Foto
IBM760 5420
Teil 3020
400D - Hjælp til "Flash synkrotid i Av-mod~
Fra : Fly

Dato : 06-06-07 08:11

Hejsa!

Når jeg tager billeder i Av indstillingen, hvilket jeg ofte gør, synes jeg
at kameraet driller mig lidt når jeg vælger at aktivere den indbyggede
flash.

F.eks. kan jeg have indstillet på blænde 3,5 med et 50mm fast objektiv. Iso
står til 100 eller 200 og lysmåleren foreslår så en lukkertid på f.eks. 1
sekund. Uden flashen "poppet op" er det sådan set godt nok, men selvom jeg
aktiverer flashen ændrer det ikke på lukkertiden.

Hvad gør jeg galt?

Er det i Cn-menuen jeg skal indstille "Flash synkrotid i Av-mode" til [1/200
sek. fast] i stedet for [Auto] ??

-Fly

Fra : Asle Bjerva

Dato : 06-06-07 09:13

Fly wrote:
> [...]
>
> Er det i Cn-menuen jeg skal indstille "Flash synkrotid i Av-mode" til
> [1/200 sek. fast] i stedet for [Auto] ??

Begge dine spørsmål er utførlig beskrevet i dokumentasjonen som følger
kameraet. :)
AV mode gir "fill-in flash" hvis du ikke setter sync-tiden. Lukkertiden er
automatisk mellom 30sek og 1/200 sek.
Dette gir samme effekt som "natt-scene" innstillingen. Jeg har justert
dette til 1/200 sek, for å kunne bruke blenderen ved blitsopptak.
Side 47 i boken. For justering se side 104 i manualen. (ja deter i Cn
menyen)

Sync 1. eller 2 Gardin, se side 106.
Standard et et flash ved starten av eksponeringen (eller i løpet av
eksponeringen). Hvis man har et objekt som beveger seg, for eks en bil, vil
lysstripene se ut til å fortsette forover fra der man ser bilen "frosset" av
blitsen.
Ved siste gardin sync, kommer det først et blink umiddelbart før lukkeren
åpner seg, for å måle lyset, deretter åpner lukkeren seg og like før den
lukker igjen kommer et blink til. Dette betyr at lysstripene fra bilen
kommer etter bildet av bilen. Det ser mye bedre ut.
Disse to linkene gir deg mer informasjon om Canons E-TTLII enn du noensinne
vil ønske å vite.... :)

http://photonotes.org/articles/eos-flash/
http://hannemyr.com/photo/flash.html

Eksempel for 1 og 2 curtain sync: