Kan træer i læhegn tåle Karmex ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-05-07 10:06

Hej NG.

Allerførst, spar jer jeres kommentarer om sprøjtemidler etc og miljø.
Jeg har valgt at jeg vil bruge det og bruger det i de korrekte doser
jvnf. pakningerne.
Jeg har et område som der skal plantes 2 tækket læhegn i til
efteråret. Jeg har sprøjtet det en gang med RoundUp og vil gøre det
sidst på sommeren igen.
Der skal plantes 2 rækker af ca. 50 m, så arealet af jord er ca. 5 x
50 m = 190 m2. Læhegnet vil bestå af skiftevis træer og buske.
Jeg er int. i at høre om træerne og buskene vil kunne tåle at jeg
jvnf. brugsanvisningen sprøjter med Karmex i marts måned på stykket ?

Dette er citat fra brugsanvisningen:
Diuron bekæmper ukrudtsarter som alm. brandbæger, canadisk
bakkestjerne, enårig rapgræs, ka-mille og kirtlet dueurt. Diuron tåles
ikke af nobilis, birk, lærk, poppel og Prunusarter som kirsebær. I
skov- og juletræskulturer bør diuron kun udbringes på rodfæstede
planter. På meget lette jord-typer (JB 1, 2 og 10) samt på jord med
mindre end 2% humus bør diuron ikke anvendes, da der er risiko for, at
aktivstoffet nedvaskes til træernes rødder. Pas på overfladeafskylning
på skrånende terræn. Diuron er et systemisk herbicid, der primært
optages gennem rødderne. Diuron virker ved at blo-kere fotosyntesen i
plantens blade, hvorefter planten gulner og visner. Selektiviteten
over for buske og træer skyldes, at midlet under normale betingelser
ikke kommer iberøring med disses rødder.
citat slut:

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kim2000

Dato : 30-05-07 18:57

[...]

SVAR:

Må man så tillade sig at spørge hvorfor du vil bekæmpe ukrudt i et læhegn?
Når jeg tænker læhegn tænker jeg på et vildt område der afgrænser ens grund,
men som ikke rigtig er et "caretaker område". Så det bedste og nemmeste vil
da i min verden være at vælge buske der skygger (og dermed udsulter)
ukrudtet, så sparer du både penge og besvær.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-07 20:32

> [...]
> nemmeste vil da i min verden være at vælge buske der skygger (og dermed
> udsulter) ukrudtet, så sparer du både penge og besvær.

Men det skal helst være nogenlunde ukrudtsfrit, når man planter, ellers får
det ikke ordentlig ved, så det senere kan kvæle ukrudtet selv.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-07 20:38

>Jeg har et område som der skal plantes 2 tækket læhegn i til
>efteråret. Jeg har sprøjtet det en gang med RoundUp og vil gøre det
>sidst på sommeren igen.

Det lyder rigtigt.

>Der skal plantes 2 rækker af ca. 50 m, så arealet af jord er ca. 5 x
>50 m = 190 m2. Læhegnet vil bestå af skiftevis træer og buske.

Det gør du vel i oktober/november?

>Jeg er int. i at høre om træerne og buskene vil kunne tåle at jeg
>jvnf. brugsanvisningen sprøjter med Karmex i marts måned på stykket ?

Det ville jeg vælge fra. Har du en fræser der kan stilles lidt højt, så brug
den til at fjerne det værste og brug hakkejern rundt om planterne,
alternativt sprøjte forsigtigt i vindstille mellem planterne til foråret -
du kan dække dem med sorte sække, hvis du vil være sikker.

Vi har lige kørt med fræsen og været turen med hakkejern igennem. Det tog en
time på 3 rækker a 35 m. Vi har så sat 10 høns til at skrabe i jorden, og
hvis det ikke er nok, så får den samme behandling igen senere. Det ser ud
til at fungere fint.

Mvh Maria

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 31-05-07 00:02

[...]

Du skriver ikke, hvilke slags træer og buske, du vil plante.
På brugsanvisningen omtales tillige arter, som ikke påvirkes nævneværdigt,
hvis
Karmex anvendes før knopskydningen.
Jeg har erfaring for, at birk i hvert fald - som angivet i
brugsanvisningen - ikke tåler
Karmex.
Mvh
Aksel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-07 07:59

On 30 Maj, 19:57, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> [...]
> Når jeg tænker læhegn tænker jeg på et vildt område der afgrænser ens grund,

Læhegnet er ikke etabeleret endnu, det skal plantss til efteråret.
Og for at træerne og buskene kan vokse så godt som muligt vil jeg
gerne holde det rent.

> men som ikke rigtig er et "caretaker område". Så det bedste og nemmeste vil
> da i min verden være at vælge buske der skygger (og dermed udsulter)
> ukrudtet, så sparer du både penge og besvær.

Ja, men der vil jo altid være plads imellem og den plads vil jeg
nødigt have skal gro til i brændenælder, tidlser og andet ukrudt.

Fra : Kim2000

Dato : 31-05-07 21:39

> [...]
> Jeg er int. i at høre om træerne og buskene vil kunne tåle at jeg
> jvnf. brugsanvisningen sprøjter med Karmex i marts måned på stykket ?

Jeg kom til at tænke på man kan/kunne fræse og sprøjte nu (når man nu
insisterer på det) og på den måde ikke løbe ind i problemer i efteråret?
Rent logisk burde man vel kunne, men jeg aner ikke om det er en god ide.
mvh
Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-07 08:01

On 30 Maj, 21:38, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Det gør du vel i oktober/november?

Ja, så jeg slipper for at vande alt for meget.

> [...]
> alternativt sprøjte forsigtigt i vindstille mellem planterne til foråret -
> du kan dække dem med sorte sække, hvis du vil være sikker.

Det vil jeg overveje.

> [...]
> hvis det ikke er nok, så får den samme behandling igen senere. Det ser ud

Mange tak for rådene.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-07 08:06

On 31 Maj, 01:02, "Aksel Pedersen" <aks...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> citat slut:
>
> --
>
> Du skriver ikke, hvilke slags træer og buske, du vil plante.

Det har jeg ikke besluttet mig for endnu, men det bliver de typiske
læhegnsplanter ala hvidtjørn, rødel, hæg, ask, kirsebær, birk, suren.

> På brugsanvisningen omtales tillige arter, som ikke påvirkes nævneværdigt,
> hvis Karmex anvendes før knopskydningen.

De har jeg set, og kan man virkelig regne med at de er resistente hvis
der sprøjtes på det rigtige tidspunkt.

> Jeg har erfaring for, at birk i hvert fald - som angivet i
> brugsanvisningen - ikke tåler Karmex.

Lidt ærgeligt, men så må jeg enten droppe birk eller bare droppe
sprøjtningen omkring birketræerne.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-07 16:22

On 31 May 2007 00:05:50 -0700, "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
wrote:

>Det har jeg ikke besluttet mig for endnu, men det bliver de typiske
>læhegnsplanter ala hvidtjørn, rødel, hæg, ask, kirsebær, birk, suren.

Kirsebær (en prunus-art) er også nævnt i ovenstående citat, så den vil
med stor sandsynlighed heller ikke kunne tåle Karmex.

Som jeg læser citatet fra brugsanvisningen turde jeg ikke bruge karmex i
et nyplantet læbælte - når det er nyplantet er rødderne jo stadig
relativt højt i jorden.

Jeg kender ikke noget til Karmex, andet end jeg har hørt navnet før.
Hvis ikke det har en langtidsvirkning, så kan jeg ikke ud fra
ovenstående citat se nogen fordel i forhold til glyphosatmidler. I hvert
fald ikke sammenholdt med de forbehold der tages for bestemte
plantetyper.

Mit eget læbælte mod vest, som blev sat sidste forår, får glyphosat 2-3
gange årligt, det kan holde det rent. Jeg har dog lige været ude at tage
nogle storkenæb med et hakkejern.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-07 10:07

On 31 Maj, 22:38, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:

> Jeg kom til at tænke på man kan/kunne fræse og sprøjte nu (når man nu
> insisterer på det) og på den måde ikke løbe ind i problemer i efteråret?
> Rent logisk burde man vel kunne, men jeg aner ikke om det er en god ide.

Stykket er pløjet og harvet af naboen i foråret.
Jeg har sprøjtet det en gang med RoundUp + Karmex og vil gøre det
samme sidst på efteråret.
Så er det meste væk og jeg kan forhåbentligt nemt holde det rent.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-07 10:09

On 31 Maj, 17:21, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Kirsebær (en prunus-art) er også nævnt i ovenstående citat, så den vil
> med stor sandsynlighed heller ikke kunne tåle Karmex.

Rigtigt, det overså jeg.

> Som jeg læser citatet fra brugsanvisningen turde jeg ikke bruge karmex i
> et nyplantet læbælte - når det er nyplantet er rødderne jo stadig
> relativt højt i jorden.

Lyder fornuftigt.

> [...]
> ovenstående citat se nogen fordel i forhold til glyphosatmidler. I hvert
> fald ikke sammenholdt med de forbehold der tages for bestemte

Glyphosatmidlerne virker på fremspiret ukridt, Karmex trænger ned i
det øverste jordlag og forhindrer nyt ukrudt.

> Mit eget læbælte mod vest, som blev sat sidste forår, får glyphosat 2-3
> gange årligt, det kan holde det rent. Jeg har dog lige været ude at tage
> nogle storkenæb med et hakkejern.

Så du sprøjter bare med lidt afstand til planterne ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-07 13:10

On Fri, 01 Jun 2007 02:09:10 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Glyphosatmidlerne virker på fremspiret ukridt, Karmex trænger ned i
>det øverste jordlag og forhindrer nyt ukrudt.

Dvs. der er en langtidsvirkning ved Karmex? Ved du noget om hvor længe?

>Så du sprøjter bare med lidt afstand til planterne ?

Næh, jeg sprøjter helt tæt. Der sker ikke noget ved at de får glyphosat
på barken. En sprøjteskærm er god i den sammenhæng.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-07 18:52

On 1 Jun., 14:09, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Dvs. der er en langtidsvirkning ved Karmex? Ved du noget om hvor længe?

Det tror jeg afhænger meget af jordtypen og nedbørsmængden.

> Næh, jeg sprøjter helt tæt. Der sker ikke noget ved at de får glyphosat
> på barken. En sprøjteskærm er god i den sammenhæng.

En sprøjteskærm er det en plastskærm rundt om træet ?

--

Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-06-07 20:21

On Sat, 02 Jun 2007 10:51:42 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>En sprøjteskærm er det en plastskærm rundt om træet ?

Næh, det er en plastskærm omkring lansen (på sprøjten). Forestil dig en
omvendt tragt omkring dysen hvor sprøjtevædsken kommer ud. Man får
heller ikke vinddrift når man bruger en sprøjteskærm.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lars

Dato : 02-06-07 19:58

> [...]
>Christian.....MSN: spørg...
>http://www.yee-haw.dk
>X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:

Hej Christian

Vi har gennem de sidste 5-6 år plantet en del læhegn, men forskellige
planter som du beskriver.
Og har også brugt karmex for at give dem en god start.
Men vi har ikke givet karmex det første år, da vi har fået at vide/har hørt
at man ikke kan/må bruge det i træets første år, efter det er flyttet
(sikkert noget med at rødderne ligger for højt).
Men vi har anvendt det tidligt forår (februar/marts måned), men der er
blandet 1 ting mere i, kan bare ikke huske hvad der er eller hvad det
heller, og det har holdt ukrudt væk resten af året, så kun gode erfaringer
herfra.
Jeg ved at Hedeselskabet også har anvendt denne metode (for 6 år siden), men
ved ikke om de stadig gør det.
Til havetraktoren har jeg lavet en lille harve som vi benytter det første
år, hvor vi stadig kan køre mellem planterne, så har det holdt ukrudtet væk.

MVH Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-07 07:34

On 2 Jun., 21:20, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Næh, det er en plastskærm omkring lansen (på sprøjten). Forestil dig en
> omvendt tragt omkring dysen hvor sprøjtevædsken kommer ud. Man får
> heller ikke vinddrift når man bruger en sprøjteskærm.

Groft sagt som en skærm en hund har på hvis den ikke må gnave sig ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-07 07:56

Præcis.

De kan ses på side 7 i denne brochure:
<http://www.hardi.dk/upload/pdf/denmark/hand%20operated/h%C3%A5ndspr%C3%B8jter-dk.pdf>
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-06-07 08:12

On 4 Jun., 08:55, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Præcis.
>
> De kan ses på side 7 i denne brochure:
> <http://www.hardi.dk/upload/pdf/denmark/hand%20operated/h%C3%A5ndspr%C...>

Sådan en kan man nok selv "flikke" sammen, mange tak for rådet.