Hvordan starter man en grundejerforening ?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 07-06-07 15:54

Ja altså, vi er 10 huse der har en fælles privat vej, men ingen
grundejerforening eller krav om en.

Nu er vejen ved at være så gammel at den skal ordnes, og så er det vist
smartest at få lavet en forening - men hvordan griber man lige det an ?

Er der nogen der har en "kogebog" med std. vedtægter m.m. ?

mvh Michael

Fra : Carsten

Dato : 07-06-07 19:10

Decideret kogebog har jeg ikke, men et godt eksempel på hvad du ønsker
finder du her:

http://www.odder-skoleparken.dk

Hilsen
Carsten

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-06-07 11:33

On Thu, 7 Jun 2007 16:53:57 +0200, "Michael Schrøder"
<news4mis2@schroeder.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu er vejen ved at være så gammel at den skal ordnes, og så er det vist
>smartest at få lavet en forening - men hvordan griber man lige det an ?

Overvej om det ikke bare er et vejlaug i har brug for.

>Er der nogen der har en "kogebog" med std. vedtægter m.m. ?

Almindelige foreningsvedtægter der er rettet til så det dækker
behovet.

Prøv at spørge kommunen om de har andre vejlaug der eventuelt kan
hjælpe med opstarten.
--
Jens OV1A

Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-06-07 16:13

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Overvej om det ikke bare er et vejlaug i har brug for.

Jeg kan ikke se den store forskel...
En lille grundejerforening med det formål at vedligeholde den fælles vej er
vel det samme som et ejerlaug - eller hva' ?

- så fandt jeg endelig noget: http://familieadvokaten.dk/Emner/950.html

> Prøv at spørge kommunen om de har andre vejlaug der eventuelt kan
> hjælpe med opstarten.

Måske

/Michael

Fra : Kert Rats

Dato : 09-06-07 08:04

> [...]
> En lille grundejerforening med det formål at vedligeholde den fælles vej
> er vel det samme som et ejerlaug - eller hva' ?

Hvis der er mange penge involveret i projektet, så vil jeg foretrække at
lave en grundejerforening, således at forretningsgange, herunder de
økonomiske, er i faste(re) rammer. Omvendt, så giver det også mere
administration end hvis man bare vælger at lave et vejlaug.
Hvis de 10 grundejere i det daglige enes om det meste i god ro og orden, så
er der vel ikke de store problemer med at lave et uformelt vejlaug. Vær dog
opmærksom på, at der med tiden kan flytte et kværulantisk brokkehoved ind på
jeres vej og kaste juridisk grus og pernittengrynsfnidder i jeres
velfungerende vejlaug.

Se for yderligere oplysninger på:
http://www.familieadvokaten.dk/emner/950.html
http://www.forumadvokater.dk/Nyheder/berlingskebusiness/Arkiv/omforeningsretidanmark.htm
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=30
http://www.frivillighed.dk/Web/Site/CFSA/R%E5dgivning/Pjecer?more=1009

God læselyst - og held og lykke med renoveringen af jeres vej.

Venligst

Kert Rats