/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Mercruiser 3,0L 135hk
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 04-06-07 22:15

Jeg har en ven der har købt en mindre speed-båd med subj installeret. Den er
fra ca 1992 (se http://www.ams.gl/mercruiser_30_l.htm - selvom det muligvis
er et nyere billede... men den ligner den meget...)

Bortset fra at der var skidt i benzinfilteret og den derfor satte lidt ud
(midt i kattegat ), så gik den super (efter filteret lige blev
renset).

Hvad skal man være opmærksom på på sådan en fætter ? Hvad har den af svage
punkter ??

Jeg synes den larmede lidt mere end vi havde forventet/håbet. Min første
tanke var at motorrummet burde isoleres bedre (der er næsten ingen
isolering), men i løbet af de små 110 sømil hjem, kom jeg nok til den
konklusion, at støjen kommer fra skruen/udstødningen. Kan man gøre noget ved
det, eller er det bare noget man skal leve med ? Det ser ud til at der INGEN
dæmpning er på udstødningen .....

Bjarke



 
 
Ukendt (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-07 22:39

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i

> Jeg har en ven der har købt en mindre speed-båd med subj installeret. Den
> er fra ca 1992 (se http://www.ams.gl/mercruiser_30_l.htm - selvom det
> muligvis er et nyere billede... men den ligner den meget...)
>
> Bortset fra at der var skidt i benzinfilteret og den derfor satte lidt ud
> (midt i kattegat ), så gik den super (efter filteret lige blev
> renset).
>
> Hvad skal man være opmærksom på på sådan en fætter ? Hvad har den af svage
> punkter ??
>
> Jeg synes den larmede lidt mere end vi havde forventet/håbet. Min første
> tanke var at motorrummet burde isoleres bedre (der er næsten ingen
> isolering), men i løbet af de små 110 sømil hjem, kom jeg nok til den
> konklusion, at støjen kommer fra skruen/udstødningen. Kan man gøre noget
> ved det, eller er det bare noget man skal leve med ? Det ser ud til at der
> INGEN dæmpning er på udstødningen .....

Prøv evt. også at spørge om hjælp på www.baadsnak.dk, der er også en hel del
folk derinde som kender den type motorer.

/Martin



Bjarke M. Christense~ (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 05-06-07 07:51

Det prøver jeg ...

Bjarke

"Martin Nielsen [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> wrote in message
news:7a0d4$4664867e$55dab5dd$26216@news.galnet.dk...
snip
> Prøv evt. også at spørge om hjælp på www.baadsnak.dk, der er også en hel
> del folk derinde som kender den type motorer.
>
> /Martin
>



Leon Hulstroem (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 05-06-07 01:34


> Hvad skal man være opmærksom på på sådan en fætter ? Hvad har den af svage
> punkter ??

Det kommer an på om den er ferskvandskølet eller ej, men for begge gælder
tærring af udstødningsmanifold.
De øverste "knæ" lukker, så der ikke kan komme vand ud. Så er der varme
problemer.
De nederste holder længest ofte 2x i forhold til "knæet". Men det er den
nederste der er det største problem. For kommer der først hul ind til
udstødningskanalen, så sker der dette
(http://www.hulstroem.com/images/galleri/P1010001.JPG)

Dernæste holder karburatoren ikke evigt, hvis det er en Holley.
Carter/Weber, Rochester og Edelbrock i marine udgaven er lidt bedre.

Skulle det gå galt, så er det ikke værre end, at man for 15k +manifold kan
have en long-block hjemme.
Og så flytter man tænding, pumper og karb. over fra den gamle.

> Kan man gøre noget ved det, eller er det bare noget man skal leve med ?

Næsten alle z-drev amerikanerbåde er føde uden lyddæmpere, i den forstand vi
er vant til at se.
Der sidder i nogen typer/årgange motorer et defusions rør imellem motor og
drev.
Men... man kan få et "stern drive muffler kit" eller selv finde en potte som
passer i længden imellem manifold og drev. Det kan være en kunst at finde
den rigtige.
En mulighed ville være at finde en "tønde" med indgang i top og udgang i
side.

Mvh
Leon




Bjarke M. Christense~ (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 05-06-07 07:58

Den er ferskvandkølet, men jeg vil gætte på det er eftermonteret (??), så
det skal nok lige checkes alligevel.

Når du siger den nederster er et større problem... Hvorfor blæser den ikke
bare det ud ? Hvordan kan det komme baglæns ind i motoren ?

Grimt billede. Det vil vi meget gerne undgå ... :-0

Hvad betår et ""stern drive muffler kit" af ?? (har du et link ?). ER det
"bare" en dæmper der sidder mellem "knæet" og udgangen til z-drevet ? Jeg
kan godt se, at der ikke er ret meget plads, så man skal da vist være mere
end alm. heldig, hvis man selv skal kunne fuske noget sammen ?

Tager det hk'er med sådan et "stern drive muffler kit" ?

Hvad findes der af "kits" til lige at give den lidt flere hk ? Eller er det
bedre med en ny blok ? Jeg kan lige så godt spørge. Vennen er mekaniker, så
det ender som regel i sådan noget alligevel ....

Bjarke



"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
news:4664af69$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Hvad skal man være opmærksom på på sådan en fætter ? Hvad har den af
>> svage
>> punkter ??
>
> Det kommer an på om den er ferskvandskølet eller ej, men for begge gælder
> tærring af udstødningsmanifold.
> De øverste "knæ" lukker, så der ikke kan komme vand ud. Så er der varme
> problemer.
> De nederste holder længest ofte 2x i forhold til "knæet". Men det er den
> nederste der er det største problem. For kommer der først hul ind til
> udstødningskanalen, så sker der dette
> (http://www.hulstroem.com/images/galleri/P1010001.JPG)
>
> Dernæste holder karburatoren ikke evigt, hvis det er en Holley.
> Carter/Weber, Rochester og Edelbrock i marine udgaven er lidt bedre.
>
> Skulle det gå galt, så er det ikke værre end, at man for 15k +manifold kan
> have en long-block hjemme.
> Og så flytter man tænding, pumper og karb. over fra den gamle.
>
>> Kan man gøre noget ved det, eller er det bare noget man skal leve med ?
>
> Næsten alle z-drev amerikanerbåde er føde uden lyddæmpere, i den forstand
> vi er vant til at se.
> Der sidder i nogen typer/årgange motorer et defusions rør imellem motor og
> drev.
> Men... man kan få et "stern drive muffler kit" eller selv finde en potte
> som passer i længden imellem manifold og drev. Det kan være en kunst at
> finde den rigtige.
> En mulighed ville være at finde en "tønde" med indgang i top og udgang i
> side.
>
> Mvh
> Leon
>
>
>



Leon Hulstroem (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 05-06-07 09:45

> Den er ferskvandkølet, men jeg vil gætte på det er eftermonteret (??), så
> det skal nok lige checkes alligevel.

Det lyder rart, så står der ikke saltvand i topstykke og indsug.

> Når du siger den nederster er et større problem... Hvorfor blæser den ikke
> bare det ud ? Hvordan kan det komme baglæns ind i motoren ?

Fra manifoldet kommer vandet kun ind hvis motoren står stille, fra indsug og
topstykke er det en helt anden sag.

> Grimt billede. Det vil vi meget gerne undgå ... :-0

Ja det var ikke sjovt. Hullet i blokken var til at få øje på og krumtappen
var bøjet.
Vi købte en anden blok i dk og stumperne i usa, det kostede ca. 12k at få
den i top stand igen.
Den blev tunet fra 285 til 340hk.

> Hvad består et ""stern drive muffler kit" af ?? (har du et link ?). ER det
> "bare" en dæmper der sidder mellem "knæet" og udgangen til z-drevet ? Jeg
> kan godt se, at der ikke er ret meget plads, så man skal da vist være mere
> end alm. heldig, hvis man selv skal kunne fuske noget sammen ?

Der er såment kun slanger, rør, spændebånd og pottet i sådan et sæt. Man
skal ikke være den store george-gerløs for at lave et sæt selv.
Og ja det monteres imellem motor-afgang og drev indgang.

> Tager det hk'er med sådan et "stern drive muffler kit" ?

Ja alt dæmpning tager hk, det er kun motorer med elektronik der sal have
lidt modstand.

> Hvad findes der af "kits" til lige at give den lidt flere hk ?

Det ved jeg ikke, jeg har ikke renoveret en R4 endnu.
Det kræver en nøjagtig årgang, model osv på motoren for at finde stumperne.
Som ofte står den på alu-indsug, karburator, rulle-knast system komplet
mm...
Men det er mest V-motorer man tuner på.

> Eller er det bedre med en ny blok ?

Det er ikke bare lige til... en 3.0L R4 har 135hk, næste trin er så en V6
4.2L med 170hk
V6'eren kan så til gengæld tunes til briste punktet.

Mvh
Leon



Bjarke M. Christense~ (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 05-06-07 15:58

Suoper. tak for de informative svar. Hvor kan man købe sådan et "stern drive
muffler kit" ?

Bjarke


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
news:4665227e$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Den er ferskvandkølet, men jeg vil gætte på det er eftermonteret (??), så
>> det skal nok lige checkes alligevel.
>
> Det lyder rart, så står der ikke saltvand i topstykke og indsug.
>
>> Når du siger den nederster er et større problem... Hvorfor blæser den
>> ikke bare det ud ? Hvordan kan det komme baglæns ind i motoren ?
>
> Fra manifoldet kommer vandet kun ind hvis motoren står stille, fra indsug
> og topstykke er det en helt anden sag.
>
>> Grimt billede. Det vil vi meget gerne undgå ... :-0
>
> Ja det var ikke sjovt. Hullet i blokken var til at få øje på og krumtappen
> var bøjet.
> Vi købte en anden blok i dk og stumperne i usa, det kostede ca. 12k at få
> den i top stand igen.
> Den blev tunet fra 285 til 340hk.
>
>> Hvad består et ""stern drive muffler kit" af ?? (har du et link ?). ER
>> det "bare" en dæmper der sidder mellem "knæet" og udgangen til z-drevet ?
>> Jeg kan godt se, at der ikke er ret meget plads, så man skal da vist være
>> mere end alm. heldig, hvis man selv skal kunne fuske noget sammen ?
>
> Der er såment kun slanger, rør, spændebånd og pottet i sådan et sæt. Man
> skal ikke være den store george-gerløs for at lave et sæt selv.
> Og ja det monteres imellem motor-afgang og drev indgang.
>
>> Tager det hk'er med sådan et "stern drive muffler kit" ?
>
> Ja alt dæmpning tager hk, det er kun motorer med elektronik der sal have
> lidt modstand.
>
>> Hvad findes der af "kits" til lige at give den lidt flere hk ?
>
> Det ved jeg ikke, jeg har ikke renoveret en R4 endnu.
> Det kræver en nøjagtig årgang, model osv på motoren for at finde
> stumperne.
> Som ofte står den på alu-indsug, karburator, rulle-knast system komplet
> mm...
> Men det er mest V-motorer man tuner på.
>
>> Eller er det bedre med en ny blok ?
>
> Det er ikke bare lige til... en 3.0L R4 har 135hk, næste trin er så en V6
> 4.2L med 170hk
> V6'eren kan så til gengæld tunes til briste punktet.
>
> Mvh
> Leon
>



Leon Hulstroem (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 05-06-07 23:00


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:466579e5$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Suoper. tak for de informative svar. Hvor kan man købe sådan et "stern
> drive muffler kit" ?
>
> Bjarke

Jeg har ikke lige et link til et helt kit.
Men potter i alle afskygninger kan du finde her www.centekindustries.com

-L



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste