Netværk Mac/Pc
Fra : Paw U.S Madsen

Dato : 06-07-01 01:38

Hejsa NG
jeg er Pc nørd og har ikke en dyt fis forstan på Mac.

mit q er min søster har 2 Pc og har købt en Mac nyerer model,
de har stofanet og vil koble dem alle sammen hvor af den ene skal bruges som
"Server" og de andre koble sig på som klient, til brug af inet...

hvad skal hun gøre der `?

der er netkort i begge pcer som køre på nettet nu så der er bare at koble
macén til ?
der er også en Hub.

svar bedes sendes til

mclan_madmax@stofanet.dk

På Forhånd Tak

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-07-01 11:13

McLan_MadMax@stofanet.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>som
>"Server" og de andre koble sig på som klient, til brug af inet...

Hvis den ene mac allerede er sat op som server med to netkort, så hun har
et lokalnetværk, så er det bare at forbinde mac'en til hub'en og give den
de nødvendige tcp/ip-indstillinger. Hun kan se på den pc, som IKKE er
server, hvordan de skal se ud... Til login kan hus passende bruge
Christian Ginnerups Stofanet Signon
<http://home1.stofanet.dk/ginnerup/>

Hvis den ene pc IKKE er sat op som server, er det det, der skal gøres
først. Det er et standardspørgsmål i dk.edb.netvaerk, så spørg dér.

>svar bedes sendes til
>mclan_madmax@stofanet.dk

Man får svarene der, hvor man spørger...

Mvh Ben

Fra : *nico*

Dato : 07-07-01 12:07

Hvis pc´erne kører med win 98, kan du downloade programmet Sygate
internetdeling. Det er et lille program du smider på serveren som så kan
fungere som dhcp. På pc nr 2, installerer du klient delen (uffateligt nemt)
og macen instilles til i TCP/IP at hente en ip fra DHCP.

Så spiller det hele. Det tager ikke mere end 5 minutter at sætte.

Held og lykke, og god sommer

Nicolai

Fra : De zebra redactie

Dato : 10-07-01 07:25

in article 3b4508a3$0$3243$ba624c82@nntp01.dk.telia.net, Paw U.S Madsen at
McLan_MadMax@Stofanet.dk wrote on 06-07-2001 02:37:

> [...]
>
> hvad skal hun gøre der `?
>
> der er netkort i begge pcer som køre på nettet nu så der er bare at koble

Hei gruppen,

There are two ways to build a network with PC and Mac.

1) To use a single Mac (or more) in a PC-network you can use DAVE-software
(at your Apple reseller)

2) To use a single pc (or more) in a Appletalk network you can use MacLan
(at your Apple reseller)

In practice DAVE uses TCP/IP protocol for communicating with the network,
this can be a problem if you also want to use a computer to connect with the
internet.
MacLan learns a pc to speak Appletalk, so all Appletalk apparatus are
connected to eachother.

I have only experience with MacLan, using 2 pc's, 4 Mac's and 2 printers on
an partly 100Base, partly 10Base Ethernet.

Henk C. Meerhof

E-mail: ontwerp@de-zebra.nl