Køb af ny havetraktor ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-07 18:49

Hej,
Vi skal have skiftet vores gamle havetraktor ud med en ny og jeg vil
gerne
høre om der er nogen som har nogle gode råd til hvilken man skal købe.
Allerførst, hvilken motor skal man gå efter, B&S, Tecumseh, Kohler
Courage eller Honda ?
Jeg tror selv at Honda er det bedste, men kan sikkert ikke fåes i
vores
prisklasse.
Der er nogle få kriterier som skal opfyldes:
- Pris max 15.000 kr incl moms
- Gear skal være hydrostatisk

Hvilket mærker er kvalitet og hvilke er discount ?
De mærker jeg selv har fundet er:
- MTD
- Craftsman
- Yard Man
- Partner
- John Deere (Sikkert for dyr for vores pengepung)
- Murray
- Husqvarna

Christian

Fra : Morten

Dato : 02-06-07 19:02

[...]

Har du mulighed for at hente den syd for grænsen vi sparede ca 8000- 10000kr
på vores det var dog før den tyske moms steg

Morten

Fra : tom jensen

Dato : 03-06-07 00:01

"Morten" <bladlus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Har du mulighed for at hente den syd for grænsen vi sparede ca 8000-
10000kr
> på vores det var dog før den tyske moms steg
>
> Morten

hej
hvilken model var det i købte der.
mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Thomas H. Jacobsen

Dato : 03-06-07 10:50

Hej Christian

Mange af de havetraktorer du nævner, er fremstillet på samme fabrik. Det
gælder bla.:

Husqvarna, Craftsman, Partner, Jonsered og nogle flere, jeg dog ikke pt.
lige kan huske.

Det er Electrolux der står bag dem alle, og der er stort set ingen forskel
på dem, kun lidt i prisen, og evt. bedre sæde/rat på en Husqvarna/Jonsered
frem for en Partner. Husqvarna er dog kommet med et nyt design i år.

Den 1-cyl B/S motor går fint, men har selvfølgelig den karakteristiske lyd.
Holdbarheden er god, den skal selvfølgelig have skiftet olie og lavet de
påskrevne service. Kohleren går nok en tand bedre end B/S vil jeg mene, og
skal du have det "ultimative", skal du nok over i Honda og Kawasaki, og
koster selvfølgelig lidt mere.

Men tag rundt til de forskellige forhandlere og se hvad de kan tilbyde. De
vejl. priser er som sagt kun vejledende. De er alle villige til at slå
mellem 10-20% af prisen.

God fornøjelse.

Hilsen Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-07 07:40

On 2 Jun., 20:02, "Morten" <blad...@get2net.dk> wrote:
> Har du mulighed for at hente den syd for grænsen vi sparede ca 8000- 10000kr
> på vores det var dog før den tyske moms steg

Nu tror jeg ikke på at jeg kan spare 8-10.000 kr på en havetraktor til
ca. 15.000, men lidt har også ret.
Hvor er gode steder ?
Praktiker.de ? Bauhaus ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-07 07:45

On 2 Jun., 22:29, "Stig Rasmussen" <stig.rasmus...@get2net.dk> wrote:
> kigwww.haraldnyborg.dkhydrogear 13500 15,5hk MTD

Det har jeg skam set
Men jeg kender ikke noget til om MDT er godt eller skidt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-07 07:58

On 2 Jun., 19:48, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> Hej,
> Vi skal have skiftet vores gamle havetraktor ud med en ny og jeg vil
> gerne
> høre om der er nogen som har nogle gode råd til hvilken man skal købe.

Lige for at følge op på mit indlæg, pt. fører http://www.craftsman.dk/Traktor/Detail/25672.htm

Motor 20 hk Briggs & Stratton INTEK
Med oliefilter og oliepumpe
Klipper 42" (107 cm) klippebredde med to roterende Bioknive.
Kvalitetsklippesystem (QC) samt Bioklip (mulching).
2 stk. sidestøttehjul
Klippehøjde Fra 3,5 til 10 cm, let indstillelig i 6 højder
Gearkasse Hydrostatisk gear, trinløst, ingen brug af kobling
Venderadius Ca. 65 cm
Elstart Ja, med nøgle (12 volt el-anlæg)

Fra : Anders Majland

Dato : 05-06-07 16:35

> [...]

> Motor 20 hk Briggs & Stratton INTEK
> Med oliefilter og oliepumpe
> Klipper 42" (107 cm) klippebredde med to roterende Bioknive.

Jeg har den i en lidt ældre 17,5hk's (da de var grønne) og synes betjeningen
er helt ok - Desværre har jeg kvadret det ene lejehus til en en kniv. Det er
et aluminiumshus der kun sidder med 2 små bolte i skjoldet og alu'en er
noget tynd der... Men det design gælder jo mange af dem... Det er bare en
lille ting at være opmærksom på ...

Men mer motor kanb man jo altid bruge - selvom jeg hellere ville have spær
på differentialet

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-07 11:17

> [...]
>
> Har du mulighed for at hente den syd for grænsen vi sparede ca 8000- 10000kr
> på vores det var dog før den tyske moms steg

Efter lidt kiggen på www.bahr.de, Bauhaus.info og http://www.gff-direktshop.de
må man sige at de er ALT for dyre i Tyskland, af hvilken grund vides
ikke.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-06-07 09:13

On 5 Jun., 17:35, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> [...]
> et aluminiumshus der kun sidder med 2 små bolte i skjoldet og alu'en er
> noget tynd der... Men det design gælder jo mange af dem... Det er bare en

Gælder det alle Electrolux mærkerne ?
Hvordan skete det ?
Hvad kostede lejehuset ?
Tog skjoldet skade ?

> Men mer motor kanb man jo altid bruge - selvom jeg hellere ville have spær
> på differentialet

Så skal man nok noget højere op i prisklasse

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-07 20:17

> [...]
> er
> et aluminiumshus der kun sidder med 2 små bolte i skjoldet og alu'en er

Sorry 3 bolte

> Gælder det alle Electrolux mærkerne ?

Det vil jeg tro - jeg kan ikke se nogen grund til at se skulle lave
varianter af det

> Hvordan skete det ?

Lidt uklart - jeg tror reelt at jeg har en stor sten med den sidste år hvor
den så er revnet. Først klipning i år bemærkede jeg lidt ekstra vibrationer,
men anden gang var den helt gal.

> Hvad kostede lejehuset ?

Jeg havde fået et eksta med fra første ejer - ifølge ham 500kr (Han havde
kvadret et lejehus ved at stoppe kniven mod en kantsten

> Tog skjoldet skade ?

Nej

> Så skal man nok noget højere op i prisklasse

Det er jo lige det ... Min gamle 12hk simplicity døde sidste sommer.
Krumtapen tabte plejlstangen. Så istedet for at finde en anden gammel motor
til den solgte jeg stumperne (klipperbordet var efter forstærkning ganske
godt) og købte den brugte craftsman der havde "hygget" sig i en lille
villahave. Planen var ellers at simplictyen skulle have holdt til jeg havde
en nogenlunde plan plæne at klippe - men da købet blev fremskyndet valgte
jeg så at købe en brugt til "misbruget" (Jeg kan ikke undgå at ramme lidt
sten, gamle rødder mm) I år er vi så ved at reetablere græsplænen. Har
haft maskinstationen ude og fjerne 20m3 hæk og fordele ~30-40m4 jord. Det er
så også blevet fræset første gang og når vi lige bliver færdig med at rive
sten skal det fræses igen... Så engang i år skulle vi gerne have 2000m2 plan
grøn plæne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-07 10:20

On 6 Jun., 21:16, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Jeg havde fået et eksta med fra første ejer - ifølge ham 500kr (Han havde
> kvadret et lejehus ved at stoppe kniven mod en kantsten

OK, så det er ikke så vildt så.

> [...]
> sten skal det fræses igen... Så engang i år skulle vi gerne have 2000m2 plan

Lyder dejligt.
Vores er lidt ujævn pga muldvarpe, men jeg sørger for at fjerne
skudene med en skovl ikke med klipperen.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk - Ønskes: