/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Plænetraktor, tiderne skifter mm
Fra : Henning Lund


Dato : 05-06-07 15:51

Jeg kan se at mange af de klippere der er 96 cm brede nu kommer
med 13-15-16 HK motor. Nogen der har sådan en traktor med en af
de større motorer og kan berette om forskellen fra de normale
12-12,5 HK.
Jeg har selv en gammel asen af en Husqvarna der er 96 cm bred og
med 12 HK motor, den fiser da afsted uden problemer og hvis den
større motor bevirker man kan køre i højere gear, jamen så kan
klipperen vel ikke følge med til at slå græsset ordentligt, eller
hva?

Jeg er ved at købe en anden traktormodel da min Stiga Villa skal
udskiftes pga den ikke kan klare det ½ meter lange græs jeg
tiltider bliver udsat for, disse to mærker, er der nogle i
gruppen der kan sige godt/skidt om dem?
http://www.hafog.dk/1/69/cub-cadet.html og
http://yardman.dk/produkter.t?gruppe=16 og vi snakker om den
mindste model af begge mærker.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


 
 
Christian B. Andrese~ (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-06-07 09:10

On 5 Jun., 16:51, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
> Jeg kan se at mange af de klippere der er 96 cm brede nu kommer
> med 13-15-16 HK motor. Nogen der har sådan en traktor med en af
> de større motorer og kan berette om forskellen fra de normale
> 12-12,5 HK.

Jeg kigger selv efter ny havetarktor og foretrækker nu 107 cm bredden.
Jeg kigger lidt på en ca. 20 HK Craftsman men har også hørt godt om en
Husqvarna med en 15 HK også med 107 cm. Er 15 HK for lidt til 107 cm ?

> Jeg har selv en gammel asen af en Husqvarna der er 96 cm bred og
> med 12 HK motor, den fiser da afsted uden problemer og hvis den
> større motor bevirker man kan køre i højere gear, jamen så kan
> klipperen vel ikke følge med til at slå græsset ordentligt, eller
> hva?

Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK Kohler
motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt så smøringen er
bedre på skrå arealer.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Henning Lund (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 06-06-07 19:28

Christian B. Andresen skrev:

> Jeg kigger selv efter ny havetarktor og foretrækker nu 107 cm
> bredden. Jeg kigger lidt på en ca. 20 HK Craftsman men har
> også hørt godt om en Husqvarna med en 15 HK også med 107 cm.
> Er 15 HK for lidt til 107 cm ?

Jamen det er det jeg heller ikke rigtigt kan fatte. Da jeg fra
1989 til 2000 havde forretning/værksted hvor jeg bla. solgte
havemaskiner, var der aldrig over 12-12,5 Hk motorer på de der
havde en klippebredde op til 107 cm. 96 cm klipperne startede ved
10 HK og op til 12,5, hvis de havde flere heste, så var det fordi
der havde hydrostat.
Hvad pokker skal man med de store motorer til den ringe
klippebredde? Jeg har en Husqvarna fra 97, den spurter afsted
den dag i dag, motoren fejler ikke en pind, så det er ikke fordi
de slides op at der idag bliver monteret større motorer i
klipperne. Min Husqvarna har simpelthen fået så meget tærsk i
sine dage, det er ufatteligt den er blevet så gammel, den har
været udsat for næsten alt hvad der burde splitte en motor ad.


> Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK
> Kohler motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt
> så smøringen er bedre på skrå arealer.

B&S leverer også motorer idag med tryksmøring, jeg var lige ude
og se på en MTD, den havde 12,5 HK med tryksmøring og
topventilet.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Leonard (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-06-07 20:44

On Wed, 6 Jun 2007 20:28:22 +0200, Henning Lund wrote:

> Jamen det er det jeg heller ikke rigtigt kan fatte.

En VW 1300 havde 34 HK, hvorfor skal en Golf have 100 HK i dag?

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Henning Lund (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 06-06-07 20:59

Leonard skrev:

> En VW 1300 havde 34 HK, hvorfor skal en Golf have 100 HK i dag?

Det kan ikke rigtigt sammenlignes, hvor er klippebordet på en
bil??


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Leonard (07-06-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-06-07 20:52

On Wed, 6 Jun 2007 21:59:08 +0200, Henning Lund wrote:

> Det kan ikke rigtigt sammenlignes, hvor er klippebordet på en
> bil?

Hvad er forskellen?
Da Boblen var ny havde vi fri hastighed, i dag må jo højst køre 130 cm,
det kan Boblen også klare med sine 34 HK.
En 12 HK motor kune fint trække et klippebord med 2 rotorer og 107 cm i
bredden for 5 år siden, så kan det vel også i dag.

Men alle motorer skal være større, da alle synes de har mere travlt og
vil være mere komfortable og have mere overskud, for tænk nu hvis
græsset blev så højt, at det ikke kan klippes end i en overkørsel med
klipperen på laveste klippehøjde og traktoren i højeste gear. Det vil jo
være en personlig katastrofe for parcelhusejeren med hans 240 kvm plæne,
at han efter 3 uger sommerferie bliver nødt til at klipe 2 gange med en
lavere hastighed

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Anders Majland (07-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-06-07 22:57

> Men alle motorer skal være større, da alle synes de har mere travlt og
> vil være mere komfortable og have mere overskud, for tænk nu hvis
> græsset blev så højt, at det ikke kan klippes end i en overkørsel med
> klipperen på laveste klippehøjde og traktoren i højeste gear. Det vil jo
> være en personlig katastrofe for parcelhusejeren med hans 240 kvm plæne,
> at han efter 3 uger sommerferie bliver nødt til at klipe 2 gange med en
> lavere hastighed

Nej lad ham da endelig - så køber jeg den gerne som lettere brugt efter 2-3
år når han har opdaget at det er hurtigere at tage den lille plæne med 50cm
rotorklipper han alligevel bruger til kanterne ...

Ham jeg købte min 17,5hk's craftsman af havde måske lidt mere end 240m2
plæne - men ikke meget

Vi er så ved at "genetablere" det meste af græsplæne / have, og den bliver
anlagt efter at de 107cm kan komme til - altså ikke noget med at skulle
klippe kanter ... Og til 2000m2 plæne gør det da en lille forskel om det er
40 eller 42"



Ukendt (07-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-06-07 20:52

Christian B. Andresen wrote:
> On 5 Jun., 16:51, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
>> Jeg kan se at mange af de klippere der er 96 cm brede nu kommer
>> med 13-15-16 HK motor. Nogen der har sådan en traktor med en af
>> de større motorer og kan berette om forskellen fra de normale
>> 12-12,5 HK.

Både ja og nej. Vi havde tidligere en traktor med en 12 hk motor, og noget i
retning af de 96 cm klippebredde. Motoren på den var i underkanten til vores
brug, og der skulle ikke så meget til før den var presset. Har man en helt
flad græsplæne uden bakker, får man klippet græsset i tide, og er man god
ved sine knive, ja så burde 12 hk i princippet være nok. Vi kørte med den
maskine i omkring 10 år, og vi fik da klippet alt det græs vi skulle, men
efter at have prøvet andet, ja så er 12 hk alt andet lige for lidt. Men nu
har vi heller ikke kun flade plæner, og kvinene ser ikke altid lige godt ud.

> Jeg kigger selv efter ny havetarktor og foretrækker nu 107 cm bredden.
> Jeg kigger lidt på en ca. 20 HK Craftsman men har også hørt godt om en
> Husqvarna med en 15 HK også med 107 cm. Er 15 HK for lidt til 107 cm ?

Vi kører med en 18 hk 2 cylinderet til en 107 med bioklip nu, og det er
ganske glimrende. Eneste jeg kunne mangle er 4WD så den stod bedre fast .
Jeg kan ikke nøjes med mindre nu, men derfor burde 15 hk nu være nok - alt
efter hvordan din græsplæne nu engang ser ud.. Har du større bakker ville
jeg vælge den med 20 hk

>> Jeg har selv en gammel asen af en Husqvarna der er 96 cm bred og
>> med 12 HK motor, den fiser da afsted uden problemer og hvis den
>> større motor bevirker man kan køre i højere gear, jamen så kan
>> klipperen vel ikke følge med til at slå græsset ordentligt, eller
>> hva?

Vi kan i hvert fald køre hurtigere frem med den store motor. Den traktor vi
havde med en 12 hk motor tabte omdrejninger på motoren, og dermed også på
klipperen når den var presset. Hvilket især var galt opad bakke, og
klipperen på maskinen nok også var gearet for lavt i forvejen, hvilket
heller ikke gjorde det bedre

> Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK Kohler
> motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt så smøringen er
> bedre på skrå arealer.

Vi har ikke haft problemer med B&S på meget skrå arealer, men dermed ikke
sagt at der ikke findes bedre


--
Med venlig hilsen
Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/



Stig Rasmussen (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Stig Rasmussen


Dato : 06-06-07 09:13

Jeg har haft MURRAY med 12,5 hk motor i 15 år
den klarer alt, flere hk er ikke nødvendigt. 107cm skjold



Henning Lund (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 06-06-07 19:30

Stig Rasmussen skrev:
> Jeg har haft MURRAY med 12,5 hk motor i 15 år
> den klarer alt, flere hk er ikke nødvendigt. 107cm skjold

Det er også det jeg mener, hvorfor i alverden stopper de så store
motorer i klipperne for? Fordi man kan prale over for naboen
eller hva?


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Christian B. Andrese~ (07-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 07-06-07 10:24

On 6 Jun., 20:28, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
> Hvad pokker skal man med de store motorer til den ringe
> klippebredde? Jeg har en Husqvarna fra 97, den spurter afsted
> den dag i dag, motoren fejler ikke en pind, så det er ikke fordi
> de slides op at der idag bliver monteret større motorer i
> klipperne. Min Husqvarna har simpelthen fået så meget tærsk i
> sine dage, det er ufatteligt den er blevet så gammel, den har
> været udsat for næsten alt hvad der burde splitte en motor ad.

Vores gamle Murray 10-11 HK har et træls problem, den går ud efter ca.
1 time og kan ikke startes igen før den er kold.
Måske det er strømfordeleren som bliver varm, ved det ikke.

> > Motoren på den Husqvarna jeg også har I tankerne er en 15 HK
> > Kohler motor som skulle være bedre end B&S. Den er tryksmurt
> > så smøringen er bedre på skrå arealer.
>
> B&S leverer også motorer idag med tryksmøring, jeg var lige ude
> og se på en MTD, den havde 12,5 HK med tryksmøring og
> topventilet.

Den Craftsman jeg kigger på er 20 hk Briggs & Stratton INTEK med
oliefilter og oliepumpe.
107 cm. klippebredde.

Listepris 14.495 kr og de sælges så godt så man sikkert ikke får noget
afslag.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Henning Lund (07-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 07-06-07 16:49

Christian B. Andresen skrev:
> Vores gamle Murray 10-11 HK har et træls problem, den går ud
> efter ca. 1 time og kan ikke startes igen før den er kold.
> Måske det er strømfordeleren som bliver varm, ved det ikke.

Der er ingen strømfordeler på din motor. Kan starteren trække
motoren rundt når den går ud?



--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Christian B. Andrese~ (08-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-06-07 07:41

On 7 Jun., 17:49, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> > Vores gamle Murray 10-11 HK har et træls problem, den går ud
> > efter ca. 1 time og kan ikke startes igen før den er kold.
> > Måske det er strømfordeleren som bliver varm, ved det ikke.
>
> Der er ingen strømfordeler på din motor. Kan starteren trække
> motoren rundt når den går ud?

Ja, lige indtil den løber tør for strøm.
Kan det være noget i karburatoren som udvider sig når det bliver
varmt ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Henning Lund (08-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 08-06-07 18:08

Christian B. Andresen skrev:

> Ja, lige indtil den løber tør for strøm.
> Kan det være noget i karburatoren som udvider sig når det
> bliver varmt ?

Njae det tror jeg ikke, men næsten stoppet nåleventil i
karburatoren kan gøre udslaget, eller evt et løst ventilsæde, det
der sker er at når motoren er varm, så følger sædet med ventilen
op, og så vil den ikke starte, mange gange kan den så igen starte
når motoren er afkølet, og sædet bliver hvor det skal blive. Det
er en skavank flere ældre B&S motorer har lidt af.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Christian B. Andrese~ (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 11-06-07 12:44

On 8 Jun., 19:08, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> > Ja, lige indtil den løber tør for strøm.
> > Kan det være noget i karburatoren som udvider sig når det
> > bliver varmt ?
>
> Njae det tror jeg ikke, men næsten stoppet nåleventil i
> karburatoren kan gøre udslaget, eller evt et løst ventilsæde, det
> der sker er at når motoren er varm, så følger sædet med ventilen
> op, og så vil den ikke starte, mange gange kan den så igen starte
> når motoren er afkølet, og sædet bliver hvor det skal blive. Det
> er en skavank flere ældre B&S motorer har lidt af.

Sandsynligvis er det det. Kan man gøre noget ved det selv eller må man
sige at motoren er død ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Henning Lund (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 11-06-07 14:10

Christian B. Andresen skrev:

> Sandsynligvis er det det. Kan man gøre noget ved det selv
> eller må man sige at motoren er død ?

Ja du kan tjekke om ventilsædet er løst ved at skrue topstykket
af og se om ventilsædet følger med ventilen op af blokken når du
drejer krumtappen, hvis den gør, så drejer du krumtappen rundt
til ventilen er nede, tager en kørner og laver nogle prikker (4-8
stk) rundt om ventilsædet, som derefter bliver hvor det skal.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Christian B. Andrese~ (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-06-07 11:51

On 11 Jun., 15:09, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> > Sandsynligvis er det det. Kan man gøre noget ved det selv
> > eller må man sige at motoren er død ?
>
> Ja du kan tjekke om ventilsædet er løst ved at skrue topstykket
> af og se om ventilsædet følger med ventilen op af blokken når du
> drejer krumtappen, hvis den gør, så drejer du krumtappen rundt
> til ventilen er nede, tager en kørner og laver nogle prikker (4-8
> stk) rundt om ventilsædet, som derefter bliver hvor det skal.

I kanten rundt omkring blokken ?
Så sædet klemmes fast mod blokken ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Henning Lund (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 12-06-07 18:24

Christian B. Andresen skrev:

> I kanten rundt omkring blokken ?
> Så sædet klemmes fast mod blokken ?

Prikkerne skal være rundt om ventilsædet ca 1-2 mm fra sædet, så
bliver det siddende.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Christian B. Andrese~ (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-06-07 09:50

On 12 Jun., 19:24, "Henning Lund" <f...@fakeadresse.com> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> > I kanten rundt omkring blokken ?
> > Så sædet klemmes fast mod blokken ?
>
> Prikkerne skal være rundt om ventilsædet ca 1-2 mm fra sædet, så
> bliver det siddende.

OK, mange mange tak for hjælpen.
Det vil undersøges ved lejlighed.

--

Christian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste