Aircondition vs klimaanlæg
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 04-06-07 18:15

Hvad er forskellen på et aircondition anlæg vs klimaanlæg.

På det ene anlæg formoder jeg følgende
- Man kan vælge temperatur på en "drejeknap", men ikke indstille temeraturen
præcis

På det andet anlæg formoder jeg følgende
- Her kan man indstille temperaturet præcis til at være eksempelvis 19
grader.

Hvilket er hvad?

/AB

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 04-06-07 18:28

Tja næsten rigtigt

De er begge aircondition anlæg, dvs muligheden for at køle
luften er tilstede.

Men med et simpelt AC anlæg har du kun muligheden for at køle
indblæsningluften, dvs du starter kompressoren, derefter skal du
selv regulere temperatur, luftfordeling og blæsehastighed.

På et klimanlæg sætter du blot et setpunkt på temperaturen eks
20°C, så regulere anlægget selv, indblæsningstemperatur,
luftfordeling og blæsehastighed. Endvidere har mange klima anlæg
mulighed for at styre temperaturen uafhængig i begge sider af
kabinen (dual zone). I nogle luxus biler findes der quatro zone,
altså mulighed for at styre tempen på alle pladser i bilen
Mange klima anlæg korigere også for kraftig solindfald, nogle
kan endda snuse til indblæsning luften og selv sætte på
recikulering hvis luften er forudrenet.

Håber dette kun bruges til noget

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 18:39

Jakob Skovgaard (slet CRNZQ) wrote:
> Men med et simpelt AC anlæg har du kun muligheden for at køle
> indblæsningluften,

Jeg drejer da bare lidt på varmeknappen samtidig, så bliver det tempereret
luft der kommer ind.

Fra : Kent

Dato : 04-06-07 18:50

"Morten" <---> skrev i en meddelelse

> Jeg drejer da bare lidt på varmeknappen samtidig, så bliver det tempereret
> luft der kommer ind.

Ja - den fangede jeg ikke lige .

Et simpelt AC anlæg har ikke termostat og automatisk blæserhastighed,
men man kan fint skrue op for varmen med AC'en tændt. Det er fx rigtigt
godt om vinteren til at fjerne dug med, da luften er helt tør, når den har
været gennem AC'en.

Så er der jo nogle, der skriver, at AC/klimanlæg slår fra, når temperaturen
når under et vist antal grader. 5-7 plusgrader er det vist. Men se det har
den aldrig gjort i mine biler. Jeg har haft to med AC - én fra 2000 og én
fra 2002.

Vores Fabia fra 2006 fjerner også dug i løbet af et øjeblik, hvis det
halvautomatisk anlæg slåes til.

Kent.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 04-06-07 19:06

>været gennem AC'en.

> [...]

Jo det gør den på en måde, kompressoren i en VAG bil er konstureret
således den arbejder i forskellige trin, således temperaturen på
fordamperen
(køleelementet i varmeapperatet) altid ligger på ca 5°C. Derfor mærker
du ikke der slår til og fra. Men hvis du har forbrugsmåler på bilen,
kan du se det
på tomgangsforbruget. På min gamle octavia med manuel AC kunne lå
tomgangsforbruget typisk på ca 0,5 l/h ved slukket AC, ca 0,7 L/h ved
let køling (altså
temperatur omkring 15-20°C), ved højere temperaturer kunne
tomgangsforbruget komme helt op på 1,2 l/h og tomgangslyden på motoren
ændres også da den skal
lave mere. I min nye bil en octavia 2 med klima, kan man endvidere
sætte klimaen i diagnose modus, derved kan bla indblæsningtemperaturen
udlæses
realtime, denne ligger konstant på ca 5-6°C

Jeg har prøvet biler, hvor kompressoren ikke arbejder i trin, dette
mærkes meget tydelig ved motorvejshastighed, hvor farten pludselig
falder på bilen når
AC'en kobler ind, hvilket er pi...træls, endvidere har disse anlæg
også sværere ved at levere en konstant temperatur da
indblæsningstemperaturen hele
tiden går op og ned.

Fra : Brian

Dato : 04-06-07 19:11

Jakob Skovgaard (slet 3TLFH) wrote:

> [...]

Se, det må jo være mig du hentyder til - vi to har ihvertfald diskuteret det
før

> [...]
> (køleelementet i varmeapperatet) altid ligger på ca 5°C. Derfor mærker
> du ikke der slår til og fra. Men hvis du har forbrugsmåler på bilen,

Jeg havde en VAG bil, hvor kompressoren ikke kørte, når temp. var under 5
grader - hverken på det ene eller andet trin.

Jeg tror forøvrigt heller ikke at den arbejdede i flere trin - den lød
temmelig digital Det var så også i en Golf 3, som jo er en gammel
konstruktion. Det ville da være fint, hvis de har ændret på designet.

/Brian

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 04-06-07 19:15

Brian <nej@tak.du> skrev:

> [...]
>
>Jeg havde en VAG bil, hvor
>kompressoren ikke kørte, når temp. var under 5
>grader - hverken på det ene eller andet trin.

Ved sgu ikke med en G3'er, men på nyere biler fra VAG gruppen
kører den i hvert fald sådan. Ja det er rigtig kompressoren
starter slet ikke når udendørstemperaturen er under 5°C, for så
vil fordamperen fryse til is, og derved blokere for
luftgennemstrømingen.

Fra : Kent

Dato : 04-06-07 19:30

"Jakob Skovgaard (slet VQN7O)" <jakob.dorte@VQN7Omail.dk> skrev i en
meddelelse news:11809812460.121177384061767@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> starter slet ikke når udendørstemperaturen er under 5°C, for så
> vil fordamperen fryse til is, og derved blokere for

Det gør den på min, og har gjort det i mine andre biler.

Da jeg tidligere på året (vinteren) havde aftenarbejde, kom jeg ud til bilen
ved ca. 00:30-tiden, og som regel var ruderne altid dugget godt
og grundigt til. 30 sekunder med klima'en slået til - så var duggen
væk! Havde jeg ikke brugt klima, ville det have taget mange minutter.

Det samme har jeg oplevet med mine tidligere biler. Det har aldig givet
problemer overhovedet.

Kent.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-06-07 00:11

>Det gør den på min, og har gjort det i mine andre biler.

Du er en af de få med bil/biler som kører med AC i frostvejr.

Jeg har ikke kendskab til noget anlæg der gør dette med mindre der er
fusket med systemet.

Seat (VAG som helhed??), Hyundai, SAAB m.fl.. alle slår fra under en
hvis temperatur.

Det er ganske normalt og for, at beskytte anlægget.

Min pointe: Jeg tror ikke på dit AC kører i frostvejr.

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com

Fra : Lars Holst

Dato : 05-06-07 09:14

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> said in

> [...]
> hvis temperatur.
>
> Det er ganske normalt og for, at beskytte anlægget.
>
> Min pointe: Jeg tror ikke på dit AC kører i frostvejr.

Det gjorde min Alfa 156 da.
Året rundt var det på.
Og det var effektivt til at afhjælpe dug og frost om vinteren.

--
Lars Holst

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-06-07 10:26

On 05 Jun 2007 08:13:35 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]

>Det gjorde min Alfa 156 da.
>Året rundt var det på.
>Og det var effektivt til at afhjælpe dug og frost om vinteren.

lige præcis det kan du bilde mig ind.

Med mit kendskab til italienske bilers problemer med el, kontakter,
relæer og hvad der ellers har med strøm at gøre, så har du sikkert
ret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars Holst

Dato : 05-06-07 10:41

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> said in

> lige præcis det kan du bilde mig ind.
>
> Med mit kendskab til italienske bilers problemer med el, kontakter,
> relæer og hvad der ellers har med strøm at gøre, så har du sikkert
> ret.

I de 4 år jeg kørte min 156'er var der ingen elektriske problemer
overhovedet.
I de 5 år jeg kørte Giulia var der heller ingen problemer.

Faktisk var der ikke rigtig nogen problemer overhovedet.

Det største problem var at lade Alfaen stå i fred for det var så
fristende lige at tage en tur mere, lige at hive den rundt i en 3-4 sving
mere, lige at trille ud på nogle af de veje vi endnu ikke havde set.

Et fænomen jeg aldrig rigtig har oplevet med Skoda, VW, Audi, Seat,
Peugeot eller nogen som helst bus eller lastbil.

Rygter, fordomme og uvidenhed er med til at der ind imellem dukker et
indlæg op som kritiserer italienske biler for upålidelighed.

--
Lars Holst

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-06-07 10:48

On 05 Jun 2007 09:40:36 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]
>overhovedet.
>I de 5 år jeg kørte Giulia var der heller ingen problemer.

Kender du et ord der hedder heldig?

> [...]

>fristende lige at tage en tur mere, lige at hive den rundt i en 3-4 sving
>mere, lige at trille ud på nogle af de veje vi endnu ikke havde set.

Det kender jeg godt, fra de italienere jeg har haft. Det er de gode
til.

>--

>Et fænomen jeg aldrig rigtig har oplevet med Skoda, VW, Audi, Seat,
>Peugeot eller nogen som helst bus eller lastbil.

>--

Det kan nu godt forekomme, hvis man har fået kløerne i den rigtige
model.

>--

>Rygter, fordomme og uvidenhed er med til at der ind imellem dukker et
>indlæg op som kritiserer italienske biler for upålidelighed.

>--

Mine udtalelser er baseret på egne erfaringer med italienske
automobiler, og ikke på noget af det ovenfor nævnte.

Skulle du nogensinde gribe mig i at have anvendt de ovenfor nævnte
begreber, uden at det er tydeligt ironisk eller sarkastisk ment, skal
jeg personligt stille op på din adresse, hvorefter du kan tildele mig
et efter dit skøn passende antal slag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent

Dato : 05-06-07 15:47

> [...]
> hvis temperatur.
>
> Det er ganske normalt og for, at beskytte anlægget.
>
> Min pointe: Jeg tror ikke på dit AC kører i frostvejr.

Det har den altså gjort i mine biler. Hør her - jeg har brugt det
DAGLIGT til- og fra arbejde i årevis om vinteren! Altid med samme
resultat - duggen var væk i løbet af 30-60 sekunder! Det kan
man sgutte, hvis ikke AC er slået til!

Mine biler med AC har været en Hyundai Accent 1,5 fra 2000,
Hyundai Elantra 2,0 fra 2002 - og nu vores Skoda Fabia Combi
1,9 TDI (halvautomatisk klima) . I alle bilerne har jeg brugt/bruger jeg
flitigt AC om vinteren i frostgrader med tilduggede ruder. Det
fungerer bare!

Det er sgutte meget, du regner mig for!

Kent.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 05-06-07 16:20

Kent wrote:

> [...]
> DAGLIGT til- og fra arbejde i årevis om vinteren! Altid med samme
> resultat - duggen var væk i løbet af 30-60 sekunder! Det kan

Nu slynger jeg så lige noget ud... i FROSTVEJR indeholder luften udenfor
din bil ganske lidt fugt - og det er omsonst at forsøge at fjerne den
resterende fugt. ;)

-Thomas Jørgensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-06-07 22:16

>Det er sgutte meget, du regner mig for!

Hehe sorry...

Det er ligesom med spøgelser.. hvis folk siger de har set et
spøgelse.. jeg siger ikke de lyver men jeg tror bare ikke på dem.

Grunden til, at jeg ikke tror på det med AC er at AC'en ødelægger sig
selv... den froster simpelthen til hvis den køler i frostvejr.

Fra : Lars Holst

Dato : 06-06-07 00:02

> [...]
>
> Grunden til, at jeg ikke tror på det med AC er at AC'en ødelægger sig
> selv... den froster simpelthen til hvis den køler i frostvejr.

Nej den gør altså ikke.
Alle omgivende materialer bliver jo lynhurtigt opvarmet så det er slet ikke
noget problem.

--
Lars Holst

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-06-07 01:07

On 05 Jun 2007 23:01:42 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> said in

>Nej den gør altså ikke.
>Alle omgivende materialer bliver jo lynhurtigt opvarmet så det er slet ikke
>noget problem.

Jamen så lad mig fortælle dig, at på min SAAB der kommer rimfrost på
rørene i motorrummet... i 35 graders varme...

Hvordan mon det ville opføre sig ved 5 minusgrader...

Fra : Kent

Dato : 06-06-07 14:51

> Jamen så lad mig fortælle dig, at på min SAAB der kommer rimfrost på
> rørene i motorrummet... i 35 graders varme...
>
> Hvordan mon det ville opføre sig ved 5 minusgrader...

Køb en anden bil

Kent.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-06-07 14:59

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> Grunden til, at jeg ikke tror på det med AC er at AC'en ødelægger sig
> selv... den froster simpelthen til hvis den køler i frostvejr.

Ikke hvis klimaanlægget er udstyret med en forvarmer. Jeg aner ikke om det
er tilfældet, men det er en mulig forklaring.

Klimaanlæg med forvarmer virker også om vinteren, mens anlæg uden forvarmer
automatisk slår fra.

Fra : Kent

Dato : 06-06-07 15:04

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er tilfældet, men det er en mulig forklaring.
>
> Klimaanlæg med forvarmer virker også om vinteren, mens anlæg uden

Vi må efterhånden konkludere, at det er bil-specifikt, om AC virker i
frostgrader eller ikke. Så langt er vi vist nået.

Kent.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 06-06-07 07:00

On Tue, 05 Jun 2007 01:10:37 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Seat (VAG som helhed??), Hyundai, SAAB m.fl.. alle slår fra under en
>hvis temperatur.

[...]

>Min pointe: Jeg tror ikke på dit AC kører i frostvejr.

Manualen til en Seat Altea fortæller, at anlæget kun er aktivt ved
udetemperatuer over +3 C. Så den holder med dig

/Jesper

Fra : Brian

Dato : 04-06-07 19:31

Jakob Skovgaard (slet VQN7O) wrote:

> [...]
> starter slet ikke når udendørstemperaturen er under 5°C, for så
> vil fordamperen fryse til is, og derved blokere for

Nå, jeg forstod dig sådan at de havde tilpasset systemet på nyere VAG'er, så
den kan køre under 5 grader.

Et eller andet må de have ændret, for Kent kan have sin kompressor kørende,
selv om det er under 5 grader.

/Brian

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 04-06-07 19:07

Morten <---> skrev:

>Jeg drejer da bare lidt på
>varmeknappen samtidig, så bliver det tempereret
>luft der kommer ind.

Det skrev jeg vist også lidt længere nede (blot flueknepperi)

Fra : Kent

Dato : 04-06-07 18:43

"Jakob Skovgaard (slet CRNZQ)" <jakob.dorte@CRNZQmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11809783950.500574170847983@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Mange klima anlæg korigere også for kraftig solindfald, nogle
> kan endda snuse til indblæsning luften og selv sætte på

Så har man så også det, man kalder halvautomatisk klimaanlæg,
som på vores Fabia. Her skal man manuelt indstille blæsehastigheden,
ellers kører det automatisk. Temperaturen indstilles på en drejeknap,
og så findes/holdes den vhja. termostat.

Kent.

Fra : Kong Gulerod

Dato : 04-06-07 21:57

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message

> [...]
| ellers kører det automatisk. Temperaturen indstilles på en drejeknap,
| og så findes/holdes den vhja. termostat.

ja og det virker underligt man stiller manuelt og så sker der ikke
noget!,-der der åbenbart et spjæld der regulers med en motor, men det virker
som sagt ikke altid, har hørt om flere fabia ejere som skal massere spjældet
fra kold til varm for at få det til at virke..incl min egen.

Fra : Kent

Dato : 05-06-07 15:48

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse

> [...]
> spjældet
> fra kold til varm for at få det til at virke..incl min egen.

Det virker fint på min.

Kent.

Fra : Tom

Dato : 04-06-07 19:23

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på et aircondition anlæg vs klimaanlæg.

Intet, aircondition er den engelske betegnelse og klima den tyske.
Kald det luftkonditionering or what ever

--
Tom

Fra : SG

Dato : 13-06-07 20:41

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i news:46645882$0$15893
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
>
> Intet, aircondition er den engelske betegnelse og klima den tyske.
> Kald det luftkonditionering or what ever

Måske, men på dansk har de to navne to forskellige betydninger.

I øvrigt er det ikke korrekt det du skriver. Englænderne skelner også
imellem de to typer. De kalder aircondition for "aircondition" eller "AC"
og klimaanlæg for "climate control".

-SG

Fra : Tom

Dato : 13-06-07 21:27

"SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i news:46645882$0$15893
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Måske, men på dansk har de to navne to forskellige betydninger.

Nej, vi har vendt den før her i gruppen og der blev dengang postet links til
flere forskellige tolkninger og ens tolkning af de to navne

> I øvrigt er det ikke korrekt det du skriver. Englænderne skelner også
> imellem de to typer. De kalder aircondition for "aircondition" eller "AC"
> og klimaanlæg for "climate control".

Efter 4 år i UK, så husker jeg nu stadig at man kalder det ACC (automatic
climate control) og manual climate control og sidenhen nævner vores engelske
kunder også ECC (electronic climate control) når vi lige netop sælger
produkter inden for dette segment

--
Tom

Fra : SG

Dato : 14-06-07 20:14

> "SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, vi har vendt den før her i gruppen og der blev dengang postet
> links til flere forskellige tolkninger og ens tolkning af de to navne

Bare fordi du kan finde et link, beviser det da ikke noget... Det kunne jo
være, at tolkningen er forkert.

I øvrigt synes jeg, at det er mere interresant at bruge den betydning, som
pressen, bilforhandlerne og langt de fleste danskere lægger i de to ord...

> [...]
> nævner vores engelske kunder også ECC (electronic climate control)
> når vi lige netop sælger produkter inden for dette segment

Øhh, før skrev du at aircondition var den engelske betegnelse og klima den
tyske?! Nu skriver du lidt noget andet...

Og det ser ud til, at der er sket noget siden du var i UK.

Jeg gik tilfældigt ind på www.peugeot.co.uk og fandt spec-sheets på deres
forkellige biler. Prøv at gætte hvad de kalder aircondition - ja, "Air-
conditioning" og prøv så at gætte hvad de kalder klimaanlæg, ja nemlig
"Climate control".

Går du ind på mercedes.co.uk, så er det det samme - dog har alle deres
biler "Climate control".

Opel eller www.vauxhall.co.uk kalder det "Aircondition" og "Electronic
Climate control". Sondringen er der stadig.

Prøv at søge i Wikipedia for fx Ford Mondeo. Her beskriver de også at først
havde bilen aircondition og siden hen fik den også electronic climate
control. Igen er der forskel på de to ord - som der er både i Danmark og i
England.

Det er selvfølgelig bare links, men det peger nu i mistænkelig retning mod,
at englænderne ligesom danskerne bruger de to ord "Aircondition" og
"Klimaanlæg/Climate control" i to forskellige betydninger.

Så vil der selvfølgelig altid være nogen, som holder fast i gamle
betegnelser, men de korrekte er nu aircondition for et manuelt styret
anlæg, der også kan køle, mens (automatisk/elektronisk/luksus/whatever)
klimaanlæg/Climate control er et automatisk styret anlæg, der selv styrer
hele KLIMAET (blæsere, temperatur, forureningindsugning, pr. sæde mv.) i
bilen ud fra en fastsat temperatur.

Fra : Tom

Dato : 14-06-07 23:08

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i

> Bare fordi du kan finde et link, beviser det da ikke noget... Det kunne jo
> være, at tolkningen er forkert.

Du kan jo selv indtaste ordet "manual climate control" på Google som efter
hvad du siger, jo burde være Nonsens, når du påstår at climate control er
den elektroniske og så derfor ikke kan være manual. Af de mange link kan du
selv vurdere om der vitterlig findes så mange der skriver nonsens.

> I øvrigt synes jeg, at det er mere interresant at bruge den betydning, som
> pressen, bilforhandlerne og langt de fleste danskere lægger i de to ord...

Langt de fleste i pressen og bilforhanlere og danskere mente også at under 7
grader så skulle man køre med vinterdæk fordi sommerdæks gummi blev så hårdt
at bilerne ikke kunne bremse.
Jeg kan bedst lide at man forholder sig til tingene i steder for bare at
følge det de andre gør fordi en eller anden har startet noget.....som KUNNE
være en myte.
Jeg kan også finde brochurer fra mærkevareforhandlere som modsiger dine
påstande.....og også nogle som bekræfter dine påstande.

> Øhh, før skrev du at aircondition var den engelske betegnelse og klima den
> tyske?! Nu skriver du lidt noget andet...

Jeg skriver INTET om det tyske i ovenstående. Jeg skriver om de betegnelser
vores kunder bruger når vi sælger komponenter til netop denne branche og
netop de engelske kunder.

> Og det ser ud til, at der er sket noget siden du var i UK.

Ja det er da ca. 4 mdr siden jeg sidst var der.

> [...]
> forkellige biler. Prøv at gætte hvad de kalder aircondition - ja, "Air-
> conditioning" og prøv så at gætte hvad de kalder klimaanlæg, ja nemlig

Jep og ford kalder det Semi Automatic Air Conditioning
Eller for den helt nye 007 mondeo kaldes det sjovt nok Aircondition selv om
det er med elektronisk styring (Side 8)
http://www.busseys.co.uk/uploaded_files/All_New_Mondeo.pdf

Ellers er det da tankevækkende at google kan finde 1.300.000 links til
manual climate control, når dette i flg dig ikke skulle findes og i stedet
kaldes airconditioning.
Jeg tror nu nok jeg vil kalde det et total sammenblanding af tingene når der
findes SÅ mange links til alle typer betegnelser. Dansk sprogbrug har
desværre ikke fastlagt hvad de forskellige begreber står for.

> [...]
> havde bilen aircondition og siden hen fik den også electronic climate
> control. Igen er der forskel på de to ord - som der er både i Danmark og i

Ja og Wikipedia stemmer så ikke overens med den bruchure over en Ford mondeo
som jeg sidder med i hånden ST200. Men sådan er der jo så meget med at lade
alle og enhver skrive et leksikon.

> [...]
> hele KLIMAET (blæsere, temperatur, forureningindsugning, pr. sæde mv.) i

DU mener at det er koreekt at kalde tingene som du gør. Der ligger bare ikke
nogen standard for det og når millioner af mennesker må antages at bruge
andre, så betegnelser, så kan de være lige så korrekte som din eller
peugeots tolkning.

Min Haynes rep. bog skriver også airconditioning til hele systemet og selve
styreboksen betegnes som "air distribution control"......og sådan kunne vi
blive ved i en uendelighed med at komme med referencer til nogle der mener
det ene og nogle der mener det andet.
Derfor også min lidt trætte bemærkning i starten "Kald det hvad du
vil"....det gør resten af verden også....der er ikke noget rigtig og
forkert, det hele er bare en strid om ord.
Men chancen for at vi alle forstår det er nok lettere hvis vi taler om
manuel og automatisk eller elektronsik styring. Så vil de fleste efter min
personlige mening forstå at den ene er med drejeknap man skal dreje på og
den anden med noget elektronik hvor man indtaster hvor koldt man vil have
det..

Hvis du ønsker, kan jeg sagtens fortsætte med et komme med referencer og
links til at der ikke er nogen klar definition på klima og AC, ej heller på
dansk. Jeg er MEGET bevidst om at du kan komme med lige så mange referencer
og links der modsiger mig.....altså bliver det en strid om ord og begreber
som selv bilmærkerne ikke kan enes om.

--
Tom

Fra : SG

Dato : 15-06-07 18:00

> [...]
> control er den elektroniske og så derfor ikke kan være manual. Af de
> mange link kan du selv vurdere om der vitterlig findes så mange der

Jeg har aldrig sagt, at man ikke kan kalde det manual climate control,
men det er jo bare et ofte brugt reklameudtryk for aircondition. Prøv at
kigge i samtlige biler med aircondition. Knappen man trykker på, for at
aktivere funktionen hedder "A/C" - en forkortelse for aircondition.
Hvorfor så ikke kalde en spade for en spade.

> Langt de fleste i pressen og bilforhanlere og danskere mente også at
> under 7 grader så skulle man køre med vinterdæk fordi sommerdæks gummi
> blev så hårdt at bilerne ikke kunne bremse.

Er den sammenligning relevant? Dit eksempel berører en diskussion om et
"bildels" evner. Det gør denne her tråd ikke. Den omhandler betydningen
af ord. Når langt de fleste bruger ordene i en bestemt betydning, hvorfor
så holde fast i nogle andre og i bedste fald forvirrende udtryk?

> Jeg kan bedst lide at man forholder sig til tingene i steder for bare
> at følge det de andre gør fordi en eller anden har startet
> noget.....som KUNNE være en myte.

Nu er der jo i dette her tilfælde næppe tale om en myte...

> Jeg kan også finde brochurer fra mærkevareforhandlere som modsiger
> dine påstande.....og også nogle som bekræfter dine påstande.

OK. Tendensen er bare at langt de fleste nye brochurer kalder det det jeg
gør.

> Jeg skriver INTET om det tyske i ovenstående. Jeg skriver om de
> betegnelser vores kunder bruger når vi sælger komponenter til netop
> denne branche og netop de engelske kunder.

Jeg citerer dig lige:

"Intet, aircondition er den engelske betegnelse og klima den tyske."

ordet "tyske" har måske også en speciel betydning for dig?

> [...]
> Eller for den helt nye 007 mondeo kaldes det sjovt nok Aircondition
> selv om det er med elektronisk styring (Side 8)

Tjaa, deres Edge-model som i Dk svarer til Ambiente-modellen kalder de
ganske rigtigt "Air conditioning", hvilket IKKE er klimaanlæg. Så her
passer betegnelsen jo fint.

I modellerne Zetec, Ghia og Titanium X svarende til de danske modeller
Trend, Ghia og Titanium er der klimaanlæg, hvilket Ford kalder "Air
condition with dual EATC". Det er en reklamemåde at skrive klimaanlæg på,
da EATC betyder Electronic Automatic Temperature Control. Lidt ligesom
ESP hos Honda kaldes for VSA og hos Toyota for VSC. Men det er stadig
ESP, når jeg kommunikerer med alle andre, da ingen ellers forstår hvad
jeg taler om.

Hvis du så ser på den helt tilsvarende danske Mondeo-brochure vil du
opleve at dansk Ford har valgt at skrive, at Ambiente har "Aircondition",
mens de andre tre modeller har "Klimaanlæg".

Så når nu vi taler/skriver dansk til hinanden hvorfor så ikke kalde en
spade for en spade?

Ligesom alle andre.

> [...]
> når der findes SÅ mange links til alle typer betegnelser. Dansk
> sprogbrug har desværre ikke fastlagt hvad de forskellige begreber står

"Manuelt klimaanlæg" blev brugt meget før i tiden. Derfor er der stadig
mange links til det. I dag kalder de fleste det aircondition for ikke at
forvirre begreberne - hvilket jo sådan set er smart nok.

> Ja og Wikipedia stemmer så ikke overens med den bruchure over en Ford
> mondeo som jeg sidder med i hånden ST200. Men sådan er der jo så meget
> med at lade alle og enhver skrive et leksikon.

ST200? Hvor gammel er den brochure lige? Skal vi ikke holde os til
nutiden og ikke inddrage termer, som blev brugt for snart 10 år siden?

> [...]
> antages at bruge andre, så betegnelser, så kan de være lige så
> korrekte som din eller peugeots tolkning.

Jeg bruger bare ordene som næsten alle andre gør det. Så undgår jeg
misforståelser når jeg kommunikerer.

> [...]
> sådan kunne vi blive ved i en uendelighed med at komme med referencer
> til nogle der mener det ene og nogle der mener det andet.

Haynes? Igen hvor gammel er lige den bog? Og hvis du kalder det "at blive
ved", når du drager tekniske manualer (formentlig skrevet af en fagnørd,
der ikke er fulgt med tiden) ind i diskussion om hvad de gængse ords
betydning er, så siger jeg tak.

> Derfor også min lidt trætte bemærkning i starten "Kald det hvad du
> vil"....det gør resten af verden også....der er ikke noget rigtig og
> forkert, det hele er bare en strid om ord.

Nej, det mener jeg faktisk ikke, at det er. Hvis du kalder klimaanlæg for
"aircondition" så forstår resten af verden det altså ikke. Specielt ikke
folk her i Danmark, og når det er her jeg bor, vil jeg gerne kunne gøre
mig forståelig.

> [...]
> min personlige mening forstå at den ene er med drejeknap man skal
> dreje på og den anden med noget elektronik hvor man indtaster hvor

Jo, det er rigtigt nok. Men de termer du nævner bruges bare ikke så tit,
som aircondition og klimaanlæg, hvorfor jeg hellere vil bruge dem.

> [...]
> mange referencer og links der modsiger mig.....altså bliver det en
> strid om ord og begreber som selv bilmærkerne ikke kan enes om.

Faktisk har vi i de seneste år har oplevet, at næsten samtlige bilmærker
(især de danske forhandlere og importører) bruger ordene klimaanlæg og
aircondition i deres ordvalg. Så definitionen bliver klarere og klarere.
Så hvorfor kalde det noget andet med chance for at blive misforstået? Som
før nævnt, kald en spade for en spade.

Fra : Tom

Dato : 15-06-07 19:58

> [...]

> af ord. Når langt de fleste bruger ordene i en bestemt betydning, hvorfor
> så holde fast i nogle andre og i bedste fald forvirrende udtryk?

så hvis alle beslutter at kalde PC'en for en harddisk så skal vi gøre dette
fordi at langt de fleste gør det?
Jeg synes at man bør skrive manuel og elektronisk aircondition så er der
ikke nogen forvirring. AC og Klima ER allerede så slidte at du kan blade i
snart sagt hvad som helst af manualer og tekniske dossiér og finde en flot
sammenblanding

> OK. Tendensen er bare at langt de fleste nye brochurer kalder det det jeg
> gør.

Det skal jeg ikke afvise eller bekræfte, jeg taler om at man dags dato også
har utallige biler som ikke bare er produceret i 2007 og som er solgt med
helt andre betegnelser og det kan man ikke fornægte eller se bort fra.

> Jeg citerer dig lige:
>
> "Intet, aircondition er den engelske betegnelse og klima den tyske."
>
> ordet "tyske" har måske også en speciel betydning for dig?

Ja, nu omtalte vi så det engelske, så det du citerer er som taget ud af en
helhed.

> Tjaa, deres Edge-model som i Dk svarer til Ambiente-modellen kalder de
> ganske rigtigt "Air conditioning", hvilket IKKE er klimaanlæg. Så her
> passer betegnelsen jo fint.

Du kan jo læse i den nye mondeo 2007 model at der anvendes både klima og
aircondition i en og samme brochure, selv om mig bekendt så er Ford gået
helt væk fra den manuelle AC med drejeknap i denne model. Igen begge
begreber bliver anvendt.

> [...]
> opleve at dansk Ford har valgt at skrive, at Ambiente har "Aircondition",
> mens de andre tre modeller har "Klimaanlæg".

OK

> Så når nu vi taler/skriver dansk til hinanden hvorfor så ikke kalde en
> spade for en spade?
>
> Ligesom alle andre.

Vel fordi vi alle sidder med forskellig viden omkring begreberne. Man kan
ikke bare "se bort fra" alt hvad der er anvendt af begrebsforvirring gennem
årene og så viske tavlen ren. MEGET fra disse brocurer, manualer, osv er
stadig aktuelt for dem/os der ikke har smidt bilen ud efter 1-2 år. Vi er
stadig nød til at forholde os til at begge begreber AC og Klima bruges i en
stor sammenblanding....like it or not

> "Manuelt klimaanlæg" blev brugt meget før i tiden. Derfor er der stadig
> mange links til det. I dag kalder de fleste det aircondition for ikke at
> forvirre begreberne - hvilket jo sådan set er smart nok.
´
Ja og da begge begreber i årevis er anvendt så er de stadig gældende. Vores
bilpark bliver ikke skiftet med så stor hastighed at en masse pludselig
bliver uaktuel.

> ST200? Hvor gammel er den brochure lige? Skal vi ikke holde os til
> nutiden og ikke inddrage termer, som blev brugt for snart 10 år siden?

ST200 er lavet i 1999, 2000 og 2001. Hvorfor må denne brochuere og det der
står i den ikke bruges mere? Det er da ikke sjældent der bliver spurgt til
brocurer på ældre biler og hvad de f.eks havde af udstyr. Disse brocuhrer er
da stadig højaktuelle for den bilejer som har lige denne bil.

> Jeg bruger bare ordene som næsten alle andre gør det. Så undgår jeg
> misforståelser når jeg kommunikerer.

hehe, mon ikke andre ord kunne give mere forståelse, f.eks manuel og
elektronisk AC. Jeg kan næsten forstå at du ikke læser omkring ældre biler
og derfor bare mener at hvad der findes omkring disse, skal tilrettes, eller
betegnes som forkert?

> [...]
> ved", når du drager tekniske manualer (formentlig skrevet af en fagnørd,
> der ikke er fulgt med tiden) ind i diskussion om hvad de gængse ords

Det er ok du siger tak. For mit eget vedkommende så er min Haynes stadig
højaktuel lige som Ford TIS som omhandler min 97'er. Jeg siger ikke dermed
at jeg lever i fortiden, men den Haynes er altså det bedste der findes til
lige min bil og denne årgang. Skulle fremtiden også bringe ny begreber på
banen om at vi ikke må kalde det motor men det skal kaldes Engine eller hvad
ved jeg, så synes jeg nu stadig at min Haynes er rigtig og at jeg kan bruge
citater fra denne.
Jeg finder det helt ok at folk har biler med forskellige betegnelser alt
efter deres årgang og sådan er det nu engang. Det gør ikke noget forkert
fordi det er 10 år gammelt.

> [...]
> "aircondition" så forstår resten af verden det altså ikke. Specielt ikke
> folk her i Danmark, og når det er her jeg bor, vil jeg gerne kunne gøre

Resten af verden forstår nok slet ikke ret meget af mit danske. Her i
danmark er AC og Klima brugt i årevis og vil man være sikker på at
modtageren forstår et budskab, så må man uddybe det. Jeg respekterer dine
begreber og jeg forstår dem skam også udmærket. Jeg mener dog ikke at det
gør tidl. begreber "forkerte", så må man bare være mere precis hvis det har
en betydning.

> [...]
> Så hvorfor kalde det noget andet med chance for at blive misforstået? Som

Jeg er IKKE imod at vores sprogbrug ændrer sig gennem årene, men chancen for
at blive misforstået er nu sået af de frø som bilbranchen med deres
brochurer gennem masser af år har lavet. Fint med mig at du ikke behøver
læse om gamle biler osv. og at bilforhandlerene heller ikke gør så
synderligt meget ud af tidl. modeller og sende rettelser ud for at få
aflivet betegnelser som for det store flertal stadig er aktuel. Glem ikke at
1/3 af den danske bilpark er over 10 år gammel.....(ingen dokumentation)

--
Tom

Fra : SG

Dato : 15-06-07 21:28

Hej Tom

Jeg tror nu, at vi er ved at have os sporet ind på forskellene.

Ja, jeg har kun haft nye biler her på det sidste - i alt 4 stk de sidste 6
år - alle med det jeg kalder klimaanlæg.

Jeg er med på, at "materiale" til ældre biler har nogle andre begreber, og
at vi derfor har forskellig baggrund for at bruge ordene, som vi gør.

Det går nok også. Ofte skal man jo uanset, om man kalder det elektronisk
aircondition eller klimaanlæg i en samtale med andre lige indføre "altså
det med automatisk temperaturstyring" for, at vi er helt sikre på, at alle
er med på, hvad der tales om.

Men... når det så er sagt synes jeg, at klimaanlæg er det mest
dækkende ord for "funktionaliten".

Et klimaanlæg er jo meget mere end et elektronisk styret airconditionanlæg.
Aircondition er jo "bare" en delmængde af et klimaanlæg.

Jeg kan jo fx slå aircondition-funktionen helt fra i min bil og stadigvæk
fungerer alle de andre klimaanlægsfuntioner, så som at bestemme hvilke
dyser, der skal blæses luft ind ad, hvor meget varm/kold (ikke nedkølet)
luft, der skal blæses ind ad hver dyse, om der er forurening i luften, så
der skal slås over på recirkulation, tage højde for solindfald, opdele
bilen i klimazoner mv.

Altså er elektronisk aircondition i min verden et for fattigt ord, da
klimaanlægget kan så meget mere end bare elektronisk at styre
airconditionfunktionen.

Som ordet klima også antyder, så styrer et klimaanlæg hele klimaet i bilen,
hvor aircondition (elektronisk eller ej) vel højst antyder, at luften
bliver afkølet på en eller anden måde.

-SG