Glasfilt og maling
Fra : Puk Tutein

Dato : 05-06-07 20:21

Hej alle

Indenfor kort tid skal kæresten og jeg til at sætte filt op og male vores
nye 1.sal.

I den forbindelse er jeg naturligvis interesseret i at høre, hvor jeg køber
filt og maling til fornuftige priser. Kan det betale sig at købe den slags
på nettet?

Jeg har selv fundet frem til www.malerkompagniet.dk , men det er meget svært
for mig at bedømme om priserne er fornuftige.
De skal eksempelvis have 149,- kr. for en rulle glasfilt, der er 25 meter
lang (bredden kan jeg ikke se noget om, er der en standard?). De skal have
369,- kr for en rulle professionelt glasfilt på 50 meter, der skulle være
mindre kløende at komme i kontakt med (igen kan jeg ikke se noget om
bredden).

Lyder de priser fornuftige? Kan det betale sig at investere i den
professionelle glasfilt?

Vores 1.sal er med skrå vægge og går helt til kip. Jeg kan se, at der både
findes loftsmaling og vægmaling. Hvad bør jeg vælge i en situation som
vores? Og hvad er forskellen i grunden på lofts- og vægmaling?

Vægge og loft på 1. salen er bygget op i gipsplader. Tømren, der har lavet
arbejdet siger, at vi ikke behøver at grunde gipspladerne for vi sætter filt
på dem. Han foreslår at vi kun grunder, når filten er sat på. Men jeg har
da hørt, at man plejer at gøre begge dele. Hvad siger i? Er det
overflødigt at grunde gipspladerne inden filten sættes på? Jeg troede man
gjorde det, for at gipspladerne ikke skulle suge al limen som filten sættes
op med.

Kom gerne med alle jeres gode råd om at sætte filt op. Vi har prøvet at
sætte glasvæv op, men det skader jo ikke, at få lidt råd og vejledning.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mange hilsner
Puk

Fra : marlene

Dato : 05-06-07 22:48

> Indenfor kort tid skal kæresten og jeg til at sætte filt op og male vores
> nye 1.sal.
Kan det betale sig at købe den slags på nettet?

Kender ikke til køb på nettet, vil pers. have fingrene i tingene inden jeg
handler

> Jeg har selv fundet frem til www.malerkompagniet.dk , Lyder de priser
> fornuftige? Kan det betale sig at investere i den professionelle
> glasfilt?

Prof. matr. kan altid betale sig, selv kender jeg ikke til nævnte hjemme
side, ang. priser kan jeg ikke se de er urimelige.

Og hvad er forskellen i grunden på lofts- og vægmaling?
Forskellen er glans og overflade, loft er meget mat og ikke
rengøringsvenligt, vægge skal have en mere robust overflade som kan rengøres
alt efter hvor det anvendes, gl.3-5 bruges på loft og fra 5- og op væg,
vælger du en gl. 5 til det hele, så skal det nok gå.

Er det overflødigt at grunde gipspladerne inden filten sættes på?

Ikke overflødigt, men heller ikke livsvigtigt, skal filten sidde for evigt
er det ikke nødvendigt, er der ikke grundet med microdispers
kan du ikke senere gøre håb om afrensning på gipsplader, er filt sat pænt
op, kan det iøvrigt bare beklædes udenpå.
jeg ville grunde, det er nemt og hurtigt, der skal altid grundes ovenpå
spartlinger.
microdispers har intet med vævfylder at gøre, = grunding ovenpå væv/filt.

> Kom gerne med alle jeres gode råd om at sætte filt op.

Lap over og skær sammen, Brug børste i stedet for plastspartel ved
opsætning, Brug rigelig lim, Grundmal imens det er fugtigt, det er lettere.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-06-07 08:11

On Tue, 5 Jun 2007 21:21:26 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>filt og maling til fornuftige priser. Kan det betale sig at købe den slags

Hvis I kender en - eller kender en, der kender en maler - er det som
regel den billigste måde hvis I vil have prof mailing og filt.

>Lyder de priser fornuftige? Kan det betale sig at investere i den
>professionelle glasfilt?

Det købte vi da vi ordnede vores hus (Dyrup), jeg kender ikke det
andet - men det var super let at arbejde med.

>Vores 1.sal er med skrå vægge og går helt til kip. Jeg kan se, at der både
>findes loftsmaling og vægmaling. Hvad bør jeg vælge i en situation som
>vores? Og hvad er forskellen i grunden på lofts- og vægmaling?

Kender ikke forskellen, men vi har det samme på vores første sal - det
hele fik vægmaling og det holder fint.

** Lars

Fra : Puk Tutein

Dato : 06-06-07 17:10