Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blændetrin - hvilke er de "gode gamle"
Fra : Fly

Dato : 07-06-07 09:38

Hej - jeg blev bare lige nysgerrig efter noget...

Når jeg har "18-55 kitobjektivet" på mit 400D kamera kan jeg på de 18 mm
vælge en hel del blændetrin, men er der ikke noget om at nogle af trin'ene
ikke er "rigtige" trin. Altså at det steb ikke er en fordobling/halvering af
lyset. Altså at der er lagt nogle "halve" eller ekstra blændetrin ind mellem
to "rigtige". Håber ikke det er alt for sort snak

F.eks. kan jeg vælge disse blændetrin når zoom er på 18mm, men hvilke er de
"gode gamle" = halvering mellem trinene. Jeg har sat - foran dem jeg selv
mener at kunne huske fra de gamle SLR'er fra slutningen af 80'erne, men er
det rigtigt, og hvad hedder "hele remsen" fra absolut lavest mulige til
højest når vi snakker "rigtige" trin:

3,5
-4,0
4,5
-5,6
6,7
-8,0
9,5
-11
13
-16
19
-22

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-07 10:30

"Fly" <doktor_fly123@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men er det rigtigt, og hvad hedder "hele remsen" fra absolut lavest mulige
> til højest når vi snakker "rigtige" trin:

fandt følgende forklaring

http://www.uscoles.com/fstop.htm

1.0/1.4/2.0/2.8/4.0/5.6/8/11/16/22

At dit moderne objektiv anvender "skæve" blændetal skyldes vel bare, at det
er konstrueret uden "stop". Så kan det vælge frit.
Blænderække har ændret sig gennem tiden. F.eks. har jeg et objektiv:
3.5/4.5/6.3/9/12.5/18

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-06-07 10:56

"Fly" <doktor_fly123@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> men er det rigtigt, og hvad hedder "hele remsen" fra absolut lavest mulige
> til højest når vi snakker "rigtige" trin:

Nej det er ikke spor sort snak og det er ikke dit objektiv, der sætter nogle
trin. Dit kamerahus bestemmer blænden. Hvis du sætter dit 400D på Av kan du
med fingerhjulet bag udløserknappen vælge blænden og du vil se at den kan
vælges i 1/3 blændetrin. F.eks. f/4, f/4.5, f/5.0 op til næste hele
blændetrin f/5.6.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 07-06-07 20:21

> 3,5
> -4,0
> 4,5
> -5,6
> 6,7
> -8,0
> 9,5
> -11
> 13
> -16
> 19
> -22

Din opstilling ser rigtig ud, se dette link
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/Aperture_01.htm

Nu kender jeg ikke 400D, men på mit E500 er det muligt at indstille kameraet
til enten at skifte i hele, halve eller 1/3 trin.

Arne