Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af ikke-DX objektiv på digi-Nikon
Fra : blaahund1970

Dato : 03-06-07 18:30

For 4 år siden da jeg havde en D100 brugte jeg en overgang en Nikkor
20mm AF bl.2.8 til kameraet. På trods af hvad Nikon/Danmark sagde, var
der store problemer med skarpheden når jeg brugte det "analoge"
objektiv (ikke DX) på et digi-kamera. BIllederne blev meget slørede/
uskarpe.

Er der nogen der har konkrete erfaringer fra i dag? Om det evt. stadig
ser sådan ud?
Fx ved brug af 24mm el 28mm på et D80 eller D200.

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 03-06-07 19:26

"blaahund1970" <blaahund1970@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har haft problemer med non-DX-optikker jeg
har brugt på mit D70. 24 syntes jeg generelt aldrig var helt skarp, uanset,
hvad man gjorde ved den.

MVH
Thomas

Fra : HKJ

Dato : 03-06-07 19:27

blaahund1970 wrote:
> [...]
> ser sådan ud?
> Fx ved brug af 24mm el 28mm på et D80 eller D200.

Det tyder på at du har haft et defekt objektiv eller kamera, der er
sjældent problemer med gamle objektiver.

Der findes to problemer der kan opstå med gamle objektiver, men kun på
nogle få objektiver:

1) Lyset rammer sensoren fra en for flad vinkel, det vil giver ekstra
mørke hjørner i forhold til film.

2) Coating er for dårlig, hvilket kan give flares/ghosting (Da en sensor
reflekterer meget mere lys en film og dermed er mere følsom for dårlig
coating).

Noget andet er et man nok er mere kritisk med objektiver, når man
arbejder digitalt, fordi man har en tendens til at se billedet i en
meget stor forstørrelse, som man sjældent ville lave med film.

Et af de bedste steder at læse om de forskellige Nikon objektiver og
forskellige kamera er her:
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 03-06-07 21:12

On Sun, 03 Jun 2007 10:30:26 -0700, blaahund1970
<blaahund1970@yahoo.com> wrote:

>Er der nogen der har konkrete erfaringer fra i dag? Om det evt. stadig
>ser s=E5dan ud?
>Fx ved brug af 24mm el 28mm p=E5 et D80 eller D200.

Jeg bruger syv gamle manuel-fokus optikker - nogle tilbage fra starten
af 1970'erne. Jeg er på D200 fint tilfreds med 20/3,5 - 24/2,8 -
50/1,4 - 55/3,5 - 105/2,5 og 200/4.

En enkelt - delvis - undtagelse er min gamle 35/2. Den er ikke den
bedste til at klare modlys med fx lamper i billedet. Her ses en næsten
en ubærlig flare på fuld blænder, medmindre man er meget omhyggelig
med at skygge for strølys.

Men netop denne optik har levet et hårdt liv på ungdommens
interrail-ture, og jeg kan se, at der er pletter mellem linserne hist
og her, så denne optik er nok over det bedste.

I dagslys og ved almindelig udendørs fotografering fungerer også 35/2
udmærket og tegner pænt skarpt fra omkring blænde 4-5,6.

Mvh. Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-07 02:29

Jeg har brugt min 80-200 AF zoom og mit 50mm AF fra min F4 tid på et
Nikon D70 med lækre resultater.
Faktisk er jeg ked af billig objektivet som fulgte med D70'eren.

Så tror at der er et eller andet med dit AF objektiv, men det kan en
test hos fotohandleren vel afsløre ...

Olrik

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-06-07 09:32

On 2007-06-17, Oldorf <Oldorf> wrote:
> [...]
> Faktisk er jeg ked af billig objektivet som fulgte med D70'eren.
>
> Så tror at der er et eller andet med dit AF objektiv, men det kan en

Jeg har brugt 20mm f/2.8D på et D70 med rigtig gode resultater. Der må
have været et problem med enten hus eller optik.
På samme D70 havde jeg også stor nytte af 85mm f/1.8D, 50mm f/1.8D,
50mm f/1.4D, 35mm f/2, 35mm f/2D og et 180mm f/2.8D så ikke-DX bør
ikke skabe problemer.