Indvendig rensning af flasker.
Fra : Seerup

Dato : 30-05-07 21:30

Mine flasker skal renses indvendigt.

Desværre er de rustne i en grad, der gør at det vil være en uoverskuelig opgave
at rense dem på sædvanlig vis.

Er der noget med at de kan enten afsyres, eller sandblæses indvendigt?

Hvis sandblæsning: Hvem/ hvordan?
Hvis syre: Hvilken syre, og i hvilken opløsning?

Seerup *tilbage på 1x12*

Fra : Mark Denninger

Dato : 31-05-07 07:52

Hej Seerup

Ja det sker jo at ens flasker skal have den store tur. Nedenstående er
mine personlige råd/erfaringer:

Sandblæsning: godt mod rust, men en sandblæsning "æder" dels lidt af
overfladen (100-400 µm afhængigt af styrken) og dels ændres overfladen
strukturen så stålet svækkes en anelse. Dette er ikke et problem for
ikke-trykbærende overflader men en flaske der skal indeholde 200 bar
bør man nok være varsom med. Jeg ved at en del for det gjort udvendigt
hvis malingen er skallet meget af og flasken skal males men hvis man
gør det ville jeg anbefale en efterfølgende trykprøvning.

Æts m. kemikalier: det kan man komme langt med. I en tidligere tråd
anbefalede jeg minus kalk. Den har jeg lige benyttet til at fjerne
rust i nogle flasker som også så meget slemme ud. Man kan evt. spæde
op med ren phosphersyre (men det er lidt svært at skaffe) og desuden
bør man være ret varsom ved brug af stærke syrer (brug øjnværn). Så
prøve med alm. minus kalk først. Jeg ville fortynde det 1:5 som start
og så væbne mig med tålmodighed. Dog skal man være opmærksom på at når
man ætser så aktiverer man overfladen så den vil ruste instentant ved
udtørring (flashrust). Ikke noget problem men det ser ikke så pænt ud.
Så man skal være hurtig på aftrækkeren med at færdiggøre rengøringen
af flasken. Kombiner evt med et slibemiddel (vådslibning). Det bedste
er keramiske, stål eller glas "beads" (perler). Jeg har ingen af
delene men komemr langt med akvariegrus (skal dog vaskes for skidt og
snavs).

Tørslibning: du kan overveje at starte med en tørslibning inden du går
igang med kemien. Skaf noget ovntørret kvartssand (det man bruger til
sandblæsning). Gerne noget groft (0.3-1 mm). Lad flasken rulle i et
døgns tid. Brug ikke en boremaskinebørste (meget udbredt men skidt
metode). Den fjerne 95% af rusten og tværer de sidste 5 % ind i stålet
så den ruster igen

Mvh
Mark Denninger
Aquarius

Fra : Seerup

Dato : 01-06-07 00:54

> [...]
>
> Sandblæsning: godt mod rust, men en sandblæsning
> "æder" dels lidt af overfladen (100-400 µm afhængigt

Hvordan sandblæser man lige en flaske indvendigt? Det udstyr jeg kender, kan kun
bruges udvendigt!?

>......... minus kalk. .......

Har aldrig hørt om det! Hvad er det, og hvor kan det evt skaffes?

> Tørslibning: .......

Flaskerne, eller den ene pt. er monteret i klubbens tumler. Men da begge flasker
er alvorligt angrebet, tror jeg ikke lige akvariegruset er nok - hvis da ikke
flaskerne skal køre i en uge hver. Tro mig, de er virkelig slemme! Og husk, vi
taler omindvendig rensning.

>Mvh
>Mark Denninger
>Aquarius

Seerup

Fra : BMS

Dato : 10-06-07 13:30

> Har aldrig hørt om det! Hvad er det, og hvor kan det evt skaffes?
>
> Seerup

Det står i køkkenet under vasken, skattemand
/BMS aka Konen

(Undskylder forstyrrelsen men kunne ikke lade være at svare)

Fra : Seerup

Dato : 10-06-07 14:49

| Det står i køkkenet under vasken, skattemand
| /BMS aka Konen
|
| (Undskylder forstyrrelsen men kunne ikke lade være at svare)

*LoL*Så blev det så også lige afsløret hvormeget tid jeg bruger
der..............

Seerup

Fra : joppe

Dato : 31-05-07 18:54

Grunden til den straks ruster er at den er helt ren ned på
molekyleniveau når du renser med syre. Med varmt vand of sæbe er der
stadig en film af sulfo eller olie der ikke er opløst eller bare
fortyndet.
Skyl straks med koldt vand og blæs tør og tryksæt asap. Rigtig rene
flasker kan også ligne lort når de kommer tilbage fra trykprøvning og
er skyllet med genbrugsvand med jern og rustpartikler. Så gem syren
til bagefter...

mvh Jesper

Fra : Mark Denninger

Dato : 01-06-07 09:01

On 1 Jun., 01:54, "Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> wrote:

> Hvordan sandblæser man lige en flaske indvendigt? Det udstyr jeg kender, kan kun
> bruges udvendigt!?

Man kan få nogle tynde længere dyser der kan nå ned men det er under
alle omstændigheder besværligt og flasken skal tømmes for sand hele
tiden. Så som sagt ikke just en særlig attraktive metode (men det kan
gøres).

> Har aldrig hørt om det! Hvad er det, og hvor kan det evt skaffes?

Minus kalk er salgsnavnet. Kan købes i langt de fleste supermarkeder.
Skal du bruge noget skrappere kan du evt. overveje at gå i matas og
købe en rustopløser (Borup kemi eller tilsvarende). Der findes
forskellige blandinger. For nylig så jeg at en af dem oven i købet var
tilsat en rustinhibitor. Men det er noget mere skrappe sager så
personlig ville jeg starte med den milde blanding.

> [...]
> flaskerne skal køre i en uge hver. Tro mig, de er virkelig slemme! Og husk, vi

Hmm hvis de er så slemme er det jo slet ikke sikkert de kan trykprøves/
godkendes?

Fra : Seerup

Dato : 01-06-07 12:56

> Hmm hvis de er så slemme er det jo slet ikke sikkert
> de kan trykprøves/godkendes?

Jo-jo, det gik fint. De blev trykket hos LOTEK for ca et års tid siden. De gik
fint gennem prøven, men kom tilbage med påtegning om, at de burde renses.

Det skal måske lige siges, at jeg købte dem gennem den blå, og de havde stået et
pænt stykke tid, uden at blive brugt. Men jeg tror at jeg klapper en
"rumlepotte" sammen herhjemme, så kan de stå her og snurre.

Jeg er ikke den helt store tilhænger af at syre dem ud, da jeg ikke kan styre de
bunktvise ætsninger. Og mht. sandblæsning, så kan jeg dels ikke rigtig se
hvordan det kan styres, og slet ikke med lang dyse. Men jeg ved heller ikke hvem
der råder over sådant udstyr.

Seerup *ved tegnebrættet*

Fra : Mark Denninger

Dato : 01-06-07 09:07

On 31 Maj, 19:53, joppe <jesperbjerrega...@gmail.com> wrote:
> [...]
> flasker kan også ligne lort når de kommer tilbage fra trykprøvning og
> er skyllet med genbrugsvand med jern og rustpartikler. Så gem syren

Ja sæbe i så hurtigt som muligt efter syren og så skyl med 3 hold
varmt vand (55-60°C) og massere af koldt vand som afslutning. Du vil
dog aldrig kunne undgå at der skabes en hinde af jernoxid. Den kommer
instentant men vil normalt være så tynd (<100 Å) at den ikke kan
observeres endsige udgøre et problem. Konklusionen (vel at mærke min
egen personlige baseret på egne erfaringer) er nok at kan man undgå at
bruge syre bør man gøre det eller nøjes med at bruge en tynd
opløsning.

Mvh Mark

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 02-06-07 20:48

Kig evt. på denne tråd:
http://thedecostop.com/forums/showthread.php?t=13001

Jeg blev rent faktisk certificeret CMAS service-dude af Mark
Denninger, og har efterfølgende renset et par flasker med vores
rullemaskine i klubben ved brug af mekanisk slibning (sand,
drejeplatter mm.). Og det tager en helvedes tid, støver og er generelt
hårdt ved flaskerne.

Så fik jeg fingre i et par gamle 15l. og et par MEGET rustne dräger
4l., og gik derefter på jagt efter en lidt mere effektiv metode. Og
ovennævte tråd indholder værdifulde tipds vedr. rustfjernelse med
Phosphorsyre. Og det virker!

Folk i klubben syntes godt nok jeg var lidt gak-gak.....

Men det smarte er at phosphorsyren når den bruges uden tilsat
slibemiddel, danne en meget tynd jernphosphat-overflade som er
rusthæmmende (det minder lidt om brunering/blueing). Samtidig ætser
den ikke voldsomt i det rå stål.
Jeg havde kørt mine nye (gamle) flasker i ca. 45min med 5%-opsløsning
sammen med lidt sand. Men der var stagvæk nogle pletter i bunden, så
jeg lod dem blot stå opret og trække lidt igen med opløsningen (dvs.
uden rulning og slibemiddel).
Herefter hældes den nu sorte (opløst jern-oxid), ud og flaskerne blev
skyllet rigeligt med koldt vand, og fik en helt 15l. flaske med alm.
scuba-luft til tørring.
Flaskerne blev samlet og brugt i ca en måneds tid. De blev
efterfølgende skildt ad, da de skulle trykkes. De var helt rustfrie
efter adskillelse, men ret rustne efter 3 uger uden hætte i garage da
de var færdige fra tryk. Men der hvor opløsningen havde står stille
under rensningen, var de næsten rustfrie....

Største problem er anskaffelse af syren, og der kan jeg desværre ikke
hjælpe. Jeg fik noget gennem en privat kontakt, som kunne skaffe det
denne ene gang. Så hvis andre ved hvor man kan købe det som privat, i
rimeligt omfang, så høre jeg gerne nærmere. Borup kemi, samt div.
andre sælger det ikke som rent phosphorsyre.

Venligst
Nicolai Hanssing

Fra : Mark Denninger

Dato : 04-06-07 11:31

On 2 Jun., 21:47, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:
> [...]
> rimeligt omfang, så høre jeg gerne nærmere. Borup kemi, samt div.
> andre sælger det ikke som rent phosphorsyre.

Ja Phosphersyre er noget effektivt noget hvis man ikke er bleg for at
lege den lille kemiker. Og det er som sagt baggrunden for min
anbefaling af minus kalk (netto: 9,50 dkr/l). Skal man bruge en mere
koncentreret udgave skal man ud og skaffe noget ren phosphersyre og
det er som beskrevet ikke noget man lige gør. Men jeg har tilfældigvis
en større mængde stående (98% rent, levnedsmiddel kvalitet) som jeg
gerne vil sælge i mindre portioner hvis nogen skulle være interesseret
(og kan overbevise mig om at de kan arbejde med det på forsvarlig
vis). Har selv benyttet det til rensning af nogle meget rustne
skrogplader. Og det var noget der gav enhver slibemaskine baghjul

Mvh Mark (the gasblendertrainer dude)

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 04-06-07 11:51

Nu spørger jeg sikkert dumt, men kan man ikke bruge eddikesyre?

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 04-06-07 12:25

Læs linkte jeg gav tidligere.

Fordelen ved lige netop phosphor-syre, er dannelsen (hit-or-miss) af
en svag rusthæmmende jernphosfat-overfalde som gør at flasker ikke
flash-ruster lige med det samme. Derudover ætses det rå jern meget
lidt. Om det er mindre end en tilsvarende eddike-opløsning ved jog dog
ikke.
Der er altså konkrete fordele ved at anvende phosphor-syre frem for
andre svage syre, men de andre kan også benyttes.

En af fordelen ved eddiken er vel at den kan lugtes i meget små
koncentrationer?¨

Jeg har hørt om folk der bruger saltsyre og derefter neutralisere med
soda, og det lyder godt nok ikke som en god ide i mine øre, og det
ville jeg ikke lade mine flasker komme i nærheden af.

Nicolai

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-06-07 15:06

hej

On 4 Jun., 13:25, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:
> Jeg har hørt om folk der bruger saltsyre og derefter neutralisere med
> soda, og det lyder godt nok ikke som en god ide i mine øre, og det
> ville jeg ikke lade mine flasker komme i nærheden af.

Jeg har fjernet rust med saltsyre og neutraliseret med salmiak
spiritus og brugt acetone til at fremme tørringen efterfølgende det
fungerer også fint.

mvh
Jonas