puha det er varmt :-/
Fra : tp

Dato : 06-06-07 20:39

Og op til 30 grader de næste 5 dage... Jeg KAN ikke holde det ud mere !!

Nå, aircondition skal vi ha. Det er jo en varmepumpe, men jeg skal ikke
bruge en varmepumpe, blot køledelen, og det skal være billigst muligt

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2178&n=10&KundeID= 2300kr

ligner et bud, men deres dyere modeller (til 3800 og op) er beskrevet som
aircondition. Ovenstående har "køle funktion". Er det mon det samme?

Og jeg gider ikke bruge penge på en klimamontør. Den billige har "rørkit
klar til installation", er det bare klik and go?

Er der andre bud i det prisleje?

Fra : Peter Fischer

Dato : 06-06-07 21:10

tp skrev:

> Og op til 30 grader de næste 5 dage... Jeg KAN ikke holde det ud mere !!
>
> Er der andre bud i det prisleje?

Jeg er også i markedet for noget mobilt AC, men alle løsninger i
øjeblikket er vist varmepumpe løsningen.

Findes der ingen løsninger *uden* stor ventilator dims monteret udenfor?

Skal bare have nedkølet (og affugtet) 15 m2.

m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-06-07 21:20

"Peter Fischer" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message

> Jeg er også i markedet for noget mobilt AC, men alle løsninger i
> øjeblikket er vist varmepumpe løsningen.
>
> Findes der ingen løsninger *uden* stor ventilator dims monteret udenfor?

Jo det er et mobil-anlæg som du skriver du er på udkig efter. Men det er
eftersigende noget lort, i hvertfald til forskel fra et splitanlæg.
Du for een kasse til at larme og effektiviteten er lavere.

> Skal bare have nedkølet (og affugtet) 15 m2.

ja så burde en mobil kunne gøre det.

Fra : Peter Fischer

Dato : 06-06-07 21:24

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> eftersigende noget lort, i hvertfald til forskel fra et splitanlæg.
> Du for een kasse til at larme og effektiviteten er lavere.

Det er til kontorbrug og støj er "ikke noget stort problem".

Ja, jeg ved split løsninger er bedst, men det er i mit tilfælde ikke en
option.

Nogen der kender en mobil løsning til max 3k der kan anbefales?

m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Jens Jacobsen

Dato : 06-06-07 21:25

evnt

http://bilka.dk/internet/bilka/menu/main.nsf/webAvis/Ugens_tilbudsavis_Side24

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-06-07 21:24

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>
> Og jeg gider ikke bruge penge på en klimamontør. Den billige har "rørkit
> klar til installation", er det bare klik and go?

der står der kræves autoriseret installatør, så jeg tror ikke selv man kan..

Det som bilka har til 2800, er i hvertfald godkendt til selv at montere.
http://klimamontage.dk/Selvmontage.htm

Fra : tp

Dato : 06-06-07 22:26

> der står der kræves autoriseret installatør, så jeg tror ikke selv man
> kan..

der står aut el installatør kræves. Dette er pga jord, og eftersom vi HAR
jord i alle stik, kan elmanden godt skyde en hvis pil efter den fortjeneste.

Det jeg tænker mest på er med kølevæske etc. Det vil jeg nødig stå at hælde
på. Synes at have set anlæg med prefyldte kabler der bare klikkes sammen

Fra : Q

Dato : 07-06-07 20:06

> [...]
hælde
> på. Synes at have set anlæg med prefyldte kabler der bare klikkes sammen

Jeg hentede et af de billige split anlæg i HN sidste sommer, og det virker
fint - der er sikkert andre der er mere energi-effektive, men det billige
her køler fint til mit behov ( primært ~20m2 soveværelse )

Der skal ikke fyldes gas/vædske på - du skal skrue indedelen på på væggen,
bore/skære et Ø60mm hul gennem ydervæggen og trække et par ledninger + et
par isolerede kobberrør ud til udedelen.. Anlægget får strøm via indedelen
som kan gå direkte i stikkontakten..

Det eneste der er lidt tricky er at få samlingerne mellem apparaterne og
kobberrør tætte, men hvis du har rodet med kompressionfittings på kobberrør
før er det ikke noget problem..

Udover det kan det blive et problem hvis de medleverede kobberrør ikke er
lange nok ift. placering af inde/udedel..

Når rør + ledninger er mont lufter du anlægget ud ( altså skubber
atmosfærisk luft ud af systemet ) og starter skidtet..

Det tog mig noget der ligner 1½ time at montere da jeg havde fundet
værktøjet frem

Mobile anlæg: Tjaa.. De laver godtnok en lækker strøm af kølig luft, men de
skal af med mindst ligeså meget varme som de fjerner fra luften.. De mobile
anlæg jeg har set skal have en aftræksslange gennem muren for at komme af
med den varme luft på den mest hensigtsmæssige måde.. Samtidig larmer de som
ind i h*lvede..

Jeg har en makker der mod betaling kan hjælpe dig med montering i det
nordjyske hvis du føler behov for assistance, find min emailadresse på
linket nedenfor:

Mvh

Peter, voidaudio.dk

Fra : tp

Dato : 07-06-07 23:00

> Når rør + ledninger er mont lufter du anlægget ud ( altså skubber
> atmosfærisk luft ud af systemet ) og starter skidtet..

Hvad værktøj bruges til dette? altså at få luftet anlægget ud? Går ud fra
at kølevæsken er et eller andet sted i anlæget, og der så åbnes en låge?

> Jeg har en makker der mod betaling kan hjælpe dig med montering i det
> nordjyske hvis du føler behov for assistance, find min emailadresse på
> linket nedenfor:

djursland...

Fra : Q

Dato : 11-06-07 21:45

> Hvad værktøj bruges til dette? altså at få luftet anlægget ud? Går ud
fra
> at kølevæsken er et eller andet sted i anlæget, og der så åbnes en låge?

Nej- der sidder bare et par ventiler som skal åbnes med en unbraconøgle..

/peter

Fra : Gamle

Dato : 06-06-07 23:43

tp wrote:
> [...]
> ligner et bud, men deres dyere modeller (til 3800 og op) er beskrevet
> som aircondition. Ovenstående har "køle funktion". Er det mon det

Aircondition betyder nedkøling til en given temperatur, hvorefter den
stopper nedkølingsprocessen. Men den ryger alligevel længere ned og så
begynder den at varme for at nå den indstillede temperatur for rummet. Det
koster kassen i strøm. Nedkøling er meget bedre, da den sætter hastigheden
og nedkølingen ned uden at varmeprocessen går igang.
Jeg har min LG Art Cool stående på 25 grader, hvorved den køler ned til ca.
23 grader. Det koster ikke ret meget i strøm. Jeg kan selvfølgelig også
bruge aircondition, hvis jeg vil holde en temperaturforskel på max 2 grader.
Men køb du roligt den model Henning foreslår. Han er vestjyde og har brugt
20 år på at vælge den rette model

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 06-06-07 23:46

Gamle wrote:
Men køb du roligt den model
> Henning foreslår. Han er vestjyde og har brugt 20 år på at vælge den
> rette model

Du kan se indlægget i dk.forbruger.
Og undskyld til Henning, men jeg kunne ikke nære mig

Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-07 04:28

Gamle skrev:
> Men køb du
> roligt den model Henning foreslår. Han er vestjyde og har
> brugt 20 år på at vælge den rette model

Så sandt, så sandt

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : tp

Dato : 07-06-07 06:14

> [...]
> grader.
> Men køb du roligt den model Henning foreslår. Han er vestjyde og har brugt

jamen jeg tager en tur i bilka da

takker for input!

Fra : Jesper Andersen

Dato : 07-06-07 11:41

Jeg har lige monteret et splitanlæg hjemme hos mig selv sidste år og
er rigitig glad for det.
Der er 2 ting i skal være opmærksomme på ved de billige split
anlæg...Alle de billige modeller kommer med quick koblinger til
samlingerne, og de bliver med tiden utætte og derved slipper
kølegassen ud og systemet har derefter ingen effekt. Så mit råd er,
skær quick koblingerne af og lod det sammen. (Hvad proffessionelle
kølemontørerer også gør.)

Den anden ting er at for at få optimal udnyttelse af et splitanlæg er
at der skal suges vaccum på systemet inden man åbner for ventilerne
til kølegassen. Og dette skal gøres med en vaccum pumpe som ikke ret
mange mennesker har. Ellers kan du risikiere at anlægget kun leverere
50% af den egentlig effekt.

Derfor... få en montør til at sætte det op i første omgang, det
betaler sig i længden.

Har solgt airconditionanlæg før i tiden.

Med Venlig Hilsen
Jesper Andersen

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-07 16:47

Jesper Andersen skrev:
> [...]
> råd er, skær quick koblingerne af og lod det sammen. (Hvad
> proffessionelle kølemontørerer også gør.)

Mit anlæg fra bilka har ikke quick koblinger

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-06-07 20:28

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> wrote in message

> Mit anlæg fra bilka har ikke quick koblinger

hvordan blev det så monteret, hvis der står det er GDS?

Fra : Henning Lund

Dato : 07-06-07 21:04

Bjarke Hansen skrev:

> hvordan blev det så monteret, hvis der står det er GDS?

Omløbere med skæreringe og støttebøsninger.

Fra : tp

Dato : 07-06-07 22:59

> Omløbere med skæreringe og støttebøsninger.

og hvad med at undgå luft i systemet?

Fra : Henning Lund

Dato : 08-06-07 05:32

tp skrev:

> og hvad med at undgå luft i systemet?

Det klarer anlæget selv, altså at udlufte.

Fra : tp

Dato : 08-06-07 21:33

> Og op til 30 grader de næste 5 dage... Jeg KAN ikke holde det ud mere !!
>
> Nå, aircondition skal vi ha.

Ja, alt talte for en varmepumpe, men fordi jeg sandsynligvis skal flytte en
evt varmepumpe om et halvt års tid pga ombygning, og fordi jeg ikke tør se
om jeg selv kan installere, valgte jeg først at forsøge med et "mobilt
aircondition" af den type med kompressor samlet i en box og en slange ud af
vinduet.

jaja, jeg ved godt at den larmer og etc, men faldt over en fornuftigt
prissat i den blå, og så skulle det da lige prøves. Om ikke andet kunne man
vel sælge den igen - det bliver jo nok varmepumpe (eller 2) engang ude i
fremtiden.

Nå, men altså - mobil en indkøbt og tilsluttet her til aften. Den larmer,
men ikke overdrevet. Og så kan den bruges som blæser også hvor den ikke
siger ret meget. Effekten? Det tog ca 1 time at køle vores soveværelse fra
ulideligt til jævnt køligt (havde sat den til at køle max, da jeg ikke
forventede at det gik så hurtigt , så til vores behov er den super.

Bare til jer andre der ikke vil igang med en større indretning for
varmepumpen, og ligesom mig har brug for noget køling LIGE NU.

det var forøvrigt en model til ca 2000 som både H&N, Bauhaus og sikkert også
andre sælger....