Isolering af betongulv
Fra : 7B6

Dato : 03-06-07 08:45

Vi har et gammel betongulv i vores bryggers / fyrrum. Oprindelig har
det været malet men siden er der lagt et vinylgulv (af den tidligere
ejer). I forbindelse med at gulvafløbet skal skiftes har vi banket
lidt af gulvet op og fundet ud af at gulvet ikke er isoleret og ikke
indholder fugtspærre. Vi kunne godt tænke os at lægge klinker men duer
det når gulvet ikke er isoleret og der ikke er nogen fugtspærre?

Fra : Benny Andersen

Dato : 03-06-07 09:46

On Sun, 03 Jun 2007 00:44:41 -0700, 7B6 wrote:

> [...]
> indholder fugtspærre. Vi kunne godt tænke os at lægge klinker men duer
> det når gulvet ikke er isoleret og der ikke er nogen fugtspærre?

Jeg ville banke det hele op - grave ud til styrolit (flamingoplader) og
støbe nyt armeret betongulv på disse. Dette lag skal være afrettet til at
lægge klinker på. Man kan godt støbe med afretningslag ud i et - man banker
det hele sammen i jordfugtigt beton.
Mht. til fugtspærre, så er styrolitten kapilarbrydende - men man kan godt
ligge plastik ovenpå styrolitten. (fabrikanten anbefaler det)
Benny Andersen

Fra : Rene Hansen

Dato : 03-06-07 17:08

Benny Andersen <a.mail.user@gmail.com> skrev:
> [...]

(SNIP)

> [...]
>det hele sammen i jordfugtigt beton.
>Mht. til fugtspærre, så er
>styrolitten kapilarbrydende - men man kan godt

Jeg går også lidt i de tanker med at isolere et par gulve, men
jeg er lidt i tvivl mht Flamingoen...
Vi bor på en landbrugsejendom hvor der er oplag af korn, og det
betyder jo alt andet lige at der er rotter uanset hvormeget vi
kæmper...
Sådan noget Flamingo, er det ikke bare som skabt til at gnave
dejlige gange i?
Jeg tænker lidt på at grave ud, starte med ca 1 cm beton, Leca
og toplag.
Er der nogle kloge hoveder her som kan fortælle mig om det evt
er en ide?

Ren

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-06-07 08:31

On 03 Jun 2007 16:07:48 GMT, Rene Hansen wrote:

> [...]
> og toplag.
> Er der nogle kloge hoveder her som kan fortælle mig om det evt

Jeg har aldrig tænkt over eller hørt om det med flamingo og rotter, men jeg
er også bybo.
I nye konstruktioner er det ikke noget problem, da isoleringen er omgivet
af sokkel til 90cm dybde.
Jeg vil mene du sagtens kan lave det med leca som du skriver. En gang jeg
var med til det lage vi 4mm rionet på lecaen for at kunne vibrere denne, og
en tyk plastik ovenpå før støbning. (var betoner - NCC)

Benny Andersen

Fra : Rene Hansen

Dato : 05-06-07 00:36

> [...]

>er også bybo.
>I nye konstruktioner er det ikke
>noget problem, da isoleringen er omgivet

Nu er vores bygninger fra en tid hvor det fungerede helt fint
med syldsten direkte på jorden og en bundrem af gedigent egetræ,
Efter nogle hundre år er et par af de nederste tavler i
bindingsværket begyndt at skride ud, så det er jo også med på
programmet.
Vi undersøger stadig om vi skal undergrave syldstenene og dermed
risikere sætninger, eller om vi skal støbe op til dem, og så et
stykke derfra gå lidt i dybden.
For snart mange år siden mens jeg arbejdede hos en brolægger
spurgte jeg en anlægsgartner vi sommetider arbejdede sammen med,
om hvor dybt rotter egentlig kan træffes.
Han havde ikke et stor forkromet patentsvar, men havde en gang
været ude for at have gravet ned i næsten to meters dybde, og
pludselig var der et cirkelrundt hul som løb vandret.
Da den første opstandelse havde lagt sig, og han var sikker på
at der ikke skulle ligge nogen form for rør på det sted så de
pludselig hovedet af en vandrotte titte frem..
Han havde aldrig set noget lignende hverken før eller efter, og
han havde på det tidspunkt over 20 år i branchen, så det er
altså ikke et helt brugbart svar, men det kan da vække nogle
tanker.

Ren

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-06-07 10:11

On 04 Jun 2007 23:35:30 GMT, Rene Hansen wrote:

> [...]
> Vi undersøger stadig om vi skal undergrave syldstenene og dermed
> risikere sætninger, eller om vi skal støbe op til dem, og så et
OK - under alle omstændigheder et stort stykke arbejde. Jeg tror jeg
forsigtigt, i hånden og når vejret var til det, ville grave 1/3 ind under
og ikke særlig dybt og kun et lille stykke af gangen. Binde støbninger
sammen med armering.
> [...]
> han havde på det tidspunkt over 20 år i branchen, så det er
> altså ikke et helt brugbart svar, men det kan da vække nogle

Den rotte, den har været stærkt motiveret af et eller andet! Jeg har også
hørt om rotter, som i forbindelse med noget havneindækning, var i stand til
at gnave igennem mange cm tyk armeret beton. De ville bare igennem der!

Man (jeg) kan jo fable om motivering og jorddybder - så klog man pludselig
bliver med usenetskribent kasketten på! Kun tiden vil vise om de 10.000 vis
af nybyggede huse hvis gulv er på flamingo, en dag vil ende som rottereder.

Benny Andersen

Fra : 7B6

Dato : 03-06-07 20:57

On 3 Jun., 10:45, Benny Andersen <a.mail.u...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Mht. til fugtspærre, så er styrolitten kapilarbrydende - men man kan godt
> ligge plastik ovenpå styrolitten. (fabrikanten anbefaler det)

Det tænkte jeg nok - men i den ene ende af bryggerset er der en lille
kælder i halv højde (der er bygget en kasse ovenpå så man kan godt stå
op). Den halve kælder går ca. 60 cm ind under bryggers gulvet. Hvordan
klarer jeg det mht. isolering?

/Mads

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-06-07 09:05

On Sun, 03 Jun 2007 12:56:56 -0700, 7B6 wrote:

> [...]
> kælder i halv højde (der er bygget en kasse ovenpå så man kan godt stå
> op). Den halve kælder går ca. 60 cm ind under bryggers gulvet. Hvordan

Skal jeg forstå det sådan at en 60cm bred del af gulvet i den ene ende er
loft over et kælderrum? Altså at der skal tages hånd om:
1.Udstøbning over loft
2.Isolering under loft
3.Isolering op til kælderrummets væg under bryggers

Jeg vil lige høre om jeg har forstået det rigtigt.

Benny Andersen

Fra : 7B6

Dato : 04-06-07 20:22

On 4 Jun., 10:04, Benny Andersen <a.mail.u...@gmail.com> wrote:
> [...]
> 2.Isolering under loft
> 3.Isolering op til kælderrummets væg under bryggers
>
> Jeg vil lige høre om jeg har forstået det rigtigt.

Ja, hvis man altså skal / bør isolere. Der er kun en tynd skrå trædør
til kælderen.

/mads

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-06-07 21:34

On Mon, 04 Jun 2007 12:22:07 -0700, 7B6 wrote:

> Ja, hvis man altså skal / bør isolere. Der er kun en tynd skrå trædør
> til kælderen.
>
> /mads
Mads: Jeg kom vist til at svare på email adresse - det var ikke meningen!

1.Udstøbning over loft
Forskalling eller på svalehaleplader. Betonpladen skal lægge sin vægt af på
bærende fundament enten ved at rage ind over eller strittere fra fundament
indstøbes i betonpladen.
3.Isolering op til kælderrummets væg under bryggers
For at kældervæggen ikke bliver for stor en kuldebro ville jeg slutte med
et lag legablok. Hvis kældervæggen er noget bras ville jeg benytte
lejligheden til at mure den op i legablokke.

Benny Andersen