Hvordan fylder man en brøn?
Fra : Filip

Dato : 05-06-07 08:11

Hej

Min bror har en brønd i et kælderrum under deres hus, som han gerne vil have
lukket af. Problemet er at vandet nogle gange står helt op til kanten - men
dog ikke over kanten. Hvis man fylder den med stort grus, og lægger et
betonlag øverst, vil vandet så ikke kunne sprænge betonlaget med tiden?

Det hvis ik beliggenheden gjorde det svært at lave et dræn, kunne det jo
være en mulighed, men det vil altså være et ekstremt stort stykke arbejde at
skulle skyde et rør ind og fange brønden, da der ik er særlig meget fald i
terrenet.

Hvad kan man ellers gøre, eller hvad plejer man at gøre?

Filip

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-06-07 09:35

Filip skrev:
> [...]
> dog ikke over kanten. Hvis man fylder den med stort grus, og lægger et
> betonlag øverst, vil vandet så ikke kunne sprænge betonlaget med tiden?

Jo, vandet skal nok finde vej. Hvis vandet sommetider står helt op til
kanten (jeg går ud fra at det sker i perioder med megen regn) så vil
den dag komme hvor usædvanlig megen nedbør vil få vandet til at stå
endnu højere.
Jeg har også sådan en gamel brønd i kælderen, der har jeg installeret
en automatisk dykpumpe, med et pvc rør til nærmeste kloak over
jordniveau. Den pumpe har jeg været glad gor mange gange under
voldsomme skybrud, for medmindre strømmen svigter har den holdt
kælderen tør.
Det var muligvis noget din bror skulle overveje. Det bliver så et
spørgsmål om at få et rør fra pumpen til en koak, men altså over
jordniveau, for ellers kan vandet rende den anden vej også, hvis
vandet står højt i kloakken under et skybrud.

> [...]
> skulle skyde et rør ind og fange brønden, da der ik er særlig meget fald i

Et dræn ville også risikere at kunne lede vand til brønden i stedet
når tærrenet er næsten fladt.
Tænk over det med pumpen i stedet.

Hilsen Kim

Fra : Filip

Dato : 05-06-07 10:48

Ideen med pumpen er god nok, hvis ik det var fordi han gerne ville være fri
for overhovedet at have en brøn. vandet kommer sivende rimeligt hurtigt, så
pumpen skulle køre konstant, og det koster jo en de i strøm. Han vil gerne
have brønden helt væk, da han skal have lavet om i huset - han vil helst
have fjernet kælderrummet helt.

Filip

Fra : TG

Dato : 05-06-07 11:01

On 5 Jun., 11:48, "Filip" <anno...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> have brønden helt væk, da han skal have lavet om i huset - han vil helst

Så er der nok ingen anden udvej, en at få lavet et ordentligt dræn,
som kan lede vandet væk fra huset....

/TG

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-06-07 12:57

> [...]
> have brønden helt væk, da han skal have lavet om i huset - han vil helst

Den brønd må jo engang være bygget til noget. Muligvis fungerer den
endda som samlebrønd for en række drænsrør. Jeg tror at din bror roder
sig ud i store problemer hvis han fylder brønden op. I første omgang
var det måske en ide at få den brønd pumpet helt tom og se hvad der
evt munder ud i den af rør eller drænslanger.
Dykpumpen kommer ikke til at køre hele tiden hvis den anbringes netop
så dybt at svømmeafbryderen ikke tillader at vandet kommer højere end
f.eks 5 cm under overkanten. Hvis man placerer en dykpumpe i sådan en
brønd, vil den nok køre lidt ekstra i det første døgn, og i længere
regnperioder,men den får altså styr på vandet i det lange løb.

Er tærrenet omkring din brors hus generelt meget fugtigt? Hvis ikke,
kunne den høje vandstand være en indikation af at der er noget galt
med en kloak et andet sted, muligvis slet ikke på hans grund, eller
der kan være hul i en vandledning.

Under ingen omstændigheder mener jeg at din bror skal ignorere at
vandspejlet på grunden står op i niveau med kældergulvet.

Hilsen Kim

Fra : Filip

Dato : 05-06-07 21:24

Altså brønden har engang været brugt til drikkevandsbrøn i tidernes morgen. Kælderrummet er det eneste kælderrum i huset, og er kun lavet for at omslutte brønden. Jeg har en ide om at hvis man fyldte rummet og brønden med grus, så kunne vandet måske alligevel komme over kanten af brønden, men kælderrummet kunne så være at betragte som værende fundament til huset. Forstået sådan at vandspejlet ligger i 2m under jordoverfladen. Så kunne huset ses som værende bygget uden kælder, men med et vandspejl 2m under jordoverfladen. Vandet kan jo stadig forsvinde ned igennem brønden, når vandspejlet falder - så jeg kan ikke umidbart se nogle problemer ved denne løsning. Kan I?

Filip

Fra : Ivan

Dato : 06-06-07 08:13

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Dav

Når det har været en drikkevandsboring, ska den lukkes rigtigt. Det må en
brøndborer vide noget om. Jeg er lidt bange for at hvis du/I bare smider
grus i kælderen vil vandet lige pludselig komme op og ødelægge huset.

Fra : Leonard

Dato : 07-06-07 21:15

On Wed, 6 Jun 2007 09:12:43 +0200, Ivan wrote:

> Jeg er lidt bange for at hvis du/I bare smider
> grus i kælderen vil vandet lige pludselig komme op og ødelægge huset.

Hvorfor skulle der ske noget ved det?

Hvis der bare fyldes op med grus, så er der stadig hul, så hvis vandet
stiger op i kælderen, så synker det ud igen, når vandstanden falder. Så
ser jeg ingen forskel på det og så et hus, der står ovenpå jorden med 90
cm sokkel til at bære ydervæggene og et lag grus under gulvene.
Hvis jeg graver et hul på to meters dybde midt under mit hus, så vil der
også stå blankt vand i det i den våde halvdel af året og det vil være
tørt om sommeren. Mit hus har stået her i mere end 150 år, uden at sejle
væk.

Kig i en grusgrav og se hvor tæt de graver ned til grundvandet og stadig
kan køre på det med kæmpe maskiner og lastbiler med fuldt læs. Lige ved
siden af er der ofte kun 50 cm ned til vandspejlet i det hul de graver
gruset op af.

Men jeg er ikke fagmand så min mening skal ikke være afgørende, min
oplevelse er bare, at blankt vand i et hul og vand i det samme hul,
fyldt op med grus er to helt forskellige ting.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Ivan

Dato : 05-06-07 13:35

Dav

Din broder skal få gjort noget ved den brønd. Der er/har jo været en grund
til at den er blevet placeret der. Få den pumpet tom og få en kloakmester
til at kikke på det, evt. med et kloaktv. Ja det koster "lidt", tilgengæld
for han syn for sagen.

Fra : Hafnia

Dato : 05-06-07 13:52

> [...]
> fald i terrenet.
>
> Hvad kan man ellers gøre, eller hvad plejer man at gøre?

Hent dog alle papire kommunen har over huset på nettet, det kan man gøre med
en digital signatur, der er alt info fra byggetilladelsen til planer og
kloak etc...så kan han jo se hvad den skal bruges til...

Fra : Holst

Dato : 05-06-07 14:03

Hafnia wrote:

> Hent dog alle papire kommunen har over huset på nettet, det kan man gøre med
> en digital signatur, der er alt info fra byggetilladelsen til planer og
> kloak etc...så kan han jo se hvad den skal bruges til...

Der er vist rigtig, rigtig mange kommuner, der ikke har sådanne papirer
liggende på nettet - navnlig ikke, hvis de er af lidt ældre dato.

Fra : Hafnia

Dato : 07-06-07 20:56

> Der er vist rigtig, rigtig mange kommuner, der ikke har sådanne papirer
> liggende på nettet - navnlig ikke, hvis de er af lidt ældre dato.

OK jeg hentede da mine som er indscannet, dvs. alle papire fra 1966 og frem
til idag lå online!.

Fra : Gert

Dato : 08-06-07 21:26

"Hafnia" <secolo@bysantin.ik> skrev i en meddelelse

> OK jeg hentede da mine som er indscannet, dvs. alle papire fra 1966 og
> frem til idag lå online!.

jeg ville smutte op på teknisk forvirring, og snakke med dem, hvis det er en
drikkevandsbrønd
må man ikke bare vælte grus i den, de skal lukkes efter specielle
foreskrifter.
det er vist desvære ikke helt billigt at få sådan en fyldt op og sløjfet,
hvilket jo nok også får andre
til bare at fylde op med hvad de nu har

Mvh

Gert