BILTOG til Livorno
Fra : Ole H

Dato : 31-05-07 19:52

Hej er der nogen, der har erfaring med biltoget, vi har i mange kørt Europa
tyndt i bil, men nu vil vi prøve biltoget!

I år påtænker vi en tur til Rom i september, med en afstikker til Pompai.

Er der noget man bør vide før man bestiller billet til biltoget?
Er der noget man skal tage højde for?

Vi er 4 voksne.

Alle erfaringer er meget velkommende.

Hilsen Ole H

--

fjern 2300 i mailadressen

snailes772@2300hotmail.com

Fjern 2300 hvis du skriver direkte

Fra : Bjarne

Dato : 31-05-07 20:26

Ole H skrev:
> [...]
>
> I år påtænker vi en tur til Rom i september, med en afstikker til Pompai.
>
> Er der noget man bør vide før man bestiller billet til biltoget?

Biltoget er en fin måde at rejse på.

Ifølge chefen for DSB International kan DSB nu også reservere lige så
billigt, men jeg ville nu til enhver tid gøre det på www.nachtzugreise.dk .

Det foregår sådan, at man betaler for bilen og en hel kupe (sove eller
ligge) med plads til et antal personer. Det mest bekvemme for jer er nok
en liggevognskupe med plads til 4, 5 eller 6.

Priserne svinger med billige og dyre dage, og det kan i se, når i
reserverer.

Før i tiden var der rabat på returrejser, men jeg er ikke sikker på, det
gælder mere.

Man skal holde i køen ved en bestemt mødetid inden afgang, men hvis det
f.eks. er Hamburg Altona, kan resten af familien nyde al den gode mad på
banegården, mens chaufføren venter på at køre op med bilen.

Da vi var med, fik vi morgenmad i toget med i prisen.

Det er skønt at komme udhvilet frem.

Det er den perfekte måde med børn.

Bjarne

Fra : Ole H

Dato : 31-05-07 21:23

Tak Bjarne

Jeg har været inde og lure på den tyske side, jeg er ikke ligefrem nogen ørn
ud i det med hjemmesider, jeg syntes ikke jeg kan finde biltoget, men jeg
giver ikke op jeg prøver lige igen!

hilsen Ole H

Fra : Bjarne

Dato : 31-05-07 22:21

Ole H skrev:
> [...]
> ud i det med hjemmesider, jeg syntes ikke jeg kan finde biltoget, men jeg

Ups, slyngede forkert link ud - som jeg brugte for nyligt.
www.autoreisezug.de

Bjarne

Fra : Ole H

Dato : 01-06-07 17:12

Tak Bjarne det hjalp(-;

Fra : Inger Buchard

Dato : 01-06-07 17:59

Vi har brugt biltog fra Altona til München og Bern et par gange.

Man skal tænke på sin nattesøvn; nogle biltog fra Altona til München med
liggevogn giver ikke en kupe, men en liggeplads langs en gang med trafik i
løbet af natten. Se dig om på siderne, før du vælger at bestille.
Vores sidste tur var luksuriøs: to personer i sovevognskupe med eget bad og
morgenmad. Men normalt har vi brugt sovevogn og spist morgenmad på
ankomstbanegården eller på en restaurant i nærheden. Togets morgenmad er god
at vågne på, men der ER altså pulverkaffe og plastik-brød/-ost/-smør.
Min erfaring med onlinebestilling af biltog er gode - giv DB et par uger til
at sende billetterne pr. post.

Inger

Fra : Ole H

Dato : 01-06-07 20:31

Tak Inger

Jeg har selv luret lidt på forskellen mellem de forskellige muligheder for
at få en god nattesøvn.

Sovevogn kontra liggevogn

Umiddelbart kan vi ikke benytte sovevogn da man her kun har plads til 3, og
vi er 4. Og liggevogn er jeg meget i tvivl om hvad er? Kan det være det, du
snakker om, at man kommer til at ligge på langs med gangen, med et forhæng
for, så får man nok ikke lukket et øjet.

Men det er fint at vide, så kan jeg spørge DSB om forskellen.

Den med morgenmaden er noteret.

Hilsen Ole H

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:46605027$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-07 06:28

Ole H skrev:
> [...]
> for, så får man nok ikke lukket et øjet.
>
> Men det er fint at vide, så kan jeg spørge DSB om forskellen.

Princippet er, at man betaler en pris for en bestemt kupe, uanset om man
fylder den op eller ej.
(man kan vist også få siddeplads eller dele med andre af samme køn)
Så er det med at studere mulighederne i de enkelte tog.
Det kan man altsammen ses ved onlinereservering, og man har her med det
samme priserne for de pladser, som er til rådighed.

En sovevogn kommer nærmest en rigtig seng med rigtig dyne og det hele.
Liggevogne er lidt mindre luksus med tæpper.

Sovevogne findes alt efter tog med 2, 3 eller 4 pladser.

Liggevogne findes med 4, 5 eller 6 pladser.

Jeg synes, at begge dele er udmærket og jeg har ikke haft problemer med
morgenmaden og servicen. Hvis man er heldig og der også er spisevogn
med, så er det jo altid hyggeligt at sidde der med en Bier og lidt at
spise, inden man går til ro.

Da der er forskellige generationer af nattog kan indretningen variere.

Bjarne

Fra : Inger Buchard

Dato : 02-06-07 08:49
Fra : Ole H

Dato : 02-06-07 10:56

Hej Inger og Bjarne

Den med (ikke) at undgå Talgo, det var en af de klassike fejl jeg med
garanti ville have lavet, det tænker man jo ikke nærmere over. Jeg agter at
bestille i dag lørdag, jeg føler jeg er bedre rustet nu, end jeg var før jeg
bad om hjælp her i forummet.

Jeg må erkender, at jeg glæder mig til at prøve biltoget efter jeg i mange
år har siddet med foden på speederen ned gennem Eropa.

Så 1000 tak til alle sammen!

meddelelse news:466120ce$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-06-07 12:09

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> writes:

> Jeg kiggede på
> http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/zubehoer__assets/de/dateianhaenge/wagenplaene__liegewagen__zusammengefasst.pdf
>
> Undgå 'Talgo' - du kan se årsagen på skitsen.

Tja. I Talgo er sengene omkring 200 centimeter lange, i de andre
omkring 180. Hvis man er 190, så er en seng på 180 altså ikke specielt
praktisk.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Ole H

Dato : 02-06-07 14:20

Hej Trine

Jeg er 1.76 (uden sko) så det burde ikke være noget problem (-;

Ole H