Hvordan laver jeg skygge tuk mit termomete~
Fra : Koeffe

Dato : 05-06-07 18:06

Jeg har mig et inde/ude termometer, med en ledning der skal
ligge uden for, og måle ude temperaturen. Jeg bor på et
værelse i en lejlighed i KBH, hvor mit vindue, som ledningen
går ud igennem, vender mod SV. "Desværre" passerer solen i
løbet af hele dagen forbi mit vindue, dvs. termometeret på
ledningen står i sol hele tiden. Jeg har prøvet at dække det
til med gaffa tape, og jeg har prøvet at stikke spidsen ind
i noget opblæst skum (altså lidt ligesom flamingo) - men
begge forsøg uden held... Termometeret viser her kl. 19.00
46 grader :)

Hvordan kan jeg hindre solen i at varme mit termometer
kunstigt op? Jeg har ikke de store muligheder for at hænge
små træhuse o.lign. op ud for mit vindue, men har i nogen
tips til hvad jeg kan gøre??

--
Koeffe

Fra : Mads

Dato : 05-06-07 19:18

On Tue, 5 Jun 2007 19:06:27 +0200, "Koeffe"
<graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote:

> [...]
>kunstigt op? Jeg har ikke de store muligheder for at hænge
>små træhuse o.lign. op ud for mit vindue, men har i nogen

Der er vist ikke meget at gøre når føleren er placeret på en
sydvendt mur. Hele muren bliver bagt af solen i løbet af
dagen, så en smule skygge vil ikke hjælpe mere end måske
et par grader, når al den varme kommer bølgende op langs
muren.

Og får du endelig pakket føleren så meget ind at den ikke
påvirkes af varmen, ja så er det jo ikke længere temperaturen
udenfor som du måler alligevel.

Køb et termometer med en trådløs føler istedet. Så kan den
placeres længere væk, f.eks. på nordsiden af huset, på
et træ, oppe under tagudhænget eller noget andet.

mvh Mads

Fra : Holst

Dato : 05-06-07 19:40

Mads wrote:

> Køb et termometer med en trådløs føler istedet. Så kan den
> placeres længere væk, f.eks. på nordsiden af huset, på
> et træ, oppe under tagudhænget eller noget andet.

Jeg har altid lært, at et udendørstermometer skal placeres på nordsiden
af et hus, for det er den side, der det meste af døgnet vil give det
bedst mulige resultat.

Fra : Martin Bak

Dato : 06-06-07 08:25

> Jeg har altid lært, at et udendørstermometer skal placeres på nordsiden af
> et hus.

Det lærer jeg også hele tiden

Som Mads skriver, det vil ikke lykkes at få en realistisk måling med den
placering af føleren.

Martin

Fra : Koeffe

Dato : 06-06-07 18:33

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en
meddelelse news:f45ng9$r9v$1@newsbin.cybercity.dk...

| Som Mads skriver, det vil ikke lykkes at få en realistisk
måling med den
| placering af føleren.

Ej, det MÅ sgu da kunne lade sig gøre på én eller anden
måde... Tror mit næste projekt er at prøve og lave en mini
model af det man kalder et engelsk hus, i det skum halløj
jeg har. Så vejer den ikke så meget, og så kan den måske
sidde ude på mit vindue fæstnet med gaffa tape...

--
Koeffe

Fra : Mads

Dato : 06-06-07 21:59

On Wed, 6 Jun 2007 19:33:17 +0200, "Koeffe"
> [...]

>jeg har. Så vejer den ikke så meget, og så kan den måske
>sidde ude på mit vindue fæstnet med gaffa tape...

Det projekt er dødfødt fra starten.
En smule skygge er ikke nok når solen bager på muren
hele dagen. Tænk på al den varme luft der stiger op
langs muren.

En isoleret kasse duer heller ikke, for så er det jo slet
ikke udendørs temperaturen du måler alligevel.
Så kan du ligeså godt lade føleren blive inde i stuen.

Men hvis du ikke vil høre svarene på dit spørgsmål, så
knokl du bare løs, men kom ikke her og brok dig når
det ikke virker.

Mvh Mads
Fere libenter homines id quod volunt credunt.

Fra : Koeffe

Dato : 09-06-07 15:37

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

| Men hvis du ikke vil høre svarene på dit spørgsmål, så
| knokl du bare løs, men kom ikke her og brok dig når
| det ikke virker.

Det er nu ikke fordi jeg ikke gider høre på svarene, men:

- Jeg vil ikke købe en trådløst termometer til fler
ehundrede kroner. Den eneste grund til jeg har et nu er
fordi jeg købte det i Fakta til 25 kr. da de havde 25 års
fødselsdag forrige pr.

- Jeg har ikke mulighed for at sætte føleren på nordsiden af
huset...

Ved godt jeg nok aldrig får en 100% god måling så, men jeg
er også mest ude efter at den bare bliver lidt mindre følsom
over for solen end den er nu... (lige pt siger den fx "Hi"
hvilket betyder over 50 grader :dp

--
Koeffe