Persille fra supermarked i vindueskarm
Fra : Christian Madsen

Dato : 02-06-07 21:52

Hjælp!

Når jeg har købt en smuk grøn persilleplante i supermarkedet og
planter den om i pottemuld og stiller den i vindueskarmen, bliver den
altid grå og trist og ender med at dø. Jeg synes at jeg har prøvet
alt: gødning, lidt og meget vand, sollys og skygge.

Hvad gør jeg galt?

Fra : Hauge

Dato : 02-06-07 21:55

Hejsa
Christian Madsen wrote:
> Hvad gør jeg galt?

Det samme som alle andre: Spilder tiden. Det har været kølet så langt ned i
butikken, at det er ved at dø, og er næsten umuligt at få serisøt liv i
igen. Har prøvet flere gange.

Mvh Hauge

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-06-07 22:01

On 2 Jun., 22:54, "Hauge" <h...@CUTsmart-tech.dk> wrote:
> [...]
> butikken, at det er ved at dø, og er næsten umuligt at få serisøt liv i

Jeg ser. Må hellere få købt nogen frø i stedet...

Tak for svar.

/Christian

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-07 22:28

In news:1180818058.633661.235980@h2g2000hsg.googlegroups.com,
Christian Madsen <doktormadsen@gmail.com> typed:

> Jeg ser. Må hellere få købt nogen frø i stedet...

Du skal bare være forberedt på at persille er *meget* længe om at
spire. Køb en bakke på planteskolen, så behøver du ikke at vente så
længe.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-07 06:45

On Sat, 2 Jun 2007 23:27:45 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Du skal bare være forberedt på at persille er *meget* længe om at
>spire. Køb en bakke på planteskolen, så behøver du ikke at vente så
>længe.

Hvis man ligger frøene i blød i et glas vand et døgns tid inden man sår
dem, så går det en hel del hurtigere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-06-07 09:27

In news:5al463hrg7d3fl8c8ac1mlbvju9d19j9vo@4ax.com,
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> typed:

> Hvis man ligger frøene i blød i et glas vand et døgns tid inden
> man
> sår dem, så går det en hel del hurtigere.

Det lyder fantastisk, det vil jeg da prøve. Jeg har opgivet nogle
gange, fordi det ikke ville spire indenfor hvad jeg syntes var
rimelig tid.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-06-07 22:13

On Jun 2, 11:00 pm, Christian Madsen <doktormad...@gmail.com> wrote:

> Jeg ser. Må hellere få købt nogen frø i stedet...

Eller, hvis du vil have det lidt nemmere: Køb en "færdig" persille på
en planteskole (de findes ikke kun på landet), eller tag forbi en
have, du kender ejermanden til.

Supermarkedskrydderurterne er ikke dyrket for at kunne overleve i
potten, men for at se flottest muligt ud i supermarkedet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-06-07 15:57

"Christian Madsen" <doktormadsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hvad gør jeg galt?

-------------------
Jeg tror, det er vindueskarmen
Jeg har i flere år plantet supermarkedspersille ud i en krukke på terrassen,
og der trives den fint.
Jeg skiller ikke de enkelte planter ad, men giver dem bare en væsentligt
støtte potte og fylder op med jord.
Pt er den persille, jeg plantede ud efter påske, ca. 35 cm høj.

Hilsen Inger

Fra : Christian Madsen

Dato : 03-06-07 16:42

On 3 Jun., 16:57, "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDE...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> støtte potte og fylder op med jord.
> Pt er den persille, jeg plantede ud efter påske, ca. 35 cm høj.

Jamen så må jeg jo hellere se at få mig et hus med terasse

-Christian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-06-07 18:30

"Christian Madsen" <doktormadsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jamen så må jeg jo hellere se at få mig et hus med terasse

----------

Eller en udvendig altankasse ved vinduet?

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-06-07 22:09

> [...]
>altid grå og trist og ender med at dø. Jeg synes at jeg har prøvet
>alt: gødning, lidt og meget vand, sollys og skygge.

Din fejl er at du sætter den indendørs. Jeg sætter dem ud i haven og det går
fint - hvis de ellers får noget vand. De kan ikke lide at tørre ud før de er
omkring et år gamle (og dermed formentlig har et ordentligt rodnet).

Mvh Maria