Billigt brusearmatur?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-06-07 22:29

Jeg skal ha fundet en erstatning for dette brusearmatur:

http://kortlink.dk/3x2q

da der ikke produceres stumper til det længere.

Kiggede hos Stark hvor prisen for et mærke jeg kender (Oras) begynder ved
omkring 875,- kr.

Andre mærkevarer koster 1100,- kr. og opefter.

Forstår ikke de skal koste så meget - der er jo ikke tale om
raketbrændstofteknologi!?

Der var også no-name-produkter til en lavere pris - men jeg har "lige"
returneret 2 utætte vandhaner til jem&fix samt kasseret en 3., så dét jeg
leder efter er kvalitet til måske en plov eller deromkring.

Har nogen et bud på noget der virker - evt. et sted i Flensborg hvis dét er
billigere?
Hans

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 05-06-07 22:43

kig efter damixa hos silvan

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-06-07 22:52

Stig Rasmussen skrev:

> kig efter damixa hos silvan

Har kun Stark hér, men dét...

749,- kr. + fragt koster det billigste Damixa her:

http://www.billigvvs.dk/Badevaerelse/Brusebatterier/Damixa

Er Stark / Silvan billigere?
Hans

Fra : mcloud

Dato : 06-06-07 07:36

Hej Hans
Både silvan ,stark og jem og fix og XL-Byg har
Et Damixa batteri termo der hedder TMC til ca 300-400 kr.
Jeg er proffecionel blikkenslager ,men dettte batteri er driftsikkert og
meget nemt at reperarer.
Yder mere passer det på de forskruninger du har i væggen.
Husk at lukke for vandet ,når du piller det gamle batt. af.

mvh mcloud

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-06-07 09:00

mcloud skrev:

> Hej Hans

Hej mcloud

> Både silvan ,stark og jem og fix og XL-Byg har
> Et Damixa batteri termo der hedder TMC til ca 300-400 kr.
> Jeg er proffecionel blikkenslager ,men dettte batteri er driftsikkert
> og meget nemt at reperarer.

Jeg vil straks gå i gang med at skaffe et sådant!

> Yder mere passer det på de forskruninger du har i væggen.

Jeg håbede de alle var ens - havde blot noteret mig at afstanden mellem
koldt og varmt-rørene var 155 mm.

> Husk at lukke for vandet ,når du piller det gamle batt. af.

Gør jeg altid
Hans

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 06-06-07 09:09

TMC har jeg haft i 15år det er bare godt

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-06-07 09:14

Stig Rasmussen skrev:

> TMC har jeg haft i 15år det er bare godt

15 år er godt nok til os
Hans

Fra : Henning

Dato : 06-06-07 14:07

On Tue, 5 Jun 2007 23:29:04 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>returneret 2 utætte vandhaner til jem&fix samt kasseret en 3., så dét jeg
>leder efter er kvalitet til måske en plov eller deromkring.

Vores 150-kroners blandingsbatteri med termostat fra Silvan fungerer
upåklageligt!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-06-07 22:19

Henning skrev:

> Vores 150-kroners blandingsbatteri med termostat fra Silvan fungerer
> upåklageligt!

Købte bare nogle billige vandhaner i jem&fix for nylig - jeg afleverede dem
igen da den ene var utæt..
Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-06-07 20:45

Hans Paulin (6310) wrote:
> Jeg skal ha fundet en erstatning for dette brusearmatur:
>
> http://kortlink.dk/3x2q

Kortlink er nede, så kan ikke se hvad det er for et...

Men jeg købte sådan et her (Hans Grohe ecostat 1001) hos Bauhaus:

http://tinyurl.com/32w8jz

Og det kostede 499 dog var det uden rosetter (de sidder fastmonteret på
væggen, så det var fint nok), hvorfor det er så dyrt hos billigvvs ved
jeg ikke, ganske vidst var der noget tilbud da jeg købte (for et par
måneder siden).

Min erfaring med standard Damixa er lidt blandet... de virker ok, men
dem jeg har haft (både nye og ældre) har alle haft problemer med at
holde temp. fornuftigt. Det ene jeg har haft blev utæt ved 'grebet'

(Det var sådan et lign jeg har haft i 3-4 forskellige boliger:
http://tinyurl.com/2pjdov)

Jeg har indtil videre været fint tilfreds, det fungere, holder temp.
rigtig fint selvom vaskemaskine starter, nemt at rengøre og har en fin
stil IMO.

Thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-06-07 22:18

Thomas Rasmussen skrev:

> Kortlink er nede, så kan ikke se hvad det er for et...

Nu er den oppe :

Damixa 1-greb, hed det vist

Var ude og købe et Damixa til 419,- kr. hos jem&fix i eftermiddags.

snip

> (Det var sådan et lign jeg har haft i 3-4 forskellige boliger:
> http://tinyurl.com/2pjdov)

Ligner dét jeg har købt.

> Jeg har indtil videre været fint tilfreds, det fungere, holder temp.
> rigtig fint selvom vaskemaskine starter, nemt at rengøre og har en fin
> stil IMO.

Bare det ikke drypper som det gamle

Vi skal ikke bruge vores så meget - det er til en form for gæstebadeværelse

Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-06-07 13:16

Hans Paulin (6310) skrev:

> Var ude og købe et Damixa til 419,- kr. hos jem&fix i eftermiddags.

Øvs.

Ville lige montere det men rørene i væggen var for små...

Det ser ud som om armaturet er 1" og rørene i væggen er 3/4".

Kan man få et par små rørstykker der mindsker Ø?
Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-06-07 13:37

Hans Paulin (6310) wrote:

> Øvs.
>
> Ville lige montere det men rørene i væggen var for små...
>
> Det ser ud som om armaturet er 1" og rørene i væggen er 3/4".
>
> Kan man få et par små rørstykker der mindsker Ø?

Er du sikker på dine dimensionsangivelser? Et 1" rørgevind er 33,2 mm
udv.

De fleste brusearmaturer er forsynet med 3/4" tilslutninger. Ofte ligger
der to 1/2"-3/4" excentriskeovergangsstykker ved.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-06-07 14:04

Erik Olsen DK skrev:

> Er du sikker på dine dimensionsangivelser? Et 1" rørgevind er 33,2 mm
> udv.

Den indvendige Ø på det nye armaturs "omløbere" er 25 mm.

Der skal en 30-ringnøgle til at spænde det fast med.

De rør der stikker ud af væggen er Ø 20 mm. målt på toppen af "rynkerne"

For at få det gamle armatur af kan man bruge en 24 ringnøgle.

> De fleste brusearmaturer er forsynet med 3/4" tilslutninger.

Desværre ikke hér.

Det var det eneste Damixa som jem & fix havde.

> Ofte
> ligger der to 1/2"-3/4" excentriskeovergangsstykker ved.

Dét er der så ikke lagt med hér.
Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-06-07 15:01

Hans Paulin (6310) wrote:

> Den indvendige Ø på det nye armaturs "omløbere" er 25 mm.
>
> Der skal en 30-ringnøgle til at spænde det fast med.

Det er en 3/4" tilslutning. Gevindets yderdiameter er 26,4 mm.

> De rør der stikker ud af væggen er Ø 20 mm. målt på toppen af
> "rynkerne"
> For at få det gamle armatur af kan man bruge en 24 ringnøgle.

Det er et 1/2" rør, gevindets udvendige diameter er 20,9 mm.

> Desværre ikke hér.

Jo, se ovenstående.

Hvis du bliver ved med at benævne dine rør og fittings forkert, ender du
med at komme hjem fra Jem & Fix, Bauhaus, Silvan og alle de andre med en
masse ubrugeligt skrammel!

Desværre er det ikke ualmindeligt for gds-folk uden teknisk indsigt.
Rørgevinddimensioner følger sin egen logik som ikke er spor sær når man
kender baggrunden, nemlig at rør oprindeligt blev benævnt efter den
indvendige diameter. Da man havde brug for at skære udvendigt gevind på
rørene, var det en fordel at standardisere rørgevind og rørenes
yderdiametre. Sidenhen er rørs godstykkelse blevet mindre end
oprindeligt, så nu er f. eks. inderdiameteren på et 3/4" rør noget over
3/4".

> Dét er der så ikke lagt med hér.

Du har brug for to overgangsstykker. Hvis afstanden mellem de to rør i
væggen er den samme som på armaturet, kan du nøjes med koncentriske
overgangsstykker.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-06-07 15:08

Nu skrev mcloud jo at:

[...]

....så derfor målte jeg ikke inden jeg købte det.

> Desværre er det ikke ualmindeligt for gds-folk uden teknisk indsigt.

Som sagt.

> Du har brug for to overgangsstykker. Hvis afstanden mellem de to rør i
> væggen er den samme som på armaturet, kan du nøjes med koncentriske
> overgangsstykker.

Okay.
Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-06-07 15:19

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> og meget nemt at reperarer.
> Yder mere passer det på de forskruninger du har i væggen."
>
> ...så derfor målte jeg ikke inden jeg købte det.

Nånå, har McCloud været hjemme og måle på dine rør i væggen?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-06-07 15:25

http://www.billigvvs.dk/Badevaerelse/Brusebatterier/Tilbehoer/da5f77fed900f1bdcf91dedf10b2c4b5.html

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-06-07 16:01
Fra : Armand

Dato : 10-06-07 21:13

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> http://www.billigvvs.dk/Badevaerelse/Brusebatterier/Tilbehoer/da5f77fed900f1bdcf91dedf10b2c4b5.html

- - - - Som er ex-centriske!
Men som formodentlig lader sig udskifte med dém der stikker ud af væggen.

Man kunne også have klaret det med en koncentrisk forøgelse; men dé springer
desværre to størrelser

--
Armand.
(der er sikker på at rep-kittet til et-grebs armaturet havde ladet sig finde

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-06-07 21:29

Armand skrev:

> [...]
> væggen.
> Man kunne også have klaret det med en koncentrisk forøgelse; men dé

Afstanden mellem armaturets rør er det samme som afstanden mellem rørene der
stikker ud af væggen så jeg vil se om jeg kan finde nogle "ligeud".
Hans

Fra : Armand

Dato : 11-06-07 22:50

> Afstanden mellem armaturets rør er det samme som afstanden mellem rørene
> der stikker ud af væggen så jeg vil se om jeg kan finde nogle "ligeud".

Hvilket jeg tvivler på

Burde det ikke være muligt at finde et tilsvarende armatur med anden
tilslutning ?
Men måske så ikke på bud :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-06-07 23:07

Armand skrev:

> Hvilket jeg tvivler på

Hentede 2 stk. konverteringsstykker: fra ½" til 3/4" i Stark i dag - alt i
alt 30 dask

> Burde det ikke være muligt at finde et tilsvarende armatur med anden
> tilslutning ?
> Men måske så ikke på bud :-/

Det jo dét:

Samme armatur i Stark kostede knap 1000 kr., lagde jeg mærke til i dag - jeg
gav 419 i jem & fix.

Men jo; ét eller andet sted ligger det nok.
Hans

Fra : Armand

Dato : 12-06-07 21:47

> Hentede 2 stk. konverteringsstykker: fra ½" til 3/4" i Stark i dag - alt i
> alt 30 dask

Og det er dém du har brug for??`
3/4 lyder meget stort ved forbrugsstedet (så meget vand kan et
blandingsbatteri aldrig komme til at bruge så selv under 1/2" er rigeligt!

Men 1/2 - 3/4 ligger også indenfor det af mig nævnte spænd, derved at du
ikke ville kunne have fået en 3/8 - 3/4 eller vice versa!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-06-07 22:23

Armand skrev:

> Og det er dém du har brug for??`

Håber meget - ser i weekenden

> 3/4 lyder meget stort ved forbrugsstedet (så meget vand kan et
> blandingsbatteri aldrig komme til at bruge så selv under 1/2" er
> rigeligt!

3/4 er hvad armaturet skulle være forsynet med...

Melder tilbage
Hans