance, som i forvejen er Europa's laveste :-|
Det er på samme måde min mening at det er nu man skal købe en ny
afgiftsnedsat bil - Mens "bordet fanger" og de lagerførte biler omberegnes.
Om føje tid er det fulde beløb ikke nær så kontant, men også omsat til
dækning af en forøgelse af avancen!
--
Armand.
| |
Morten Pedersen (30-05-2007)
| Kommentar Fra : Morten Pedersen |
Dato : 30-05-07 20:04 |
|
Hej,
det jeg mener problemet er, er at afgiften er nedsat for at give forbrugerne
et billigere produkt - jo ikke for at importøren skal score en ekstra
fortjeneste. Det er da sidste gang vi ser en afgiftsnedsættelse på MC, hvis
folketinget kan se at det slet ikke kommer forbrugerne tilgode.
På biler er fortjenesten direkte overført til forbrugeren ud fra den nye
afgiftsberegning. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle være
anderledes for MC.
mvh
Morten
"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:465d895e$0$50257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Morten Pedersen" <morten@stargates.dk> skrev i en meddelelse
> news:465d3463$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> til info jeg har sendt nedenstående til FDMs presseafdeling samt flere
>> nyhedsmedier. Det kunne være noget ville tage sagen op og undersøge det
>> nærmere.
>>
> Hvad er problemet?
> Der bliver jo ikke gjort nogen ulovligheder - Importøren vælger blot at
> øge sin avance, som i forvejen er Europa's laveste :-|
>
> Det er på samme måde min mening at det er nu man skal købe en ny
> afgiftsnedsat bil - Mens "bordet fanger" og de lagerførte biler
> omberegnes. Om føje tid er det fulde beløb ikke nær så kontant, men også
> omsat til dækning af en forøgelse af avancen!
>
> --
> Armand.
>
| |
flopper (31-05-2007)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 31-05-07 15:38 |
|
Morten Pedersen formulerede spørgsmålet:
> Hej,
>
> det jeg mener problemet er, er at afgiften er nedsat for at give forbrugerne
> et billigere produkt - jo ikke for at importøren skal score en ekstra
> fortjeneste. Det er da sidste gang vi ser en afgiftsnedsættelse på MC, hvis
> folketinget kan se at det slet ikke kommer forbrugerne tilgode.
> På biler er fortjenesten direkte overført til forbrugeren ud fra den nye
> afgiftsberegning. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle være anderledes
> for MC.
>
Sagen er jo nok, at sådan hænger virkeligheden ikke sammen. Importøren
bliver tilbudt en ny model, hvorefter han sætter sig ned med sine
marketingfolk og finder ud af hvad de kan sælges til. Derefter regner
man baglæns, og finder ud af hvilket beløb den kan tages hjem til, hvis
den skal sælges videre. Næste punkt er en forhandling med fabrikantens
organisation, som vurderer om den fundne pris er acceptabel, og hvad
man kan hente hjem på eftermarkedet (reservedele o.lign ) og derefter
afgør om det er en god nok forretning til at man vil levere modellen
til dette marked. til sidst ender man med en forbruger pris, og hvis
betingelserne for denne ændres p.gr.a. ændrede afgifter begynder man
forfra. denne nye begyndelse vil dog ret hurtigt blive stoppet, hvis
man vurderer at modellen stadig kan sælges til samme pris. Det er altså
ikke afgifterne der bestemmer den endelige pris på modellen, men en
vurdering af hvad den kan sælges for.
mvh
Flopper
| |
Jim Andersen (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 01-06-07 10:10 |
|
flopper wrote:
> Morten Pedersen formulerede spørgsmålet:
>> På biler er fortjenesten direkte overført til forbrugeren ud fra den
>> nye afgiftsberegning. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle
>> være anderledes for MC.
> Sagen er jo nok, at sådan hænger virkeligheden ikke sammen. Importøren
> bliver tilbudt en ny model
[bla bla bla]
Og hvordan adskiller det sig fra prissætningen af biler?
/jim
| |
flopper (01-06-2007)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 01-06-07 13:11 |
|
Jim Andersen forklarede:
> flopper wrote:
>> Morten Pedersen formulerede spørgsmålet:
>>> På biler er fortjenesten direkte overført til forbrugeren ud fra den
>>> nye afgiftsberegning. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle
>>> være anderledes for MC.
>
>> Sagen er jo nok, at sådan hænger virkeligheden ikke sammen. Importøren
>> bliver tilbudt en ny model
>
> [bla bla bla]
>
> Og hvordan adskiller det sig fra prissætningen af biler?
>
> /jim
det gør det ikke. bilforhandlerne/importørerne har bare vurderet
anderledes. Hele smøren var vel egentlig bare et forsøg på at forklare,
at det imho er en anelse naivt at tro at prisen på en mc udelukkende
fastsættes udfra den pris fabrikanten forlanger + fortjeneste + afgift.
mvh
Flopper
| |
Jim Andersen (01-06-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 01-06-07 13:35 |
|
flopper wrote:
>>>> På biler er fortjenesten direkte overført til forbrugeren ud fra
>>>> den nye afgiftsberegning. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det
>>>> skulle være anderledes for MC.
>>
>>> Sagen er jo nok, at sådan hænger virkeligheden ikke sammen.
> Hele smøren var vel egentlig bare et forsøg på at
> forklare, at det imho er en anelse naivt at tro at prisen på en mc
> udelukkende fastsættes udfra den pris fabrikanten forlanger +
> fortjeneste + afgift.
Nåeh. Men det er der vel heller ikke nogen der har givet udtryk for.
/jim
| |
flopper (02-06-2007)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 02-06-07 17:17 |
|
Jim Andersen kom med denne ide:
> flopper wrote:
>>>>> På biler er fortjenesten direkte overført til forbrugeren ud fra
>>>>> den nye afgiftsberegning. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det
>>>>> skulle være anderledes for MC.
>>>
>>>> Sagen er jo nok, at sådan hænger virkeligheden ikke sammen.
>
>> Hele smøren var vel egentlig bare et forsøg på at
>> forklare, at det imho er en anelse naivt at tro at prisen på en mc
>> udelukkende fastsættes udfra den pris fabrikanten forlanger +
>> fortjeneste + afgift.
>
> Nåeh. Men det er der vel heller ikke nogen der har givet udtryk for.
>
> /jim
så beklager jeg at have misforstået dit indlæg
mvh
flopper
| |
Torben Scheel (31-05-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 31-05-07 07:17 |
|
Armand wrote:
> Hvad er problemet?
Moralen i branchen. Og måske at avancen er dikteret af importøren siden
vejl. udsalgspris ikke ændres?
--
vh
Torben
| |
Søren Normann Rasmus~ (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Søren Normann Rasmus~ |
Dato : 04-06-07 15:17 |
|
Hej
Jeg var inde ved en forhandler idag, og fik beskeden, at jeg bare kunne købe
MC'en til prisen, så ville jeg fra
Told og Skat modtage cirka 6000,- hvis forslaget gik igennem ... som alle
forventer det gør.
Så hans konklussion var, at det bedste tidspunkt faktisk var nu, da jeg så
ville være sikret
fuld afgift retur ... uden at forhandlerne/importørerne spiser halvdelen.
/Søren
Pt.: XS650 Heritage Special - 84
Er der forresten nogen som kender noget til den.......
"Morten Pedersen" <morten@stargates.dk> skrev i en meddelelse
news:465d3463$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
> til info jeg har sendt nedenstående til FDMs presseafdeling samt flere
> nyhedsmedier. Det kunne være noget ville tage sagen op og undersøge det
> nærmere.
>
> mvh
> Morten Pedersen
> ___________________
> Goddag,
>
> jeg vil lige gøre opmærksom på, at mens der har været meget fokus på de
> ændrede bilafgifter, lader det til at den afgiftslempelse der skulle komme
> på motorcykler er udeblevet. Dette har man diskuteret en del i
> nyhedsgrupper for motorcykelejere, og det kunne måske også være i FDMs
> interesse at undersøge sagen.
>
> Det er således at Honda har udmeldt nye priser, hvor de allerstørste
> motorcykler falder lidt, mens de mindre motorcykler i 100.000-kroners
> klassen slet ikke får justeret prisen. De andre mærker har kørt videre med
> samme priser som hidtil, hvilket man umiddelbart kun kan tolke som at
> importøren scorer en ekstra gevist, da faldet i prisen burde være
> krone-for-krone i forhold til den nye afgiftsberegning for alle
> motorcykler med en nypris på over ca. 70.000 kr.
>
>
| |
nielsbaldus@gmail.co~ (05-06-2007)
| Kommentar Fra : nielsbaldus@gmail.co~ |
Dato : 05-06-07 20:59 |
|
> Jeg var inde ved en forhandler idag, og fik beskeden, at jeg bare kunne købe
> MC'en til prisen, så ville jeg fra
> Told og Skat modtage cirka 6000,- hvis forslaget gik igennem ... som alle
> forventer det gør.
>
> Så hans konklussion var, at det bedste tidspunkt faktisk var nu, da jeg så
> ville være sikret
> fuld afgift retur ... uden at forhandlerne/importørerne spiser halvdelen.
Så ville der da pludselig være noget ved at købe nyt!
Men det er vel noget man bør tjekke hos en mere pålidelig kilde end
forhandleren?
I det hele taget kan jeg ikke helt lure det der afgifts-noget ...
Altså reglen træder i kraft den 15/6, men biler ER allerede blevet
billigere, hvorfor er MC'ere ikke også blevet det så? Hvis der er
nogen, der vil skære det ud i pap for mig, ville jeg da blive noget så
glad
--
Mvh. Niels B
| |
Jim Andersen (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 06-06-07 08:27 |
|
nielsbaldus@gmail.com wrote:
> Altså reglen træder i kraft den 15/6, men biler ER allerede blevet
> billigere
Nej. Hvis du ser i bilannoncerne heeeelt nede for neden står der med småt
"priserne er beregnet ud fra at lovforslag nr 12345 bliver vedtaget"
/jim
| |
Niels B (08-06-2007)
| Kommentar Fra : Niels B |
Dato : 08-06-07 23:37 |
|
> Nej. Hvis du ser i bilannoncerne heeeelt nede for neden står der med småt
> "priserne er beregnet ud fra at lovforslag nr 12345 bliver vedtaget"
Oh, jamen så forstår jeg straks det hele meget bedre Takker
--
Mvh. Niels B
| |
Armand (09-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-06-07 11:14 |
|
"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4669da0b$0$883$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Nej. Hvis du ser i bilannoncerne heeeelt nede for neden står der med småt
>> "priserne er beregnet ud fra at lovforslag nr 12345 bliver vedtaget"
>
> Oh, jamen så forstår jeg straks det hele meget bedre Takker
>
Og i slutsedler er nævnt den fuldfede pris, á til efterregulering når/hvis
forslaget vedtages; men FDM's jurister har allerede haft gang et par
forhandlere der har forsøgt at "tage pant" i besparelsen i tilfælde hvor man
har fortrudt prisen for den ibyttetagne (diesel)bil :-|
I det hele taget er det utroligt at man på tinge lader et sådant forslag
hænge i luften så længe - Hele brugtvogns-branchen ved jo ikke hvilket ben
de skal stå på. Og så alligevel: Der er to i min nærmeste bekendtskabskreds
der på det seneste har købt sig relativt dyre brugte diesel-biler (á til
fuldfed pris) uden sans for at de vil tabe værdien betregteligt i samme
øjeblik at nypriserne falder (med tilsyneladende op imod 30.000,- )
Nå, Det er jo ganske OT, så over and out herfra.
--
Armand.
| |
|
|