Alt for Damerne i denne uge: Tro - "Jeg fø~
Fra : Cyril Malka

Dato : 01-06-07 11:19

Alt for Damerne nr. 22, udkommet i går, den 31. maj 2007.

I en artikelserie, i Indblink, fortæller Alt for Damerne om Anna,
opvokset hos en Syvendedagsadventistsfamilie:

Artikel: Tro - Jeg følte mig spærret inde i en boks.

Hun måtte ikke spise is før efter solnedgang om lørdagen. Og hun blev
banket med bøjler, når hun havde opført sig "syndigt". I dag har Anna
Brudt med sine forældre og den tro, hun var underlagt som barn:
syvendedagsadventisterne. Men hun har haft svært ved at komme ud af
offerrollen. Når man som barn har været udsat for så strenge leveregler,
ender man nemt i misbrug eller med en partner med psykopatiske træk,
fortæller psykolog...

Derudover andre artikler om dette emne:

- Forbud fører til skyld og skam
- Når tro bliver til fanatisme og
- Nyreligiøse sekter.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... Have I found God? What? Did you lose him AGAIN?!

Fra : #2066

Dato : 01-06-07 14:12

On Fri, 01 Jun 2007 12:19:26 +0200, Cyril Malka wrote:

> [...]
> leveregler, ender man nemt i misbrug eller med en partner med
> psykopatiske træk, fortæller psykolog...

Pudsigt saa ens de forskellige religioner er, naar det kommer til stykket:

(Nogle) joediske maend kan godt lide at banke deres koner (Toronto Star,
20. april 2006):

"The Chinese and Jewish communities are using different methods to get
across the same shameful fact Spousal abuse is occurring behind closed
doors in our neighbourhoods.

At the same time, the Jewish Women International of Canada has begun a
similar campaign, complete with billboards that feature a distraught woman
with a black eye and the statement "There is a Jewish woman you know being
abused."

Victims of domestic abuse in both the Chinese and Jewish communities are
often already isolated because of cultural or language issues. "

(Nogle) joediske kvinder kan eller toer ikke lade sig skille:

<http://www.bnaibrith.ca/article.php?id=353>

(Nogle) rabbinere kan godt lide at pille ved boern og deres menigheder
holder haanden over dem:

<http://jewishsurvivors.blogspot.com/2006/05/new-york-magazine-rabbi-yehuda-kolko.html>

Ikke at hverken adventister, andre kristne varianter eller joeder er ene
om raedselseksempler paa foelgevirkningerne af blind autoritetstro -
dk.politik's islamseksperter er fx sikkert ogsaa leveringsdygtige i
eksempler.

For engangs skyld kunne det vaere interessant at hoere noget om hvad folk
finder tiltraekkende ved deres egen religion, i stedet for hvad de finder
frastoedende ved andres...

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-06-07 14:28

#2066 skrev i pan.2007.06.01.13.11.38.0@hotmail.com:

[ ... ]
> For engangs skyld kunne det vaere interessant at hoere noget om hvad
> folk finder tiltraekkende ved deres egen religion, i stedet for hvad
> de finder frastoedende ved andres...

De eksempler du har nævnt, og mange andre kunne nævnes, er jo netop *IKKE*
eksempler på hvad religionen fører til, men er alene eksempler på hvad
mennesker, uanset religion eller ikke religion, kan få sig selv til at
forøve af fortrædeligheder.

De fleste religioner har ikke ondskab, undrtrykkelse og udnyttelse som en
del af deres lære og/eller adfærd - tværtimod. Især kristendommen har
kærligheden, godheden, omsorg for næsten, den syge og den fattige som
vigtige grundliggende bærende elementer.

At temmelig mange i tidens løb har misbrugt kristennavnet (og mange andre
religionsers navne) til at forøve alskens gruopvækkende handlinger kan du
altså ikke laste kristendommen for.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : #2066

Dato : 02-06-07 17:50

On Fri, 01 Jun 2007 15:27:39 +0200, Andreas Falck wrote:

> [...]
> *IKKE* eksempler på hvad religionen fører til, men er alene eksempler
> på hvad mennesker, uanset religion eller ikke religion, kan få sig

Det er eksempler paa fortraedeligheder begaaet under daekke af, og
legitimeret af, diverse religioners traditioner, historie og hierarkier.

> [...]
> har kærligheden, godheden, omsorg for næsten, den syge og den fattige
> som vigtige grundliggende bærende elementer.

Naestekaerlighed er indprogrammeret i mennesket fra evolutionens side og
har altsaa intet med kristendom eller andre religioner at goere. For ikke
saa laenge siden laeste jeg en artikel fra The New Yorker hvor der blev
henvist til forsoeg, der viste at (tanker om) godgoerenhed stimulerer de
samme lystcentre i hjernen som fx mad og sex. Det et altsaa sandt at
godgoerenhed baerer loennen i sig selv! Ligeledes viste forsoegene at folk
med visse hjerneskader i samme omraader typisk led af manglende empati.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-06-07 19:43

#2066 skrev i pan.2007.06.02.16.50.12.125000@hotmail.com:

[... ]

> Det er eksempler paa fortraedeligheder begaaet under daekke af, og
> legitimeret af, diverse religioners traditioner, historie og
> hierarkier.

Så når ateister begår sådanne fortrædeligheder er det ensbetydende med at
ateismen er skyld i disse fortrædeligheder??

Ja, det undrer mig jo ikke at ateister, under dække af f.eks. kristennavnet,
begår en masse fortrædeligheder ;.)

> Naestekaerlighed er indprogrammeret i mennesket fra evolutionens side
> og har altsaa intet med kristendom eller andre religioner at goere.

Den påstand kan der næppe føres troværdig bevis for.

> [...]
> Ligeledes viste forsoegene at folk med visse hjerneskader i samme
> omraader typisk led af manglende empati.

Men dette beviser intet om at det har noget med evolutionen at gøre.

Fra : #2066

Dato : 02-06-07 22:58

On Sat, 02 Jun 2007 20:43:11 +0200, Andreas Falck wrote:

> #2066 skrev i pan.2007.06.02.16.50.12.125000@hotmail.com:
>
> [... ]

> Så når ateister begår sådanne fortrædeligheder er det ensbetydende
> med at ateismen er skyld i disse fortrædeligheder??

Da ateisme blot er fravaer af gudstro, er det naturligvis ikke tilfaeldet.

> Ja, det undrer mig jo ikke at ateister, under dække af f.eks.
> kristennavnet, begår en masse fortrædeligheder ;.)

> Den påstand kan der næppe føres troværdig bevis for.

Matematik er mig bekendt den eneste naturvidenskabelige disciplin hvor der
foeres beviser, saa her har du ret.

> Men dette beviser intet om at det har noget med evolutionen at gøre.

Det er evidens for at naestekaerlighed er naturlig, almenmenneskelig og
intet har med kristendom eller andre religioner at goere.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 05:03

"#2066" skrev i en meddelelse:

> Det er evidens for at naestekaerlighed er naturlig, almenmenneskelig og
> intet har med kristendom eller andre religioner at goere.

Du har objektivt ret i, at menneskets empatiske evner er et resultat af
evolutionen. Uden disse evner (som også findes hos dyr) havde vi blot
udryddet hinanden for længst. De mest altruistiske individer har haft den
bedste overlevelseschance og har ført deres gener videre.

Men du har ikke ret i, at dette intet har med religion at gøre. Det er blot
et spørgsmål om, hvorvidt hønen eller ægget kom først. Mennesket, der
formentlig er den eneste art, som er i stand til at danne sig symboler
inde i hovedet, har så langt man kan forske sig tilbage konstrueret sig
den type kollektive symbolsystemer, der i nutidens sprogbrug kaldes
for religion.

Menneskearten har henlagt - den for det enkelte egoistiske individ,
ud fra kortsigtede interesser uforståelige - hensyntagen og kærlighed
til den kollektive abstraktion religion. Hvorved religionen har fået en
selvforstærkende effekt, som gennem historien - omend med mange
tilbagefald - har virket tilbage på de enkelte individer og fremmet den
positive adfærd.

Der er således godt videnskabeligt belæg for at hævde, at evolution
og religion er to sider af samme sag: homo sapiens' overlevelse.
(Hvormed den latterlige krig mellem 'darwinister' og 'kreationister'
burde være nedlagt).

V.h. -- Ib

Fra : Soeren

Dato : 03-06-07 07:10

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Alt for Damerne nr. 22, udkommet i går, den 31. maj 2007.

se det var en nyhed der vil noget, malkaerne læser Alt for Damerne. De
savner nok Danmark.

Fra : Benny

Dato : 03-06-07 10:35

Soeren wrote:
> "Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> se det var en nyhed der vil noget, malkaerne læser Alt for Damerne. De
> savner nok Danmark.

eller damerne

Fra : Benny

Dato : 03-06-07 10:36

Soeren wrote:
> "Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> se det var en nyhed der vil noget, malkaerne læser Alt for Damerne. De
> savner nok Danmark.

har du læst artiklen - eller er det her bare en af de sædvalige
afledningsmanøvrer (manipulationer) der er i blandt hellige

Fra : Soeren

Dato : 03-06-07 18:24

"Benny" <harddisk.bre@k.down> skrev i en meddelelse

> har du læst artiklen - eller er det her bare en af de sædvalige
> afledningsmanøvrer (manipulationer) der er i blandt hellige

jo jeg har læst artiklen, det undrer mig blot hvorfor Malkaerne altid skal
hakke på andres tro end deres egen, altså den de har nu, de har jo skiftet
en del i tidernes løb. Malkaerne skulle prøve at feje for egen dør, mon ikke
det var en ide at rydde op i eget hjem, istedet for andres

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-06-07 18:53

Soeren skrev:
> [...]
> en del i tidernes løb. Malkaerne skulle prøve at feje for egen dør, mon ikke
> det var en ide at rydde op i eget hjem, istedet for andres

Hvor ser du - rent faktuelt - "hakkeri"?
[Vil man vandre i sekternes fodspor for ikke at fornærme nogen, eller
fortælle tingene som de er? Alt her i livet er et valg. Du træffer dit
ganske som andre træffer sine... ]

Apropos det at turde skifte mening: Den modige *tør* tage et nyt
standpunkt, hvilket fik Jens Otto Kragh til i sin tid at sige: "Man har
et standpunkt til man tager et nyt" i erkendelse af at nogle hellere
standhaftigt fastholdt eget tidligere synspunkt i stedet for at overveje
muligheden for at kunne tage fejl.
Jeg er klar over tanken, at "Soeren" nogensinde kunne begå noget så
menneskeligt som at fejle vel nærmest er helligbrøde dér hvor du
kommer...

Kun rodehoveder elsker eget rod. Hvad det angår er det vist efterhånden
gået op for de fleste, at det kun er aber der lukker øjne, ører og mund
for at vandre gennem livet holdningsløst og med sædvanlig talentløshed
der ene og alene tiltrækker præcis lige så holdnings- og talentløse
mennesker -
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/159241/2/istockphoto_159241_three_wise_monkeys.jpg

Henrik, Dianalund
Sikker kontaktformular til din hjemmeside:
http://www.voupti.com/cs-formular - Prisen? 7$ - knap 40,-

Fra : Ben ny

Dato : 03-06-07 19:08

Henrik Vestergaard wrote:

> Hvor ser du - rent faktuelt - "hakkeri"?

hehe

> http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/159241/2/istockphoto_159241_three_wise_monkeys.jpg

hvem af dem er cyril, britt og dig selv?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-06-07 20:07

Ben ny skrev:
> hvem af dem er cyril, britt og dig selv?

Hvis vi nu, for sjovs skyld, definerer, at der er et spejl foran aberne
(gennemsigtigt for kamera og fotograf - ligesom når du skal ind i
forhørslokalerne i United Bluff), så er jeg for selvsikker til at lukke
for øjnene [så kunne jeg intet se], men for nysgerrig til at holde mig
for ørerne, men genert og tilbageholdende nok til at holde mig for munden.

Selvironi er en sjælden kvalitet...

Fra : Soeren

Dato : 03-06-07 20:57

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er klar over tanken, at "Soeren" nogensinde kunne begå noget så
> menneskeligt som at fejle vel nærmest er helligbrøde dér hvor du kommer...

blot vil jeg sige at her er der dig der tager fejl.

> [...]
> for at vandre gennem livet holdningsløst og med sædvanlig talentløshed der
> ene og alene tiltrækker præcis lige så holdnings- og talentløse

flot billede, det må være dig til højre, og de 2 malkaer ved siden af dig.

Med venlig hilsen

Soeren

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-06-07 21:34

Soeren skrev:
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse
[...]
> blot vil jeg sige at her er der dig der tager fejl.

Det skal jo passe ind i *dit* verdensbillede, så det svar havde jeg
gættet. Hvorfor er det lige, at du er *så* forudsigelig?

Nægter at spekulere. Har andre ting for.

> flot billede, det må være dig til højre, og de 2 malkaer ved siden af dig.

Som skrevet tidligere:

=== citat ===
[...]
=== citat slut ===

...... Over-and-out .....

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-06-07 22:03

Henrik Vestergaard skrev i 466325cd$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]
> Det skal jo passe ind i *dit* verdensbillede,

Selv om jeg næppe er enig med soeren i ret meget, så er jeg helt sikker på
at hans verdensbillede er langt bedre og langt mere rigtigt end det
verdensbillede som Malka'erne holder sig, der jo stort set kun handler om at
hakke og nedgøre andre - og det er dette malkanske verdensbillede du så
blindt støtter op om!

Fra : Ben ny

Dato : 03-06-07 22:17

Andreas Falck wrote:
> [...]
> verdensbillede som Malka'erne holder sig, der jo stort set kun handler
> om at hakke og nedgøre andre - og det er dette malkanske verdensbillede

så hakkede andresen igen

du sku tage fat i banditten og hakke den af i stedet - men det må du vel
ikke for din gode gud... klovn

Fra : Soeren

Dato : 04-06-07 12:47

> [...]
> for øjnene [så kunne jeg intet se], men for nysgerrig til at holde mig for
> ørerne, men genert og tilbageholdende nok til at holde mig for munden.

man må jo sige at du har det med at gentage dig selv.
Har Cyril skriverier aldrig undret dig (sikkert ikke du er jo en stor fan af
ham) Utallige steder på nettet kan du finde ham og alle steder fører det til
at han får nogen over nakken, hvorfor mon? Tror han mon selv at han har
fundet den evige sandhed. Og nu har han så fundet en ny måde at føre sig
frem på ved at henvise til et link hvor der står noget nedgørende om andres
tro.
Se nu hans sidste påfund:

[...]

Hvor meget har det med religion at gøre, mon ikke du kan finde sligt inden
for alle religioner, og mon ikke også du kunne finde en jøde der var gået
over stregen.

Egentlig burde man aldrig gå ind i et emne som hvor Malkaerne virkede, så
ville de nok blive trætte og fortage sig noget mere nyttigt.
Hils aberne.

Soeren

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-06-07 14:32

Soeren skrev i 4663fdda$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

[ ... ]
> Egentlig burde man aldrig gå ind i et emne som hvor Malkaerne
> virkede, så ville de nok blive trætte og fortage sig noget mere
> nyttigt. Hils aberne.

Malkaerne, og deres lille trofaste puddelhund Henrik Blunck Vestergaard,
bliver aldrig trætte af at nedgøre andre. Det er en del af deres specielle
personlige udgave af religion.

Fra : Ben ny

Dato : 04-06-07 16:00

Andreas Falck wrote:
> [...]
> bliver aldrig trætte af at nedgøre andre. Det er en del af deres
> specielle personlige udgave af religion.

og andresen bliver aldrig træt at at hakke på malkaerne - det er så en
lille del af hans næstekærlige og tilgivende religion.

splinter og bjælker.......

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 02:57

"Soeren" skrev i en meddelelse:

> Hvor meget har det med religion at gøre, mon ikke du kan finde sligt inden
> for alle religioner...

Mishandling af børn med "retfærdig" fysisk eller psykisk vold har særdeles
meget med visse typer religion at gøre. Netop noget, som Jesus gentagne
gange advarer imod: "Hvi ser du skæven i din broders øje..." og "Hvo kaster
den første sten...".

Selvretfærdighed ligger lige om hjørnet, desværre også hos kristne, værst
hos fundamentalististerne. Uanset at allerede GT og i den grad Jesus langer
ud efter folks tendens til at opkaste sig til fordømmende og straffende gud,
at "tage Herrens, din Guds navn forfængeligt".

Hvilket hermed gjort -- Ib

Fra : Ben ny

Dato : 03-06-07 19:06

Soeren wrote:

> [...]
> en del i tidernes løb. Malkaerne skulle prøve at feje for egen dør, mon ikke
> det var en ide at rydde op i eget hjem, istedet for andres

se, det ku der måske være noget om.

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-06-07 20:56

Soeren wrote:

> [...]
> en del i tidernes løb. Malkaerne skulle prøve at feje for egen dør, mon ikke
> det var en ide at rydde op i eget hjem, istedet for andres

Han samler bjelker til ny bolig