Mellemamerika
Fra : rt

Dato : 30-05-07 07:44

Halløj

Min kæreste og jeg skal have planlagt en tur til Mellemamerika
fra omkring 1. oktober til omkring 15. januar.

En tanke er at flyve til Mexico City, være en måneds tid i det
sydlige Mexico, for derefter at rejse gennem de forskellige
lande (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua,
Costa Rica) for så at flyve hjem fra Costa Rica (San José).
Så kunne vi evt. springe Panama over.

Men er det en god plan? Vi har vist omkring 14 uger maksimalt,
og vi vil selvfølgelig gerne se så meget som muligt, men vi vil
ikke jage af sted, det er vigtigere at vi nyder de enkelte lande/
områder, end at vi nødvendigvis får set alle landene.

Kommentarer til hvilke lande der er værd at prioritere højere
end andre lande modtages med glæde.

Tips til steder, ture, ting osv osv..modtages ligeledes med glæde.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : M. Andersen

Dato : 30-05-07 17:53

Jeg rejste gennem Mexico, Guatemala og rundede Honduras på 2½ måned
(Honduras for at se nogle ruiner, som ikke var det værd) og det var slet
ikke nok.
Så hvis i kun har 14 dage, vil jeg anbefale jer at nøjes med Mexico og
Guatemala. Glem Yucatan - det er superturistet og kedeligt.
Guernavaca, 75 km fra Mexico City - byen hvor sprogskolerne ligger, der kan
i eventuelt tage en weekend, hvis i ikke kan spansk og "i nærheden" (jeg
tror vi kørte i bil en time) ligger Rio de las Estacas (brug også lidt tid i
Mexico City når i ankommer - der bor plus/minus 22 millioner mennesker - det
vil sige at der er 5 mill man ikke har styr på - der er rige palæer og
bølgeblikshytter klods op af hinanden og verdens mest spændende arkæologiske
museum, som kan fylde en hel uge alene.) som er Mexicanernes foretrukne
feriested og har en lækker "flod" med helt klart vand hvor man kan få en
gratis peeling - små fisk spiser de døde hudceller direkte fra huden mens
man flyder i vandet.
Se Oaxaca hvis i er til ruiner - der ligger et observatorie som er ret
fantastisk

Guatemala er efter min mening det fedeste land overhovedet. Hold jer fra
Gutemala City - røvsygt og meget kriminelt. Lige når i krydser grænsen
mellem Mexico og Guate, er der Agua Azul, som er verdens længste vandfald
på limsten (så hut jeg visker) - det er kanon flot og en fed natur omkring
det.
Se Antigua, som er den gamle hovedstad med kolonibygninger, pladser med
legende indianerbørn og omkranset af bjerge.
Se også Tikal i nordGuate - et område på størrelse med DK som er fredet og
hvor man kan se hvor pyramiderne har stået - der rager bjerge op som er
grønne og det er tilvoksede pyramider - det er ren jungle og jeg var tæt på
både aber og alt muligt der.
Da jeg var der, sneg jeg mig til at sove på toppen af en af
tvillingepyramiderne, men det er vidst ikke tilrådeligt, for der er
vampyrflagermus - har jeg hørt siden - men undersøg det, det kan være en
skrøne for at forhindre turister i at gøre det - det er noget af det
smukkeste syn jeg har set og så vågner man op til brøleaber.
Det er sådan lige de bedste minder fra den tur - vær så lidt turister som i
kan, snak med lokalbefolkningen i Guate - de er kanonrare, men mange taler
kun spansk.
Jeg rejste som alene pige og fik 2 ægteskabstilbud - ingen lagde groft an på
mig eller var upassende eller ubehagelige, det var den bedste ferie i mit
liv.
Synd i kun har 2 uger - det er ALT for lidt til mellemamerika

Gå efter små private hostels i stedet for hoteller - det giver oplevelser!
Spørg gerne en lokal eller en backpacker om de kan anbefale noget - det
gjorde jeg og havde kun 1 dårlig oplevelse - og det var i Honduras.

Mit bud er:
2 dage i Mexico City (primært museet)
2 dage i Guernavaca (lynspansk kursus)
1 dag i Rio de las Estacas (svømme og sole)
1 dag i Oaxaca (Ruiner + marked)
2 dage i Agua Azul (bade i vandfaldet, få en på opleveren ved at sove i
hængekøje ved et vandfald)
2 dage i Antigua (se bygninger og flot panorama og mærk stemningen)
2 dage i Tikal (se junglen og pyramiderne)
- og så er der lidt rejsetid

Rigtig god tur

Mette

Fra : Coppi

Dato : 30-05-07 20:15

Hej Mette.
Du har vist læst forkert, de siger 14 UGER.

Coppi

Fra : M. Andersen

Dato : 31-05-07 06:10

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Mette.
> Du har vist læst forkert, de siger 14 UGER.

Ej, det er jo også rigtigt! Nå, jamen så er alting jo fjong :)

Tak for det

Mette

Fra : M. Andersen

Dato : 31-05-07 06:16

Ok, fik lige hjælp til at se at det var 14 uger i skulle være afsted - så er
det en helt anden sag.

Sprogskolerne i Guaernavaca laver også ekskursioner, både til pyramider og
nogle gange til Las Estacas, så hvis i ikke kan tale spansk, kan i sagtens
tage en uge eller to på en af dem - i er meget bedre rustet, hvis i kan
spansk.
Men ellers vil jeg ikke lave om på listen eller rækkefølgen - måske bare
udvide antal dage på stedet.
Jeg har ikke været i Costa Rica endnu, så det kan jeg ikke rigtig udtale mig
om, men det kunne vel være sjovt at se Danskerparken - den fredede jungle i
nord som danskerne købte for de penge Nepenthes samlede ind i slutningen af
firserne

God ferie

Mette

Fra : rt

Dato : 31-05-07 07:53

> [...]
> mig om, men det kunne vel være sjovt at se Danskerparken - den fredede
> jungle i nord som danskerne købte for de penge Nepenthes samlede ind i

Hej Mette

Ja, det var 14 uger, eller i hvert fald deromkring, måske lidt mindre

Puha...14 dage, godt det ikke er sådan.

Tusind tak for dine tips, dem vil vi helt klart se nærmere på.
Og nej, vi kan ikke spansk, sååå, men ved dog ikke hvor meget
tid vi vil bruge på at lære det. Kommer man ikke nogenlunde med
en parlør? Jeg kan fransk og er generelt OK til sprog.
Men jeg er dog klar over at det er et handikap ikke at kunne spansk.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Anette

Dato : 31-05-07 10:30

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en parlør? Jeg kan fransk og er generelt OK til sprog.
> Men jeg er dog klar over at det er et handikap ikke at kunne spansk.

I snyder jer selv og gør livet unødig besværligt ved ikke at lære noget
spansk. I vil møde MANGE mennesker, der ikke taler andet, så lær noget
hjemmefra - eller brug de første par uger på sprogskole

Anette

Fra : rt

Dato : 04-06-07 09:10

> [...]
> mig om, men det kunne vel være sjovt at se Danskerparken - den fredede
> jungle i nord som danskerne købte for de penge Nepenthes samlede ind i

Har du nogen ide om hvor man finder de billigste billetter?
Og hvornår er det billigst at købe dem? Kan man være
for tidlig på den?

Planen er lidt at flyve til Mexico City og flyve hjem fra
San Jose (Costa Rica), for så kunne man rejse nedad
gennem landene. Men hvad vil være billigst?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : M. Andersen

Dato : 07-06-07 21:21

> [...]
> San Jose (Costa Rica), for så kunne man rejse nedad
> gennem landene. Men hvad vil være billigst?

Jeg rejste med Gate Eleven, så det kan du ikke rigtig bruge til noget. Jeg
vil foreslå dig at google det eller ringe til nogle forskellige bureauer
Husk forresten at dødefesten i Mexico er d. 31. oktober - jeg var ikke selv
med, men den skulle være ret fantastisk!

Og start så med 14 dage på sprogskole i Guernavaca - det vil være en KÆMPE
fejltagelse ikke at gøre det - at kunne tale med befolkningen tilføjer en
dimension på jeres rejse som er uden sidestykke!

Mette

Fra : rt

Dato : 08-06-07 07:07

> [...]
>
> Husk forresten at dødefesten i Mexico er d. 31. oktober - jeg var ikke
> selv med, men den skulle være ret fantastisk!

Helt sikkert, det vil vi undersøge. Det er dog ikke sikkert vi er i Mexico

længe. Det vil tiden vise.

> [...]
> fejltagelse ikke at gøre det - at kunne tale med befolkningen tilføjer en
> dimension på jeres rejse som er uden sidestykke!

Ok ok... Vi er vd at være overbevist, hehe...

Tak for dine ord.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 04-06-07 22:39

rt <ostekongen@fjernhotmail.com> wrote:
: Min kæreste og jeg skal have planlagt en tur til Mellemamerika
: fra omkring 1. oktober til omkring 15. januar.

Mm, det er nok ikke så dumt. Men følg nøye med på nyheter fra
området i sommer og frem til avreise. Det ventes en ganske kraftig
orkanaktivitet i Karibien fra 1. juni til 1. oktober, og i
verste fall (sett med dine øyne) kan jordras ødelegge veier og
fremkommeligheten i store områder. Jeg kom nettopp tilbake fra
fire uker i Mellom-Amerika, og i Guatemala var de akkurat
ferdige med å rydde opp etter fjorårets stormer...

Angående flybillett så håper jeg at dere er studenter og under
34 år gamle. I så fall kan Kilroy hjelpe dere med en "rundreise-
billett". For oss litt eldre er det ofte ganske dyrt å kjøpe
langdistansebilletter uten at det er en tur/retur-reise til
samme flyplass.

Min reise gikk gjennom søndre Mexico, Belize og Guatemala.
Av de var Guatemala desidert den beste opplevelsen, og om
jeg fikk gjøre det om igjen hadde jeg heller reist derfra
og sydover, i stedet for rundreisen med utgangspunkt i
Mexico City, som det ble. Folk var rett og slett mer vennlige
der, det var generelt billigere og overraskelsene var større,
og da nesten bestandig i positiv retning.

Siden dere ikke snakker spansk, så er kanskje Belize ekstra
interessant for dere, der snakker de engelsk. Men jeg synes
virkelig at dere skal bruke en eller helst to uker på et
intensivkurs i spansk. Gjerne før dere drar, men hvis ikke,
så er San Pedro ved Atitlan-sjøen i Guatemala et godt sted
for det.

Jeg har lagt ut en liten reiseberetning på
http://www.pvv.org/~bct/meso/
som forteller nokså mye om det jeg opplevde, med fotos.
Kikk på den, og spør gjerne dersom det dere finner der utløser
nye spørsmål.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : rt

Dato : 06-06-07 06:51

> [...]
> fire uker i Mellom-Amerika, og i Guatemala var de akkurat
> ferdige med å rydde opp etter fjorårets stormer...

Uha...lyder ikke godt. Hmm...desværre kan vi ikke rykke rejsen,
det skal være i den periode. Håber ikke det bliver for slemt.
Hvordan kan man forvente vejret fra 1. oktober og frem?

> [...]
> billett". For oss litt eldre er det ofte ganske dyrt å kjøpe
> langdistansebilletter uten at det er en tur/retur-reise til

Vi er begge studerende under 34 år, så vi må nok hellere
snakke med Kilroy. Vi er også lidt i tvivl om hvorvidt vi
skal købe en billet til Mexico City og hjem fra San Jose, eller
hvordan...men må snakke med Kilroy.

> [...]
> der, det var generelt billigere og overraskelsene var større,
> og da nesten bestandig i positiv retning.

Guatemala står også højt på min liste, ser meget frem til det land.
Jeg håber dog vi når både det sydlige Mexico, Belize, Guatemala,
Nicaragua og eventuelt Costa Rica. Regner med vi springer El
Salvador over.

> [...]
> intensivkurs i spansk. Gjerne før dere drar, men hvis ikke,
> så er San Pedro ved Atitlan-sjøen i Guatemala et godt sted

Det er urealistisk med et kursus før afrejse, det har vi simpelthen
ikke tid til. Jeg ville gerne kunne lidt spansk, men har omvendt ikke
lyst til at bruge to uger af min rejse på sådan et kursus. Jeg har en ven
der kan spansk, og jeg håber på at han kan give os et lille kursus inden
vi tager af sted. Og så skal vi have en rejseparlør med. Mon ikke det
kan gå an?

> [...]
> som forteller nokså mye om det jeg opplevde, med fotos.
> Kikk på den, og spør gjerne dersom det dere finner der utløser

Super! Den vil jeg kigge nærmere på.

> God tur!

Tusind tak! Og tak for dine kommentarer.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 06-06-07 07:37

rt <ostekongen@fjernhotmail.com> wrote:
: Hvordan kan man forvente vejret fra 1. oktober og frem?

Regntiden begynner i syd (Panama) i mai, sprer seg nordover, og
varer ut september, og litt i oktober også. Normalt. For
reisende er ikke regntid nødvendigvis noe problem. Selv om det
regner et par timer om dagen kan man fint gjøre en masse
spennende. Men hvis det kommer en stor orkan inn over land
der man er, er det ikke så godt. Følg derfor med på værmeldingene
og følg myndighetenes anvisninger for eventuell evakuering, om
noe sånt skulle skje.

: Jeg håber dog vi når både det sydlige Mexico, Belize, Guatemala,
: Nicaragua og eventuelt Costa Rica. Regner med vi springer El
: Salvador over.

Ja, med 14 uker til rådighet rekker dere alt det! #8D)

: Det er urealistisk med et kursus før afrejse, det har vi simpelthen
: ikke tid til. Jeg ville gerne kunne lidt spansk, men har omvendt ikke
: lyst til at bruge to uger af min rejse på sådan et kursus.

Ok, men det er heldigvis ikke snakk om det. Om du drar til for eksempel
San Pedro ved Atitlan-sjøen i Guatemala og går på språkskole der, så
er det ikke en uke eller to ved skolebenken det handler om. Du bor midt
i en nokså ekte "indianerlandsby" med masse merkelig å se. Kanskje
"studerer" du 4 timer pr dag, resten er fritid. Du møter mange
andre som også studerer spansk, og er sånn sett sikret et aktivt sosialt
liv også. Du kan bade i innsjøen, og det er en masse massasje-, meditasjons-
matlagings- og generelt livsstilskurs tilgjengelig i nærheten. Området er
en liten hippie-hangout, på godt og vondt. Og om du har lyst til å bruke
kroppen litt, så finnes det vulkaner og fjell å bestige i massevis. I
tillegg er det andre landsbyer i nærheten som er spennende å besøke.

Så jeg tror ikke et par ukers språkkurs trenger å bli kjedelig, altså. #8D)

Lykke til!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : rt

Dato : 06-06-07 08:09

> [...]
> tillegg er det andre landsbyer i nærheten som er spennende å besøke.
>
> Så jeg tror ikke et par ukers språkkurs trenger å bli kjedelig, altså.

Tak for dit svar!
Det vil vi seriøst overveje.
Problemer er dog at vi havde tænkt at starte med
en måned i Mexico, dernæst Belize og så Guatemala.
Og i så fald ville sprogskolen jo ligge langt inde i rejsen.
Det lyder ellers hyggeligt.

Mht. vejret, vil det være bedst at rejse "nedad" eller
"opdad"? Eller er det ligegyldigt?

Vores ide er DK -> Mexico (ca. 1 måned) -> Belize ->
Guatemala -> Honduras -> Nicaragua -> Costa Rica ->
DK.

Bedre forslag?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 06-06-07 15:28

rt <ostekongen@fjernhotmail.com> wrote:
: Problemer er dog at vi havde tænkt at starte med
: en måned i Mexico, dernæst Belize og så Guatemala.
: Og i så fald ville sprogskolen jo ligge langt inde i rejsen.

Njah. Det finnes mange steder dere kan ta et sånt kurs. For
eksempel har jeg hørt gode ting om å gjøre det i San Cristobal
de las Casas. Men det betaler seg på mange måter å gjøre det i
Guatemala i stedet, TROR jeg. Undersøk selv hvilke steder det
kan gjøres, så finner dere nok noe som passer.

: Mht. vejret, vil det være bedst at rejse "nedad" eller
: "opdad"? Eller er det ligegyldigt?

Det tror jeg er helt likegyldig. Om været er litt dårlig kan
dere ofte slippe unna det rett og slett bare ved å reise over
til den andre kysten (Atlanterhavet vs Stillehavet). Og det
meste av veien gjennom Mellom-Amerika er det altså ikke
lange reisen...

: Vores ide er DK -> Mexico (ca. 1 måned) -> Belize ->
: Guatemala -> Honduras -> Nicaragua -> Costa Rica ->
: DK.
: Bedre forslag?

Hvis du med Mexico mener også det nordlige, så er det ok.
Hvis dere bare vil reise sørover fra Mexico City, så ville
jeg tatt litt tid fra Mexico og brukt i et av de andre
landene. Og så ville jeg definitivt ha tatt med Panama på
listen. Google for eksempel litt om Bocas del Toro, nord i
landet, og se om ikke det kunne være interessant å se, når
dere først er i nærheten.

Det beste tror jeg er om dere ikke har en altfor fast plan,
og heller reiser dit dere hører gode ting om stedet underveis,
og blir så lenge dere vil der dere trives. 14 uker er god nok
tid til at dere kan unne dere den luksusen.

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : rt

Dato : 06-06-07 15:52

> [...]
> Guatemala i stedet, TROR jeg. Undersøk selv hvilke steder det
> kan gjøres, så finner dere nok noe som passer.

Vi ser på det...

> [...]
> til den andre kysten (Atlanterhavet vs Stillehavet). Og det
> meste av veien gjennom Mellom-Amerika er det altså ikke

Ja, det har du nok ret i.

> [...]
> listen. Google for eksempel litt om Bocas del Toro, nord i
> landet, og se om ikke det kunne være interessant å se, når

Vi har ingen planer om det nordlige Mexico. Fra Mexico City
og sydpå. Så ja, måske vi skal bruge lidt kortere tid dér. Jeg
kunne godt tænkte mig at besøge Panama. Jeg tænkte bare at
hvis vi skulle flyve hjem fra Costa Rice, så var det oplagt at
springe Panama over. Men ok, hvis tiden er til det, kan vi jo
bare tage tilbage til Costa Rica og flyve hjem. Har nemlig hørt
det skulle være billigere. Det hele afhænger af hvor det er
bedst/billigst at flyve hjem fra. Ud over det, har vi ingen
præferencer.

> [...]
> og blir så lenge dere vil der dere trives. 14 uker er god nok
> tid til at dere kan unne dere den luksusen.

Ja, jeg er helt enig. Vi skal ikke have nogle faste planer.
Men af hensyn til køb af flybilleter, skal vi snart beslutte os
for, hvor vi vil flyve til og fra.Og så gælder det jo bare om at
befinde sig i hjemrejsebyen inden flyet letter.

Går ud fra det er billigst at købe en flybillet med fast
hjemrejsedato- og by.

Tak for dine svar.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 06-06-07 13:59

> [...]
> som forteller nokså mye om det jeg opplevde, med fotos.
> Kikk på den, og spør gjerne dersom det dere finner der utløser

Så har jeg været samtlige 91 billeder igennem.
Rigtig flotte billeder og nogle gode beskrivelser.
Vældig interessant! Glæder mig til at komme derned.

Desværre har du fjernet EXIF-info fra billederne.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilket fotoudstyr
du har haft med på din tur. Jeg skal nemlig selv slæbe
på en del. Hvad har du brugt af fototaske til det?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 06-06-07 15:31

:
: Desværre har du fjernet EXIF-info fra billederne.
: Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilket fotoudstyr
: du har haft med på din tur. Jeg skal nemlig selv slæbe
: på en del. Hvad har du brugt af fototaske til det?

Jeg reiser helst lett, så det er ikke mye fotoutstyr jeg
tar med meg. På denne reisen var det bare et Sony DSC-H1,
et "vanlig" kompaktkamera, bortsett fra at det har relativt
mye zoom. Snart vil jeg kjøpe DSC-H9, og neste år er det
sikkert noe annet som er bedre. #8D)

Du må gjerne ta med et SLR-kamera, men husk at det mange
steder ikke er smart å vise frem at man har noe som ser ut
som dyrt utstyr, og som ofte er det også. Det kan fort
skaffe deg uønsket oppmerksomhet fra kriminelle.

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : rt

Dato : 06-06-07 15:54

> [...]
> et "vanlig" kompaktkamera, bortsett fra at det har relativt
> mye zoom. Snart vil jeg kjøpe DSC-H9, og neste år er det

Ok, imponerende billeder, du har fået ud af et kompaktkamera.

> Du må gjerne ta med et SLR-kamera, men husk at det mange
> steder ikke er smart å vise frem at man har noe som ser ut
> som dyrt utstyr, og som ofte er det også. Det kan fort
> skaffe deg uønsket oppmerksomhet fra kriminelle.

Ja, jeg ved det. Men det skal nu alligevel med

--
De bedste hilsener

/rt