Havetraktor igen :O)
Fra : Henrik Ø

Dato : 04-06-07 21:56

Hvad er forskellen på hydrostatisk og tranmatic gear.

Hilsen

Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-07 22:25

On Mon, 4 Jun 2007 22:55:40 +0200, "Henrik Ø" <Oland@moos.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på hydrostatisk og tranmatic gear.

Hydrostatisk er fuldstændig trinløst - jo mere du trykker ned på
pedalen, jo hurtigere kører maskinen fremad (eller tilbage).

Transmatic har nogle trin og når man _ikke_ trykker på pedalen, så kører
den i det trin den er sat til - trykker man pedalen ned, kommer man et
eller flere trin længere ned i hastighed. Sådan et det i hvert fald på
min.
Dvs. sætter jeg min i 6. gear (højeste) så kører den stærkt. Har jeg
midlertidigt brug for at køre lidt - eller meget - langsommere, så
trykker jeg pedalen lidt - eller meget - ned.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henrik Ø

Dato : 05-06-07 07:35

Nu siger du pedal - er det ikke et håndtag der sidder på bagskærmen - eller
skal man sidde og trykke på en speeder som i en bil??

Henrik Ø

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-06-07 18:00

On Tue, 5 Jun 2007 08:35:15 +0200, "Henrik Ø" <Oland@moos.dk> wrote:

>Nu siger du pedal - er det ikke et håndtag der sidder på bagskærmen - eller
>skal man sidde og trykke på en speeder som i en bil??

På hydrostatisk er det nærmest som en speeder - og sidder til højre fod.
På min transmatic er det mere en form for kobling - og den sidder da
også til venstre fod.

Min transmatic har et håndtag som vælger frem - fri - tilbage, og et
andet som vælger gear, 1 - 6, samt parkeringsbremse.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-06-07 16:04

"Henrik Ø" <Oland@moos.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på hydrostatisk og tranmatic gear.
>
> Hilsen
>
> Henrik

Har aldrig prøvet hydrostatisk gear, så jeg ved ikke om det er lykken. Har
den anden type, og det fungere fint. Slår græs i 2. eller 3. gear alt efter
hvor langt det er og drøner traktoren tilbage til i 6. Det er ikke sådan at
man skal skifte fra 1. til 2. til 3. som i en bil. Traktoren starter fint i
6. gear.

Bjarne K.

Fra : A.Kaup

Dato : 06-06-07 06:18

On 4 Jun., 22:55, "Henrik Ø" <O...@moos.dk> wrote:
> Hvad er forskellen på hydrostatisk og tranmatic gear.
Forskellen kender jeg ikke, men på moderens klipper med hydrostatisk
fremdrift er der det sædvanlige håndtag i højre bagskærm. Står
håndtaget i midten kører den ikke. Skubbes det lidt frem kører den
langsomt, og så kan man ellers skubbe mere frem for at få mere fart på
- ganske trinvist. Det samme gælder for bak-kørsel - dog ikke nær så
stærkt.

Det virker rigtigt godt - især i forhold til en traditionel gearkasse.

Mvh. Andreas.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-07 08:01

> Skubbes det lidt frem kører den
> langsomt, og så kan man ellers skubbe mere frem for at få mere fart på
> - ganske trinvist.

Du mener vel trinløst ?

/A

Fra : A.Kaup