Thailand i august
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 06-06-07 17:36

Hey...

Vi sidder pt. herhjemme og overvejer om vi skal napse en tur til Thailand i
august, nu hvor vi pga. job, ikke kom afsted i vinter.

Vi har været der flere gange, og rejser rundt på egen hånd, så langt så
godt.

Men!

Hvad med vejret, en del vi kender er der ofte i sommerperioden, og har ikke
oplevet det store.

1. gang vi var afsted i november 1999 kom monsunen sendt på Krabi, og vi
blev pænt væltet af regn.

Jeg mener et gammelt husmandsråd siger at om sommeren skal man over med
Samui siden, der vil der være størst chance for godt vejr, nogle der tør
bekræfte dette, eller evt. komme med andre anbefalinger ?

Da vi selv rejser rundt, kan vi jo altid flytte os efter vejret.

Jeg ville nok gerne ud omkirng Krabi, Lanta hvis vejret kan anbefales der ?

Anyone ?

Mvh

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 06-06-07 17:41

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message

> Hvad med vejret, en del vi kender er der ofte i sommerperioden, og har
> ikke oplevet det store.

Ja, altså ikke oplevet de store problemer med vejret

Dog har de altid været i Pattaya/Jomtien, og der gider vi sgu ikke tage til.

// Kim

Fra : rt

Dato : 07-06-07 07:30

> Vi sidder pt. herhjemme og overvejer om vi skal napse en tur til Thailand
> i august, nu hvor vi pga. job, ikke kom afsted i vinter.

Fornuftigt!

> [...]
>
> Da vi selv rejser rundt, kan vi jo altid flytte os efter vejret.
>
> Jeg ville nok gerne ud omkirng Krabi, Lanta hvis vejret kan anbefales der

Jeg var i Thailand sidste august, og det er monsoon-tid, hvilket vil sige at
der på
vestkysten er lidt efterårs-agtigt. Dermed ikke sagt at man ikke kan være
der.
Vi var i Phuket og oplevede en del regn, blæst mv. Men det var stadig varmt,
og det regner ikke hele tiden. Men bygerne er voldsomme, når de er der.
Dog kan I godt forvente at strandene er lukket.Vi var på en
sppedbåd/snorkling-tur,
og der var godt med bølger, og uklart vand. Men der var også sol.

Derimod var østkysten fantastisk, vi havde fremragende vejr under hele
opholdet,
og oplevede kun en byge to-tre gange i løbet af tre ugers tid på den side.

Resten af landet kan I sagtens rejse rundt i, der kan forekomme kraftige
byger,
men det kan faktisk være rart at der lige bliver "skyllet" engang.

Så min anbefaling (ja, det afhænger jo af, hvad I er til) er, at tage til
østkysten
og indlandet. Nordthailand er fantastisk..Chiang Mai...mv.

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 07-06-07 15:48

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message

> Så min anbefaling (ja, det afhænger jo af, hvad I er til) er, at tage til
> østkysten
> og indlandet. Nordthailand er fantastisk..Chiang Mai...mv.

Hvor var du henne i øst, og var det til at snorkle der ?

Mvh

Kim

Fra : Solvang

Dato : 07-06-07 15:55

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> "rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message

prøv kho Tao, det er et rigtig fedt sted at dykke og bade....

Fra : rt

Dato : 08-06-07 07:12

> Hvor var du henne i øst, og var det til at snorkle der ?

Hvis vi snakker det sydlige Thailand, så var vi kun på
Koh Samui på østsiden. Vi nåede ikke Koh Tao og
Koh Pa Ngan

Man kunne sagtens snorkle der, vi var på en enkelt snorkeltur,
ud til bla. Koh Tao og Koh Nang Yuang, det var en fed tur,
men vi havde ligesom prøvet den fedeste snorkeltur på Perhentian
Islands i Malaysia et par uger forinden. Så vores forventninger var
måske lidt høje. Perhentian Islands var klart det fedeste sted at
snorkle. Helt klart vand, sigtbarhed på 10-12 meter, hajer,
kæmpeskildpadder, koralrev, stimer af farvestrålende fisk -
det var fantastisk. Øen er i det hele taget fantastisk, og den vil
jeg klart anbefale. Men men, tilbage til Thailand. Ja, vi var kun
på Samui, og du kan fint snorkle der.

God tur...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-06-07 10:27

> [...]
> det var fantastisk. Øen er i det hele taget fantastisk, og den vil
> jeg klart anbefale. Men men, tilbage til Thailand. Ja, vi var kun

Den åbner du ikke op for, uden at forsvare den

Hvis man har været i Thailand et håndfuld gange, og skulle overveje noget
alternativt, men gerne i stilen som Thailand:

Vejr
befolkning (ikke anmasende, på de små øer)
Vand
prisniveau (lommepenge)
osv.

Ville Malaysia så i givet fald være en mulighed, eller måske bedre ?

Skyd mig gerne nogle links hvis du ligger inde med guldviden *S*

Mvh

Kim

Fra : rt

Dato : 08-06-07 11:50

> Den åbner du ikke op for, uden at forsvare den

Gerne

> [...]
>
> Ville Malaysia så i givet fald være en mulighed, eller måske bedre ?
>
> Skyd mig gerne nogle links hvis du ligger inde med guldviden *S*

Malaysia er imo anderledes end Thailand. For det første er det et muslimsk
land, for det andet er de en anelse mere "vestlige", i det mindste i de
større
byer. Malay'erne er venige og imødekomne.

Jeg er ikke ekspert i Malaysia, vi var kun i Kuala Lumpur (hovedstaden)
nogle dage, hvorefter vi tog en tur til Paradis - Perhentian Islands,
som består af to bitte små øer med jungle, og strand, og stort set ikke
andet. Perhentian Kecil er den lille af dem, Perhentian Besar er den store
af dem. Man skal sejle ud til øerne og går i land fra stranden. Ingen havn,
ingen veje, ingen biler, ingen stress.

Vi boede på Kecil på stranden Long Beach. Stemningen var _meget_
afslappet og meget mere backpacker-agtig end eksempelvis Samui.
Bål på stranden om aftenen, beach-barbecue med dagens fangst, hvor man
bogstaveligt sidder på stranden og spiser.

Der er forskellige niveauer af "hytter"/chalets, nogle bedre end andre.
Vi boede på Mohsin Chalet (som også har øens bedste restaurant:
"Blue Roof Restaturant"), det er i den bedre ende, og der er
fantastisk udsigt ud over øen og stranden, da den ligger 50 m. bag
stranden.

Her er et udsigtsbillede fra den restaturant, det er ikke mit, men
mine ligner, sådan SER der altså ud

http://www.flickr.com/photos/88119356@N00/41140855/in/set-902837/

Der er ingen veje på øen, jungle og strand. Solnedgangen kan ses fra nabo-
stranden, ved at spadsere gennem junglen i 10 min.

Generelt vil jeg anbefale at søge lidt på google, også på billeder. Jeg har
ingen direkte links, men jeg kan fremskaffe en e-mail-adresse samt tlf-
nummer til Mohsin-Chalets, såfremt I beslutter jer for det. Det er eget
af to en inder, som taler perfekt engelsk, fordi han voksede op i USA.

Han, og hans crew, er fantastisk flinke.

Du kan læse mere om øen her:
http://www.perhentian.com.my/

En skam jeg ikke lige har nogle billeder online.

Og så til dine kriterier:

Vejr: Malaysias regnsæson starter først efter Thailands, så der er
simpelthen suuuupergodt vejr!! Men husk solcreme, den er ekstremt
hidsig...altså solen.

Befolkning: Ja, altså ude på øerne er der primært turister, men der er ikke
mange af gangen, der kan simpelthen ikke være specielt mange af gangen.
Turisterne kommer også fra andre områder i Malaysia, og fra andre syd-
østasiatiske lande. Ja fra hele verden. Derudover er der de lokale der
arbejder der. Der bor svjv ingen fast på øen, som i øvrigt lukker ned
i vintermånederne. Intet "anmaseri"! Ren afslapning.

Vand: Perfekt! Altså hvis vi snakker havvandet. Det er uden overdrivelse
tyrkist og brændvarmt, som at ligge i en pool. Vi var sommetider nødt til
at svømme ud på det dybe, for at blive kølet ned. Vi var på to superfede
snorklingture. Den første var sådan en arrangeret tur med andre turister.
Den anden var bare min kæreste og jeg og to andre danskere vi mødte,
og så en lokal guide, der vidste lige hvor hajerne, skildpadderne, revene
osv osv..var. Helt vildt! Efterfølgende snorklingture i både Phuket og
Samui blegnede i forhold til. Vi dykker ikke, men der var _mange_ der
dykkede på Perhentian, og alle elskede det, det skulle være et af de
aller bedste steder...overhovedet. Vandet er SÅ klart og sigtbarheden
enorm. Til gengæld er der ikke varmt vand på øen, hvilket først
skræmte os, men helt ærligt så manglede vi det ikke EN gang i den uge
vi var der. Der er simpelthen så ekstremt varmt, så det kolde vand i
bruseren var en befrielse hver gang. (Og så ligger vandet i øvrigt i rør,
der varmes lidt af solen, så det er bestemt ikke isnende koldt).

Prisniveau: Lidt dyrere end Thailand. En del dyrere end NordThailand,
men ikke meget dyrere end turistøerne. Det er muligt at bo meget
billigt, hvis man er til en bambushytte med en madras, et myggenet
og en vifte, fællesbad og -toilet. Der er forskellige prisniveauer. Men
generelt vil jeg sige lidt dyrere end Thailand både mht. mad og
overnatning. Men det er altså ikke galt. Ond jer selv en uges tid dér

Osv: Ja, jeg ved ikke...nu har jeg ævlet en hel del. Det er svært at
beskrive
det sted med ord. Jeg kan kun sige at hvis man er til afslapning i tropeø-
stilen med hvid sandstrand og tyrkist-blåt vand, god mad osv. Så Er det
stedet at tage hen. Jeg _skal_ tilbage en dag.

I øvrigt er alkohol forbudt i visse områder af Malaysia, bl.a. Perhentian.
Meeen, det er dog muligt at købe både øl og sprut på øen...der er blot
nogle restauranter der ikke vil sælge det. De henviser så til "kiosken"
lige ved siden af...og man må gerne tage det med ind på restauranten

Spøg endelig hvis der er mere...

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : rt

Dato : 08-06-07 12:31

Her er lige et par hurtige billeder:
http://trusell.eu/Portfolio/Thailand_Malaysia_august_september_2006/index.html

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 11-06-07 08:29

> Spøg endelig hvis der er mere...

tak for fin info, jeg skal lige mere i dybden med det, så udelukker jeg
bestemt ikke jeg vender baglæns.

Mvh

Kim

Fra : ___P.Sir

Dato : 13-06-07 16:30

> "rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message

> tak for fin info, jeg skal lige mere i dybden med det, så udelukker
> [...]
Og vejret på malaysias østkyst er ok i august...? hvad med juli, er det for
tidligt?
preben

Fra : rt

Dato : 14-06-07 07:14

> Og vejret på malaysias østkyst er ok i august...? hvad med juli, er det
> for tidligt?
> preben

Vejret på Malaysias østkyst er altid godt, pånær regnsæsonen
fre november til januar. Det er varmt!

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 14-06-07 09:23

> Vejret på Malaysias østkyst er altid godt, pånær regnsæsonen
> fre november til januar. Det er varmt!

Hey, hvor nemt er det at komme rundt, og finde overnatninger sådan adhoc,
hvis man sammenligner med Thailand ?

Hvad er nemmeste rute for at komme til "bountyland", er det over Singapore ?

Mvh

Kim

Fra : rt

Dato : 14-06-07 09:47

> Hey, hvor nemt er det at komme rundt, og finde overnatninger sådan adhoc,
> hvis man sammenligner med Thailand ?

Det er imo nemt at komme rundt, der er gode busforbindelser, lidt som i
Thailand. Tror ikke det bliver et problem at finde overnatninger, vi rejste
rundt med rygsæk, som i Thailand, og havde ikke booket noget på
forhånd. Køb Lonely Planet!

> Hvad er nemmeste rute for at komme til "bountyland", er det over Singapore
> ?

Man sejler fra en lille havne by, som jeg ikke lige kan huske navnet på.
De små både sejler ikke hele tiden, så vi måtte overnatte i den by. Byen
i seig selv byder ikke på noget, vi sov på et halvusselt hotel, men spiste
en
lækker aftensmad på en restaurant på havnen. Næste morgen sejlede vi
derudaf...

Det nemmeste er imo at flyve til Kuala Lumpur og tage en lang bustur derfra
og til den lille havneby, mener det er 5-7 timers tur (kan heller huske det
præcist).

Man kan selvfølgelig også rejse ned gennem Sydthailand med bus/tog, det
ligger
joret tæt på grænsen, men det vil jeg ikke anbefale. Man skal gennem Songkla
og andre af de provinser, det anbefales at holde sig fra. Jeg har hørt
frygtelige
hstorier om turister på gennemrejse i de provinser og omkring grænsen mellem
Thailand og Malaysia.

Men køb Lonely Planet og undersøg hvad der er nemmest for jer, det afhænger
jo af hvor I kommer fra...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-06-07 14:08

> [...]
> større
> byer. Malay'erne er venige og imødekomne.

Jeg supplerer lige lidt her. Var en måned i Malaysia for en 5-7 år siden
(august) og igen en måneds tid i januar i år. Har derudover været i Thailand
en 4-5 gange i samme tidsrum.

Hovedparten af befolkningen er ganske rigtigt muslimsk (Malay), men der er
som i Thailand også mange etninske kinesere og indere. Malysia er en gammel
koloni, stykket sammen af en masse små kongedømmer som de sædvanlige
nationer har siddet på gennem tiderne. De sidste var englænderne der forlod
landet gradvist efter anden verdenskrig men sørgede for at diverse
institutioner og forfatning blev lavet efter vestligt forbillede. Thailand
har aldrig været koloniseret og har derfor beholdt mere af deres oprindelige
kultur på godt og ondt. I praksis udmønter det sig i at man har meget større
chance for at finde en der snakker et brugbart engelsk uden for
turistområderne i Malaysia end i Thailand. Infrastrukturen er også meget
bedre end i Thailand, der kører hyppige busser til de mest afsidesliggende
flækker og det er rasende billigt. At demokratiopfattelsen i det to lande
nok også er lidt forskellig kunne også tænkes at være afledt englændernes
fodarbejde, men det er vist en diskussion der hører hjemme et andet sted

> [...]
> andet. Perhentian Kecil er den lille af dem, Perhentian Besar er den store
> af dem. Man skal sejle ud til øerne og går i land fra stranden. Ingen

Vores første tur var vejret bedst på østkysten, så der var vi på øerne
Tioman og Kapas. Den første var et hul i jorden men Kapas var fantastisk.
Lille og fredfyldt, næsten ingen mennesker. Men da det er 7 år siden kan den
information nok ikke bruges til ret meget, andre har nok opdaget perlen.

Jeg har også kun hørt godt om Perhentian som du skriver om, men har aldrig
været der.

Jeg kan anbefale at bruge nogle dage i KL, det er en velorganiseret by efter
asiatisk standard. Ikke så clean som Singapore og ikke så overvældende som
Bangkok. Derudover er Melakka, et par timer syd for KL dejlig. Hvis man
flyver ind til KL kan det anbefales at tage dertil direkte fra lufthavnen
der alligevel ligger syd for byen. Det koster et par hundrede kroner for en
taxa hele vejen.

> [...]
> generelt vil jeg sige lidt dyrere end Thailand både mht. mad og
> overnatning. Men det er altså ikke galt. Ond jer selv en uges tid dér

Enig, glem heller ikke alkohol, der også er dyrere end Thailand og ikke lige
så let tilgængeligt. Transport er derimod billigere.

Jeg mener i det hele taget det er en god ide at kombinere de to lande hvis
man har længere tid, da man så ikke skal backtracke så meget. Ind til KL og
hjem fra BKK og så vælger man de kyster der ligger bedst for årstiden.
Flybilletterne bliver sjældent ret meget dyrere, men man er nødt til at
komme omkring et rejsebureau da onlinebiksene ikke kan håndtere sådanne
billetter.

Keller

Fra : Horatio Elmekvist Ha~

Dato : 14-06-07 09:36

rt wrote:
> [...]
> byger,
> men det kan faktisk være rart at der lige bliver "skyllet" engang.

Hvilken påklædning skal man pakke?
Tør man tage sit kamera med? Eller vil det blive ødelagt af den høje
luftfugtighed?

> Så min anbefaling (ja, det afhænger jo af, hvad I er til) er, at tage til
> østkysten
> og indlandet. Nordthailand er fantastisk..Chiang Mai...mv.

Er det her muligt at komme på sea safari?
Det er det ved Ko Kood og Ko Chang, øst for Bangkok. Dog ikke i
regntiden, derfor ikke august.
Men er det muligt at komme på disse ting ved østkosten? F.eks. ved
Phuket eller Phi Phi-øerne?

Fra : rt

Dato : 14-06-07 09:55

> Hvilken påklædning skal man pakke?
> Tør man tage sit kamera med? Eller vil det blive ødelagt af den høje
> luftfugtighed?

Ja, det afhænger af hvornår og hvor du rejser hen. I regntiden er
det godt at have et regnslag med. Eller køb et dernede, de er møgbillige.
Derudover sommertøj, maksimalt _et_ par lange bukser (tror ikke jeg
brugte mine en eneste gang). Hvis du er rygsækrejsende så pak let, og
få det vasket hyppigt. Altså: sommertøj, det bliver ikke koldt.

Tag for fanden da dit kamera med, der skal da tages billeder! Nu ved
jeg ikke hvilket kamera du har, men de kan holde til meget, og så længe
du passer på det og bruger sund fornuft, så sker der ingenting. Heller ikke
pga. luftfugtighed. Jeg bare rundt på mit dslr i 7 uger i Thailand og
Malaysia,
og selvom det til tider var lidt 'besværligt' grundet størrelsen, så har jeg
ikke
fortrudt det. Jeg tager det også med til Mellemamerika i 14 uger til
efteråret.

> [...]
> derfor ikke august.
> Men er det muligt at komme på disse ting ved østkosten? F.eks. ved Phuket

Phuket og Phi-Phi er ikke på østkysten, det er på vestkysten. På
østkysten er Samui, Tao og Pan Ngan. Hvis du med 'sea safari' mener
en tur med snorklingudstyr på speedbåd, så ja, det tror jeg er muligt
over alt. Vi var på en både i Phuket (selvom det var regntid) og på Samui.

--
De bedste hilsener

/rt