Drivhus, Plastic eller glas?
Fra : Peter eller Line

Dato : 04-06-07 20:12

Hej alle

Vil det have nogle konsekvenser f.s.v.a. vækstbetingelser hvis jeg vælger et
plastic drivhus fremfor et af glas?

Eller er der en eller anden forskel jeg bør være opmærksom på?

Venligst
Peter

Fra : Hauge

Dato : 04-06-07 20:17

Hejsa
Peter eller Line wrote:
> Vil det have nogle konsekvenser f.s.v.a. vækstbetingelser hvis jeg
> vælger et plastic drivhus fremfor et af glas?

Ja, for dem af plast er normalt tynd termo (2 lags3-4 mm tyk), så det burde
holde varmen lidt bedre om natten, end etlags-glas kan.

Mh Hauge

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-07 20:54

Peter eller Line skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Eller er der en eller anden forskel jeg bør være opmærksom på?

Som Hauge nævner, så isolerer acryl pladerne i drivhuset bedre
end glas.

En anden ting er at acrylpladerne er behandlet, så de filtrerer
de værste UV stråler væk.

Og med børn, der leger med bolde i nærheden er jeg betydelig mere
tryg ved acrylpladerne end ved glas

Og sisdte år, da vi havde en lille storm, hvor andre fik blæst
deres glas i stykker, der blæste der godtnok et par acrylplader
ud af mit - men da først jeg havde hentet dem ude på den anden
side af hækken, der var de lige til at presse på plads igen og
sidder stadig fint

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : JJ

Dato : 05-06-07 07:59

> [...]
> først jeg havde hentet dem ude på den anden side af hækken, der var de
> lige til at presse på plads igen og sidder stadig fint

Jeg havde også et drivhus af plast, og i en storm for 3 år siden, blev den
total skadet, stelet bjøede sammen, pga plastvinduerne ikke stiver lige så
meget som glas, det kostede et helt nyt drivhus, jeg købte så et af glas, og
den står enu uden der er gået så meget som et stykke glads itu.
Så jeg skal aldrig have et plast drivhus mere.

JJ

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-06-07 09:37

"JJ" <jj@get.kd> skrev i en meddelelse

> [...]
> den står enu uden der er gået så meget som et stykke glads itu.
> Så jeg skal aldrig have et plast drivhus mere.

De findes som alt andet i kvaliteter strækkende sig fra totalt uanvendeligt
til helt OK. Prisen giver et fingerpeg om hvor det befinder sig, ikke at jeg
vil påstå at de dyreste ikke kan vælte, det må man selv sikre sig og
forstærke hvor nødvendigt.

Jeg har lige fået mit (glashus) forstærket ved at lave hylder, midtfor og
forneden, i tykke, brede, trykimprægnerede brædder, det stivede gevaldigt af
på især den slatne gavl. Om vinteren, efter første stormvarsel, har jeg
udvendige skråstivere på, og der er lavet hanebånd med langsgående
forstærkning af rustfrit stål, midtfor taget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lasse

Dato : 05-06-07 16:19

Jeg har lige købt et drivhus i Jem & Fix til 1800kr.Stellet er jo
ikke så kraftigt til det, da der jo ikke er så stor vægt så et
glashus.
Da jeg begyndte og sætte det plastik i var jeg ved at rive hele
huset ned da det jo er noget blævernde noget.

Men da det hele nu står der kan det nok holde lidt tid.

Plastikken til vinduer er formpresset.

Lars Pedersen

Livet er dejligt

--