grasplænen er flydt med fluer/biller
Fra : Stefan Jensen

Dato : 03-06-07 11:58

Vores græsplæne er blevet levende... Den er fyldt med nogler fluer eller
biller med røde-brune vinger

Nogle som har samme problem?? hvad kan man gøre?

Forslag som ikke involvere gift er MEGET velkommen

Mvh S

Fra : Mads

Dato : 03-06-07 12:04

On Sun, 3 Jun 2007 12:58:28 +0200, "Stefan Jensen"
<beowulfdk@hotmail.com> wrote:

>Vores græsplæne er blevet levende... Den er fyldt med nogler fluer eller
>biller med røde-brune vinger

Jeg håber ikke det er gåsebiller
http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=6

Fra : Stefan Jensen

Dato : 03-06-07 12:49

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Jeg håber ikke det er gåsebiller
> http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=6

Jo desværre... Det er lige præcist dem!!!

Fra : Mads

Dato : 03-06-07 12:54

On Sun, 3 Jun 2007 13:48:40 +0200, "Stefan Jensen"
<beowulfdk@hotmail.com> wrote:

>Jo desværre... Det er lige præcist dem!!!

Surt. Min plæne og mine naboers plæner er også fyldt med dem,
så vi går sammen om at købe et større parti nematoder for at
spare lidt penge. Hvis du også bor i et villekvarter var det måske
en ide, for hvis du har billerne, så har dine naboer dem helt sikkert
også.

mvh Mads

Fra : Esben I.

Dato : 03-06-07 17:28

Stefan Jensen wrote:
> gåsebiller

høns
mvh
Esben I.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-06-07 12:56

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> writes:

> Jeg håber ikke det er gåsebiller
> http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=6

Vi har også besøg af gåsebiller. Man kan behandle græsplænen med
nematoder i august. Men hvad sker der med en fugl, som spiser 10
larver med nematoder?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Mads

Dato : 03-06-07 13:08

On Sun, 03 Jun 2007 13:56:11 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Vi har også besøg af gåsebiller. Man kan behandle græsplænen med
>nematoder i august. Men hvad sker der med en fugl, som spiser 10
>larver med nematoder?

Den bliver bare mere mæt

Nematoder angriber kun insektlarverne. Intet andet.

Der er jo også nematoder i jorden i forvejen. Bare ikke nok
til at hamle op med alle larverne

mvh mads

Fra : TDN

Dato : 03-06-07 13:12

"Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> biller med røde-brune vinger
>
> Nogle som har samme problem?? hvad kan man gøre?
>
> Forslag som ikke involvere gift er MEGET velkommen

Jeg har også besøg lige nu. De kom også sidste år i stort antal og jeg
troede de ville ødelægge plænen, men der skete nu ikke noget.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-06-07 15:40

TDN wrote:
> "Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har også besøg lige nu. De kom også sidste år i stort antal og jeg
> troede de ville ødelægge plænen, men der skete nu ikke noget.

Har lige brugt 2 dage på at klippe græs i mine forældres sommerhus, og
da jeg forlod huset var der hele plænen også levende af gåsebiller...
Det samme var den sidste år og i efteråret+foråret kunne man tydelig se
spor efter dem... græstørve på 30x30cm kunne pilles af med en
lillefinger, der er stadig mange underlige pletter og løse tørve. Har
også forsøgt at så nyt græs samt gøde, men der skal nok lidt mere vilje
til hvis græsset skal være flot :-|

Thomas

Fra : Heidi

Dato : 03-06-07 18:07

Stefan Jensen wrote:
> Vores græsplæne er blevet levende... Den er fyldt med nogler fluer
> eller biller med røde-brune vinger
>
> Nogle som har samme problem?? hvad kan man gøre?
>
> Forslag som ikke involvere gift er MEGET velkommen

Min bedre halvdel mener det hjælper hvis man vander plænen, fordi de
ikke kan lide at der er vådt, så det gjorde vi sidste år i perioder. Vi
har sikkert stadig haft nogen, men slet ikke i så stort antal som hos
nærmeste nabo. Om de så decideret har skadet hans plæne ved jeg ikke.

--
Heidi

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-06-07 18:28

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse news:4662f53b$0$90263

> [...]
> sikkert stadig haft nogen, men slet ikke i så stort antal som hos nærmeste
> nabo. Om de så decideret har skadet hans plæne ved jeg ikke.

Hvis man vander græsset MEGET grundigt igennem en nat, når larverne begynder
at æde af rødderne, kommer de op til overfladen og er superlækker
nem-at-få-fat-i-fast-food for de unge stære.
Resultat: Glad fuglekvidder en tidlig morgen og en reddet græsplæne.
Har prøvet. Det virker.
Det er også derfor, man på nogle sportspladser har sat stærekasser op.

Hilsen Inger

Fra : johny møller

Dato : 03-06-07 19:16

hejsa.

Ja den med stære er god.
har selv haft en del problemer med de fluer, men ikk så meget efter at jeg
fik sat nogle stærekasser op i haven, og så når det har regnet, eller jeg
har vandet, smæsker stærene i sig.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 04-06-07 00:07

"Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Forslag som ikke involvere gift er MEGET velkommen

Hej Stefan

3 skridt.

1. Vand kraftig nu, og mens de sværmer - de bryder sig ikke om koldt vand.
2. Sommeren igennem skal du gøde grundigt og sørge for at plænen har et godt
og kraftigt rodnet. Hellere lade plænen værer lidt lang i perioder.
3. Til august, når larverne skal til at æde dine græsrødder, kan du vande
med nematoder.

Med lidt held slipper du uden alt for store skader.

Selv har jeg klaret mig med vanding og gødning.

Mvh

KA