Dyr i kirsebær
Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 30-05-07 20:20

Vi har et yngre kirsebærtræ med en masse sorte dyr i store klynger i
bladene - det er kun på de blade, der står i skygge det meste af
dagen. De solbeskinnede dele står flot.

Hvad kan det være, og hvordan kommer jeg af med det?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-07 20:30

> [...]
>dagen. De solbeskinnede dele står flot.

>Hvad kan det være, og hvordan kommer jeg af med det?

Lyder som bladlus, og har du mange, så må du en tur rundt om planteskolen og
købe et passende produkt til løsning. Sæbe og sprit virker ikke her i huset,
men andre er ret glade for det.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 30-05-07 20:50

> Lyder som bladlus, og har du mange, så må du en tur rundt om planteskolen
> og købe et passende produkt til løsning. Sæbe og sprit virker ikke her i
> huset, men andre er ret glade for det.

Mariehøns elsker bladlus.

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-07 21:23

> Mariehøns elsker bladlus.

Ja, men jeg har ikke kunnet finde dem nogen steder i butikkerne

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-07 16:28

On Wed, 30 May 2007 22:22:58 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Ja, men jeg har ikke kunnet finde dem nogen steder i butikkerne

Engang kunne man faktisk købe mariehøns - lige som man kan købe rovmider
mod spindemider.

Jeg kan huske vi fik en netpose med ca. 5000 stk i oppe på arbejdet. Det
var ret skægt
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 31-05-07 18:57

Maria Frederiksen skrev:

> Lyder som bladlus,

Er bladlus ikke nogle små grønne dyr? De her er sorte, ser lidt mere
massive ud end de bladlus, der havde besat min altan sidste år, og de
har tilsyneladende ikke vinger. Jeg har selv set dem, nemlig.

Venlig hilsen Dikte

PS Og til Kevin: Undskyld jeg blander mig :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-05-07 21:00

> Er bladlus ikke nogle små grønne dyr? De her er sorte, ser lidt mere
> massive ud end de bladlus, der havde besat min altan sidste år, og de har
> tilsyneladende ikke vinger. Jeg har selv set dem, nemlig.

Nej og jo. Men bladlus er sorte fra starten af. Det er først senere at de
bliver små lette grønne og hyggelig dyr.

Mvh Maria

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 31-05-07 21:25

Maria Frederiksen skrev:

> Nej og jo. Men bladlus er sorte fra starten af. Det er først senere at de
> bliver små lette grønne og hyggelig dyr.

OK. Dem, der boede på min altan, var regulære bz'ere. Eller også havde
de bare inviteret alle deres venner og slægtninge til en lille
mundsmag,lige som Ninka Ninus.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-07 06:51

On Thu, 31 May 2007 22:00:12 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Nej og jo. Men bladlus er sorte fra starten af. Det er først senere at de
>bliver små lette grønne og hyggelig dyr.

Njaa.... der findes skam bladlus som altid er sorte. Og bladlus som
altid er grønne.
Der er meget forskel på hvilken type lus der går på bestemte planter.
Sidste år havde jeg lus i nogle iris, de var sorte. Men roserne i
drivhuset har hvert år lus som kun er grønne, helt fra starten af. Lus i
grantræer er vist også af den sorte type.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens Johansen

Dato : 30-05-07 22:50

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Bladlus - de får de nye blade til at krølle sig sammen, hvorefter træet
taber bladene.
Der findes forskellige slags insektsæber, men også noget ret effektivt gift
Malathion
http://www.bayergarden.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/7EEDBAA86FF35149C1256B09002A9561

http://www.bayergarden.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/Sikkerhedsdatablade6/$file/Tanaco_Malathion.pdf

/Jens