Gulvbelægning.
Fra : kalvoere

Dato : 01-06-07 10:02

Hej NG,

I forbindelse med montering af nyt køkken skal vi have ny
gulvbelægning. Er der nogle der kan øse af erfaringer med træ gulv i
en eller anden form, holdt op imod fliser/klinker.
Vi er delt i to lejre her i huset. Hvordan med trægulv og gulvvarme
som skal etableres?

Samme problematik står vi med i forbindelse med bordplade. Jeg hælder
nok til træ, da jeg mener at det kan repareres med hensyn til ridser
og lignende. Nogle overflader udelukker jo dette efterfølgende.
Gode råd ønskes.

På forhånd tak.

/ Lh

Fra : Kåre

Dato : 01-06-07 10:58

> [...]
>nok til træ, da jeg mener at det kan repareres med hensyn til ridser
>og lignende. Nogle overflader udelukker jo dette efterfølgende.

Jeg har selv monteret massive bøg bordplader i mit køkken.
Det er sådan set fint nok. Men jeg har altså allerede en del sorte ringe
efter opvask eller andet som har været vådt, og som har fået lov at stå
nogle dage.
Der er vist ikke andet for end at slibe det af.
Jeg har aldrig oplevet dette med en lamineret bordplade.
Til gengæld er det svært at reparere en lamineret bordplade hvis der er
kommet et hak i lamineringen.
Laminerede bordplader ER alt ialt nemmere, men så er der det æstetiske.

mvh
Kåre

Fra : Trine Lund

Dato : 01-06-07 11:59

<
<"kalvoere" <Lars.Helsboel@gmail.com> skrev i en meddelelse
<Hej NG,
<
[...]

Hejsa
Vi har for et halvt år siden færdiggjort vores åbne køkken-stue med
oliebehandlet ask gulv og bordplader af nyatoh, der også er oliebehandlet,
så her får du lige, hvad vi har af erfaringer med det.

Mht. gulv synes vi egentlig, det er nemt nok at holde. Gulvet var
forbehandlet fra fabrikken, og så lejede vi en poleringsmaskine (eller hvad
den nu hedder) og gav det en grundig omgang, inden vi tog det i brug. Indtil
videre har det været nemt at fjerne ting vi taber/spilder. Der kommer
selvfølgelig mærker, hvis man taber en kniv eller andet med skarp kant, men
det meste kan faktisk rettes op igen ved hjælp af en våd klud og et varmt
strygejern. Vi fejer/støvsuger efter behov og vasker i sæbespåner en gang
imellem, men ikke oftere end vi ville have gjort med et hvilket som helst
andet gulv, der kan vaskes.

Bordpladerne var ligeledes forbehandlet fra fabrikken (købt i silvan, så
ikke noget fancy noget) - og dertil købte vi noget olie beregnet til
bordplader. De fik den store omgang som står beskrevet bag på dåserne med
slibning, oliering, slibning, oliering... indtil de var mættede og helt
glatte. Til fortsat vedligehold har vi tænkt os at bruge almindelig madolie.
Der kommer selvfølgelig lidt ridser - men det meste kan fjernes med lidt
olie og bliver det for slemt, så må det lige slibes med en gang fin
sandpapir og ha en gang olie igen. Mht. pletter fra våde ting, så har vi
ingen problemer overhovedet haft med det. Selv om en våd skål eller klud har
ligget på bordet natten over eksempelvis - ligger vandet stadig oven på
bordet og kan fjernes med en klud eller et viskestykke. Så det er vist
egentlig bare et spørgsmål om at mætte bordpladen ordentligt inden den tages
i brug.

Gulvvarme har jeg ikke noget forstand på - så der må du vente på andre svar
Men jeg kan varmt anbefale både trægulv og træbordplade.

Mange hilsner,
Trine

Fra : Kåre

Dato : 01-06-07 12:39

> [...]
> oven på bordet og kan fjernes med en klud eller et viskestykke. Så det er
> vist egentlig bare et spørgsmål om at mætte bordpladen ordentligt inden

Mine pletter og ringe på bordpladen er kommet efter flere dage (en uges tid
måske), hvor f.eks. vores stål-sæbe dispenser har stået på bordpladen ved
siden af vasken, hvor der jo ofte bliver fugtigt.
Det er kun når der står metal ting at jeg har fået pletter, så det kan man
jo bare undgå.

Kåre

Fra : Trine Lund

Dato : 01-06-07 15:07

> [...]
> ved siden af vasken, hvor der jo ofte bliver fugtigt.
> Det er kun når der står metal ting at jeg har fået pletter, så det kan man

Hej Kåre -

Jeg er helt enig med dig og lige præcis af samme grund købte vi en vask med
'høj' kant rundt om det hele og med plads på begge sider af vandhanen - så
både vand fra hane, klud og sæbebeholder kan blive på vaskens område og ikke
på bordplade. Mine forældre har vask hvor blandingsbatteriet sidder i selve
bordpladen og der er også efterhånden godt mørt i træet rundt om det og de
har samme problem med sæbedispenseren, hvis ikke de husker at tørre den af.
Der er jo selvfølgelig grænser for hvor længe pladen kan holde til at stå
'under' vand - Det var præcis ud fra de erfaringer, at vi så købte en
vask, hvor der var plads til at disse kunne være. Så det er da helt klart
værd at tage med i overvejelserne, når man ikke helt ved om man vil ha' en
træbordplade.

Mange hilsner
Trine